Lekstroom in circuit trekhaak

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Bericht door Chris » do 1 jul 2021 22:16

[re.gif]

Blijft....
Het is wel een gepruts wat er destijds gemonteerd is...
Heeft Lexus niet een officieel set dan??
Lijkt hier een after market set ingeprutst te zijn.... lijkt zeg ik voorzichtig.
Mijn buurman heeft ook zo'n aftermarket set in zijn Volvo... doffe ellende alleen maar.
Niks werkt goed..
Ik heb het originele Volvo set... perfect.
Kost wat maar dan heb je ook wat.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

ThinlaneT
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 2 mei 2021 14:19

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Bericht door ThinlaneT » vr 2 jul 2021 10:20

Trekhaak set is door Lexus Breda destijds (2005) gemonteerd. Later is er nog een update/terugroepactie van de haak erop gezet in 2006. Is een officiële Lexus set (Thule), staat ook op het type plaatje. Dus ik ga er maar van uit dat het via officiële/dealer wegen is gegaan. T.a.v. de kabelset kom je meer Japanners rond dat bouwjaar tegen dit gebruiken. Qua afwerking/montage ziet het er netjes uit, al zegt dat natuurlijk niets over de functionaliteit. Ik heb verder ook geen vergelijk ofzo. Lexus Amsterdam heeft het nu gefixt (hopelijk) en ik heb de vraag bij hen gesteld of het bonnetje van de diagnose/reparatie naar Lexus Breda dan wel de Louwman groep geschoven kan worden. Kleine kans dat ze dat gaan doen.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Bericht door Ron » vr 2 jul 2021 11:27

[re.gif] [re.gif]
Het was toen er nog geen canbus was.
Juist geen gepruts.
Ipv direct af te takken van de achterlichten hebben ze een scheiding gemaakt dmv een relaisbox.
En de originele Volvo TRM is ook niet feilloos gezien de perikelen bij Deusjevo.
Daar zitten misschien wel dezelfde soort schakelingen in.
Alleen dan aangestuurd door de canbus.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Bericht door Chris » vr 2 jul 2021 11:35

Bij Deusjevo zijn we er nog niet uit.... continuing story.
Maar daar lijkt het niet in de TRM te zitten.... gewisseld en storing bleef.
Ik heb de kabel wel gemeten en zowel de L als de R richtingaanwijzer gaf 0,3 ohm.
Dat lijkt dus goed.
Even verder testen nog.

Maar... ik wist niet dat dit een officiele montage door Luxus was.
Zelf dacht ik aan het gepruts wat er bij mijn buurman in zijn Volvo gedaan was... zoiets.
Ik schreef het ook al voorzichtig. he.. whistle.gif

En 2005 was wel een wissel jaartje... mijn vorige Volvo (2005, wel canbus ) kon ook nog niet met LED overweg, en dat moest ook aangepast worden voor de huidige caravan.
Led kwam toen net een beetje op in de auto/caravan wereld.
Dat kan natuurlijk ook zo geweest zijn bij Lexus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Bericht door Ron » vr 2 jul 2021 11:43

Juist zonder canbus is led op een aanhanger geen probleem.
Led monteren op het trekkende voertuig , met name de RAW is wel een probleem.
Snel knipperen is het gevolg.
Tenzij je extra weerstanden plaatst of een last onafhankelijk knipperrelais plaatst.
Met motorfietsen wordt dat truukje nogal eens uitgehaald.
Vandaar dat ik aangaf bij TS rechtstreeks doorverbinden en in de caravan verlichting RAW remlichten achterlichten en toelichten LED te monteren.
Goedkoopste en eenvoudige oplossing
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Bericht door Chris » vr 2 jul 2021 11:46

[re.gif]
En werkt.... klopt.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Bericht door Ron » vr 2 jul 2021 11:52

[re.gif]
Pas toen ik het aansluitschema zag.
Begreep ik hoe het aangesloten zat en waarom.
Dan is de oplossing nabij.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Bericht door Ron » vr 2 jul 2021 11:52

Dubbel
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

ThinlaneT
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 2 mei 2021 14:19

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Bericht door ThinlaneT » di 6 jul 2021 10:31

Na het "oplossen" van de lekstroom de afgelopen dagen even gekeken hoe de voltage degradatie zich houdt. Bij de dealer is de auto een aantal keer gestart dus eigenlijk niet helemaal een eerlijk vergelijk. Over het "verdachtte" circuit meette ik vóór het bezoek aan de dealer 150mA, gister meette ik 20mA dus dat is wel een significant verschil (ik had eerlijk gezegd 0mA verwacht maar blijkbaar zit daar nog een gebruiker tussen dan sec de schakeling van de trekhaak).

Overigens had de dealer de trekhaakstekker niet ingeklapt waardoor de hele bracket/beugel van de stekker van de trekhaakbalk was gebroken bij het rijden over een flinke drempel. Mijn auto staat van origine al vrij laag en met drempels van tegenwoordig noodzakelijk om de trekhaakstekker in te klappen/ naar rechts te klappen.
Gelukkig vandaag nog (vóór m'n vakantie) gefixt door de dealer. Schuldbekentenis was er helaas niet bij. Wel misschien een dingetje als ik straks een caravan er achter ga hangen (dat de auto dat relatief veel doorzakt, achter).

De lekstroom ellende heeft mij overigens wel meer doen bewegen om naar een andere auto te kijken. Ik zal waarschijnlijk bij Lexus blijven, maar eerder dan een GS450h van een generatie jonger of een IS300h.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Bericht door Ron » di 6 jul 2021 10:52

Goed om te horen dat het opgelost is.
Maar wat heeft de dealer nu gedaan om het op te lossen ?
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

ThinlaneT
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 2 mei 2021 14:19

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Bericht door ThinlaneT » wo 7 jul 2021 08:49

Daar kwam ik niet helemaal uit; donderdag werd ik telefonisch toegelicht dat het alarm gebruik maakte van de plus-draad van de trekhaak en zo de relais triggerde. In de schriftelijke toelichting op vrijdag kreeg ik enkel te horen dat het alarm was wat verkeerd was aangesloten en repte ze niets over de trekhaak bijvoorbeeld. Ik heb nog gevraagd of de betreffende monteur mij kan terugbellen voor de details, al is het maar om mijn vermoedde te ontkrachten dan wel te bevestigen. Nog niets gehoord tot nu toe. Nu ik ook heb geklaagd over de trekhaakstekker-houder en zij dit hebben opgelost, verwacht ook niet echt meer een reactie eigenlijk.

Zaterdag starten we een mooie trip naar Oostenrijk, daar ga ik nu in ieder geval met méér vertrouwen naar toe. Met 950km voor de boeg zal de accu ook lekker goed opgeladen te worden. Kijken hoe de degradatie van de accu dan zal zijn. We gaan het zien.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Bericht door Ron » wo 7 jul 2021 10:36

Ik vind het maar een vreemde verklaring van de dealer.
Maar wat ze ook gedaan hebben.
Tot nu toe geen lekstroom meer.
En kan je met een gerust hart op vakantie.
Fijne vakantie in Oostenrijk. thumbup.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

ThinlaneT
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 2 mei 2021 14:19

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Bericht door ThinlaneT » wo 4 aug 2021 11:45

Dankje Ronk! Vakantie naar Oostenrijk is prima gegaan. Doordat je daar bijna dagelijks wel de auto gebruikt, geen last gehad. Daarnaast natuurlijk 950km in één ruk naar vakantie gereden en dan wordt de accu natuurlijk lekker afgetopt. Degradatie vind ik (nog steeds) een vreemd verloop hebben. Na een week stilstand is het voltage van de accu gedaald van 12.80V naar 12.40V. De curve is uiteraard niet lineair en rondom de 12.4 volt stagneert de degradatie iets. Ik gebruik de auto nu wekelijks voor een ritje van 2x 70km, dus onder de 12.4V komt de accu nu bijna niet. Mij is altijd geleerd om accu's bij minder dan 12.35V niet te veel te belasten (zeker niet bij kou) ivm de permanente schade die het aanbrengt, dit onlangs nog gelezen in een ANWB Magazine. Aankomende winter gaan we het zien en houden de druppellader achter de hand.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Bericht door Ron » wo 4 aug 2021 15:09

[re.gif]
Goed om te horen dat de vakantie goed gegaan is.
En wat dat meten betreft.
Hou er rekening mee dat iedere meter wel een afwijking heeft.
De afloop zie je natuurlijk wel.
Maar die 12,4 kan in werkelijkheid gewoon 12,5 zijn.
En dan is er niets aan de hand.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”