Gevalletje waterschade aan nieuwe Omnistor 6300

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Gebruikersavatar
ReneB
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 10 aug 2016 05:09

Gevalletje waterschade aan nieuwe Omnistor 6300

Bericht door ReneB » wo 19 mei 2021 16:27

Tja, het regende hard in Friesland. Had de Omnistor luifel schuin staan voor hemelwater afvoer. Maar blijkbaar niet genoeg. Uithouders begaven het met een luide knal. We wilden morgen toch al naar huis gaan, maar ben wel benieuwd hoe ik die luifel morgen (wanneer het weer droog is) in de cassette krijg. Volgens de dealer tijdens het indraaien het aluminium profiel “recht” slaan/duwen. We gaan het zien......
CFB84AE4-FFE7-434D-9DEF-7FE204697457.jpeg
Renault Talisman Grand Tour initiale Paris 225 pk (2019) met een Caravelair Artica 520 (2021) erachter.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Gevalletje waterschade aan nieuwe Omnistor 6300

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 19 mei 2021 16:32

Kun je m er niet beger helemaal tussenuit halen ipv proberen terug te buigen
Aluminium buigt meestal maar 1 keer
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Gevalletje waterschade aan nieuwe Omnistor 6300

Bericht door Gemineye » wo 19 mei 2021 16:42

Als je dat aluminium terug buigt dan scheurt het aan de binnenzijde van die knik geheid uit. Op zich maakt het voor het profiel niet uit want die is toch niet te herstellen; die moet vervangen worden. Maar ik weet niet of je hem dan nog goed in elkaar krijgt eigenlijk?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 447
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Gevalletje waterschade aan nieuwe Omnistor 6300

Bericht door Musso53 » wo 19 mei 2021 17:17

Dat is pech hebben. Ik zou zeker niet gaan buigen of recht slaan. Het lijkt mij het beste om de arm te demonteren.

Haal eerst aan de luifelrand de plastic delen er af. Deze zitten met parkers vast. Foto 1

Als je daarna aan de caravanzijde het plastic kapje er af haalt, kan je de twee M8 moeren losdraaien. Laat ze er een paar gangen op zitten. Foto 3.

De arm zit vast aan de rand met een M6 verbinding. Zwarte dopje er af en met 10mm sleutel moertje lossen. Foto 3. Je zou dan kunnen proberen de arm uit het randprofiel te schuiven. Er zit wel veerspanning op denk ik. Iemand de arm vast laten houden of opbinden.

Daarna de 2 M8 moeren er geheel af draaien en de arm uit de bevestigingssteun nemen. Wel oppassen want er staat veerspanning op.

Daarna de luifel inrollen en even een paar bandjes of touwtjes er om heel om uitrollen te voorkomen.

In deze toestand kan je probleemloos naar huis rijden. Succes.
Bijlagen
20210519_165422.jpg
20210519_165407.jpg
20210519_165334.jpg
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Gebruikersavatar
ReneB
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 10 aug 2016 05:09

Re: Gevalletje waterschade aan nieuwe Omnistor 6300

Bericht door ReneB » wo 19 mei 2021 18:53

[re.gif]
Bedankt voor de (uitgebreide) antwoorden.
Lang verhaal kort. Heb de luifel schoon en droog gemaakt.Daarna met beleid dicht gedraaid. De beide aluminium profielen werden zo weer min of meer in de oorspronkelijke positie getrokken. Cassette is dicht en we kunnen morgen vertrekken.
Profielen moeten uiteraard vervangen worden maar dat laat ik toch liever aan de dealer over.
Heb de luifel nog een keer uitgedraaid en je kunt zien dat de profielen wat recht zijn getrokken. Zoals gezegd de luifel cassette kan in ieder geval weer dicht. knipoog.gif
Bijlagen
F760F69E-2F71-4740-899F-F55B4E917C7C.jpeg
4C66183C-E7D8-4B6D-8693-9EADF49420E1.jpeg
Renault Talisman Grand Tour initiale Paris 225 pk (2019) met een Caravelair Artica 520 (2021) erachter.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Gevalletje waterschade aan nieuwe Omnistor 6300

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 19 mei 2021 19:02

Op de eerste foto leek die veel krommer te zijn dan op de nieuwe foto’s. Vandaar het advies om hem los te halen, maar als die zo dicht in dan is het ook goed en kun je veilig naar huis..
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 360
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Gevalletje waterschade aan nieuwe Omnistor 6300

Bericht door Frup » wo 19 mei 2021 19:56

Verbaasd dat dit kan gebeuren!
Het regende hier in Friesland inderdaad hard. Bij ons hagelde het ook flink. Maar het verbaast me dat, ondanks dat de luifel schuin stond om het water af te voeren, deze schade ontstaat. We hebben zelfs wel eens een laag sneeuw op onze Omnistor 6200 gehad. Was er een waterzak ontstaan dan? Het zal wel vaker hard regenen en de Omnistor moet daar toch tegen kunnen? Je hebt hem immers niet alleen voor mooi weer.
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Gevalletje waterschade aan nieuwe Omnistor 6300

Bericht door Daphne » wo 19 mei 2021 20:30

[re.gif]

Aan de knik te zien lijkt het geen waterzak te zijn geweest, het lijkt eerder dat het inveren door wind is geweest. Dat kan als er geen extra rafters zijn gebruikt.

Maar het blijft natuurlijk vervelend. Hoop dat het verzekerd is en wordt opgelost aflower.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Gevalletje waterschade aan nieuwe Omnistor 6300

Bericht door BertJan » wo 19 mei 2021 22:02

de knik in de ligger komt door de spanstang (nieuw type), als de waterzak te groot is en een keer gaat de zwakste schakel kapot, die kleine spanstangen zijn sterker dan je denkt en de arm is het zwakste deel.
dit kan ook gebeuren als je de luifel indraait met de spanarmen nog vastgezet.

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Re: Gevalletje waterschade aan nieuwe Omnistor 6300

Bericht door Royke2 » wo 19 mei 2021 23:15

Mohhh wat een ellende!
Wij hebben vorig jaar het zelfde gehad met de 6300.
Wij hadden echter een waterzak, en ja ook in friesland.. heb toen zitten kijken of het evetueel in de toekomst met een middenrafter voorkomen had kunnen worden. Mischien? Maar wij zijn naar dit voorval van de cassetteluifel afgestapt. Las het kreeg meteen de flashback van vorig jaar bij ons. Is schrikken!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Gevalletje waterschade aan nieuwe Omnistor 6300

Bericht door JanPunne » do 20 mei 2021 12:15

Daphne schreef:
wo 19 mei 2021 20:30
[re.gif]

Aan de knik te zien lijkt het geen waterzak te zijn geweest, het lijkt eerder dat het inveren door wind is geweest. Dat kan als er geen extra rafters zijn gebruikt.

Maar het blijft natuurlijk vervelend. Hoop dat het verzekerd is en wordt opgelost aflower.gif
Extra rafters zijn er vanaf een bepaalde maat, de onze van 325 daar zijn geen rafters voor beschikbaar.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Frenkie
Berichten: 20
Lid geworden op: do 17 okt 2019 19:42

Re: Gevalletje waterschade aan nieuwe Omnistor 6300

Bericht door Frenkie » do 20 mei 2021 22:39

Wij hebben (bijna) eenzelfde ervaring tijdens onze vakantie vorige week in de achterhoek. Het regende hard. Maar toen brak het noodweer echt los. Zeer langdurige en stevige regen. De voetbalwedstrijd De Graafschap tegen Helmond Sport werd door het noodweer gestaakt. Ook ik had - dacht ik - de luifel goed schuin gezet. Vanuit de caravan kon ik zien dat het water netjes naar 1 kant werd afgevoerd. Tot dat ik opeens zag dat er geen water meer van de luifel kwam. Er bleek dat er toch een waterkuil in de luifel zich aan het vormen was. Dus ik snel naar buiten en heb een poot laten zakken. Ik kreeg een plens water over mij heen, maar de luifel was gered. Kennelijk moet de luifel echt scheef afgesteld staan. Ik heb later begrepen dat het verschil tussen de linker en rechter kant wel 20 centimeter moet verschillen!
Een paar dagen later weer noodweer, maarwij waren een dagje weg. Spannend! Gelukkig bleef alles heel. Dus goed scheef afstellen (ziet er eigenlijk niet uit). En de stormbanden van Thule zelf gebruiken. Dan lijkt het goed te gaan. 😇
Volvo XC60 T5 (2019) & LMC 470e Passion (2017)

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Gevalletje waterschade aan nieuwe Omnistor 6300

Bericht door moyzo » vr 21 mei 2021 07:52

Wij hebben dit euvel met de 6200 gehad, Niet genoeg schuin afgesteld met een stortbui, de rafter niet geplaatst ( was maar 1 overnachting) een waterzak en een enorme knal: een ligger kapot. Aangezien we nog twee weken voor de boeg hadden in Kroatie deze voorzichtig opgedraaid met behulp van een trapje begeleid in de houder. Op volgende camping uitgezet: goed de rafter er onder en verstevigd met een aantal stormbanden. Daar heeft hij het goed uitgehouden en weer met wat hulp goed in kunnen draaien om thuis bij de dealer te laten vervangen.
Nu bij de nieuwe caravan en de 6300 gelijk een extra originele rafter aangeschaft ( vorige waren eigen merk van obelink net zoals de zijwanden) staander hadden we wel behouden (thule).
Ik vraag me nu wel af hoe het zal vergaan bij veel waterval en de residence. Deze moet zodanig opgezet worden dat er weinig afschot in zit. Nu wordt het luifeldoek wel heel strak vast gespannen in de zijliggers van de zijwanden maar zal dat voldoende zijn met extra rafter bij een hoosbui?
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Gevalletje waterschade aan nieuwe Omnistor 6300

Bericht door Paul » vr 21 mei 2021 07:56

Ik heb altijd de midden rafter en de 2 zijstangen van de zijwanden erin bij onze 6200 en nog nooit een probleem gehad met regen of wind.
De rafter is denk ik de oplossing, zie dat wel meer op campings dat mensen die niet gebruiken, doek niet strak genoeg hebben en luifel niet schuin genoeg, dan krijg je geheid problemen.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Gevalletje waterschade aan nieuwe Omnistor 6300

Bericht door Daphne » vr 21 mei 2021 08:22

[re.gif]

Inderdaad, dat zien wij ook vaak.

Daarnaast zetten wij de luifel niet schuin door 1 poot lager te zetten maar beide poten gaan omlaag, dus de hele luifel flink schuin voor voren. Ziet er ook nog eens mooier uit knipoog.gif
Toen wij vorig jaar met onze vrienden stonden was het verschil in deze twee methodes goed te zien. Bij ons liep het water er direct af en bij onze vrienden met 1 poot lager ontstond een zak water in het doek.
Even een plaatje van de situatie voor de hoosbui waarbij het verschil in hoogte van de 2 luifels goed is te zien. Voor de bui werd bij de rechter caravan 1 poot omlaag gezet.
F51238FC-2F86-4129-B6CA-11C2FFE164D7.jpeg
JanPunne schreef:
do 20 mei 2021 12:15
Extra rafters zijn er vanaf een bepaalde maat, de onze van 325 daar zijn geen rafters voor beschikbaar.
Waarom zouden daar geen rafters voor zijn? De diepte is toch hetzelfde als bij grote luifels? scratch.gif Je zult ze alleen zelf moeten kopen. Je hebt ook rafters nodig als je een zijwand wil plaatsen. Die kun je toch ook gebruiken?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Gevalletje waterschade aan nieuwe Omnistor 6300

Bericht door VIP » vr 21 mei 2021 08:44

[re.gif]

Dat van die extra Rafter wilde ik ook schrijven, die zijn universeel en kun je eenvoudig zelf plaatsen (eerste keer even een parkertje vastdraaien voor de houder en klaar is kees).

Bij ons staat ie altijd MET Rafter, mss moet ik er maar een 2de rafter bij kopen (6 meter luifel) , of zou dat averechts werken doordat er dan in het midden een zak (tussen de 2 Rafters) kan komen, nu loopt het vanuit het midden weg, nog maar eens even over nadenken. whistle.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Gevalletje waterschade aan nieuwe Omnistor 6300

Bericht door Jan van Vijven » vr 21 mei 2021 08:56

Extra rafters kunnen nooit kwaad, wij deden dat net als Daphne, strak en wel goed aflopend.
Nooit water zakken en gewoon netjes.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Gevalletje waterschade aan nieuwe Omnistor 6300

Bericht door ArnoM » vr 21 mei 2021 09:08

Juist bij de 6300 zou een rafter niet meer nodig zijn omdat je het hele spulletje op spanning zet met die tension dingen.
IMG_20200622_150416.jpg
Nu heb ik laatste x op het Waalstrand in Gendt gemerkt dat de ene rafter die we bij het zijdeel gebruiken toch nog weer extra stevigheid bied, maar ook meer geklapper van het doek oplevert omdat de rand van het doek dan ook vlakbij de rafter zit.
Normaal zit daar niets en kan het doek niet klapperen tegen iets aan ook.
Ik ga er ook een 2e rafter bij kopen en 2 van die "doek vast houders" van Thule.
Je hoeft daarvoor overigens niets te bevestigen bij de 6300, gewoon plug and play voor de rafter.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Gevalletje waterschade aan nieuwe Omnistor 6300

Bericht door VIP » vr 21 mei 2021 09:40

Om klapperen tegen te gaan heb ik om de rafter buis zo'n CV isolatiebuis er omheen gedaan, geen geklapper.

Bij ons staat ie ook onder afschot en bij zware regenval goede water afvoer.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 360
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Gevalletje waterschade aan nieuwe Omnistor 6300

Bericht door Frup » vr 21 mei 2021 09:54

[re.gif]
Goeie tip! En steekt het doek dan niet omhoog door de dikte van de isolatiebuis?
Bij veel wind merken we overigens dat twee Thule clips soms niet voldoende zijn. We hebben daarom sinds vorige week drie clips per kant. Best prijzig, maar werkt goed.
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Gevalletje waterschade aan nieuwe Omnistor 6300

Bericht door JanPunne » vr 21 mei 2021 12:31

Daphne schreef:
vr 21 mei 2021 08:22
[re.gif]

Inderdaad, dat zien wij ook vaak.

Daarnaast zetten wij de luifel niet schuin door 1 poot lager te zetten maar beide poten gaan omlaag, dus de hele luifel flink schuin voor voren. Ziet er ook nog eens mooier uit knipoog.gif
Toen wij vorig jaar met onze vrienden stonden was het verschil in deze twee methodes goed te zien. Bij ons liep het water er direct af en bij onze vrienden met 1 poot lager ontstond een zak water in het doek.
Even een plaatje van de situatie voor de hoosbui waarbij het verschil in hoogte van de 2 luifels goed is te zien. Voor de bui werd bij de rechter caravan 1 poot omlaag gezet.

F51238FC-2F86-4129-B6CA-11C2FFE164D7.jpeg

JanPunne schreef:
do 20 mei 2021 12:15
Extra rafters zijn er vanaf een bepaalde maat, de onze van 325 daar zijn geen rafters voor beschikbaar.
Waarom zouden daar geen rafters voor zijn? De diepte is toch hetzelfde als bij grote luifels? scratch.gif Je zult ze alleen zelf moeten kopen. Je hebt ook rafters nodig als je een zijwand wil plaatsen. Die kun je toch ook gebruiken?
Vanaf 3 meter, de onze is te kort.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Gevalletje waterschade aan nieuwe Omnistor 6300

Bericht door Daphne » vr 21 mei 2021 13:02

[re.gif]

Ik hoop dat je me het niet kwalijk neemt, maar ik begrijp niet wat je bedoelt. Je schrijft dat jullie luifel een 325 is en daarna schrijf je dat rafters vanaf 300 is, dus jullie luifel is te kort weenie.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Gevalletje waterschade aan nieuwe Omnistor 6300

Bericht door Pakkie » vr 21 mei 2021 13:27

VIP schreef:
vr 21 mei 2021 09:40
Om klapperen tegen te gaan heb ik om de rafter buis zo'n CV isolatiebuis er omheen gedaan, geen geklapper.

Bij ons staat ie ook onder afschot en bij zware regenval goede water afvoer.
Hierboven gaat het in het topic volgens mij zowel over midden- als zijrafters. Wij hebben bij onze 5,5m brede 9200 er in ieder geval de rafter in het midden in zitten met zo'n isolatiebuis er omheen.
@Frup: doek raakt normaal gesproken de buis niet dus het doek staat niet omhoog. Bij wind raakt hij hem uiteraard nog wel eens. Zijrafters hebben wij niet omdat wij het idee hadden dat het weinig meerwaarde biedt om op slechts enkele tientallen centimeters naast de op spanning gezette normale armen ook nog een extra rafter te zetten. Leuk om te lezen dat Arno de ervaring heeft dat ze toch wel iets doen thumbup.gif

rafter.jpg
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Gevalletje waterschade aan nieuwe Omnistor 6300

Bericht door JanPunne » vr 21 mei 2021 14:04

Daphne schreef:
vr 21 mei 2021 13:02
[re.gif]

Ik hoop dat je me het niet kwalijk neemt, maar ik begrijp niet wat je bedoelt. Je schrijft dat jullie luifel een 325 is en daarna schrijf je dat rafters vanaf 300 is, dus jullie luifel is te kort weenie.gif
Daar waar de rafters zouden moeten komen is de afstand 3 meter.
De bak in zijn geheel is 3.25.
We hebben wel zijrafters maar die zijn voor de zijwanden.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Gevalletje waterschade aan nieuwe Omnistor 6300

Bericht door Daphne » vr 21 mei 2021 14:13

[re.gif]

Zijrafters voor een zijwand zijn ook rafters die je voor de stevigheid kunt gebruiken. Het hoeft niet per se een middenrafter te zijn, zeker niet als je een korte luifel hebt. Toen wij met harde wind alleen een middenrafter gebruikten duwde de luifel bij de knikarmen toch iets naar binnen. Met een zijrafter was dat opgelost.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”