denken jullie even mee?

Wanneer E achter B?
Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: denken jullie even mee?

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 2 mei 2021 20:28

Het wordt dikwijls aangenomen dat kogeldruk lading op de auto is en zal dikwijls ook wel los lopen met wegen als er al een controle is, maar nergens op kenteken wordt gesproken over asdruk het toegestane totaal gewicht wel.
Het lijkt me dus evident dat als een controleur moeilijk wil doen hij dus de kogeldruk meet en die bij de asdruk optelt en dat is het totale gewicht van de caravan en mag niet hoger zijn dat de gegevens op kenteken.
Als nu op kenteken gesproken zou worden over maximale asdruk dan kun je de kogeldruk veilig bij het gewicht van de auto optellen waarschijnlijk staat dan de kogeldruk ook op het kenteken geregistreerd

Bij vrachtwagens is dit het geval er staan asdrukken en gewicht op de koppeling geregistreerd samen met het totale Maximale laadvermogen en het maximale gewicht van het samenstel

Dus reken jezelf niet rijk met die kogeldruk.maar probeer die marge te behouden
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: denken jullie even mee?

Bericht door Hans1954 » zo 2 mei 2021 21:14

[re.gif] Op Caravantrekker.nl staat hierover het volgende: Ga je met een caravan rijden dan is alleen het gewicht op de wielen (de as) bepalend. Het gewicht onder het neuswiel of als die aangekoppeld is, de kogeldruk telt volgens EU-regelgeving niet mee bij het bepalen van het maximaal toegestaan (trek)gewicht. Uiteraard neem je dit gewicht wel mee, maar het wordt gerekend als belading van de auto. Ik ga er vanuit dat Menno dit heel goed uitgezocht heeft.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: denken jullie even mee?

Bericht door Chris » zo 2 mei 2021 21:39

[re.gif]
En toch zag je op de filmpjes van de duitse Polizei dat de kogeldruk ook gemeten werd en bijgeteld bij de aslast.
Maar hoe je ook wringt...
Wat TS wil is niet echt de randen van de wet of de mazen daarin zoeken, het is een beetje bizar....en niet een beetje..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: denken jullie even mee?

Bericht door Morgoth » di 4 mei 2021 15:35

Je kan er vergif op innemen dat als de politie je controleert en ze zien dat het laadvermogen van de auto een volledige ton is verlaagd en dat er een schamele 400kg is overgebleven, overduidelijk om onder de rijbewijs BE grens te blijven, Dat ze je op de weegbrug zetten. Ik zou het als politieman namelijk zeker doen.
2 personen
tank benzine
bagage
kogeldruk
Dit opgeteld is altijd meer dan 400kg. Zelfs zonder bagage al.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: denken jullie even mee?

Bericht door Hans1954 » di 4 mei 2021 15:54

[re.gif] Die vrijheid heeft de politie niet. Ze moeten handhaven volgens de richtlijnen die door het OM uitgevaardigd worden. Onder andere is bepaald dat de overschrijding van gewichten minimaal 10% moet bedragen alvorens tot bekeuren over te gaan. De verplichting tot afladen ontstaat pas bij 20% overbelading.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: denken jullie even mee?

Bericht door Morgoth » di 4 mei 2021 20:29

[re.gif]

Ze hebben altijd de vrijheid om je te wegen als ze het niet vertrouwen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: denken jullie even mee?

Bericht door Hans1954 » di 4 mei 2021 22:41

[re.gif] Natuurlijk. Maar een kogeldruk meter hebben ze echter niet in de gereedschapskist zitten. Op ontkoppelen zijn ze ook niet zo dol. Dus wordt je voor dit feit alleen maar aan de kant gezet wanneer de combinatie duidelijk zwaar doorknikt.
Het verschil tussen wettelijke maxima, meetafwijking en de grens voor een bon vind je bijvoorbeeld op de boetebase van justitie. Op de autosnelweg mag je 90. De alom bekende 3 km meetafwijking en je denk dat je met 94 de Sjaak bent. Niet dus. Want je mag 96 km/h. Volgens boetebase:
In uw geval is geen boetebedrag van toepassing. Er zijn boetes voor gemeten snelheidsoverschrijdingen vanaf 7 km/u bij limieten onder de 100 km/u.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: denken jullie even mee?

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 5 mei 2021 10:08

Als ze weegplaten bij hebben voor de asdrukmeting kunnen ze ook de kogeldruk meten en een politie 👮‍♀️ is niet gek en weet echt wel welke kogeldruk er bij een asdruk hoort ook de Duitsers, belgen en Franse controleurs
Uiteraard zal dit sneller gedaan worden als het een grotere geplande controle is dan zomaar bij een staandehouding
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: denken jullie even mee?

Bericht door Morgoth » wo 5 mei 2021 11:23

Ik had nog maar twee weken mijn E-rijbewijs toen ik met m'n Mercedes bus met tandemasser aan de kant werd gezet. Ze wilden rijbewijs en kentekenbewijzen. Deze zijn gecontroleerd en goed bevonden. Ik mocht weer verder. Achteraf zag ik dat ik ze het mapje met kentekenbewijzen van de motoren had gegeven in plaats van de bus en aanhanger. Het ging ze dus blijkbaar alleen om mijn rijbewijs.

Ik kan me levendig voorstellen dat een politieagent die een bestelbus met caravan ziet rijden graag even het rijbewijs van de bestuurder wil controleren op E. Als ze dan zien dat de bestuurder geen E heeft en dat de bus met een hele ton is afgewaardeerd om de E-regels te omzeilen, dan zou ik als ik agent zou zijn, zeker de bestuurder even vragen of hij me volgen wil naar een weegbrug.
Vergis je niet in politieagenten. Die hebben een neus voor dingen die niet kloppen. Ik ben er namelijk 15 jaar getrouwd mee geweest.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: denken jullie even mee?

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 5 mei 2021 12:28

[re.gif] oei, daar ook een goede neus gehad om er een eind aan te maken (de relatie dan hè)
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: denken jullie even mee?

Bericht door Micky » wo 5 mei 2021 12:40

Dus 400kg + 80 kogeldruk +160kg aan mensen = al 240kg dus er blijft in het beste geval maar 160kg aan laadvermogen over, maar ga realistisch uit van 110.

Dit moet je gewoon niet willen


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: denken jullie even mee?

Bericht door Hans1954 » wo 5 mei 2021 12:54

Morgoth schreef:
wo 5 mei 2021 11:23
Vergis je niet in politieagenten. Die hebben een neus voor dingen die niet kloppen. Ik ben er namelijk 15 jaar getrouwd mee geweest.
Ikzelf ben 15 jaar BOA-OV geweest. Heel veel samengewerkt met de politie. Heb ze dus leren kennen. En ik geef je op een briefje dat het 90% nattevingerwerk is. en 10% intimidatie. Een kennis van mij (Theo Gerrits) was hoofddocent aanhangers op de politieacademie. Niemand in Nederland die er meer van wist (website "Caravan en de Wet") Die stelde de examenvragen ook op voor de mensen van de verkeerspolitie. Heb ik bij controles ook wel eens een grap mee uitgehaald door de vraag te stellen wat het hoogst toegelaten treingewicht is bij een -B-rijbewijs. Waren er niet heel veel die het antwoord wisten. Wie het denkt te weten mag het antwoord geven.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: denken jullie even mee?

Bericht door Jan van Vijven » wo 5 mei 2021 12:57

4250 kg.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: denken jullie even mee?

Bericht door Morgoth » wo 5 mei 2021 13:02

thumbup.gif
3500 voor de trekker en 750 voor de aanhanger.
Wel lullig als je een zwaardere aanhanger hebt. Dat gaat het treingewicht naar beneden naar 3500. Is eigenlijk niet eerlijk.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: denken jullie even mee?

Bericht door Ron » wo 5 mei 2021 15:23

Jan van Vijven schreef:
wo 5 mei 2021 12:57
4250 kg.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
U gaat door voor de koelkast thumbup.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: denken jullie even mee?

Bericht door Hans1954 » wo 5 mei 2021 15:57

Allemaal goede antwoorden. Politie wist het NIET!!!
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: denken jullie even mee?

Bericht door erichendri » wo 5 mei 2021 16:20

Ik had ergens gelezen dat er een Europese wetswijziging er aan zit te komen.
Dan mag je met je B rijbewijs met 4250 kg rondrijden.
Is gebeurd ivm met de campers, veel rijden overbeladen rond.
Na opwaardering van de camper naar 4250 kg zal dat minder worden.
Ander puntje is denk ik de bedrijfsbusjes, met 4250 kg creeër je ruimte voor een accupakket
of een phev uitvoering waarbij ze ook nog eens 1000-1500 kg kunnen laden.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: denken jullie even mee?

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 5 mei 2021 16:29

Alleen kun je het technische maximale gewicht niet zomaar verhogen van een camper of welk voertuig dan ook lijkt me
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: denken jullie even mee?

Bericht door deusjevo » wo 5 mei 2021 16:31

Klopt, zal dan alleen vanaf nieuw zijn lijkt mij?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: denken jullie even mee?

Bericht door Hans1954 » wo 5 mei 2021 16:38

[re.gif] [re.gif] Het technische gewicht is veelal al hoger. In Duitsland zijn nog velen "oude" rijbewijzen in gebruik. Die rijbewijzen hoeven niet verlengd te worden en dat doet men dan ook niet want met die rijbewijzen mag je zelfs tot 7,5 ton plus een aanhanger besturen. Die mensen gaan dus hun oude rijbewijs niet omruilen voor het kaartje. Uit deze groep komen dus ook veel camperbezitters omdat het vrij veel ouderen betreft. Dus dezelfde auto die in Nederland op 3,5 ton staat rijdt in Duitsland tot minimaal 4250 kg of soms nog meer.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: denken jullie even mee?

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 5 mei 2021 17:34

zou bij de oudere campers misschien kunnen en bij sommige nieuwere die teruggekeurd zijn ook
maar bij de camper van mijn schoonouders niet was een vw t5 Colorado en die was max 3500 kg en met geen mogelijkheid te verhogen de achteras mocht gewoon niet meer hebben en die woog leeg al 3250 kg op kenteken
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: denken jullie even mee?

Bericht door Ab » wo 5 mei 2021 20:18

Paul Vingerhoets schreef:
wo 5 mei 2021 16:29
Alleen kun je het technische maximale gewicht niet zomaar verhogen van een camper of welk voertuig dan ook lijkt me
Nee, dat klopt.
Dat kan alleen bij voertuigen die vanaf fabrikant een hogere max technische massa hebben, en daarna teruggekeurd zijn naar 3500 kg.
Dat komt best heel veel voor.
Vooral in NL, omdat in principe alles boven de 3500 kg een C rijbewijs vereist, en in veel gevallen een tachograaf moet hebben, en ook gebonden is aan max 80 kmu.
Voorbeeld: een RAM 2500.
Het idiote is, dat alleen het laadvermogen naar beneden gaat.
Met een RAM 1500 mag je dus meer laden dan met zijn zwaardere broer, die juist gebouwd is voor een hoger laadvermogen, als je met een B rijbewijs wilt rijden.
Bij campers is dat hetzelfde verhaal.
Groter laadvermogen betekent een "heavy" chassis.
Maar wat minder laadvermogen bij 3500 kg, juist door de zwaardere onderbouw.
De campers tot 3500 kg hebben voor gewichtsbesparing vaak een "light" chassis, om zoveel mogelijk laadvermogen over te houden.
Alleen een heavy chassis kan omhoog gekeurd worden, dat is een papieren kwestie.
Een C1 rijbewijs is dan minimaal vereist.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: denken jullie even mee?

Bericht door eurotrotter » wo 5 mei 2021 22:12

Paul Vingerhoets schreef:
zo 2 mei 2021 20:28
Het wordt dikwijls aangenomen dat kogeldruk lading op de auto is en zal dikwijls ook wel los lopen met wegen als er al een controle is, maar nergens op kenteken wordt gesproken over asdruk het toegestane totaal gewicht wel.
Het lijkt me dus evident dat als een controleur moeilijk wil doen hij dus de kogeldruk meet en die bij de asdruk optelt en dat is het totale gewicht van de caravan en mag niet hoger zijn dat de gegevens op kenteken.

Dan heb jij een ander kentekenbewijs dan ik: bij het mijne staat(onder F.1): technische max massa 1600 kg en daar onder staat weer max aslast ( asnummer( aantal assen 1) :1600 kg.

W.b het wegen blijkt er Europese regelgeving te bestaan dat een combi aangekoppeld gewogen word .( zodat de kogeldruk automatisch bij het trekkende voertuig komt)
Slechts als er een vermoeden bestaat dat de kogeldruk te hoog is zou en je af kunnen laten koppelen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: denken jullie even mee?

Bericht door eurotrotter » wo 5 mei 2021 22:33

Ab schreef:
wo 5 mei 2021 20:18

Vooral in NL, omdat in principe alles boven de 3500 kg een C rijbewijs vereist, en in veel gevallen een tachograaf moet hebben, en ook gebonden is aan max 80 kmu.
Een tachograaf is alleen vereist als je beroepsmatig goederen of personenvervoert.
En dient uitsluitend en alleen om de rij en rusttijden,zoals voorgeschreven in EU verordening 561/2006 te kunnen controleren.

Ook als je,met een B/E rijbewijs een bestelbus bestuurd met een aanhanger dient het voertuig,als je daar beroepsmatig goederen mee vervoert ( transporten dus,eigen vervoer of voor derden) in de meeste gevallen over een tachograaf te beschikken.

.Een hovenier bijvoorbeeld ,die op die aanhanger zijn maaimachine heeft staan hoeft er weer géén te hebben.

Als je een 3 assige touringcar koopt en deze inricht als recreatie voertuig en hem daarvoor ook laat keuren hoef je ook geen tachograaf te hebben.( wel een C rijbewijs mrgreen.gif )
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

denken jullie even mee?

Bericht door Jan van Vijven » do 6 mei 2021 06:18

Morgoth schreef:thumbup.gif
3500 voor de trekker en 750 voor de aanhanger.
Wel lullig als je een zwaardere aanhanger hebt. Dat gaat het treingewicht naar beneden naar 3500. Is eigenlijk niet eerlijk.
En dan te bedenken dat die 750 kg karretjes meestal niet geremd zijn, één kilo zwaarder en het mag niet meer terwijl het ding dan wel verplicht geremd moet zijn!

Btw: ik heb nu een, voor mij doen, lichte auto waar 1800 kilo achter mag (wat ik op de lange rit niet graag zou doen, en al zeker niet met een caravan) maar ongeremd 710 kilo mag sleuren. Is voor mij ook niet logisch.
Er zijn zat auto’s die minder geremd mogen trekken maar wel 750 kilo ongeremd!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”