Hulpveren voor Volvo V60

Gebruikersavatar
Quo45
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 6 aug 2008 23:48

Re: Hulpveren voor Volvo V60

Bericht door Quo45 » ma 7 jun 2021 22:12

Micky schreef:
ma 7 jun 2021 19:06


Mijn persoonlijke mening is dat er hier op dit forum veel te panisch gedaan wordt over dat doorhangen, die auto is er gewoon voor gebouwd, je komt echt wel veilig aan als je de boel belaad binnen de marges thumbup.gif
Ik vind 'm ietsje doorhangen vandaar de hulpveren op het wensenlijstje maar in mijn geval is het gezever, ik geef het toe.
Net zoals het precies afwegen van kogeldruk, gewichten links en rechts.

Ik laat het qua snelheid bij 105km/h. Ten eerste omdat ik op vakantie ben i.p.v. op de vlucht.
Daarnaast is het verschil in verbruik met en zonder caravan enorm.
Met dat idioot kleine tankje van de V60 moet je al veel te vaak naar de pomp en met caravan is het helemaal waardeloos.
Volvo V60 T5 2018 - Adria 472LU 2019

daniel1975
Berichten: 530
Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08

Re: Hulpveren voor Volvo V60

Bericht door daniel1975 » ma 7 jun 2021 22:43

Doorhangen is probleem niet, het zit hem in het deinen. De lange oversteek icm de soepele vering acht ik hierin de oorzaak.
Is het dramatisch? Nee, tuurlijk niet.
Kan het beter? Absoluut. De Kuga van mijn ouders heeft er met een Fendt 465 duidelijk minder last van.

Kruissnelheid trouwens 105 op de teller. Die 110-15 was alleen ff testen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hulpveren voor Volvo V60

Bericht door Micky » di 8 jun 2021 12:24

[re.gif]

Deinen wordt niet echt opgelost door andere veren, wel door andere dempers, het deinen kan wel iets minder hoog en laag gaan door stuggere veren maar het onprettige gevoel blijft.
Deinen zit meer in de belading, je caravan gedraagt zich als een wipwap en dit kun je voorkomen door bijv. het gewicht meer naar de as te brengen.
Dus bijv. een fiets voorop die de kogeldruk te hoog maakt compenseren met gewicht helemaal achterin is garantie voor deinen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

daniel1975
Berichten: 530
Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08

Re: Hulpveren voor Volvo V60

Bericht door daniel1975 » di 8 jun 2021 13:14

Micky schreef:
di 8 jun 2021 12:24
Dus bijv. een fiets voorop die de kogeldruk te hoog maakt compenseren met gewicht helemaal achterin is garantie voor deinen.
Klopt.
"compensatiegewicht" is de slechtste oplossing, doen we dus ook niet. Zo gelijkmatig mogelijk beladen. Al is dat niet heel makkelijk moet ik zeggen met een keuken en een hangkast boven de as.
Ik zou de voortent op de vloer kunnen leggen, maar die kan ook in de auto om daar gewicht te genereren.
De mountainbike naar het dak van de auto verhuizen is nog een serieuze optie (12kg), en alleen de racer op de dissel (<7kg). Fietsendrager kan sowiso nog 10cm meer richting de disselbak, heeft de dealer te ver naar voren gemonteerd.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hulpveren voor Volvo V60

Bericht door Micky » di 8 jun 2021 13:17

[re.gif]

Dat zijn een paar kleine maar goede oplossingen, het is echt verbazend hoe veel verplaatsing van slechts weinig belading uit kan maken in het comfort.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Hulpveren voor Volvo V60

Bericht door Paul Vingerhoets » do 10 jun 2021 10:12

En als het echt deinen is zou je kunnen overwegen om de schokbrekers achter te vervangen door instelbare zodat je de demping wat stugger kunt maken als de caravan erachter hangt
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

daniel1975
Berichten: 530
Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08

Re: Hulpveren voor Volvo V60

Bericht door daniel1975 » vr 6 aug 2021 20:39

Update!
Inmiddels op de terugweg uit de franse Alpen met de V60 + Knaus 450FU.
Met de tips van oa. hier op het forum en wat experimenteren er eigenlijk best een strakke combinatie van kunnen maken. Wat ik uiteindelijk heb gedaan:
- een Milenco disselweger gekocht. Gewoon serieus meten zonder afwijking
- de auto maximaal beladen:
* voortent + stokken
* reservewiel van caravan uit de disselbak naar de kofferbak
* 2 tassen met kleding in de auto ipv de caravan
* stoelen in de auto
- fietsendrager zo ver mogelijk naar achter verplaatst op de dissel
- autobanden opgepompt tot waarde voor maximale belading

Het resultaat is dat ik nu zonder spanning 110 op de CC kan rijden en de combi gewoon goed op de weg ligt.
De combi blijft wel gevoelig voor een afwijkende belading, dus gewoon goed rekening mee houden.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Hulpveren voor Volvo V60

Bericht door SBerend » zo 8 aug 2021 20:20

@Quo45
Met dat idioot kleine tankje van de V60 moet je al veel te vaak naar de pomp en met caravan is het helemaal waardeloos.
Er schijnt verschil te zitten in de tankinhoud. De Volvo V40 D2 van mij zwager heeft een 40 L tank terwijl wij een V40 D3 hebben met een tank van 62 L . Dit heeft te maken met gewichtsbesparing en daardoor bijtelling.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”