Blinderen ramen stapelbedden

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Blinderen ramen stapelbedden

Bericht door DV_t » di 4 mei 2021 23:57

Heeft iemand een slimme oplossing om de ramen bij het stapelbed te blinderen zodat er geen licht meer door komt.

De kinderen worden soms erg vroeg wakker omdat met de hor en rollo dicht er toch een flinke streep licht binnenkomt aan de onderkant. Daarbij vind de jongste het interessant om te proberen de rollo aan de kant te doen en te kijken wat er achter gebeurd.

Een oplossing kan mogelijk zijn om de lichtdoorlaat te beperken met iets of de ramen met zwarte folie te laten beplakken (de rollo kan dan open blijven). Kunnen de ramen dit ook hebben in de zon omdat het toch kunststof is?

Ik heb bij Reda een raamhoes laten maken maar dit heeft toch niet het gewenste effect.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Blinderen ramen stapelbedden

Bericht door Ron » wo 5 mei 2021 00:02

Je kan de ramen laten tinten.
Dan wordt er folie opgeplakt.
Kan je zelf ook doen.
Maar zo goed als een professional het doet kan je zelf bijna niet.
Ik heb het bij de auto laten doen.
https://voorruit-herstel.nl/
Informeer eens bij hem.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Blinderen ramen stapelbedden

Bericht door deusjevo » wo 5 mei 2021 00:21

Heb wel eens gehoord dat mensen CV buis isolatie onderop op het verduistering gordijn klemmen, zelf geen ervaring mee.
.
24447A1A-B527-4186-9ABB-E471302654F4.jpeg
24447A1A-B527-4186-9ABB-E471302654F4.jpeg (17.54 KiB) 6666 keer bekeken
.
https://www.gamma.nl/assortiment/buisis ... lsrc=aw.ds
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Blinderen ramen stapelbedden

Bericht door VIP » wo 5 mei 2021 07:38

DV_t schreef:
di 4 mei 2021 23:57
Heeft iemand een slimme oplossing om de ramen bij het stapelbed te blinderen zodat er geen licht meer door komt.

De kinderen worden soms erg vroeg wakker omdat met de hor en rollo dicht er toch een flinke streep licht binnenkomt aan de onderkant. Daarbij vind de jongste het interessant om te proberen de rollo aan de kant te doen en te kijken wat er achter gebeurd.

Een oplossing kan mogelijk zijn om de lichtdoorlaat te beperken met iets of de ramen met zwarte folie te laten beplakken (de rollo kan dan open blijven). Kunnen de ramen dit ook hebben in de zon omdat het toch kunststof is?

Ik heb bij Reda een raamhoes laten maken maar dit heeft toch niet het gewenste effect.

Bij de Bouwmarkt een rolletje plakfolie kopen in de gewenste kleur (Euro 6,- a 7,-) haal je wellicht 2 stapelbedramen uit.

Ruw op maat knippen, raam met plantenspuit nat maken, folie er op en met een theedoek of wisser de bubbeltjes er uitwrijven, buitenrandjes netjes afsnijden en klaar.
Porsche + Tabbert

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Blinderen ramen stapelbedden

Bericht door DV_t » wo 5 mei 2021 08:21

[re.gif]

Dat was ook een gedachte maar kunnen de ramen hier tegen?

Gebruikersavatar
Jartoos
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 2 sep 2016 14:49
Locatie: Wespelaar (België)

Re: Blinderen ramen stapelbedden

Bericht door Jartoos » wo 5 mei 2021 08:34

Wij hebben raam-covers gemaakt van het (pvc) dak van onze vorige voortent. Dit laat geen licht door.
5-05-2021 8-31-29.jpg

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Blinderen ramen stapelbedden

Bericht door deusjevo » wo 5 mei 2021 08:48

[re.gif]

Uhh, wel als het raam open staat toch?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Blinderen ramen stapelbedden

Bericht door Stigter » wo 5 mei 2021 09:02

Zit er op de caravan een peesrail boven de ramen?
Wij hebben bij een vorige caravan een schuifluifel gebruikt zodat de kinderen gingen slapen ipv naar de buren zwaaien. Mrgreen.gif
Groet Arnold

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Blinderen ramen stapelbedden

Bericht door DV_t » wo 5 mei 2021 09:08

Ik heb bij Reda ook een hoes laten maken maar de peesrail loopt half over het bovenste raam. Hierdoor is het lastig aan te brengen en is het resultaat minimaal. Het moet eigenlijk een wat permanentere oplossing worden.

Best vreemd eigenlijk hoeveel licht die Rollo's nog doorlaten. Als ze ze een centimeter verder onder het raam hadden laten lopen en klemmen was er niets aan de hand scratch.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Blinderen ramen stapelbedden

Bericht door deusjevo » wo 5 mei 2021 09:20

Vandaar die stukken CV buis isolatie, die maken dat laatste kiertje dicht.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Blinderen ramen stapelbedden

Bericht door iemand » wo 5 mei 2021 09:59

Ik kan je de raam-covers aanraden. zitten aan de buitenkant kunnen de kinderen dus niet bij en houden zomers de zon mooi tegen thumbup.gif

Op mp een weekendluifel op de kop tikken en in stukken knippen...
Maak ze royaal over het raam vallend , dat geeft ook privacy als je zomers het raam open hebt.

Zelfs het dakraam hebben we nu een hoes voor...
zie halverwege op https://avento.weebly.com/knutselpagina.html
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Blinderen ramen stapelbedden

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 5 mei 2021 10:15

Het beplakken met folie is een lastige klus omdat de ramen bol zijn en er ook nog een rand op zit dan moet je al goede folie hebben die rekbaar is. Hebben van eurotrail een paar van die zonneschermen voor onze vorige caravan gekocht om de zon tegen te houden die zijn lichtdicht als je ze groot genoeg neemt alleen zitten die met elastiek aan het raam dus ook eenvoudig te verwijderen
En als ze zelf de raam open doen helpt geen enkele blindering meer natuurlijk
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Blinderen ramen stapelbedden

Bericht door EricS » wo 5 mei 2021 10:25

Mijn eerste gedachte zou ook zijn om ze te plakken wat VIP schrijft.

Lastige is alleen dat er idd vaak bolling in raam zit, moet je fohn gebruiken om te rekken. Hier moet je wel even handig in zijn...Tevens zal de plaklaag later wellicht lastig te verwijderen zijn, door de zon zal de 'lijm' goed vastkoeken op je raam...

Dan even helemaal out of the box denken...Voor velgen of andere auto onderdelen kan je plastidip gebruiken/spuiten om een andere kleur te creëren.
Als je je ramen hiermee inspuit heb je het helemaal dicht en is het zonder lijmresten later te verwijderen. Je pelt het er zo af...
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

workel

Re: Blinderen ramen stapelbedden

Bericht door workel » wo 5 mei 2021 10:27

[re.gif]

Eurotrail heeft daar een mooie oplossing voor die hier als is aangegeven, raambedekking buiten, denk dat je wel ff achter de naaimachine moet ivm de maat, https://eurotrail.info/producten/raambedekking/

Er komt waarschijnlijk tussen de muggenhor en verduisteringshor licht door, je kunt achter de verduisteringshor aan de onderzijde ook een tochtband plakken ivm het licht.

Wij hebben in het slaap gedeelte, de oplossing van Eurotrail en tochtband geplakt, werkt voor ons prima, het is aardig donker.

Succes.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Blinderen ramen stapelbedden

Bericht door iemand » wo 5 mei 2021 11:34

[re.gif] als je geen tentrail boven je raam hebt, is dat inderdaad DE oplossing.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Blinderen ramen stapelbedden

Bericht door DV_t » wo 5 mei 2021 12:27

workel schreef:
wo 5 mei 2021 10:27
[re.gif]


Er komt waarschijnlijk tussen de muggenhor en verduisteringshor licht door, je kunt achter de verduisteringshor aan de onderzijde ook een tochtband plakken ivm het licht.

Wij hebben in het slaap gedeelte, de oplossing van Eurotrail en tochtband geplakt, werkt voor ons prima, het is aardig donker.

Succes.
Nu zit ik hier toevallig net naar te kijken. Aan de muggenhor zit een borstel. Als ik aan de verduisterende rol nu ook ook een borstel plak tussen de rollo en de hor dan ben ik er volgens mij ook

Afbeelding

workel

Re: Blinderen ramen stapelbedden

Bericht door workel » wo 5 mei 2021 12:35

[re.gif]

Lijkt mij een prima oplossing die mohairband, wij hebben het met tochtband gedaan, maar borstel toch ook goed. Zeker het proberen waard.

Is voldoende qua maatvoering van te vinden.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Blinderen ramen stapelbedden

Bericht door VIP » wo 5 mei 2021 13:17

DV_t schreef:
wo 5 mei 2021 08:21
[re.gif]

Dat was ook een gedachte maar kunnen de ramen hier tegen?
Ja de ramen kunnen er tegen.

Dat plakken gaat prima, maar wel met 2 personen (1 die plakt en de ander die de folie gespannen houdt).

Als je het ooit wilt verwijderen dan met een föhn iets voorverwarmen en je trekt het er weer af.

Als er plak/kleef blijft zitten kun je dit met een zachte doek en wasbenzine weer verwijderen, zodra de plak/kleef is verwijderd met lauw sopje (water en een paar druppels Dreft) het raam nog een keer naspoelen/reinigen.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Blinderen ramen stapelbedden

Bericht door Morgoth » wo 5 mei 2021 13:23

Volgens mij zijn de ramen aan de binnenkant redelijk vlak.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Blinderen ramen stapelbedden

Bericht door VIP » wo 5 mei 2021 13:37

[re.gif]

Precies thumbup.gif
Porsche + Tabbert

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Blinderen ramen stapelbedden

Bericht door janvijn » wo 5 mei 2021 21:33

DV_t schreef
Nu zit ik hier toevallig net naar te kijken. Aan de muggenhor zit een borstel. Als ik aan de verduisterende rol nu ook ook een borstel plak tussen de rollo en de hor dan ben ik er volgens mij ook
Zo hebben wij dat probleem ook opgelost in onze caravan,- werkt echter alleen tegen de licht doorlatende opening onder aan de rolgordijnen maar niet tegen kinderen die naar buiten willen kijken en het gordijn opzij trekken.
met vriendelijke groet
Jan Vijn

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Blinderen ramen stapelbedden

Bericht door PD » wo 5 mei 2021 21:39

Ik heb geen idee hoe oud/jong de betreffende caravan is, maar zeker bij een recente caravan is het niet (mooi) mogelijk om de ramen te beplakken met folie. De reden hiervoor is dat de kunststof ramen (in tegenstelling tot bijv. autoruiten) nog een aantal jaren zgn. uitgassen waardoor er telkens weer belletjes onder de folie ontstaan.

Dit werd ons vorig jaar uitgelegd door een professioneel wrapbedrijf toen we de overweging maakten een caravan te bestellen met lichte(re) ramen en deze te laten wrappen.... dat werd dan ook ten zeerste afgeraden vanwege het matige optische resultaat.

Externe raamcovers of borstels tussen de lichtspleten lijken me betere oplossingen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Blinderen ramen stapelbedden

Bericht door DV_t » wo 5 mei 2021 21:56

[re.gif]

2016 dus het moet er optisch ook een beetje uit zien. Zo'n stuk isolatie buis doet afbreuk aan het geheel dus kan misschien een zeikerd zijn maar ik wil geen knutselhok.

Ik heb net de bestelling voor een paar meter borstels gedaan en die ga ik op de verduistering plakken om de kier tussen de hor en verduistering op te vullen. Zo heeft Fendt het wel tussen de hor en caravan gedaan scratch.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Blinderen ramen stapelbedden

Bericht door PD » wo 5 mei 2021 22:08

[re.gif]
In onze Brillant hebben we plisséverduistering, dus niet die veerdingen, en bij ons zitten er inderdaad standaard borstels tussen thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Blinderen ramen stapelbedden

Bericht door DV_t » wo 5 mei 2021 22:19

Wij hebben wel plisse in de keuken, deur en dakramen maar de overige ramen rollo. Zouden ze die plissedingen ook los verkopen ter vervanging van de rollo's? Zijn deze opbouw of inbouw?

Misschien een leuke upgrade scratch.gif

Het zal misschien voor het grote raam aan de voorkant niet lukken maar de rest misschien wel.

Plaats reactie

Terug naar “Bedden”