denken jullie even mee?
denken jullie even mee?
De volgende casus kwam recent voorbij.
Familie X heeft Hobby 495 Ufe welke tot max. 1400 kg beladen mag worden. Hiervoor stond tot voor kort een stevige dieselauto die de caravan mocht trekken en waarbij het max. totaalgewicht van de auto met caravan onder de 3500 kg bleef. Rijbewijs B was voldoende.
Nu wordt de dieselauto vervangen door kleinere benzine versie omdat er inmiddels een dieselbus is gekocht (X is ondernemer) welke naast de dagelijkse werkzaamheden ook af en toe de caravan gaat trekken.
De bus mag 2500 kg trekken en volgens kenteken worden beladen tot max. 3100 kg. Vermeerderd met de 1400 kg van de caravan kom je dan ruim boven de 3500 kg en moet hij dus BE hebben om deze combi te mogen gebruiken.
Het idee is nu om het max toelaatbaar gewicht van de bus op kenteken met 1000 kg te verlagen van 3100 kg naar 2100 kg. Zo blijft de combi met caravan op 3500 kg steken en kan hij volstaan met rijbewijs B.
Goed om te hierbij te weten is dat de bus wordt gebruikt voor volumevracht en ook met een max. gewicht van 2100 kg gebruikt kan worden waarvoor hij is gekocht. Er blijven na de verlaging nog ca. 400 bij te laden kg “over”.
M.i. dus een kwestie van het max. toelaatbaar gewicht bij het RDW verlagen van 3100 kg naar 2100 kg waardoor de heer X geen E achter B hoeft te halen en kan volstaan met een bedrag van ca. € 62,- voor de administratieve verlaging van het gewicht op het kenteken van de bus.
Bij een eventuele toekomstige verkoop van de bus kan het gewicht teruggezet worden naar 3100 kg door de omgekeerde handeling.
Klopt deze redenatie of zien we iets over het hoofd?
Familie X heeft Hobby 495 Ufe welke tot max. 1400 kg beladen mag worden. Hiervoor stond tot voor kort een stevige dieselauto die de caravan mocht trekken en waarbij het max. totaalgewicht van de auto met caravan onder de 3500 kg bleef. Rijbewijs B was voldoende.
Nu wordt de dieselauto vervangen door kleinere benzine versie omdat er inmiddels een dieselbus is gekocht (X is ondernemer) welke naast de dagelijkse werkzaamheden ook af en toe de caravan gaat trekken.
De bus mag 2500 kg trekken en volgens kenteken worden beladen tot max. 3100 kg. Vermeerderd met de 1400 kg van de caravan kom je dan ruim boven de 3500 kg en moet hij dus BE hebben om deze combi te mogen gebruiken.
Het idee is nu om het max toelaatbaar gewicht van de bus op kenteken met 1000 kg te verlagen van 3100 kg naar 2100 kg. Zo blijft de combi met caravan op 3500 kg steken en kan hij volstaan met rijbewijs B.
Goed om te hierbij te weten is dat de bus wordt gebruikt voor volumevracht en ook met een max. gewicht van 2100 kg gebruikt kan worden waarvoor hij is gekocht. Er blijven na de verlaging nog ca. 400 bij te laden kg “over”.
M.i. dus een kwestie van het max. toelaatbaar gewicht bij het RDW verlagen van 3100 kg naar 2100 kg waardoor de heer X geen E achter B hoeft te halen en kan volstaan met een bedrag van ca. € 62,- voor de administratieve verlaging van het gewicht op het kenteken van de bus.
Bij een eventuele toekomstige verkoop van de bus kan het gewicht teruggezet worden naar 3100 kg door de omgekeerde handeling.
Klopt deze redenatie of zien we iets over het hoofd?
Mazda CX-5 2.0 "Sportive" AT 2021 met Fendt Bianco Selection 465 SFB 2015
denken jullie even mee?
Zit bij de 400kg laadvermogen ook meneer en mevrouw en eventuele kinderen?
Ik denk dat je het namelijk
Op papier wel kloppend krijg maar dat je in de werkelijkheid boven de 3500kg gaat uitkomen.
Zijn de kosten het enige wat tegenhoudt om e achter b te halen? Verder is het namelijk
Weinig bijzonder. Ik zou als het mogelijk is zeker e achter b halen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik denk dat je het namelijk
Op papier wel kloppend krijg maar dat je in de werkelijkheid boven de 3500kg gaat uitkomen.
Zijn de kosten het enige wat tegenhoudt om e achter b te halen? Verder is het namelijk
Weinig bijzonder. Ik zou als het mogelijk is zeker e achter b halen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Erwin1987 op vr 30 apr 2021 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Home-car racer 48
Re: denken jullie even mee?
Is het in dit soort gevallen niet handiger om gewoon E achter B te behalen? Dit is met een dagopleiding te doen.
- Het is leerzaam
- je hebt geen beperkingen in de toekomst
- je voorkomt vragen als je staande gehouden wordt
- Het is leerzaam
- je hebt geen beperkingen in de toekomst
- je voorkomt vragen als je staande gehouden wordt
Re: denken jullie even mee?
Op papier klopt het, dus voor het rijbewijs is het oké. Maar je creëert een ander probleem en dat is overbelading.
Hobby 495 van 1400 kg is al twijfelachtig en het laadvermogen van de bus is nihil. In het echt altijd zwaarder dan op kenteken staat en dan heb je nog personen, brandstof, reservewiel, trekhaak en de kogeldruk.
Hobby 495 van 1400 kg is al twijfelachtig en het laadvermogen van de bus is nihil. In het echt altijd zwaarder dan op kenteken staat en dan heb je nog personen, brandstof, reservewiel, trekhaak en de kogeldruk.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: denken jullie even mee?
Op papier kan en klopt het, in de praktijk haal je dat gewicht lijkt mij nooit.
Eigenlijk vind ik dat men er voor had moeten kiezen om alle aanhangers met een eigen kenteken (>750kg) ook rijbewijs plichtig te maken. In plaats daarvan wordt gekozen voor het maximum van 3500kg treingewicht.
Ik zou er gewoon voor pleiten je BE te halen. Ik heb BE gehaald ondanks het feit dat het voor mijn combi helemaal niet nodig is. Maar gewoon omdat ik dat veiliger vind.
Eigenlijk vind ik dat men er voor had moeten kiezen om alle aanhangers met een eigen kenteken (>750kg) ook rijbewijs plichtig te maken. In plaats daarvan wordt gekozen voor het maximum van 3500kg treingewicht.
Ik zou er gewoon voor pleiten je BE te halen. Ik heb BE gehaald ondanks het feit dat het voor mijn combi helemaal niet nodig is. Maar gewoon omdat ik dat veiliger vind.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: denken jullie even mee?
Zoals al een aantal malen gemeld, heb je theoretisch helemaal gelijk.
Toch zou ik zelf eerder zorgen dat het rijbewijs er voor zorgt dat je minder op de kilo's hoeft te letten, heb ik dus al lang geleden gedaan.
Ik heb CE, wat dat betreft hoef ik nergens naar te kijken, als brave Hendrik heb ik inmiddels een bedrijfsbus die 4100kg mag hebben, een vrachtwagen met dito restricties dus, in ieder geval op papier. Begrensd op 90km/h en tachoplicht, helaas....
Zorgt er wel voor dat ik niet over het gewicht ga als ik bij wijze van spreken een bos bloemen mee wil nemen en dat het span ook technisch goed toegerust is.
Als je wil voorkomen dat je, als je wensen veranderen, niet meteen weer terug moet naar het rdw en ook zakelijk een keer wat extra mee kan nemen, lijkt me gaan voor BE de betere keus.
Verstuurd vanaf mijn SM-N986B met Tapatalk
Toch zou ik zelf eerder zorgen dat het rijbewijs er voor zorgt dat je minder op de kilo's hoeft te letten, heb ik dus al lang geleden gedaan.
Ik heb CE, wat dat betreft hoef ik nergens naar te kijken, als brave Hendrik heb ik inmiddels een bedrijfsbus die 4100kg mag hebben, een vrachtwagen met dito restricties dus, in ieder geval op papier. Begrensd op 90km/h en tachoplicht, helaas....
Zorgt er wel voor dat ik niet over het gewicht ga als ik bij wijze van spreken een bos bloemen mee wil nemen en dat het span ook technisch goed toegerust is.
Als je wil voorkomen dat je, als je wensen veranderen, niet meteen weer terug moet naar het rdw en ook zakelijk een keer wat extra mee kan nemen, lijkt me gaan voor BE de betere keus.
Verstuurd vanaf mijn SM-N986B met Tapatalk
Mercedes Sprinter 318 met aan de haak een Hobby 720WLC
Re: denken jullie even mee?
Ben het absoluut met jullie eens. Heb zelf ook E gehaald om verschillende redenen. Echter gezien de huidige problemen qua examens bij het CBR lukt het wss niet of op korte termijn het E rijbewijs te halen. Ook kost het ca. €600,- + een vrije dag die de ondernemer niet kan ondernemen.
Het idee kan als quick fix worden gebruikt en zodra het CBR weer ietwat bij is wellicht een E rijbewijs.
Blijft toch raar, een veel veiliger combi wordt “beloond” met een verplicht extra rijbewijs.....
Het idee kan als quick fix worden gebruikt en zodra het CBR weer ietwat bij is wellicht een E rijbewijs.
Blijft toch raar, een veel veiliger combi wordt “beloond” met een verplicht extra rijbewijs.....
Mazda CX-5 2.0 "Sportive" AT 2021 met Fendt Bianco Selection 465 SFB 2015
Re: denken jullie even mee?
Ik vind het ook raar dat je zonder E een ahw mag trekken, maar dat terzijde.
Voor ondernemer wordt overbeladen gezien als een economisch delict, en die boetes zijn niet mals. Dus als hij, na terug keuren, over die 400 kg heengaat kon dat wel eens meer gaan kosten dan een BE rijbewijs.
Voor ondernemer wordt overbeladen gezien als een economisch delict, en die boetes zijn niet mals. Dus als hij, na terug keuren, over die 400 kg heengaat kon dat wel eens meer gaan kosten dan een BE rijbewijs.
Groet
Edwin
BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Edwin
BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Re: denken jullie even mee?
Ik heb een tijdje met verlaagde gewichten gereden en heb nu toch mijn BE gehaald. Via vakantieveilingen was ik voor max €300 in een ochtend klaar inclusief de bijkomende kosten. De voucher had ik voor €235.
Mijn vrouw had een paar extra lessen nodig, dus daar werd het wat duurder, maar zeker geen €600.
Ik ben as we speak de gewichten weer terug aan het verhogen.
Als tijdelijke maatregel zou ik het wel doen zoals voorgesteld. De familie X moet zich wel zeer bewust zijn van het risico op overbelading.
Ik zou ook zeker checken welke marges daarbij gehanteerd worden en welke boetes er gelden.
Mijn laadvermogen was ook 400kg, maar in een busje gaat makkelijker ongemerkt wat kilo's denk ik.
Ik vind BE overigens overgewaardeerd. Ik heb daar niks geleerd wat het verschil maakt tussen meer of minder dan 3500kg.
Niks over kogeldruk, slingeren, remmen, juiste belading, auto/aanhanger-verhouding, noem maar op.
Hoofdzakelijk manoevreren, aan- en loskoppelen en daar heb ik wel wat van geleerd, maar dat heb je bij lichtere combi's toch ook nodig?
Mijn vrouw had een paar extra lessen nodig, dus daar werd het wat duurder, maar zeker geen €600.
Ik ben as we speak de gewichten weer terug aan het verhogen.
Als tijdelijke maatregel zou ik het wel doen zoals voorgesteld. De familie X moet zich wel zeer bewust zijn van het risico op overbelading.
Ik zou ook zeker checken welke marges daarbij gehanteerd worden en welke boetes er gelden.
Mijn laadvermogen was ook 400kg, maar in een busje gaat makkelijker ongemerkt wat kilo's denk ik.
Ik vind BE overigens overgewaardeerd. Ik heb daar niks geleerd wat het verschil maakt tussen meer of minder dan 3500kg.
Niks over kogeldruk, slingeren, remmen, juiste belading, auto/aanhanger-verhouding, noem maar op.
Hoofdzakelijk manoevreren, aan- en loskoppelen en daar heb ik wel wat van geleerd, maar dat heb je bij lichtere combi's toch ook nodig?
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.
Re: denken jullie even mee?
re.gif
Ik heb juist daarom dus geen ochtend cursus gedaan maar normale lessen en een normaal examen. Paar maanden geduurd al met al. Is wel duurder.
Daarnaast worden er soms caravan trainingen gegeven meer voor het doel wat jij hebt denk ik. Ik heb het wel eens langs zien komen en echt getwijfeld om mee te doen. Ik kan het zo niet weer vinden maar volgens mij was dat van de anwb.
Ik heb juist daarom dus geen ochtend cursus gedaan maar normale lessen en een normaal examen. Paar maanden geduurd al met al. Is wel duurder.
Daarnaast worden er soms caravan trainingen gegeven meer voor het doel wat jij hebt denk ik. Ik heb het wel eens langs zien komen en echt getwijfeld om mee te doen. Ik kan het zo niet weer vinden maar volgens mij was dat van de anwb.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: denken jullie even mee?
Ik ook.
Maar ik vraag me af of je zomaar met een hele ton je laadvermogen mag terugbrengen. Ik kan me toch voorstellen dat er limieten aan gesteld worden. Daarbij is het leeggewicht waarschijnlijk niet het rijklaar gewicht. Dus die 400kg wordt voor een aardig groot deel aan brandstof, olie en water al opgesnoept. Dan de bestuurder en passagier erbij en je hebt niets meer over om te laden.
Maar ik vraag me af of je zomaar met een hele ton je laadvermogen mag terugbrengen. Ik kan me toch voorstellen dat er limieten aan gesteld worden. Daarbij is het leeggewicht waarschijnlijk niet het rijklaar gewicht. Dus die 400kg wordt voor een aardig groot deel aan brandstof, olie en water al opgesnoept. Dan de bestuurder en passagier erbij en je hebt niets meer over om te laden.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: denken jullie even mee?
Het ledig gewicht van de bus is 1588 kg en rijklaar 1688 kg volgens de rdw gegevens. Rest dus een 400 kg. Daar gaan idd het gewicht vd bestuurder en bijrijder vanaf. Voor de rest de Hobby laden met ca. 250 kg spullen en de bus met de resterende 200+ kg. Moet goed te doen zijn. De aardappelen en koele drankjes maar op de plaats van bestemming kopen deze keer
Of je het gewicht met 1000 kg mag verlagen is mij ook niet duidelijk. Het is daarom ook dat ik de vraag op dit forum heb geplaatst. Tips en trics krijg je hier over het algemeen voldoende.
Of je het gewicht met 1000 kg mag verlagen is mij ook niet duidelijk. Het is daarom ook dat ik de vraag op dit forum heb geplaatst. Tips en trics krijg je hier over het algemeen voldoende.
Mazda CX-5 2.0 "Sportive" AT 2021 met Fendt Bianco Selection 465 SFB 2015
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: denken jullie even mee?
Een ondernemer die met een dikke bus nog geen pakje boter mag vervoeren en ook geen fatsoenlijke aanhanger mag sleuren.... ach hij zal geen last van zijn rug krijgen
Qua berekening klopt het maar of je dit moet willen vraag ik me af... ik vind het een heel gedoe voor een vakantie en dan de rest van het jaar met een waardeloze bus rond te crossen.
Zelfs oma met haar rollator mag niet meer mee.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Qua berekening klopt het maar of je dit moet willen vraag ik me af... ik vind het een heel gedoe voor een vakantie en dan de rest van het jaar met een waardeloze bus rond te crossen.
Zelfs oma met haar rollator mag niet meer mee.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: denken jullie even mee?
Gewoon E halen. Geen gezeik met de politie. Een eventuele bon is hoger.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: denken jullie even mee?
Er zijn volgens mij ook B rijbewijs campers met een wel heel beperkt laadvermogen omdat de camper anders onder C rijbewijs valt.Morgoth schreef: ↑vr 30 apr 2021 14:19Ik ook.
Maar ik vraag me af of je zomaar met een hele ton je laadvermogen mag terugbrengen. Ik kan me toch voorstellen dat er limieten aan gesteld worden. Daarbij is het leeggewicht waarschijnlijk niet het rijklaar gewicht. Dus die 400kg wordt voor een aardig groot deel aan brandstof, olie en water al opgesnoept. Dan de bestuurder en passagier erbij en je hebt niets meer over om te laden.
Voor busjes die door ondernemers gebruikt worden is het ook wel toegestaan echter zijn er wel grenzen aan terugschroeven dacht ik, er moet wel een reëel laadvermogen overblijven.
Zou persoonlijk die truc van laadvermogen terugschroeven niet zo snel zou gebruiken.
Stel dat deze bus uitvalt en je krijgt vervangend vervoer cq tijdelijk een andere bus heb je hetzelfde gezeur weer.
Heb zelf misschien wel makkelijk praten, staat een ritsje categorieën op m’n rijbewijs waar ik altijd wel mee uit kom.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
-
- Berichten: 2359
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: denken jullie even mee?
Veel campers zijn gebouwd voor B rijbewijs met als resultaat beperkt laadvermogen een beetje camper heeft een eigen gewicht rond de 3200 kg en dus zijn veel campers overbeladen als ze op weg gaan
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: denken jullie even mee?
De RDW hanteerde bij het keuren van voertuigen tot vorig jaar iig de regel 90/10
Ofwel om onder de 3.500 kilo te blijven, mocht rijklaar gewicht niet meer zijn 3.150 kilo en 350 kilo laadvermogen.
Moch TS dus 2.000 rijklaargewicht willen hebben, dan moet er 10% laadvermogen zijn (is 200 kilo) en komt hij in dit geval op 2.200 kilo uit.
Waarbij de 200 kilo natuurlijk absurd laag is......
Even een E bij B cursus op vakantieveilingen scoren, deze heb je voor rond de 250,- en ben je van alle problemen af.
Ofwel om onder de 3.500 kilo te blijven, mocht rijklaar gewicht niet meer zijn 3.150 kilo en 350 kilo laadvermogen.
Moch TS dus 2.000 rijklaargewicht willen hebben, dan moet er 10% laadvermogen zijn (is 200 kilo) en komt hij in dit geval op 2.200 kilo uit.
Waarbij de 200 kilo natuurlijk absurd laag is......
Even een E bij B cursus op vakantieveilingen scoren, deze heb je voor rond de 250,- en ben je van alle problemen af.
Porsche + Tabbert
Re: denken jullie even mee?
Ik heb een vergelijkbare situatie gehad en zoals bovenstaand al gemeld, had ik geen zin in het opzoeken van marges. Ik heb contact opgenomen met een lokale rijschool. Qua tijd en geld Heeft mij letterlijk 1 les gekost en het examen (om nog even de puntjes op de i te zetten en wat handige tips gekregen).
De theorie heb ik zelf van internet geplukt, en was maar goed want bij het examen kreeg ik wel degelijk vragen gesteld over kogeldruk, belading enz
Groet, Rob
De theorie heb ik zelf van internet geplukt, en was maar goed want bij het examen kreeg ik wel degelijk vragen gesteld over kogeldruk, belading enz
Groet, Rob
Toyota FJ Cruiser en Eriba troll 530
Re: denken jullie even mee?
Het vergelijk met campers gaat hier niet op. Een camper is niet bedoeld om veel spullen te vervoeren. Een bedrijfsbus is dit echter wel.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: denken jullie even mee?
Meneer (of mevrouw ) X heeft al wat jaren ervaring met een caravan,weliswaar met een combi onder de 3500 kg.
Door deze ervaring voegt een cursus "E"weinig of niets toe,een combi van + 3500 kg rijdt exact hetzelfde als een van - 3500 kg.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: denken jullie even mee?
Het gewicht van een bedrijfsbus gaat in de goederen zitten die je er mee vervoert,bij een camper gaat t in de uitrusting zitten die er in en aan gemonteerd is.
Maar in principe blijft t hetzelfde.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: denken jullie even mee?
Het voegt wel degelijk iets toe namelijk een geldig rijbewijs zonder allerlei lastige papieren constructies.eurotrotter schreef: ↑zo 2 mei 2021 12:59Meneer (of mevrouw ) X heeft al wat jaren ervaring met een caravan,weliswaar met een combi onder de 3500 kg.
Door deze ervaring voegt een cursus "E"weinig of niets toe,een combi van + 3500 kg rijdt exact hetzelfde als een van - 3500 kg.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: denken jullie even mee?
2 volwassene zijn al 160 kilo, auto is ws zeker 100 kilo zwaarder dan opgegeven volle tank diesel er bij en je kan nog zo'n 50 kilo lading kwijt. Imo wil je dit niet. De vraag is alleen wel wie er rijden op vakantie? Als dat 2 volwassene zijn moet je ook 2 keer BE halen.
De kans blijft groot dat je toch gezeik krijgt in het buitenland
Maar goed dat blijft wel levenslang geldig.
De kans blijft groot dat je toch gezeik krijgt in het buitenland
Maar goed dat blijft wel levenslang geldig.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: denken jullie even mee?
Waarom zou je gezeik in het buitenland krijgen?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: denken jullie even mee?
Bijvoorbeeld al door de veelal lagere toegestane overbeladingsmarges. In Nederland tot 10%, in Duitsland tot 5% en Oostenrijk dacht ik 2% of zelfs niets. En kogeldruk is belading van de auto dus de grens is dichtbij.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.