Caravan gezocht met stapelbed of losse bedden

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Doubjj20
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 31 mei 2021 21:11

Caravan gezocht met stapelbed of losse bedden

Bericht door Doubjj20 » wo 2 jun 2021 20:48

Goede dag,

Ook wij (stel met kids, 0 en 2 jaar)zijn aan het zoeken naar een caravan. En we komen er momenteel niet uit wat bij ons zou passen.
We komen van een vouwwagen af en de rede van switch is het comfort van een wc, ruimte voor transport en geluidsreductie.
Nu willen we niet een te volgepropte caravan. Dat is namelijk wat we bij veel caravans ervaren.
Daarom hoop ik hier wat tips en adviezen te mogen ontvangen.

Budget is 10 tot 14k Max.
Verder willen we de bedden van de kids niet bij de deur.
Aparte bedden voor beide kids
Douche niet noodzakelijk
Ons bed een normaal bed van minimaal 1,4 mtr breed.
Bij voorkeur 2,2 mtr breed ivm doorgang voor eigen stalling van 2,5 mtr
Opbouw minimaal 4,5 mtr, maar niet boven de 5,2 mtr ( we horen namelijk dat groter niet praktisch is bij de type campings wat onze voorkeur heeft. We gaan niet naar al te grote campings toe)

Op dit moment hebben we een lichte voorkeur voor een kip, bv
https://link.marktplaats.nl/m1690809744

Hier zou ik dan het Fransbed en de bovenkasten willen verwijderen en er een stapelbed in maken.
Deze caravan oogt niet zo krap namelijk, maar ideaal is het niet natuurlijk om een caravan te verbouwen. Ik ben wel erg handig, maar dan nog.

Hebben jullie nog tips voor modellen waar we naar zouden kunnen kijken?

workel

Re: Caravan gezocht met stapelbed of losse bedden

Bericht door workel » wo 2 jun 2021 21:20

[re.gif]
Mijn advies zou zijn om opzoek te gaan naar een caravan met een kinderkamer erin, type deze zoekterm maar eens op marktplaats, voldoende caravans, geen idee of jullie, smaak, budget en past achter de auto.

Gezien de leeftijd van de Kip zou dit een alternatief kunnen zijn: https://link.marktplaats.nl/m1706996612

Uiteraard smaken verschillen maar ging niet zo snel een caravan verbouwen naar een kinderkamer, maar wie ben ik.

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Caravan gezocht met stapelbed of losse bedden

Bericht door Sofie64 » wo 2 jun 2021 21:37

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... -2015.html

Wilk zijn wij fan van.
Vormgeving mooi, maar nog mooier het lage eigen leeggewicht.
Je houdt veel laadgewicht over.
Deze indeling is wat jullie zoeken en ook qua lengte.
Grote zithoek maak je groot bed van.
Breed is hij 230 whistle.gif
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

MaartenV
Berichten: 90
Lid geworden op: do 20 aug 2020 18:27
Locatie: Sprundel

Re: Caravan gezocht met stapelbed of losse bedden

Bericht door MaartenV » wo 2 jun 2021 23:24

Da's een mooie ja! ideaal voor de wensen van TS. Wij hebben dezelfde indeling maar dan van knaus. Sudwind 500tk uit 2003. Daar zou je ook op kunnen zoeken..
Knaus Sudwind 500tl '03

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Caravan gezocht met stapelbed of losse bedden

Bericht door Niels83 » do 3 jun 2021 00:19

Ik heb niet direct een advies behalve bezoek een grote dealer en kijk wat je precies wil.
Een caravan met stapelbed is niet zo bijzonder nl. 2 losse bedden naast een groot bed heb ik minder vaak gezien.

Overigens een stapelbed bouwen is kinderspel. Er zijn ook nog systemen te koop die je er in kunt zetten.

En de rede dat ik reageer. Je kunt niet zomaar meubels weghalen. Deze zijn onderdeel van de opbouw.

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Caravan gezocht met stapelbed of losse bedden

Bericht door ArnoM » do 3 jun 2021 02:09

Poeh, dat valt niet mee, een caravan die er niet volgepropt uitziet maar wel alles bied wat je wil....
Juist de kinderkamer caravans vind ik altijd vol eruit zien, uiteraard door de hoge stapelbedden maar ook omdat deze caravans meestal een midden zit hebben, dat komt natuurlijk door de bedden die aan de voor - en achterkant gesitueerd zijn.
Daarom snap ik die wens om de Kip om te bouwen, dat zal een wat ruimtelijker gevoel geven.

Maar..., ik vind dat je dan voorbij gaat aan een van de grote voordelen van een caravan, een vast bed.
Slapen op een omgebouwde rondzit vond ik een groot drama!
Zelfs met een kwalitatief goede topper erop niet te doen voor ons, let wel, voor ons.

De tip komt wel vaker voorbij, huur eens een caravan met stapelbedden en je zult waarschijnlijk dingen tegen komen waar je nog niet aan gedacht hebt.
Bijvoorbeeld dat je meer buiten (of in de voortent) leeft dan gedacht en dus helemaal geen last hebt van een "volle drukke" caravan.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Caravan gezocht met stapelbed of losse bedden

Bericht door Niels83 » do 3 jun 2021 07:34

[re.gif]
Dat laatste idd, ik ben eigenlijk nooit in de caravan. Alleen in de nacht om te slapen, dan heb ik mijn ogen dicht, en als ik mij aankleed.

Met kleine kinderen zou ik altijd voor een ruime voortent gaan. Zodat ook het speelgoed ed lekker daar kan. En je in de avonden dus lekker in de voortent kunt zitten.

Gebruikersavatar
Ed Diesel
Berichten: 51
Lid geworden op: za 27 mar 2021 08:08

Re: Caravan gezocht met stapelbed of losse bedden

Bericht door Ed Diesel » do 3 jun 2021 08:31

De Caravalair Antares 466 oogt ook heel ruimtelijk, maar deze is 230 cm breed. Wij hebben wel de deur direct naast het stapelbed zitten, maar of dit nu 20 cm of 2 meter van het bed is. Het geluid blijft hetzelfde in zo'n kleine ruimte. En op de camping leven de kids zich zo uit dat je 's avonds een kanon naast ze kan afschieten. Ze slapen toch wel door blij.gif
En het klopt. Je leeft meer buiten en bij slecht weer in de voortent.
Ford focus 1.5 ecoboost 2015
Caravelair Antares Family 466 2017

Weinsberg
Berichten: 525
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Re: Caravan gezocht met stapelbed of losse bedden

Bericht door Weinsberg » do 3 jun 2021 08:51

Sofie64 schreef:
wo 2 jun 2021 21:37
https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... -2015.html

Wilk zijn wij fan van.
Vormgeving mooi, maar nog mooier het lage eigen leeggewicht.
Je houdt veel laadgewicht over.
Deze indeling is wat jullie zoeken en ook qua lengte.
Grote zithoek maak je groot bed van.
Breed is hij 230 whistle.gif
Dit is inderdaad een mooie zeg, zeker qua indeling, gewicht en prijs !

Jilger
Berichten: 153
Lid geworden op: do 21 sep 2017 10:15

Re: Caravan gezocht met stapelbed of losse bedden

Bericht door Jilger » do 3 jun 2021 09:07

Misschien moet je jezelf eens afvragen hoeveel waarde je hecht aan een vast bed.

Zelf heb ik ervaring met de Hobby 400 KB en de Hobby 360 KB. De 400 is ouder (2008) en heeft geen vaste bedden. Toch kun je, aan de achterkant van de caravan, een stapelbed creëren. Daarbij is het bovenste bed wel wat smal. Deze indeling is ideaal voor als je nog echt jonge kinderen hebt. Het bovenbed mag maximaal 35 kg dragen.

De 360 is nieuwer (2016) en heeft een vast stapelbed achterin de caravan. Dit is een volwaardig stapelbed, daar kun je ook als volwassene in liggen (mits je iet erg lang of dik bent).

Zoals al gezegd werd, ben je, zeker met jonge kinderen, veel buiten of in de voortent. Afgelopen meivakantie hebben we eigenlijk voor het eerst veel in de caravan gezeten. Normaal gesproken wordt de caravan vooral gebruikt om te koken, te slapen en je aan- of uit te kleden.

Het slapen op een omgebouwde zitgroep is voor ons geen probleem. Wel moet ik zeggen dat ik het 'bed' in de 360 fijner vind dan in de 400. Dat komt doordat de kussens waarmee je het bed moet bouwen bij de 400 een wat onhandige vorm hebben (ronde bovenkant) waardoor ze niet perfect aansluiten als je een bed maakt. Bij de 360 hebben we een lekker bed, nog nooit last van gehad (hoewel een vast bed met echte lattenbodem en matras waarschijnlijk nog comfortabeler zal zijn).

Ik zou zeker naar dergelijke indelingen kijken. Dit soort caravans zien er minder druk uit vanbinnen, omdat je het bed op kunt ruimen. En ik weet dat Weinsberg, Knaus en Adria vergelijkbare indelingen hebben/hadden. Bij Hobby had je eerst de 400 KB, later de 420 KB en tot slot de 360 KB. Die zou je dus ook kunnen overwegen.
Volvo 360 GL injection 115 pk (1987)
Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)
Peugeot 206 Gentry 1.6 16V automaat (2004)
Volvo V40 Cross Country T3 (2020)
Hobby Ontour 360 KB (2016) met Isabella Capri North, Annex & Eclipse

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Caravan gezocht met stapelbed of losse bedden

Bericht door Niels83 » do 3 jun 2021 09:10

Weinsberg schreef:
do 3 jun 2021 08:51
Sofie64 schreef:
wo 2 jun 2021 21:37
https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... -2015.html

Wilk zijn wij fan van.
Vormgeving mooi, maar nog mooier het lage eigen leeggewicht.
Je houdt veel laadgewicht over.
Deze indeling is wat jullie zoeken en ook qua lengte.
Grote zithoek maak je groot bed van.
Breed is hij 230 whistle.gif
Dit is inderdaad een mooie zeg, zeker qua indeling, gewicht en prijs !
Heel mooi inderdaad en ruimtelijk en toch alle vinkjes aangetikt.

Enige punt is imo dat het zitje in de slaapkamer zit. Dus als de kinderen in bed liggen kun je nog niet binnen zitten.

MaartenV
Berichten: 90
Lid geworden op: do 20 aug 2020 18:27
Locatie: Sprundel

Re: Caravan gezocht met stapelbed of losse bedden

Bericht door MaartenV » do 3 jun 2021 09:14

[re.gif]

Jazeker kan dat wel, op de rondzit die voorin zit. Die moet dan wel omgebouwd worden natuurlijk als je zelf naar bed gaat.
Juist daarom hebben wij oa. ook voor deze indeling gekozen, om juist in de koudere maanden ook binnen te kunnen verblijven.
Nu hebben we dit zelf nog niet getest, en ik vraag me ook af in hoeverre je dat echt gaat doen als de kinderen slapen.
mrgreen.gif
Knaus Sudwind 500tl '03

Jilger
Berichten: 153
Lid geworden op: do 21 sep 2017 10:15

Re: Caravan gezocht met stapelbed of losse bedden

Bericht door Jilger » do 3 jun 2021 09:32

Binnen zitten als de kinderen op bed liggen gaat best. Wij doen dan eerst alleen de leesspotjes aan, zodat er niet te veel licht is, en gaan even lezen of iets anders 'stils' doen.
Zodra de kinderen slapen kun je meer licht aandoen en ook normaal praten of een spelletje spelen. Daar slapen ze dan wel doorheen.
Volvo 360 GL injection 115 pk (1987)
Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)
Peugeot 206 Gentry 1.6 16V automaat (2004)
Volvo V40 Cross Country T3 (2020)
Hobby Ontour 360 KB (2016) met Isabella Capri North, Annex & Eclipse

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Caravan gezocht met stapelbed of losse bedden

Bericht door Taan » do 3 jun 2021 11:04

De indeling zoals de Wilk hierboven hebben wij ook en heb je in nog meer merken.
De rondzit heb ik een vast bed van gemaakt. Als we 's avonds binnen zitten, zitten we op bed met een kussen van de achterbanken + een hoofdkussen in ons rug. Dan zit je als een vorst hoor! Al naar gelang de temperatuur onder de dekens. thumbup.gif

230 breed is een veel voorkomende standaard maat. dus ik zou daar de max op zetten. Dat past dan evengoed nog netjes door de stalling.
Voor het gemak even een quote uit een eerder topic:
Taan schreef:
do 25 apr 2019 09:54
PremiumDiscovery schreef:
wo 24 apr 2019 18:06
...altijd een indeling met een stapelbed kiezen. Dat elke avond ombouwen ben je echt héél snel beu en geeft ook een erg rommelige indruk (en waar laat je overdag het beddengoed en kussens); nog los van het feit dat je dan je zitgelegenheid kwijt bent wanneer de kids naar "bed" zijn !
Stapelbed ben ik zeker mee eens. Het is gewoon veel slaapruimte per m2. Ombouwen is ook niks voor mij. Handig dat je thuis alvast de bedden op kunt maken, dus je komt aan, maakt de bedden vrij en je kunt slapen.
Bij ons is de zitruimte in de kinderkamer, dus die is weg als de kinderen naar bed zijn, maar we zitten dan gewoon op ons bed en dat is ook prima. (natuurlijk alleen als het weer dit nodig maakt.) dus gewone zitruimte zou voor mij geen criterium zijn.
Ruimte schaadt nooit, dus kies zo groot mogelijk wat binnen je mogelijkheden van de auto ligt.
Zeker mee eens! De lengte van de caravan zit mij nooit in de weg en het meergewicht valt vaak mee. Bedenk ook, de lengte van de caravan bepaalt de breedte van (en dus de ruimte in) de voortent. Kijk ook naar de breedte. 230 is vrij standaard, maar er zijn er ook van 210. Bij een dwarsbed maakt dat veel verschil!

Wat je ook nooit teveel hebt is laadvermogen. Minder dan 200kg is echt een no-go. Ik zou rond de 300 als richtlijn aanhouden. Zeker als je (ooit) nog luxe wilt toevoegen zoals airco, mover etc. Vaak (bijna altijd) is het echte leeggewicht sowieso al meer dan het opgegeven leeggewicht.

Kijk eens naar:
dethleffs 500/510tk, burstner 480/490tk, hobby 495 uk (veel verschillende gewichten), Home Car 48, Eifelland 500tk zijn beperkt van leeggewicht en hebben 250 kilo laadvermogen of meer. Met een 1500kg as eronder heb je zelfs rond de 400kg laadvermogen.
Sommigen hebben misschien geen vast bed, maar de rondzit is met een paar lattenbodems en een matras tegen geringe kosten te verbouwen naar een vast bed.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Jilger
Berichten: 153
Lid geworden op: do 21 sep 2017 10:15

Re: Caravan gezocht met stapelbed of losse bedden

Bericht door Jilger » do 3 jun 2021 11:55

Wat voor auto komt er voor de caravan te staan en hoeveel mag die trekken? Is ook niet onbelangrijk...
Volvo 360 GL injection 115 pk (1987)
Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)
Peugeot 206 Gentry 1.6 16V automaat (2004)
Volvo V40 Cross Country T3 (2020)
Hobby Ontour 360 KB (2016) met Isabella Capri North, Annex & Eclipse

Christian86
Berichten: 40
Lid geworden op: di 18 aug 2020 14:10

Re: Caravan gezocht met stapelbed of losse bedden

Bericht door Christian86 » do 3 jun 2021 17:19

Over de deur bij de kinderbedden.

Uit angst voor wakker wordende kinderen vanwege de deur hadden wij bijna een ander model genomen wat minder goed bij ons paste. Uiteindelijk tot de deur bij de bedden en wat blijkt; na een dag camping worden kinderen echt niet meer wakker van een deur die open of dicht gaat. Ik denk dat het verschil qua geluid sowieso minimaal is tussen deur voor of achter.

Wij hebben ons daar onnodig zorgen over gemaakt en dat was achteraf echt onnodig. Probeer je keuze daarvan niet teveel af te laten hangen. Hetzelfde geldt voor een WC naast de kinderbedden. Vanaf een kwartier na inslapen tot een uur voordat de biologische wekker gaat, kun je herrie maken wat je wil.

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Caravan gezocht met stapelbed of losse bedden

Bericht door ArnoM » do 3 jun 2021 17:30

[re.gif]
Dat is ook exact onze ervaring.
We hebben 5 jaar met heel veel plezier een Dethleffs 550 SK gehad met het stapelbed bij de deur.
Nog nooit is er iemand wakker geworden als we binnen kwamen.
En onze kinderen hebben tot het laatst (oudsten 16 jaar) in de caravan geslapen, in totaal met 6 personen.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Doubjj20
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 31 mei 2021 21:11

Re: Caravan gezocht met stapelbed of losse bedden

Bericht door Doubjj20 » do 3 jun 2021 19:44

Wow, wat veel reacties in korte tijd zeg!
We zijn erg onder de indruk van de lay-out van de Wilk s3!
Dit voldoet idd aan bijna alle eisen!
We gaan zaterdag naar aj caravans, om eens een paar modellen te bekijken.

Qua auto weet ik nog niet wat er komt. Eind van het jaar kan ik een nieuwe auto uitzoeken en de keuze gaat mede door de caravan afhankelijk ik zijn. Ik heb e rijbewijs, dat komt al snel goed gelukkig.

We gaan met Pinksteren met de vriendengroep altijd naar de camping en verder in de zomer 8 tot 10 dagen en dat is het dan.
We verwachten dat we met de caravan iets vaker een lang weekend zullen gaan, dan we nu met de vouwwagen doen.
Ook zijn we goed weer kampeerders, en we leven veel buiten, maar met de kleine kids, is het toch wel handig om ook een fatsoenlijke tent te hebben is onze mening.
We gaan ons verder oriënteren, wordt vervolgd.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Caravan gezocht met stapelbed of losse bedden

Bericht door Niels83 » vr 4 jun 2021 01:05

Knaus sudwind bwj 2011 stapelbed, mover, voortent bwj 2011
€ 14.750,00
https://link.marktplaats.nl/m1711499462 ... ialbuttons

Ik vind deze indeling zelf praktischer, omdat je dan niet in de kinderkamer hoeft te zitten, en je een vast bed hebt. Wij willen over 5 jaar of zo, iets dergelijks kopen.

Als je niet steeds de deur helemaal dicht doet hebben kinderen vaak weinig last van de deur. Maar dat zal per kind verschillen. Onze oudste slaapt echt overal doorheen. De jongste wordt thuis wakker als we naar de wc gaan. Grappige is dat de oudste dan in zijn slaap tegen de jongste praat in de caravan. Als hij al wakker wordt.

Wij hebben in de caravan vaak de airco aan, dat maakt best veel lawaai maar toch monotoon, bijkomend voordeel, de kinderen slapen gewoon tot 8.30 omdat ze van buiten niets horen.

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Caravan gezocht met stapelbed of losse bedden

Bericht door rutgerg » vr 4 jun 2021 06:04

[re.gif] die indeling hebben wij ook en de kids worden bij ons ook echt niet wakker als we naar binnen lopen om wat te drinken te pakken ofzo... en net als eerder gezegd je hebt als ouders een ‘echt’ bed en geen omgebouwde rondzit. Slaapt zoveel beter...
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

RikB
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 12 jun 2017 13:31

Re: Caravan gezocht met stapelbed of losse bedden

Bericht door RikB » vr 4 jun 2021 09:58

Wij maakten vroeger een kratje klaar waar we de avond mee door moesten komen zonder de caravan in te moeten. thumbup.gif
Koekje voor bij de koffie, wijntje (kurkentrekker vaak vergeten zucht.gif ) nootje, boeken en spelletje. Dan stoor je alleen nog als je de koffie niet gelijk wil drinken zodra de kinderen liggen.

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Caravan gezocht met stapelbed of losse bedden

Bericht door ArnoM » vr 4 jun 2021 11:07

Je kunt je kinderen ook leren dat ze niet als prinsjes en prinsesjes behandeld hoeven te worden.
Als je wakker wordt draai je je gewoon om en gaat verder slapen, en als je niet gaat slapen ga je maar naar het plafond liggen kijken maar je blijft stil.
Heeft prima gewerkt bij onze 4 kinderen maar ik moet wel zeggen dat we nooit met hele kleine baby's hebben gekampeerd, de jongste was geloof ik 2 toen we een tent huurden.
Het jaar erna zelf een grote tent gekocht en het jaar daarna de eerste caravan.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Caravan gezocht met stapelbed of losse bedden

Bericht door Niels83 » vr 4 jun 2021 11:21

Ja want kinderen onder de 2 laten zich iets vertellen. Als ze het al begrijpen zouden zijn de driften gewoon groter.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Caravan gezocht met stapelbed of losse bedden

Bericht door Taan » vr 4 jun 2021 12:12

Als ik het huidige aanbod op MP bekijk vind ik dit de leukste.
https://link.marktplaats.nl/m1711369422

Is iets nieuwer dan de mijne (andere kleurtjes) en een andere indeling, maar ook heel veel hetzelfde.

Momenteel zijn Caravans gouwe handel, dus in 5 jaar tijd heb ik €0 afgeschreven op mijn caravan. Ik kan hem zelfs voor meer verkopen dan ik hem 5 jaar geleden kocht.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Caravan gezocht met stapelbed of losse bedden

Bericht door ArnoM » vr 4 jun 2021 12:33

Als je 1 stapje groter gaat (550 SK) heb je een 160 breed Frans bed voorin met de wc ruimte ernaast.
Ook heb je dan een mooiere rondzit ipv het treinzitje.
Persoonlijk vind ik die indeling veel beter dan een 140 bred dwars.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”