Dometic koelkast RML8230

Plaats reactie
klerk
Berichten: 2
Lid geworden op: di 27 apr 2021 20:11

Dometic koelkast RML8230

Bericht door klerk » wo 28 apr 2021 19:30

Sinds 2017 Hobby Edition 495UL met koelkast RML8230 de roosters zitten aan de tentzijde, de tempratuur in de koelkast is slecht te regelen nu zijn steeds de spullen in de koelkast te koud en in de vriezer is alles niet goed bevroren wie heeft hier ook last van.
In de zomer koelt de koelkast en de vriezer onvoldoende, en komt er veel ijs op het koelelement, dan moet ik de koelkast extra laten ontdooien, bleek dat het lekbakje te klein is allemaal lekwater onder de koelkast. Voor extra ventilatie heb ik al een ventilator set geplaatst van Dometic, maar dit is nog geen succes.
Regelen met de thermostaat als deze op de helft staat en draait er aan dan hoor ik een tik, maar bij de volgende keer als ik er aan draait hoor ik niks.
De bakjes met klepje deze vallen steeds uit de deur bij het rijden, de andere bakjes (max draaggewicht 2kg) kan je niets in plaatsen bij het rijden anders scheuren deze af van de deur. Voordat ik weer langs gaat bij mijn caravandealer voor de koelkast wie heeft ook deze koel/vries ervaringen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dometic koelkast RML8230

Bericht door Chris » wo 28 apr 2021 19:40

Hallo en welkom.

Sorry..ik heb een andere kk...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Dometic koelkast RML8230

Bericht door dennisb » wo 28 apr 2021 20:58

Om het aanvriezen van je koelribbben in de koelkast te voorkomen moet je het grijze klepje bij de sluiting naar binnen duwen als je de koelkast aan gaat. Dit is de "lucht"stand.

Het aanvriezen gebeurd door de warme lucht die naar binnen lekt zeg maar.
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

klerk
Berichten: 2
Lid geworden op: di 27 apr 2021 20:11

Re: Dometic koelkast RML8230

Bericht door klerk » di 4 mei 2021 11:28

Bedankt voor de reactie, maar het luchthaakje staat in de juiste stand.
Deurrubbers gecontroleerd met vaseline en sluiten goed aan.
De stand van de thermostaat staat nu minimaal ongeveer op een kwart, de vriezer vriest minder en in de koelkast het element dooit langzaam.
De stand van de thermostaat waar staat deze op, misschien heb ik deze wel te hoog gezet waardoor het koelelement bevroor.

mvg peter klerk

filibost
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 11 nov 2019 15:51

Re: Dometic koelkast RML8230

Bericht door filibost » zo 4 jul 2021 16:51

Ik heb dezelfde koelkast met net hetzelfde probleem. Vorige zomer mijn nieuwe caravan niet echt kunnen testen bij hoge temperaturen en kon ik de koelkast nog net voldoende koelen maar in het vriesvak kan ik niet invriezen. Ook zeer veel ijsvorming op het koel element.
Er was bij levering al een ventilator ingebouwd maar dat veranderd ook niet veel.

Volgende week vertrek ik naar Zuid Frankrijk en ik denk dat het daar helemaal niet meer zal lukken. Ik denk dat ik de caravan na mijn verlof eens naar de dealer zal brengen.

workel

Re: Dometic koelkast RML8230

Bericht door workel » zo 4 jul 2021 20:10

Wij hebben een Hobby 495 UFE Excellent van 2016 gehad en was niet te vrede over de koeling, koelkast stond aan de achterzijde van de caravan.

4 ventilatoren geplaatst, 2 onder en 2 boven en de afvoerslang verlengd en door de bodem heen ivm bakje vol. Was zeker een verbetering. koelkast qua temperatuur niet te hoog zetten.

Nu een Knaus met kleine koelkast en heb het idee dat die beter koelt dan de grote in de Hobby maar dat kan ik na de zomervakantie beter beoordelen.

Gebruikersavatar
Provista30
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 30 jun 2021 17:11
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Dometic koelkast RML8230

Bericht door Provista30 » ma 5 jul 2021 15:59

[re.gif]

Campingtrend heeft hier een video voor gemaakt op YT en legt hier ook goed in uit wat je moet doen en wat je niet moet doen. Hier wordt ook aangegeven dat je juist het tegenover gesteld moet werken bij deze koelkasten. Blijkbaar moet je al het warm is buiten hem juist lager zetten en wanneer het kouder is buiten dan moet je hem juist hoger zetten.
Trekkers:
- Tesla Model X Performance 2019 - 734 PK / 967 Nm
- Ford Transit Custom Active 2021 - 170 PK / 405 Nm
- BMW 430i Cabrio 2017 - 252 PK / 350 Nm

Caravan:
- Hobby de Luxe 540 UL Blackline 2021

filibost
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 11 nov 2019 15:51

Re: Dometic koelkast RML8230

Bericht door filibost » ma 5 jul 2021 20:25

Ik heb op alle mogelijke standen geprobeerd zonder resultaat. Ook al alles nagemeten ivm spanning. scratch.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dometic koelkast RML8230

Bericht door Chris » ma 5 jul 2021 21:24

[re.gif]

Leg er eens een externe temperatuur meter in die met Wifi naar een display de gegevens doorstuurt.
Dan kan je wat monitoren en spelen met verschillende instellingen van de KK.
In mijn vorige caravan, ook een Hobby, had ik ook deze KK en die heeft ondanks de ingebouwde grote fan's ook nooit lekker gewerkt.
En achter de auto was het helemaal een drama, dan ontdooide hij volledig met als gevolg dat als de ijswater op de caravanvloer terecht kwam.
Ik heb dit metertje daarvoor nu.
1 in de KK en 1 in de koelbox.... en dan kan je aflezen zonder de deur te openen en te raden..
https://nl.aliexpress.com/item/40001274 ... 4c4daDAEIb
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

filibost
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 11 nov 2019 15:51

Re: Dometic koelkast RML8230

Bericht door filibost » do 8 jul 2021 17:05

Ondanks dat een absorptie Koelkast toch een duur apparaat is blijken er toch heel wat gebruikers te zijn met problemen.

Ik had hier nog een draadloze thermometer liggen, heb hem meteen in de KK geplaatst. Bedankt voor de tip.

Zondag vertrekken we naar de Provence voor 3 weken. blij.gif
Ik wil toch wel een fris roseetje drinken awhoea.gif

SvD
Berichten: 18
Lid geworden op: za 22 okt 2016 14:46

Re: Dometic koelkast RML8230

Bericht door SvD » za 14 aug 2021 14:09

Klerk,
In 2018 heb ik hier al een artikel over geschreven dat het afvoergaatje te klein en te hoog zit. Het raakt bevroren en blijft het lekwater over het bakje lopen.
Lekbakje is te klein om alles op te kunnen vangen zodat de koelkast drijfnat is en de inhoud. Hierover al contact gehad met Dometic, Hobby en dealer.
Deze geven niet thuis, dus verandert er niets al die jaren. De dealer heeft wel op mijn verzoek een slangetje naar de onderkant van de caravan gemaakt en zelf een vrij hoge strip aangebracht op het lekbakje. Niet geheel de oplossing omdat het afvoergaatje dichtvriest, maar het lekwater kan nu meer worden opgevangen.
Niet te hoog laten vriezen/koelen hielp ons niet, want dan is het vriesgoed zacht....
Hopelijk komt de fabrikant en Hobby met betere oplossingen!
Zoek op Hobby 400 Sfe en probeer mijn artikeltje te vinden.
Succes,
SvD

filibost
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 11 nov 2019 15:51

Re: Dometic koelkast RML8230

Bericht door filibost » zo 22 aug 2021 16:03

In juli naar Frankrijk geweest bij temperaturen boven 35 gr. Ik had een draadloze thermometer mee genomen zodat ik de temperatuur kom opvolgen. Ik weet niet goed waarom maar de koelkast werkte nu zeer goed. Ik het vriesvak was de temp 's morgens tot -15gr en koelgedeelte zelfs tot -1gr. Overdag steeg de temp tot +5gr in de koelkast en -3gr in het vriesvak. Afregeling van de koelkast stond op 3/4.

Die draadloze thermometer is wel zeer handig. Ik heb nu een extra thermometer aangeschaft met 2 sensoren (koel en vriesvak)
https://nl.aliexpress.com/item/10050017 ... 4c4dXZg1fr

Ik had wel nog een probleem met het aanvriezen van het koelelement. Bij het sluiten van de koelkast druk ik nu deze eens stevig dicht en dat lijkt wel iets te helpen maar ik moet toch na een dag of 5 het koelelement eens ontvriezen met een haardroger.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Dometic koelkast RML8230

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 22 aug 2021 17:31

Het aanvriezen van het koelelement kun je alleen voorkomen door de deur dicht te laten, onmogelijk dus.

Elke keer dat de deur open gaat kan er warme en vooral vochtige lucht de koelkast in welke neerslaat op het element

Hier swingt de temperatuur tussen de +4 (ochtend) en de +10 in de avond voor koelen (op stand 3).
buitentemperatuur tussen de +12 en +28
Jammer dat de temperatuur regeling dit niet compenseert
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Plaats reactie

Terug naar “Hobby”