Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
22 juni gaat onze Lander naar Triorep.
Van te voren even goed meten wat de as standen en diverse hoogtes nu zijn.
Neemt niet weg dat daarna waarschijnlijk nog wel de dissel opgehoogd moet worden.
Dat komt daarna.
Van te voren even goed meten wat de as standen en diverse hoogtes nu zijn.
Neemt niet weg dat daarna waarschijnlijk nog wel de dissel opgehoogd moet worden.
Dat komt daarna.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl
Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Zie onderBommes schreef: ↑do 27 mei 2021 11:41Ik heb werkelijk geen idee wat hoog of laag is voor een trekhaak
Zo ingeschat zit deze knobbel op onze Captur wel wat hoger dan achter mijn vroegere VW T5 werkbus
Maar ja daar zat voor bijna 1000kg aan zooi achter in en die hing ondanks zijn hulp veren zo al lichtelijk achterover.
Het RDW Centrum voor voertuigtechniek en informatie hanteert voor de juiste trekhaakhoogte voor het rijden met een aanhangwagen twee normen waarbij zij onderscheid maken tussen een leeg en een beladen voertuig. Indien het trekkende voertuig leeg, en dus onbeladen, is moet het hart van de trekhaakkogel tussen de 38 en 45 centimeter vanaf de grond zitten. Indien het voertuig beladen is moet het hart van de trekhaakkogel tussen de 35 en 42 centimeter vanaf de grond zitten.
Laatst gewijzigd door deusjevo op do 27 mei 2021 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Goeie keuze.
Ik heb net mijn Knaus bij Triorep weer opgehaald.
Vakmensen...weten van de hoed e de rand waar ze het over hebben.
Ik zou ook niet verbaast zijn als zij ook een oplossing weten voor de disselhoogte.
Vragen kost niks..
De oude rubbers krijg je trouwens mee.
.
Ik heb net mijn Knaus bij Triorep weer opgehaald.
Vakmensen...weten van de hoed e de rand waar ze het over hebben.
Ik zou ook niet verbaast zijn als zij ook een oplossing weten voor de disselhoogte.
Vragen kost niks..
De oude rubbers krijg je trouwens mee.
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Ik heb het al eens eerder vermeld, maar die trekhaakhoogte 38-45 cm onbeladen en beladen 35-42 is geen wettelijke eis en ook geen APK-punt ofzo. In tegenstelling tot wat hier nog wel eens wordt gezegd en trouwens ook door vrijwel ieder trekhaakmontagebedrijf op de website wordt vermeld, maar ten onrechte dus. De trekhaak dient voorzien te zijn van een goedkeuringskenmerk en de combinatie dient (nagenoeg) horizontaal achter het trekkend voertuig te hangen (en dat zijn wel bekeurbare feiten).deusjevo schreef: ↑do 27 mei 2021 15:01Het RDW Centrum voor voertuigtechniek en informatie hanteert voor de juiste trekhaakhoogte voor het rijden met een aanhangwagen twee normen waarbij zij onderscheid maken tussen een leeg en een beladen voertuig. Indien het trekkende voertuig leeg, en dus onbeladen, is moet het hart van de trekhaakkogel tussen de 38 en 45 centimeter vanaf de grond zitten. Indien het voertuig beladen is moet het hart van de trekhaakkogel tussen de 35 en 42 centimeter vanaf de grond zitten.
Wij hebben zelf op de ene trekauto een trekhaak met hart kogel op 45 cm "in ruste", de ander hangt op 50 cm. Dat laatste is veel prettiger, vooral bij drempels net even iets meer speling en dat is beter voor je neuswiel (om maar eens wat te noemen). Meer dan 50 cm laat de caravan toch al gauw wat naar achteren hangen, ik zou proberen ergens tussen de 48 en 50 cm uit te komen.
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Er staat ook niet in mijn tekst dat het een wettelijke eis is of een APK punt, er staat een norm.
Een APK eis is trouwens ook:
Indien een personenauto is voorzien van een koppelingskogel, moet de diameter van de kogel ten minste 49,0 mm bedragen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Klopt, mijn reactie was wel naar aanleiding van jouw bijdrage maar ik bedoelde zeker niet te zeggen dat jij dat ook zei. Alleen het wordt nogal eens gezegd en voordat mensen zich in allerlei bochten gaan dringen om maar een zogenaamd wettelijke eisen te voldoen...
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Dat het een Europese norm is moge duidelijk zijn, maar die norm is voor fabrikanten toch om zich er in basis aan te houden? Met name hele lage kogels die net de onderkant van de norm halen (onbeladen 38) zouden wel eens een probleem kunnen geven met fatsoenlijke kogeldruk icm met belading in de auto, waardoor hij snel onder de norm uitkomt in beladen toestand En bv snel neuswiel de grond raakt.Lucas schreef: ↑do 3 jun 2021 22:37Ik heb het al eens eerder vermeld, maar die trekhaakhoogte 38-45 cm onbeladen en beladen 35-42 is geen wettelijke eis en ook geen APK-punt ofzo. In tegenstelling tot wat hier nog wel eens wordt gezegd en trouwens ook door vrijwel ieder trekhaakmontagebedrijf op de website wordt vermeld, maar ten onrechte dus. De trekhaak dient voorzien te zijn van een goedkeuringskenmerk en de combinatie dient (nagenoeg) horizontaal achter het trekkend voertuig te hangen (en dat zijn wel bekeurbare feiten).deusjevo schreef: ↑do 27 mei 2021 15:01Het RDW Centrum voor voertuigtechniek en informatie hanteert voor de juiste trekhaakhoogte voor het rijden met een aanhangwagen twee normen waarbij zij onderscheid maken tussen een leeg en een beladen voertuig. Indien het trekkende voertuig leeg, en dus onbeladen, is moet het hart van de trekhaakkogel tussen de 38 en 45 centimeter vanaf de grond zitten. Indien het voertuig beladen is moet het hart van de trekhaakkogel tussen de 35 en 42 centimeter vanaf de grond zitten.
Wij hebben zelf op de ene trekauto een trekhaak met hart kogel op 45 cm "in ruste", de ander hangt op 50 cm. Dat laatste is veel prettiger, vooral bij drempels net even iets meer speling en dat is beter voor je neuswiel (om maar eens wat te noemen). Meer dan 50 cm laat de caravan toch al gauw wat naar achteren hangen, ik zou proberen ergens tussen de 48 en 50 cm uit te komen.
Soms lossen hulpveren dat op maar soms is een andere kogel of merk een betere oplossing. De meeste (moderne nieuwere) caravans staan horizontaal ergens rond de 42cm. Alles wat dus veel hoger is (bv 50cm die je aanhaalt) hangt ie achterover, en zit je op bv 35 of minder (dus niet conform norm) dan heb je een dikke v constructie. RDW vertelde me dat je met een combinatie die ver over of onder de beladen norm rijdt (is ook zichtbaar) mogelijk van de weg gehaakt wordt omdat je zelf ook aan diezelfde norm moet voldoen.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Waar de RDW op doelt is waarschijnlijk artikel 5.8.86 van de regeling voertuigen, waarin is bepaald (even simpel gezegd) dat een aanhanger (nagenoeg) horizontaal achter een auto moet hangen. Daar wordt in de praktijk overigens niet of nauwelijks op bekeurd of gehandhaafd, voor zover ik weet, op excessen na. Denk dan aan een tandemasser waarvan de wielen van de voorste as de grond niet raken bijvoorbeeld, hoewel er dan ook weer andere handhavingsbepalingen in beeld kunnen komen.
Verder helemaal met je eens dat een trekhaak op bijvoorbeeld 38 cm onwerkbaar is. Dat caravans zijn "afgericht" op 42 cm was mij niet bekend, wel eens afgevraagd. Onze combi staat aan de onbeladen kogelhoogte van 50cm (maar die zakt natuurlijk ook wel iets in) overigens optisch perfect horizontaal, koppeling is standaard. Bij de andere trekker met hart kogel op 45 cm (maar zal praktisch dan ook wat lager zijn) hangt ie juist optisch lichtelijk naar voren en hoor je bij hogere drempels regelmatig wat schuren. Nog steeds nagenoeg horizontaal, maar toch. Dan is tussen de 45-50 cm onderweg een stuk fijner dan 45 cm of lager zoals de "norm" voorschrift, in mijn optiek.
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Dan is onze Captur met de ongeveer 47 cm gemeten bovenzijde kogel niet heel afwijkend.
De Lander zal dan wel gewoon gemaakt zijn voor lage kleine Fiatjes. Oh en voor oude Mercedessen..
In ieder geval staat de 22ste juni bij Triorep in de planning, as gaat er onderuit en wordt gereviseerd.
Van te voren zal ik duidelijk de diverse hoogtes meten en noteren.
Ik ben benieuwd
De Lander zal dan wel gewoon gemaakt zijn voor lage kleine Fiatjes. Oh en voor oude Mercedessen..
In ieder geval staat de 22ste juni bij Triorep in de planning, as gaat er onderuit en wordt gereviseerd.
Van te voren zal ik duidelijk de diverse hoogtes meten en noteren.
Ik ben benieuwd
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl
Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Klein detail, maar de kogelhoogte wordt gemeten op het hart van de kogel.
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Da's mooi...Bommes schreef: ↑ma 7 jun 2021 10:04Dan is onze Captur met de ongeveer 47 cm gemeten bovenzijde kogel niet heel afwijkend.
De Lander zal dan wel gewoon gemaakt zijn voor lage kleine Fiatjes. Oh en voor oude Mercedessen..
In ieder geval staat de 22ste juni bij Triorep in de planning, as gaat er onderuit en wordt gereviseerd.
Van te voren zal ik duidelijk de diverse hoogtes meten en noteren.
Ik ben benieuwd
Die jongens bij Triorep zijn een kei in dit soort dingen.
Ook in afwijkende onderstellen.
Toen ik mijn caravan daar ophaalde stond er ook het nodige aan "Old-timers" van caravans.
Ik denk onderweg naar of tijdens een restauratie.
Allemaal "specials"....leuk hoor.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Okay dan zit het ding bij onze Captur wel wat hoog..
Daar heb ik wel vertrouwen in, de man in de werkplaats wist me via de telefoon precies te vertellen wat ze gaan doen.Chris schreef: ↑ma 7 jun 2021 19:38Da's mooi...
Die jongens bij Triorep zijn een kei in dit soort dingen.
Ook in afwijkende onderstellen.
Toen ik mijn caravan daar ophaalde stond er ook het nodige aan "Old-timers" van caravans.
Ik denk onderweg naar of tijdens een restauratie.
Allemaal "specials"....leuk hoor.
Welke bouten en hoeveel er los moesten bij een Lander om de as en een stukje onderstel er onderuit te krijgen.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl
Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Als de bovenkant kogel op 47cm zit, zit hart kogel ergens op 43-45 cm dus lijkt me juist in orde
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Oh ja natuurlijk, lekker helder.. Krijg je als je even snel tussen de bedrijven door reageerde op een topic.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl
Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Dit schreef ik al eerder. Let op auto was licht beladen bij de meting dus zal " leeg" enkele centimeters hoger zijn bij hart op hart meting van de kogel.Wie-niets schreef: ↑ma 24 mei 2021 14:30Ik weet niet of je er wat aan hebt maar even een indicatie van onze trekhaak hoogte.
Zojuist heb ik nog even gekeken en globaal gemeten bij mijn orginele vaste trekhaak ( wel is de 13 polige contactdoos weg te draaien onder de auto) op de bj 2020 Captur.
In de auto zit nog wel een reserve wiel , toebehoren en wat gereedschap en andere zaken dus niet helemaal leeg.
Ik kom dan op ongeveer 40 cm tot in hart van de kogel. Ongeveer 42-42,5cm tot aan de bovenkant.
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
.
Vandaag onze Lander naar Triorep gebracht.
.
.
Nog snel ook wat dingetjes gemeten en genoteerd terwijl de combi aangekoppeld was en op een vlakke weg stond.
Links en rechts hoogte is gelijk, dus de as hangt niet scheef door naar 1 zijde.
.
.
Ik heb ze meteen gevraagd om de dissel op te hogen.
Naar zijn mening kon daar maximaal 4 centimeter gewonnen worden zonder dat de oplooprem in gedrang komt.
.
.
Na terug komt heb ik wel wat te klussen ook weer maar dat is voor in het klustopic.
Dit type caravannetje zakt in als je niet voor extra stevigheid zorgt.
Origineel in de vorm van kastjes en of "muurtjes" maar omdat we die 1tje hebben verwijderd moeten we de stevigheid ergens anders vandaan gaan halen.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl
Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Spannend Marius...
En het lijkt niet druk op het Triorep terrein.
En het lijkt niet druk op het Triorep terrein.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Klopt!Bommes schreef: ↑di 22 jun 2021 20:15
Na terug komt heb ik wel wat te klussen ook weer maar dat is voor in het klustopic.
Dit type caravannetje zakt in als je niet voor extra stevigheid zorgt.
Origineel in de vorm van kastjes en of "muurtjes" maar omdat we die 1tje hebben verwijderd moeten we de stevigheid ergens anders vandaan gaan halen.
Haal niet te veel hoge kasten weg, de bovenschil kan dan inderdaad over de onderste zakken
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Ik hoop dat het resultaat bij Triorep naar tevredenheid was. Heeft de reparatie aan de stand achter de auto iets geholpen?
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023
Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis
Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
ik heb de Lander pas gisteren naar Triorep gebracht, ze moeten er dus nog aan beginnen.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl
Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Grappig,
Op die foto waar je gemeten hebt (op de vlakke weg) is het hoofdkantoor van mijn werkgever te zien. Als ik daar gisteren was geweest had ik jou combi dus in levende lijve kunnen zien.
Op die foto waar je gemeten hebt (op de vlakke weg) is het hoofdkantoor van mijn werkgever te zien. Als ik daar gisteren was geweest had ik jou combi dus in levende lijve kunnen zien.
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Verlagingssetje voor de fendt?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Wij hebben een Tandem (de foto is van FB)
Porsche + Tabbert
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Weet ik, ik doelde niet op de fendt op de foto ik dacht beetje tuningscene bij fendt de een verhoogd dacht misschien een ander verlaagd.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48