Wachten duurt lang, nieuw geleverd.
Wachten duurt lang, nieuw geleverd.
Op donderdag 27 mei eindelijk onze nieuwe caravan, Bürstner Premio 490 TS Limited, mogen ophalen. Eindelijk omdat we 5 dagen later op vakantie zouden gaan en dat is dan ook inmiddels gebeurd. De hele gang van zaken mbt deze caravan ging helaas niet van een leien dakje. Kregen we eerder al te horen dat de levering later zou zijn omdat de fabriek vanwege Corona 6 weken gesloten zou zijn geweest. Toen wilde de fabriek de bestelde 1800 kg as niet leveren dus moesten we volstaan met de 1600kg as. En als klap op de vuurpijl werd de hut geleverd met verkeerde kleur bekleding. (Wordt hersteld)
Fijn dat de andere bestelde zaken zoals vloerverwarming en een schuifraam bij de keuken wel geleverd waren.
Verder werd de mover van de oude naar de nieuwe hut overgezet. Extra’s: een Thule 6300, 4,5 meter lang/breed en 2 extra serviceluiken.
We zijn tevreden met de indeling van de caravan waarvan het vrijstaande (Queens) bed wel de meest prettige is.
We missen nog wel wat wandcontactdozen maar die worden later nog ingebouwd.
In de folder weegt de caravan leeg 1170 kg en op kenteken is het ledig gewicht 1190 kg. Vanaf de dealer met een lege hut rechtstreeks naar de weegbrug en daar gaf de weging een uitslag van de losgekoppelde hut 1370 kg. Dit komt aardig overeen met wat ik zelf al had berekend. Alle genoemde extra’s zaten dus in de caravan incl. de (dacht) 20 kg zware YT accu. Thuis toen nog even de koppelingsdruk gemeten met een oude weegschaal, 40 kg.
Na de caravan vakantie klaar te hebben gemaakt heb ik de hut nogmaals laten wegen op dezelfde weegbrug met als uitslag 1610 kg. Dat was inclusief +/- 10 liter water in de tank en 5 liter in de boiler. De koppelingsdruk voor weging zelf weer gemeten en dat was toen 80 kg. Tevreden.
Onderweg naar de vakantiebestemming vond ik de hut niet fijn achter de auto rijden. Het gaf een gevoel van in spoorvorming rijden, dwz net wel in een spoor en net niet in een spoor wat dus een onrustig weggedrag gaf. Onderweg gestopt om het water uit de tank (achter in de hut) weg laten lopen om wat meer kogeldruk te krijgen. Heeft uiteindelijk niet echt geholpen.
De vorige hut, ook een Bürstner, van ongeveer gelijke lengte en gewicht, met dezelfde Barum banden reed veel stabieler. Waar het nu aan ligt weet ik nog niet.
De combi op de camping in Winterswijk.
Fijn dat de andere bestelde zaken zoals vloerverwarming en een schuifraam bij de keuken wel geleverd waren.
Verder werd de mover van de oude naar de nieuwe hut overgezet. Extra’s: een Thule 6300, 4,5 meter lang/breed en 2 extra serviceluiken.
We zijn tevreden met de indeling van de caravan waarvan het vrijstaande (Queens) bed wel de meest prettige is.
We missen nog wel wat wandcontactdozen maar die worden later nog ingebouwd.
In de folder weegt de caravan leeg 1170 kg en op kenteken is het ledig gewicht 1190 kg. Vanaf de dealer met een lege hut rechtstreeks naar de weegbrug en daar gaf de weging een uitslag van de losgekoppelde hut 1370 kg. Dit komt aardig overeen met wat ik zelf al had berekend. Alle genoemde extra’s zaten dus in de caravan incl. de (dacht) 20 kg zware YT accu. Thuis toen nog even de koppelingsdruk gemeten met een oude weegschaal, 40 kg.
Na de caravan vakantie klaar te hebben gemaakt heb ik de hut nogmaals laten wegen op dezelfde weegbrug met als uitslag 1610 kg. Dat was inclusief +/- 10 liter water in de tank en 5 liter in de boiler. De koppelingsdruk voor weging zelf weer gemeten en dat was toen 80 kg. Tevreden.
Onderweg naar de vakantiebestemming vond ik de hut niet fijn achter de auto rijden. Het gaf een gevoel van in spoorvorming rijden, dwz net wel in een spoor en net niet in een spoor wat dus een onrustig weggedrag gaf. Onderweg gestopt om het water uit de tank (achter in de hut) weg laten lopen om wat meer kogeldruk te krijgen. Heeft uiteindelijk niet echt geholpen.
De vorige hut, ook een Bürstner, van ongeveer gelijke lengte en gewicht, met dezelfde Barum banden reed veel stabieler. Waar het nu aan ligt weet ik nog niet.
De combi op de camping in Winterswijk.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.
Ondanks de valse start hebben jullie stiekem wel een prachtige Bürstner Premio 490 !
De bekleding wordt opgelost de aslast was anders maar hee, nu lekker met de caravan weg
Hans geniet ervan, nog even fine tunen hoe de Bürstner fijn achter de auto hangt.
Heel veel fijne vakanties toegewenst!
De bekleding wordt opgelost de aslast was anders maar hee, nu lekker met de caravan weg
Hans geniet ervan, nog even fine tunen hoe de Bürstner fijn achter de auto hangt.
Heel veel fijne vakanties toegewenst!
A travel adventure has no substitute.
Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.
Wat hobbels en kuiken gehad...maar nu ben je toch lekker op pad Hans..
Genieten..
Ps..wat ruikt een nieuwe hut toch lekker he..
Genieten..
Ps..wat ruikt een nieuwe hut toch lekker he..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.
Mooie caravan en een valse start ja.
Hoop vooral dat je het weggedrag in orde krijgt. Is toch wel een punt. Zeker gezien je een goede kogeldruk hebt, neem aan de banden op de juiste druk en de hut niet overbeladen was (nou ja, 10kg, maar dat is niets)
Hoop vooral dat je het weggedrag in orde krijgt. Is toch wel een punt. Zeker gezien je een goede kogeldruk hebt, neem aan de banden op de juiste druk en de hut niet overbeladen was (nou ja, 10kg, maar dat is niets)
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.
Gefeliciteerd
Mooie caravan.
Wel balen van die as, dan hadden jullie wat meer reserve gehad, maar goed 1.610 kilo losgekoppeld gewogen is een prima resultaat, dan hebben jullie toch nog wat reserve.
En nu lekker genieten, hoe is het op de 2Bruggen (als ik het goed zie) staan jullie daar het hele seizoen ? dan zien we elkaar wellicht nog even.
Mooie caravan.
Wel balen van die as, dan hadden jullie wat meer reserve gehad, maar goed 1.610 kilo losgekoppeld gewogen is een prima resultaat, dan hebben jullie toch nog wat reserve.
En nu lekker genieten, hoe is het op de 2Bruggen (als ik het goed zie) staan jullie daar het hele seizoen ? dan zien we elkaar wellicht nog even.
Porsche + Tabbert
Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.
Dank allen. Ja en met de wegligging is nog wel een dingetje, bandendruk volgens jadatis 4.6 bar. Zal nog een keer meten vanavond.
De Twee Bruggen is Vreehorst
Morgen naar Limburg, Osebos. Vanaf zondag naar Frankrijk en hopelijk daarna naar Spanje.
En genieten met dit weer doen we zeker.
Zojuist nog even professorisch 2 fan's gemonteerd dus de koelkast kan gaan koelen, deed'ie overigens al.
De Twee Bruggen is Vreehorst
Morgen naar Limburg, Osebos. Vanaf zondag naar Frankrijk en hopelijk daarna naar Spanje.
En genieten met dit weer doen we zeker.
Zojuist nog even professorisch 2 fan's gemonteerd dus de koelkast kan gaan koelen, deed'ie overigens al.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.
Vreehorst is ook een mooie camping.
Iig goede reis naar het Zuiden en geniet er van
Porsche + Tabbert
Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.
Tjonge dat gazon kan zo in een reclamefolder. Strak hoor.
Ook de folder van de Caravan even bekeken. Goeie indeling. Die wil ik ook wel voor zijn 2tjes later.
Ook de folder van de Caravan even bekeken. Goeie indeling. Die wil ik ook wel voor zijn 2tjes later.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.
Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.
Ik denk dat ik de camerastand verkeerd had staan. Het gras is groen maar niet zo.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.
Op het beeldscherm heeft het inderdaad een typisch, bijna chemisch kleurtje Maar goed dat dat niet de realiteit is.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.
Gefeliciteerd met jullie nieuwe Bürstner, ziet er erg mooi uit. kogeldruk verhogen naar 90 kg eens kijken wat dat doet met de wegligging.
Fijne vakantie in NL en Frankrijk/Spanje, geniet.
Fijne vakantie in NL en Frankrijk/Spanje, geniet.
Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.
Dank. De kogeldruk had ik onderweg al iets verhoogd door ongeveer 10 liter water weg te laten lopen. De vaste watertank zit helemaal achterin. Er was geen verbetering merkbaar.
Ik zit nu ook te denken aan de autobanden die onlangs alle 4 zijn vernieuwd. Van Vredestein naar Hankook. Kan me ook niet voorstellen dat het aan die banden ligt. Bandendruk van de auto in orde en solo rijdt het gewoon goed. We gaan wel wat proberen.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.
Soms is het niet anders idd, maar dat met die as zou voor mij echt een dingetje zijn, de bekleding alla, maar zoveel minder laadvermogen, onacceptabel, zeker omdat jullie dus op de grens zitten..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.
Gefeliciteerd met een mooie caravan. Ook bij ons nogal wat nawerk geweest. Beschouw het maar als uitgesteld plezier. 2 keer lol van een nieuwe caravan.
Hoe is bij jullie de balans van gewicht links/rechts? Kan dat nog een oorzaak zijn?
Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Hoe is bij jullie de balans van gewicht links/rechts? Kan dat nog een oorzaak zijn?
Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)
Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.
@ Micky
Ja die as was zeker een dingetje maar onoplosbaar. Bürstner was niet om te praten, 1600 kg neem het of laat het. Ook een andere klant van onze dealer kreeg daar mee te maken. Ik had heel makkelijk kunnen zeggen dat ik het dan maar had gelaten, de hut dus niet kopen. Maar zoek in deze tijd maar eens een andere 'nieuwe' caravan die aan jouw wensen voldoet. Ik heb nog voorgesteld om de asrubbers te laten vervangen door zwaardere exemplaren maar daar wilde de dealer niet aan meewerken. Snap het wel want dan zou de garantie in het geding komen.
Bij zwaardere rubbers zitten natuurlijk wat haken en ogen aan. We gaan het zien. Maar een volgende caravan zal zeker geen Bürstner meer worden, niet om de caravan maar wel om de starre houding van de fabriek.
@Ron055
Gewichtsverschil tussen links en rechts weet ik niet, dat heb ik niet gemeten. Dat laatste zou ik idd. nog kunnen doen. Alhoewel het mij lijkt dat teveel verschil tussen links en rechts geen slingerend/onrustig rijgedrag zou moeten/kunnen opleveren. Straks weer een lange rit maken en nog maar eens goed kijken en opletten of ik iets kan waarnemen waar dit onrustige gedrag vandaan komt.
Ja die as was zeker een dingetje maar onoplosbaar. Bürstner was niet om te praten, 1600 kg neem het of laat het. Ook een andere klant van onze dealer kreeg daar mee te maken. Ik had heel makkelijk kunnen zeggen dat ik het dan maar had gelaten, de hut dus niet kopen. Maar zoek in deze tijd maar eens een andere 'nieuwe' caravan die aan jouw wensen voldoet. Ik heb nog voorgesteld om de asrubbers te laten vervangen door zwaardere exemplaren maar daar wilde de dealer niet aan meewerken. Snap het wel want dan zou de garantie in het geding komen.
Bij zwaardere rubbers zitten natuurlijk wat haken en ogen aan. We gaan het zien. Maar een volgende caravan zal zeker geen Bürstner meer worden, niet om de caravan maar wel om de starre houding van de fabriek.
@Ron055
Gewichtsverschil tussen links en rechts weet ik niet, dat heb ik niet gemeten. Dat laatste zou ik idd. nog kunnen doen. Alhoewel het mij lijkt dat teveel verschil tussen links en rechts geen slingerend/onrustig rijgedrag zou moeten/kunnen opleveren. Straks weer een lange rit maken en nog maar eens goed kijken en opletten of ik iets kan waarnemen waar dit onrustige gedrag vandaan komt.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.
Gelukkig hoef je je daar de komende paar jaar niet druk om te maken, ga eerst lekker genieten van de caravan. Wie weet wordt de volgende dan toch weer een Bürstner.
Caravanfabrikanten zijn nou eenmaal weinig meegaand, dat zal bij andere merken weinig anders zijn.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.
Genieten doen we zeker al wel. Nogmaals de caravan vinden wij geweldig en ik laat me zeker niet uit het veld slaan.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.
Top
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.
Ik heb eens een auto gehad met Michelin Energy Savers banden, nadat die vervangen waren door normale banden van Michelin was de wegligging met caravan een stuk stabieler.
In mijn ervaring kan het dus uitmaken wat voor soort banden je onder je trek auto hebt zitten.
In mijn ervaring kan het dus uitmaken wat voor soort banden je onder je trek auto hebt zitten.
Zweedse auto, Duitse caravan.
Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.
Yep, kan zeker uitmaken! Hoewel ik voorstander ben van minder benzine verbruiken (milieu en kosten), ben ik absoluut geen voorstander van 'zuinige' banden. Lage rolweerstand en minder grip komen meestal samen. Terwijl het verschil in benzine verbruik maximaal een paar procent is. Onder mijn auto blijft dus plakkerig rubber liggen.
Nu noemt Bommel alleen merken en daar heb je nog iet zo heel veel aan. Zowel Vredestein als Hankook maken prima banden, ligt aan het type.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60