drager op dissel Hobby de Luxe easy 460Ufe

Plaats reactie
Ruud
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 17:15
Locatie: Julianadorp (NH)
Contacteer:

drager op dissel Hobby de Luxe easy 460Ufe

Bericht door Ruud » za 8 mei 2021 16:57

Goedendag Allemaal,

Ik ben voornemens om een fietsen drager op de dissel van onze Hobby te gaan monteren. Echter op en om de dissel zit een witte plastic overkapping of plaat of hoe je het noemt. Heeft iemand voor mij tips en advies hoe ik dit het beste kan doen, of moet die plastic plaat er helemaal af?
Wij hebben een fietsendrager voor achterop de caravan maar vorig jaar hebben we gemerkt dat de caravan veel eerder de neiging heeft om te gaan slingeren.

Met vriendelijke groet,
Hyundai IX35 2.0i + Hobby de Luxe easy 460 UFE (2004), Hypercamp mover, Oyster Vision ll

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: drager op dissel Hobby de Luxe easy 460Ufe

Bericht door iemand » za 8 mei 2021 18:34

Ik heb de plaat eraf gehaald, maar als je het mooi vindt kun je er ook gaten in boren en dan vastzetten.

Toch zou ik eerst ff op proef zonder de plaat monteren en het een seizoen testen.
Uiteindelijk heb ik de boel nog 10 cm naar achteren kunnen monteren, om zo de kogeldruk nog wat te verkleinen.

Hoe gaat de disselbak open. Als dat recht omhoog is, heb je nu ook een mooie schuifvariant als fietsendrager. BC260

Ik kan niet bij de disselbak als de fietsen erop staan, maar ik nu de gasfles van binnenuit dichtdraaien.
zie op mn https://avento.weebly.com/knutselpagina.html
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1341
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: drager op dissel Hobby de Luxe easy 460Ufe

Bericht door Bob Diesel » za 8 mei 2021 18:58

Bij mij is de afdekplaat bij montage van Enduro bc260 verwijderd
De scharnierende klep kan bij uitgeschoven fietsrek ver genoeg open om de gasfles te bedienen
En bv het oprijblok oid te pakken ,zelfs ver genoeg om de vuilwater tank er in/uit te plaatsen
Heb je de fietsen er af ,kan je de grote beugel dmv 2 grote draaimoeren simpel losnemen
Waardoor de klep helemaal open kan

Betreft ook een Avento caravan
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 518
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: drager op dissel Hobby de Luxe easy 460Ufe

Bericht door Witte yeti » za 8 mei 2021 19:24

Als de kap direct op het frame ligt, kan je de fietsdrager erop monteren. Dat betekent wel gaten in de kap boren. Ligt de kap niet direct op het frame, dan zal je die ruimte moeten opvullen of de kap eraf halen.
Verder heb je fietsdragers van o.a. Thule die je met fiets en al kan kantelen, zodat je in je disselkast kan komen. De Enduro fietsdrager, hierboven al genoemd, kan je met fiets naar voren schuiven.
Ik had hetzelfde probleem met 2 e-Bikes achterop, ik heb nu aan de voorkant een drager gemonteerd en daar plaats ik 1 e-bike. Beide e-bikes voorop is te zwaar en heb er ook geen ruimte voor (korte dissel) . Dit bevalt veel beter.
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1341
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: drager op dissel Hobby de Luxe easy 460Ufe

Bericht door Bob Diesel » za 8 mei 2021 19:27

Als TS al een achterdrager heeft
Zou dat ok de oplossing kunnen zijn ,
En goedkoper als de Enduro
Gewoon een beugel met 1 goot voor 1 fiets
Laatst gewijzigd door Bob Diesel op za 8 mei 2021 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: drager op dissel Hobby de Luxe easy 460Ufe

Bericht door PD » za 8 mei 2021 19:27

De witte disselafdekplaat kan gewoon blijven liggen, je hoeft slechts een paar kleine gaatjes door het kunststof te boren.

Zonder disselafdekplaat is een caravan direct zo armoedig whistle.gif

Wij hadden destijds ook een fietsendrager op onze Hobby, zie foto:
Bijlagen
DSC_1055-Thule.jpg
Laatst gewijzigd door PD op za 8 mei 2021 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1341
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: drager op dissel Hobby de Luxe easy 460Ufe

Bericht door Bob Diesel » za 8 mei 2021 19:28

Niet als er een mooie BC 260 op staat mrgreen.gif
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: drager op dissel Hobby de Luxe easy 460Ufe

Bericht door iemand » za 8 mei 2021 19:45

Enige "nadeel" van hierboven betoonde fietsendrager is dat je de fietsen wat hoger moet optillen. scratch.gif

Ik heb een eenvoudig rackje dat op de dissel staat.
Hierdoor kan ik het fietswiel voor -wiel opzetten en doorrijden in de goot.
Hierdoor hoeft ik maar de helft van het gewicht te tillen.
Andere wiel blokkeer even ik dan met de handrem.

Afbeelding

Haha valt me nu op dat dit nog de foto is waarbij het rack nog niet verder naar achteren is gezet whistle.gif

Beide foto's hebben 1 ding gemeen. Zie je een spanband van de voorste fiets naar de caravan.
Dit ivm een eventuele noodstop, om te voorkomen dat de boel dan naar voren klapt weenie.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: drager op dissel Hobby de Luxe easy 460Ufe

Bericht door jessedew » za 8 mei 2021 19:54

Ik heb ook 2 fietsen op de dissel staan (gelukkig heb ik een armoedige caravan) is al uit 1998 en dus geen afdekkap.

Het zijn 2 elektrische fietsen, waar de accu echt wel uit moet voor het gewicht, je zit zo op de 90kg kogeldruk. De disselbak moet je ook niet teveel zware spullen in doen, hou daar dus rekening mee.

Ik corrigeer het door de tent op de as (en iets naar achteren) te laden.

Maar rijdt prima hoor 2 fietsen op de dissel, nooit geslinger gemerkt tot op heden (ritjes in NL)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

drager op dissel Hobby de Luxe easy 460Ufe

Bericht door Daphne » za 8 mei 2021 20:00

iemand schreef:Enige "nadeel" van hierboven betoonde fietsendrager is dat je de fietsen wat hoger moet optillen. scratch.gif
Dat is nog een oud type kantelbare fietsdrager, de huidige generatie is veel lager en kan volgens dezelfde methode die jij hanteert de fietsen erop zetten.

Die Enduro is trouwens een prachtige fietsdrager Afbeelding maar het voordeel van het schuiven verdwijnt als je niet ver genoeg kan schuiven om de disselbak te openen en je altijd de fietsen eraf moet halen om de disselbak te kunnen openen. Dan kun je beter een kantelbare kopen of je neemt de schuifbare drager met kantelfunctie voor een meerprijs.


Verzonden vanaf mijn iPhone 12 met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: drager op dissel Hobby de Luxe easy 460Ufe

Bericht door PD » za 8 mei 2021 20:03

iemand schreef:
za 8 mei 2021 19:45
Enige "nadeel" van hierboven betoonde fietsendrager is dat je de fietsen wat hoger moet optillen. scratch.gif
Foto diende uitsluitend ter illustratie dat de disselafdekking prima kan blijven zitten; de foto dateert alweer van 2013 knipoog.gif
Latere versies van deze fietsendrager (Thule Superb) zijn lager maar functioneel vergelijkbaar.

iemand schreef:
za 8 mei 2021 19:45
Beide foto's hebben 1 ding gemeen. Zie je een spanband van de voorste fiets naar de caravan.
Dit ivm een eventuele noodstop, om te voorkomen dat de boel dan naar voren klapt weenie.gif
Klopt, de spanbanden dienen ter voorkoming van voorover klappen bij een noodstop.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ruud
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 17:15
Locatie: Julianadorp (NH)
Contacteer:

Re: drager op dissel Hobby de Luxe easy 460Ufe

Bericht door Ruud » zo 23 mei 2021 19:49

Ok iedereen bedankt voor de reacties, echter ik heb eigenlijk nog één vraag.......:

Wat is het verschil in lengte tussen een korte en een lange dissel, hier ben ik nog niet uit.

Groeten Ruud
Hyundai IX35 2.0i + Hobby de Luxe easy 460 UFE (2004), Hypercamp mover, Oyster Vision ll

workel

Re: drager op dissel Hobby de Luxe easy 460Ufe

Bericht door workel » zo 23 mei 2021 20:16

[re.gif]

Hobby heeft een korte dissel, daar is prima een fietsendrager op te monter, op onze vorige hobby zat een Thule SuperB, beviel prima, zit nu op de Knaus ook.
Bijlagen
Schermafbeelding 2021-05-23 om 20.17.13.png

Ruud
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 17:15
Locatie: Julianadorp (NH)
Contacteer:

Re: drager op dissel Hobby de Luxe easy 460Ufe

Bericht door Ruud » di 25 mei 2021 11:46

Allemaal bedankt voor de reacties we gaan ermee aan de slag, ik wil het voor aankomende vakantie geregeld hebben dus dat komt goed met jullie informatie.

Groeten Ruud
Hyundai IX35 2.0i + Hobby de Luxe easy 460 UFE (2004), Hypercamp mover, Oyster Vision ll

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”