Wel of geen reservewiel

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
karotti
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 10 aug 2020 13:57

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door karotti » wo 26 mei 2021 15:29

ik neem hem absoluut mee, maar wij hebben dan ook niet echt gewicht/ruimte te kort. ik zie hie reacties van ik heb pechhulp maar zonder reservewiel kunnen die ook niks.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Micky » wo 26 mei 2021 15:41

[re.gif]

Jawel, zoals bij mij 3 weken geleden een prop erin, en anders halen ze een andere band voor je op van een depot, althans in Nederland mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

annemia
Berichten: 69
Lid geworden op: za 18 jun 2011 13:42
Locatie: Groningen

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door annemia » wo 26 mei 2021 15:56

Eerder schreef ik dat ik geen lekke band op vakantie heb meegemaakt, maar dat is niet juist. Tijdens een verblijf op een camping op iSicilië in 2013 kreeg ik van een andere gast te horen dat ik een lekke band had. We waren net de dag daarvoor aangekomen. De band bleek door een bout of zo heel langzaam leeggelopen te zijn. Ik had toen alle tijd om een bandenbedrijf op te zoeken voor reparatie. Tijdens diezelfde reis hebben twee andere gasten ook een lekke band gehad. Die banden waren helaas niet te repareren.
Kip Greyline 53 TEB met Volvo XC40 T5 AWD

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door RDDR » wo 26 mei 2021 16:36

karotti schreef:
wo 26 mei 2021 15:29
ik neem hem absoluut mee, maar wij hebben dan ook niet echt gewicht/ruimte te kort. ik zie hie reacties van ik heb pechhulp maar zonder reservewiel kunnen die ook niks.
Het overgrote deel van de nieuwere auto's wordt geleverd zonder reserve band en ik zie ze niet massaal hulpeloos langs de weg staan. Dus de pechservices hebben zich daar inmiddels op ingericht.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5742
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Morgoth » wo 26 mei 2021 16:51

Tsja. Dilemma. Ik heb hem in een hoes in de schuur staan. In principe gooi ik hem in de auto maar ik vergeet hem ook wel eens.
Ik rij al jaren met auto's die geen reserveband meer hebben. Ik heb ook wel eens een lekke band gehad. Dat wordt wel opgelost maar het duurde wel erg lang. Daar kwam bij dat mijn leasemaatschappij perse wilde dat de band werd gerepareerd bij Euromaster en perse dat de wegenwacht me er naar toe moest brengen.
Saillant detail 1: Ik stond op de parkeerplaats van een Renault garage maar die mochten me niet helpen.
Saillant detail 2: De wegenwachter was doodsbang voor de destijds hypermoderne Opel Ampera omdat deze nooit echt helemaal uit is. Ik moest dus 200 meter verderop gaan staan met de sleutel zodat de auto deze niet kon detecteren. Te ver in ieder geval om te waarschuwen dat de plastic dorpelverbreders het niet aankonden om daar de opblaaskrik onder te zetten. Gevolg: 1500 euro schade. De wegenwachter heeft de auto vervolgens ergens anders opgekrikt en de band "gepropt" terwijl de hele buurt bij elkaar werd gejoeld door het auto-alarm. Want die zag geen sleutel.

Toen had ik liever een reservewiel gehad.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door RDDR » wo 26 mei 2021 16:54

[re.gif]

1 van de wenige nadelen van lease knipoog.gif
Bij mijn eigen auto moet ik de band (en caravan) toch betalen en ga ik langs de weg echt niet pogen hem ergens 10 Euro goedkoper te krijgen. Pinnen en doorrrr......
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Micky » wo 26 mei 2021 16:56

RDDR schreef:
wo 26 mei 2021 16:36
karotti schreef:
wo 26 mei 2021 15:29
ik neem hem absoluut mee, maar wij hebben dan ook niet echt gewicht/ruimte te kort. ik zie hie reacties van ik heb pechhulp maar zonder reservewiel kunnen die ook niks.
Het overgrote deel van de nieuwere auto's wordt geleverd zonder reserve band en ik zie ze niet massaal hulpeloos langs de weg staan. Dus de pechservices hebben zich daar inmiddels op ingericht.
Mijn verhaal van onlangs (hierboven geschreven), ging super snel, ik rij de camping op op zaterdagochtend en hoor tikken, stop bij de caravan, grote schroef erin, ik druk op de knop boven de binnenspiegel en kom zo bij Volvo service uit, zei gaf aan, dat de dealers gesloten was en dat ze de ANWB zou alarmeren, binnen 20 minuten was de man daar en kon een prop schieten, zoals op de foto een stukje terug te zien, dat gebeurd zonder het wiel te verwijderen of de auto op te krikken. als de band niet te plakken was, gaf hij aan dat hij het wiel meenemen naar het dichtstbijzijnde depot waar ze de banden hebben liggen, daar wordt dan de band vervangen en het wiel gebalanceerd, wel gaf hij aan dat de ANWB niet verder ging dan de 19" banden die ik heb, dus 20 en groter gaat niet zo snel.
de man is een 15 minuten bezig geweest en vervolgde zijn weg thumbup.gif

deze zat erin:
D84817C3-61C0-406C-8B71-BAE2470063A3.JPG
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door dieseltijger » wo 26 mei 2021 17:11

Stomme vraag - maar puur uit interesse en nieuwsgierigheid: Stel je hebt een tandemasser, dan heb je in noodgevallen....twee voorgemonteerde reservewielen bij je, nietwaar? Dus net zoas de Citroen DS vroeger: in noodgevallen kon dat ding - met de vering in de hoogste stand - met 1 achterwiel minder doorrijden. Dus bij noodgevallen bij een tandemasser één wiel eraf halen en even naar een "veilige haven" rijden??
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Taan » wo 26 mei 2021 17:17

Aldus ANWB:
Het verwisselen van een lekke band langs de autosnelweg is in Frankrijk niet toegestaan. Als u met een lekke band te maken krijgt dan dient u uw voertuig zo dicht mogelijk bij de vangrail neer te zetten. Om veiligheidsredenen dient u de auto te verlaten, een veiligheidshesje te gebruiken en achter de vangrail te gaan staan. U belt de snelwegpolitie (112), die een depanneur inschakelt om u zo snel mogelijk van de weg te halen.
Afgezien van dat het niet mag, vind ik het ook zeer gevaarlijk. Ook in Nederland ga ik er niet aan beginnen.
Rijkswaterstaat raadt aan om 112 te bellen.

Bij mijn auto zit geen reservewiel, bij de caravan wel. Ik heb zelfs nog een Alko Krik gekocht zodat ik hem ook kan vervangen. Maar dus nooit op de snelweg.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... uchtstrook
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Micky » wo 26 mei 2021 17:24

dieseltijger schreef:
wo 26 mei 2021 17:11
Stomme vraag - maar puur uit interesse en nieuwsgierigheid: Stel je hebt een tandemasser, dan heb je in noodgevallen....twee voorgemonteerde reservewielen bij je, nietwaar? Dus net zoas de Citroen DS vroeger: in noodgevallen kon dat ding - met de vering in de hoogste stand - met 1 achterwiel minder doorrijden. Dus bij noodgevallen bij een tandemasser één wiel eraf halen en even naar een "veilige haven" rijden??
hahaha, dat was niet bedoelt om echt mee te rijden, de DS had wel genoeg ruimte voor 2 reservewielen, de motorruimte was ontworpen voor een 6 cilinder, geplaatst werden alleen 4 cilinders mrgreen.gif
hier een foto van onder de kap bij de onze, het reservewiel ligt nog voor de radiator mrgreen.gif
2CFF7A2D-B97B-4193-8DAC-A8E13E6B1A69.jpeg
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

karotti
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 10 aug 2020 13:57

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door karotti » wo 26 mei 2021 19:01

RDDR schreef:
wo 26 mei 2021 16:36
karotti schreef:
wo 26 mei 2021 15:29
ik neem hem absoluut mee, maar wij hebben dan ook niet echt gewicht/ruimte te kort. ik zie hie reacties van ik heb pechhulp maar zonder reservewiel kunnen die ook niks.
Het overgrote deel van de nieuwere auto's wordt geleverd zonder reserve band en ik zie ze niet massaal hulpeloos langs de weg staan. Dus de pechservices hebben zich daar inmiddels op ingericht.
Een kennis werkt als wegenwacht die geeft een ander advies...

annemia
Berichten: 69
Lid geworden op: za 18 jun 2011 13:42
Locatie: Groningen

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door annemia » wo 26 mei 2021 19:08

[re.gif] wat voor advies geeft de wegenwacht-kennis dan?
Kip Greyline 53 TEB met Volvo XC40 T5 AWD

karotti
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 10 aug 2020 13:57

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door karotti » do 27 mei 2021 08:27

annemia schreef:
wo 26 mei 2021 19:08
[re.gif] wat voor advies geeft de wegenwacht-kennis dan?
een reservewiel meenemen. Overdag kan die vaak wel een band regelen, maar dan nog komen ze eerst naar je toe, halen je wiel er af. vertrekken naar een auto dealer en komen daarna weer terug. Wanneer de garages dicht zijn word je afgesleept.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door deusjevo » do 27 mei 2021 09:08

[re.gif]
Laat mij dan maar een reservewiel (desnoods een thuiskomer) meeslepen achterin.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4193
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door WillyL » do 27 mei 2021 09:30

Platte banden met caravan, geen ervaringsdeskundige.
Autobanden? Toch wel een beetje. De laatste jaren heb ik regelmatig een lekke band gehad, telkens een vijs of nagel maar ok kon ook telkens gewoon verder rijden. Het pompje in de koffer even gebruiken om de band terug op meer druk te krijgen en dit dagelijks herhalen to de afspraak in de bandencentrale kon (soms pas na het w-e, meestal nog de dag zelf.
Ik denk dat moderne tubelessbanden toch beter betsand zijn tegen nageld ed. en zo minder gevoeligaan snel leeglopen.
Het is wel praktisch dat het bandencontrolesysteem van Mercedes me telkens verwittigde dat de druk begon af te nemen. Zo was ik heel snel verwittigd, nog voor je het zelf in de mot hebt.

Eenmaal heb ik een scherpe stoeprand meegenomen en ging de band sneller af, maar ook dan nog net traag genoeg om op te pompen en de 10km tot de bandencentrale te overbruggen. Die hadden een gelijkaardige band liggen en dus dadelijk vervangen.

Ah ja, en die thuiskomertjes, eenmaal ook eens ingehaald met de caravan achter de auto, ik reed dus ongeveer 90 a 100, door een roekeloze chauffeur die met een thuiskomertje wel zeker 120 km/u reed. Thuiskomertje zat op de achteras! Ik veronstelstel een ongeletterde die de tekst "Max 80 km/u" niet verstaat, en nu wil ik geen onrecht aandoen aan ongeletterden, mijn excuus.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5742
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Morgoth » do 27 mei 2021 09:40

WillyL schreef:
do 27 mei 2021 09:30
Ik denk dat moderne tubelessbanden toch beter betsand zijn tegen nageld ed. en zo minder gevoeligaan snel leeglopen.
Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Maar ik weet wel dat je tegenwoordig run-flat banden kunt kopen. Zijn die er ook met een hoger draagvermogen zodat ze geschikt zijn voor caravans?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door RDDR » do 27 mei 2021 09:44

[re.gif]
Heb ik ook al naar gekeken, leek me een ideale oplossing, maar kan niet zo makkelijk run flats vinden met een hoog draagvermogen in de juiste maat. Op mijn auto liggen die dngen wel.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Herr
Berichten: 660
Lid geworden op: do 26 jan 2017 19:59

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Herr » do 27 mei 2021 10:02

[re.gif]
Vorig jaar naar gekeken toen ik van run flat hoorde ivm de auto.
Mijn caravan band 205/60 R16 is run flat verkrijgbaar met draagvermogen 96 (710 kg). Nu heb ik een normale band met draagvermogen 95 (690 kg). Ik twijfel wel, omdat run flat banden stugger zijn kan de caravan mss minder veren, maar als voordeel mss wel minder warmte ontwikkeling door stugheid. Over 3 jaar hak ik de knoop door.
De auto heeft run flat met een draagvermogen van 111 (1090 kg) ze zijn er dus in veel soorten en maten. Over de stugheid bij de auto kan ik niet oordelen omdat ik deze auto nooit zonder run flat heb gereden. Mss heeft iemand hier een vergelijking kunnen doen.
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door refram » do 27 mei 2021 10:17

Bij ons altijd een reservewiel mee, zowel voor de auto als de caravan.
In een vorig topic schreef ik reeds dit,
refram schreef:
di 3 nov 2020 12:10
Met onze vorige camper hadden we een groot gewichtsprobleem, zoals zovelen. Een veel te klein laadvermogen en dus steeds een 3% overlading. :oops:
Toch hadden we steeds een reservewiel mee.
De reden, met de voorlaatste camper eens op een zondag een lekke band gehad op een Franse Route Nationale.
Normaal geen probleem, reisverzekering gebeld en een uur later was de plaatselijke pechverhelpingsdienst ter plaatse.
Deze kon de klus niet klaren en er werd een takelwagen opgeroepen.
We werden overgebracht naar een garage een 15 tal kilometers verder, waar we de zondag verder in onze camper konden doorbrengen. Een alles behalve prettige omgeving aan een heel drukke baan.
De maandag toen de garage open ging werd er gekeken voor een nieuwe band. Deze was niet op voorraad en moest besteld worden.
Normaal geen probleem, deze zou de volgende dag geleverd worden.
Dinsdag geen band toegekomen, wegens plaatselijke staking. (hobby van de Fransen)
Woensdag na nog wat getelefoneer eindelijk in de late namiddag band geleverd, en gelukkig onmiddellijk geplaatst.
Moraal van het verhaal!
Drie dagen oponthoud voor een heel gangbare band van twee jaar oud.
Vanaf toen hebben we steeds een reservewiel mee.
Aangezien we zoveel mogelijk op zaterdag en zondag proberen te reizen, wegens minder drukte op de weg is een reservewiel zeker aanbevelenswaardig.
Zeker in Frankrijk en Spanje zoeken we de rust en stilte. In deze gebieden wil je zeker niet geconfronteerd worden met lekke band, zonder reservewiel.
En met een auto-caravan combinatie heb je dan nog een veel grotere kans op een lekke band dan met een solo auto, aangezien er minstens 2 wielen meer over het wegdek rollen. Vaak komt het caravanwiel in bochten en aan rotondes dan nog dichter tegen de stoeprand, waar er een potentieel groter gevaar dreigt op lekke band wegens allerhande scherpe voorwerpen die daar liggen.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2360
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Paul Vingerhoets » do 27 mei 2021 11:24

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... _FUqbdkg&s
Misschien een setje van deze voor op de caravan nooit meer lek rijden of je druk maken over een klapband wat er niet in zit kan er ook niet uit komen.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door RDDR » do 27 mei 2021 13:21

[re.gif]

Is dat al ergens te koop dan?
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5742
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Morgoth » do 27 mei 2021 13:48

Ik heb na talloze lekke banden bij mijn kruiwagens er eentje voorzien van een massieve maar toch flexibele band. Zo eentje:
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (43.67 KiB) 586 keer bekeken
Maar weetje wat het rare is? De kruiwagen met massieve band rijdt in beladen toestand zwaarder dan een kruiwagen met luchtband. Ik was hierover erg verbaast. Een luchtloos wiel is dus niet alleen maar voordeel.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door RDDR » do 27 mei 2021 14:07

[re.gif]

Voor mijn kruiwagen heb ik ook zoiets ja. Direct na de eerste band gedaan. Heb er eigenlijk nooit zwaar spul in (wil mijn rug niet) en dan merk je weinig verschil. Maar of een dergelijk concept geschikt is voor een caravan? weenie.gif
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7820
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Ron » do 27 mei 2021 14:31

In de Dakar rally gebruiken de motorrijders Mousse als binnenband.
Bij de auto's gebruiken ze daar nog steeds lucht vulling.

Dat zal best met een bepaalde reden voor zijn.

Warmte ontwikkeling is er daar een van.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7820
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Wel of geen reservewiel

Bericht door Ron » do 27 mei 2021 14:32

ronk schreef:
do 27 mei 2021 14:31
In de Dakar rally gebruiken de motorrijders Mousse als binnenband.
Bij de auto's gebruiken ze daar nog steeds lucht vulling.
En dus meerdere reserve wielen bij zich.

Dat zal best met een bepaalde reden voor zijn.

Warmte ontwikkeling is er daar een van.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”