Wachten duurt lang, nieuw geleverd.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Wachten duurt lang, nieuw geleverd.

Bericht door Hans 555 » wo 2 jun 2021 06:20

Op donderdag 27 mei eindelijk onze nieuwe caravan, Bürstner Premio 490 TS Limited, mogen ophalen. Eindelijk omdat we 5 dagen later op vakantie zouden gaan en dat is dan ook inmiddels gebeurd. De hele gang van zaken mbt deze caravan ging helaas niet van een leien dakje. Kregen we eerder al te horen dat de levering later zou zijn omdat de fabriek vanwege Corona 6 weken gesloten zou zijn geweest. Toen wilde de fabriek de bestelde 1800 kg as niet leveren dus moesten we volstaan met de 1600kg as. En als klap op de vuurpijl werd de hut geleverd met verkeerde kleur bekleding. (Wordt hersteld)
Fijn dat de andere bestelde zaken zoals vloerverwarming en een schuifraam bij de keuken wel geleverd waren.
Verder werd de mover van de oude naar de nieuwe hut overgezet. Extra’s: een Thule 6300, 4,5 meter lang/breed en 2 extra serviceluiken.
We zijn tevreden met de indeling van de caravan waarvan het vrijstaande (Queens) bed wel de meest prettige is.
We missen nog wel wat wandcontactdozen maar die worden later nog ingebouwd.

In de folder weegt de caravan leeg 1170 kg en op kenteken is het ledig gewicht 1190 kg. Vanaf de dealer met een lege hut rechtstreeks naar de weegbrug en daar gaf de weging een uitslag van de losgekoppelde hut 1370 kg. Dit komt aardig overeen met wat ik zelf al had berekend. Alle genoemde extra’s zaten dus in de caravan incl. de (dacht) 20 kg zware YT accu. Thuis toen nog even de koppelingsdruk gemeten met een oude weegschaal, 40 kg.
Na de caravan vakantie klaar te hebben gemaakt heb ik de hut nogmaals laten wegen op dezelfde weegbrug met als uitslag 1610 kg. Dat was inclusief +/- 10 liter water in de tank en 5 liter in de boiler. De koppelingsdruk voor weging zelf weer gemeten en dat was toen 80 kg. Tevreden.

Onderweg naar de vakantiebestemming vond ik de hut niet fijn achter de auto rijden. Het gaf een gevoel van in spoorvorming rijden, dwz net wel in een spoor en net niet in een spoor wat dus een onrustig weggedrag gaf. Onderweg gestopt om het water uit de tank (achter in de hut) weg laten lopen om wat meer kogeldruk te krijgen. Heeft uiteindelijk niet echt geholpen.
De vorige hut, ook een Bürstner, van ongeveer gelijke lengte en gewicht, met dezelfde Barum banden reed veel stabieler. Waar het nu aan ligt weet ik nog niet.

IMG_0169.JPG
De combi op de camping in Winterswijk.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.

Bericht door Avontuur » wo 2 jun 2021 07:42

Ondanks de valse start hebben jullie stiekem wel een prachtige Bürstner Premio 490 !
De bekleding wordt opgelost de aslast was anders maar hee, nu lekker met de caravan weg haphop.gif

Hans geniet ervan, nog even fine tunen hoe de Bürstner fijn achter de auto hangt.
Heel veel fijne vakanties toegewenst!
A travel adventure has no substitute.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.

Bericht door Chris » wo 2 jun 2021 10:12

Wat hobbels en kuiken gehad...maar nu ben je toch lekker op pad Hans..

Genieten..

Ps..wat ruikt een nieuwe hut toch lekker he.. aflower.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.

Bericht door RDDR » wo 2 jun 2021 10:18

Mooie caravan en een valse start ja.
Hoop vooral dat je het weggedrag in orde krijgt. Is toch wel een punt. Zeker gezien je een goede kogeldruk hebt, neem aan de banden op de juiste druk en de hut niet overbeladen was (nou ja, 10kg, maar dat is niets)
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.

Bericht door VIP » wo 2 jun 2021 10:30

Gefeliciteerd thumbup.gif

Mooie caravan.

Wel balen van die as, dan hadden jullie wat meer reserve gehad, maar goed 1.610 kilo losgekoppeld gewogen is een prima resultaat, dan hebben jullie toch nog wat reserve.

En nu lekker genieten, hoe is het op de 2Bruggen (als ik het goed zie) staan jullie daar het hele seizoen ? dan zien we elkaar wellicht nog even.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.

Bericht door Hans 555 » wo 2 jun 2021 11:12

Dank allen. Ja en met de wegligging is nog wel een dingetje, bandendruk volgens jadatis 4.6 bar. Zal nog een keer meten vanavond.
De Twee Bruggen is Vreehorst mrgreen.gif
Morgen naar Limburg, Osebos. Vanaf zondag naar Frankrijk en hopelijk daarna naar Spanje.
En genieten met dit weer doen we zeker.
Zojuist nog even professorisch 2 fan's gemonteerd dus de koelkast kan gaan koelen, deed'ie overigens al.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.

Bericht door VIP » wo 2 jun 2021 11:31

[re.gif]

Vreehorst is ook een mooie camping.

Iig goede reis naar het Zuiden en geniet er van thumbup.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.

Bericht door Taan » wo 2 jun 2021 12:09

Tjonge dat gazon kan zo in een reclamefolder. Strak hoor.

Ook de folder van de Caravan even bekeken. Goeie indeling. Die wil ik ook wel voor zijn 2tjes later.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.

Bericht door Hans 555 » wo 2 jun 2021 12:20

[re.gif]
Ik denk dat ik de camerastand verkeerd had staan. Het gras is groen maar niet zo. knipoog.gif mrgreen.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.

Bericht door RDDR » wo 2 jun 2021 12:21

Op het beeldscherm heeft het inderdaad een typisch, bijna chemisch kleurtje mrgreen.gif Maar goed dat dat niet de realiteit is.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

workel

Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.

Bericht door workel » wo 2 jun 2021 12:50

Gefeliciteerd met jullie nieuwe Bürstner, ziet er erg mooi uit. kogeldruk verhogen naar 90 kg eens kijken wat dat doet met de wegligging.

Fijne vakantie in NL en Frankrijk/Spanje, geniet.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.

Bericht door Hans 555 » wo 2 jun 2021 22:38

[re.gif]
Dank. De kogeldruk had ik onderweg al iets verhoogd door ongeveer 10 liter water weg te laten lopen. De vaste watertank zit helemaal achterin. Er was geen verbetering merkbaar.
Ik zit nu ook te denken aan de autobanden die onlangs alle 4 zijn vernieuwd. Van Vredestein naar Hankook. Kan me ook niet voorstellen dat het aan die banden ligt. Bandendruk van de auto in orde en solo rijdt het gewoon goed. We gaan wel wat proberen.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.

Bericht door Micky » wo 2 jun 2021 22:46

Soms is het niet anders idd, maar dat met die as zou voor mij echt een dingetje zijn, de bekleding alla, maar zoveel minder laadvermogen, onacceptabel, zeker omdat jullie dus op de grens zitten..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ron055
Berichten: 258
Lid geworden op: wo 16 sep 2020 14:20

Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.

Bericht door Ron055 » wo 2 jun 2021 22:58

Gefeliciteerd met een mooie caravan. Ook bij ons nogal wat nawerk geweest. Beschouw het maar als uitgesteld plezier. 2 keer lol van een nieuwe caravan.
Hoe is bij jullie de balans van gewicht links/rechts? Kan dat nog een oorzaak zijn?

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.

Bericht door Hans 555 » do 3 jun 2021 05:36

@ Micky
Ja die as was zeker een dingetje maar onoplosbaar. Bürstner was niet om te praten, 1600 kg neem het of laat het. Ook een andere klant van onze dealer kreeg daar mee te maken. Ik had heel makkelijk kunnen zeggen dat ik het dan maar had gelaten, de hut dus niet kopen. Maar zoek in deze tijd maar eens een andere 'nieuwe' caravan die aan jouw wensen voldoet. Ik heb nog voorgesteld om de asrubbers te laten vervangen door zwaardere exemplaren maar daar wilde de dealer niet aan meewerken. Snap het wel want dan zou de garantie in het geding komen.
Bij zwaardere rubbers zitten natuurlijk wat haken en ogen aan. We gaan het zien. Maar een volgende caravan zal zeker geen Bürstner meer worden, niet om de caravan maar wel om de starre houding van de fabriek.

@Ron055
Gewichtsverschil tussen links en rechts weet ik niet, dat heb ik niet gemeten. Dat laatste zou ik idd. nog kunnen doen. Alhoewel het mij lijkt dat teveel verschil tussen links en rechts geen slingerend/onrustig rijgedrag zou moeten/kunnen opleveren. Straks weer een lange rit maken en nog maar eens goed kijken en opletten of ik iets kan waarnemen waar dit onrustige gedrag vandaan komt.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.

Bericht door PD » do 3 jun 2021 05:43

Hans 555 schreef:
do 3 jun 2021 05:36
Maar een volgende caravan zal zeker geen Bürstner meer worden, niet om de caravan maar wel om de starre houding van de fabriek.
Gelukkig hoef je je daar de komende paar jaar niet druk om te maken, ga eerst lekker genieten van de caravan. Wie weet wordt de volgende dan toch weer een Bürstner.

Caravanfabrikanten zijn nou eenmaal weinig meegaand, dat zal bij andere merken weinig anders zijn.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.

Bericht door Hans 555 » do 3 jun 2021 05:47

[re.gif]
Genieten doen we zeker al wel. Nogmaals de caravan vinden wij geweldig en ik laat me zeker niet uit het veld slaan. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.

Bericht door PD » do 3 jun 2021 05:49

Top 👍
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Franswa
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 14 dec 2016 19:36

Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.

Bericht door Franswa » do 3 jun 2021 08:32

Ik heb eens een auto gehad met Michelin Energy Savers banden, nadat die vervangen waren door normale banden van Michelin was de wegligging met caravan een stuk stabieler.
In mijn ervaring kan het dus uitmaken wat voor soort banden je onder je trek auto hebt zitten.
Zweedse auto, Duitse caravan.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Wachten duurt lang, nieuw geleverd.

Bericht door RDDR » do 3 jun 2021 08:46

[re.gif]
Yep, kan zeker uitmaken! Hoewel ik voorstander ben van minder benzine verbruiken (milieu en kosten), ben ik absoluut geen voorstander van 'zuinige' banden. Lage rolweerstand en minder grip komen meestal samen. Terwijl het verschil in benzine verbruik maximaal een paar procent is. Onder mijn auto blijft dus plakkerig rubber liggen.

Nu noemt Bommel alleen merken en daar heb je nog iet zo heel veel aan. Zowel Vredestein als Hankook maken prima banden, ligt aan het type.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Plaats reactie

Terug naar “Bürstner”