Gaskachel aanslingeren

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
ghulst
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 9 mei 2018 20:58

Gaskachel aanslingeren

Bericht door ghulst » zo 25 apr 2021 21:58

Afbeelding

Dit is de Trumatic kachel uit onze Burstner Holiday uit 1993. Gezien het weer van deze week, had ik gedacht dat ik de kachel aan zou doen om het wat behaaglijker te maken in de caravan. We hebben deze caravan alleen nog maar in warm weer gebruikt en de vorige eigenaren, die hem de 15 jaar voor ons gehad hebben, ook.

Vol goede moed heb ik de gaskraan naar de kachel open gedraaid, de regelaar van de kachel op 10 gezet en op de ontstekingsknop gedrukt en...

Niets.

Wat kan ik doen om de kachel aan de praat te krijgen? Tips, ideeën, alles is welkom.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Gaskachel aanslingeren

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 25 apr 2021 22:02

Waarschijnlijk moet je beide knoppen indrukken de ene voor het onsteken en de andere om de thermokoppel te overbruggen zodat er gas gaat stromen naar de waakvlam
Zodra er een vlam is kun je de ontsteker los laten en de andere knop nog even vast houden totdat het thermokoppel warm genoeg is om zelf de klep open te houden daarna zou de kachel hooft brander moeten ontsteken als je de thermostaat verder omhoog draaid..
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Gaskachel aanslingeren

Bericht door Hans1954 » zo 25 apr 2021 22:06

Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Gaskachel aanslingeren

Bericht door BertJan » zo 25 apr 2021 22:20

Eerst een vraag hen je onderhoud uitgevoerd, anders niet gebruiken.
Je ontsteekt als eerst een gaspitje zodat er gas in de leiding zit, daarna de standenknop op stand 2 en ontsteken. Als de kachel aan is pas naar de 2e brander zetten (is vanaf stand 4)

ghulst
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 9 mei 2018 20:58

Re: Gaskachel aanslingeren

Bericht door ghulst » zo 25 apr 2021 22:53

BertJan schreef:Eerst een vraag hen je onderhoud uitgevoerd, anders niet gebruiken.
Geen enkel onderhoud uitgevoerd en waarschijnlijk nooit gebruikt. ;)
Is er ergens een handleiding voor het onderhoud te vinden?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gaskachel aanslingeren

Bericht door Micky » zo 25 apr 2021 22:59

[re.gif]

Daarom zou ik alles ECHT eerst (laten) controleren, is de afvoer nog wel dicht zodat je geen afvoer lucht in de caravan krijgt, zit de kachel niet vol met raggen, waardoor het gas niet goed kan stromen enz. even aansteken kan natuurlijk altijd mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Gaskachel aanslingeren

Bericht door Cara-Fan » ma 26 apr 2021 06:37

Bij ons nieuwere model moet er linksonder aan de voorkant een batterij AA in voor de ontsteking.

Plaats i.g. een goed gekeurde CO melder en gasmelder zonder goed onderhoud gepleegd te hebben....

ghulst
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 9 mei 2018 20:58

Re: Gaskachel aanslingeren

Bericht door ghulst » ma 26 apr 2021 09:37

Dat onderhoud moeten we wel gaan doen hoor, maar dan is het niet voor nu. Gelukkig hebben we nog een klein elektrisch kacheltje dat de boel ook warm krijgt. Maar wel leuk om de kachel zelf weer eens werkend te krijgen.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Gaskachel aanslingeren

Bericht door Niels83 » ma 26 apr 2021 09:56

Idd onderhoud. Stof en dergelijke kan nare situaties geven. Als je iets van verbrandingstoestellen weet is dit niet echt ingewikkeld zelf te doen. Maar anders zou ik het risico te groot vinden.

Als je niets aan de batterij hebt gedaan, dan is dat haast zeker de oorzaak. Een batterij blijft in de regel geen 30 jaar goed. Vermoedelijk is hij ook wel gaan lekken.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Gaskachel aanslingeren

Bericht door janoniem » ma 26 apr 2021 10:46

[re.gif]
Ik verwacht dat deze kachel nog is uitgerust met een piëzo ontsteking en dus geen batterij bevat.
Van onze kachel uit 2002 vonkt het kristal nog meteen na de eerste druk maar ook dit systeem zal niet het eeuwige leven hebben.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

ghulst
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 9 mei 2018 20:58

Re: Gaskachel aanslingeren

Bericht door ghulst » ma 26 apr 2021 16:37

Ik heb ook niet het idee dat hier een batterij in zit. Ik kan ook geen vonk zien, dus moet ik toch eens kijken waar dan iets uit zou moeten komen. Is er ergens een handboek voor onderhoud van deze serie?

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Gaskachel aanslingeren

Bericht door Hans 555 » ma 26 apr 2021 17:05

[re.gif]
Zo moeilijk is het toch niet. De knop waarmee je de temperatuur kunt instellen moet ingedrukt worden en ingedrukt worden gehouden. De andere knop hierna ook indrukken (je hoort dan een klik van Piëzo ontsteking) en kijken of er een vonk overspringt. Dit eventueel herhalen totdat de waakvlam zichtbaar is. Hierna nog even de (gas-) knop ingedrukt houden totdat de thermostaat warm genoeg is en dan loslaten. Hierna de wenste instelling kiezen. Aan de rechter onderzijde van de kachel zit een opening waardoor je de vonk en waakvlam moet kunnen zien.
En anders genoeg te vinden op Google of YouTube. Succes thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

toonvkr
Berichten: 22
Lid geworden op: za 10 okt 2020 18:52

Re: Gaskachel aanslingeren

Bericht door toonvkr » ma 26 apr 2021 17:37

ALS hij piëzo-elektrisch ontsteking heeft zal er toch eerst een batterij in moeten. Althans zo was het bij onze oude en nieuwe kachel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Gaskachel aanslingeren

Bericht door Niels83 » ma 26 apr 2021 18:14

janoniem schreef:
ma 26 apr 2021 10:46
[re.gif]
Ik verwacht dat deze kachel nog is uitgerust met een piëzo ontsteking en dus geen batterij bevat.
Van onze kachel uit 2002 vonkt het kristal nog meteen na de eerste druk maar ook dit systeem zal niet het eeuwige leven hebben.
Trumatic.. De mijne uit 83 had gewoon een batterij hoor.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Gaskachel aanslingeren

Bericht door Hans1954 » ma 26 apr 2021 21:12

ghulst schreef:
ma 26 apr 2021 16:37
Ik heb ook niet het idee dat hier een batterij in zit. Ik kan ook geen vonk zien, dus moet ik toch eens kijken waar dan iets uit zou moeten komen. Is er ergens een handboek voor onderhoud van deze serie?
Ben je eigenlijk wel geïnteresseerd in de antwoorden en raad die gegeven worden? Vrijwel direct gaf ik je een link naar een site met alle denkbare informatie.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

ghulst
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 9 mei 2018 20:58

Re: Gaskachel aanslingeren

Bericht door ghulst » di 27 apr 2021 10:50

Hans1954 schreef: Ben je eigenlijk wel geïnteresseerd in de antwoorden en raad die gegeven worden? Vrijwel direct gaf ik je een link naar een site met alle denkbare informatie.
Zeker wel Hans. Maar ik heb daar mijn kachel niet kunnen vinden. Waarvoor mijn welgemeende excuses.

Ik heb overigens ook geen batterij kunnen vinden. Ben er wel achter dat het een SLP3002/3 is. En dat ik de kachel maar gewoon laat zitten. Het geeft blijkbaar nogal gedoe en daar heb ik geen zin in.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Gaskachel aanslingeren

Bericht door Hans1954 » di 27 apr 2021 11:04

[re.gif] Met wat doorklikken had je er gewoon gekomen. Maar hier dan nog een https://www.gebruikershandleiding.com/T ... 61536.html
Met of zonder batterij weinig verschil. SLP wijst op piëzo en dan kan je de knop aan de andere kant gewoon indrukken.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

ghulst
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 9 mei 2018 20:58

Re: Gaskachel aanslingeren

Bericht door ghulst » di 27 apr 2021 13:45

Juist. En daar gebeurt dus niets. Jammer maar helaas.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Gaskachel aanslingeren

Bericht door Daphne » di 27 apr 2021 13:54

[re.gif]

Hoor je het gas wel lopen? Je moet de knop met de standen wel ingedrukt houden zodat het gas blijft lopen en dan met de andere knop ontsteken.

Het is echt geen gedoe, als je maar weet hoe het moet mrgreen.gif De techniek is al zo oud en nog door onze grootouders gebruikt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Gaskachel aanslingeren

Bericht door janoniem » di 27 apr 2021 14:04

Misschien nog ter aanvulling, de knop om te ontsteken geeft een "knal" na indrukken om dat piëzo effect te bewerkstelligen.
Best mogelijk dat de vonk onvoldoende is, knop om te ontsteken dan loslaten en weer indrukken en dat snel herhalen zolang je geen vlam ziet/hoort.
En al die tijd andere knop ingedrukt houden anders komt er geen gas.
Deze procedure niet langer dan maximaal 2 minuten laten duren.
Zie je dan nog geen vlam, even rusten om ploffen te voorkomen en nog een poging doen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Jordi
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 17 okt 2018 19:19

Re: Gaskachel aanslingeren

Bericht door Jordi » di 27 apr 2021 20:10

Kachel moet het gewoon doen. Bij ons in de comtesse van 1995 zit een dubbele, dus ook twee kijkglaasjes achter elkaar. Haal anders de omkasting er even af, kun je alles wat beter zien. Kijkglaasjes zitten links onder tegen over elkaar, batterijhouder met knipperlampje rechtsonder. Thermostaat knop indrukken en draaien, gaat het lampje bij de batterijhouder knipperen, en vasthouden tot je de vlam ziet in de kijkglaasjes. Daarna nog even blijven vasthouden tot het thermokoppel is opgewarmd, dan de thermostaatknop loslaten en in de gewenste stand zetten. Kan niet misgaan. Bij ons heeft zowel de kachel als de koelkast jaren niet op gas gebrand, althans dat denken wij, maar beiden doen het gewoon hoor. Let wel op dat de vlam blauw is en niet geel, anders klopt je verbranding niet. Doe dit even met verstand, en dan gaat alles een tierelier.
Laatst gewijzigd door Jordi op di 27 apr 2021 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Gaskachel aanslingeren

Bericht door fendtjeplatin » di 27 apr 2021 20:12

ghulst schreef:
zo 25 apr 2021 21:58
Afbeelding

Dit is de Trumatic kachel uit onze Burstner Holiday uit 1993. Gezien het weer van deze week, had ik gedacht dat ik de kachel aan zou doen om het wat behaaglijker te maken in de caravan. We hebben deze caravan alleen nog maar in warm weer gebruikt en de vorige eigenaren, die hem de 15 jaar voor ons gehad hebben, ook.

Vol goede moed heb ik de gaskraan naar de kachel open gedraaid, de regelaar van de kachel op 10 gezet en op de ontstekingsknop gedrukt en...

Niets.

Wat kan ik doen om de kachel aan de praat te krijgen? Tips, ideeën, alles is welkom.
En is de massa oke, anders gaat ontsteking niet werken.
Massa is kabel van de ontsteker naar ijzeren wand.
Is zo toch bij onze oldtimer chateau.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Gaskachel aanslingeren

Bericht door Jaap van Duijn » di 27 apr 2021 21:02

@Fendjeplan,

klopt, draadje zit dacht ik aan het front deksel vast, met weghalen komt dit wel eens los.
Trouwens hiervoor werd gezegd altijd al een batterij.
Helaas in onze Corsair van 1975 niet en ook niet in de Burstner van 1980 die moest je echt laten klikken en de andere knop ingedrukt houden.
T' kreng moest soms wel 10 keer knallen voor de vlam er in ging.
Zelfde ge emmer met die koelkast en dat "glaasje" van binnen om 't vlammetje te zien. Groene knop drukken en klikken onder tussen de gas keuze kraan ingedrukt.
Wat was het toch tobben he :).

Maar zoals TS schrijft jaren niet gebruikt, zou het toch slim zijn om deze door een juiste Truma vertegenwoordiger te laten nazien, denk alleen al aan het stof en wat nog meer kan. Ga niet scharrelen met gas.

heel veel succes Jaap

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Gaskachel aanslingeren

Bericht door WillyL » wo 28 apr 2021 10:41

Sorry, heeft al iemand geschreven om de gaskraNEN te verifiëren? Er zit steeds een kraan aan de gasfles maar heel vermoedelijk ook elders en die moet natuurlijk ook open. Elders kan nabij de kachel zijn maar ook bv in de buurt van de keukenonderkast.

Bij leidingen die lang niet gebruikt zijn kan er lucht in zitten. Het duurt dan wel even eer de gas er effectief is. Daarom dus eerst een pitje van het gasfornuis laten branden, dan is alvast de hoofdleiding gevuld met gas.

Zoals eerder geschreven, je moet die piezoknop herhaaldelijk in drukken en zo laten klappen. Door het venstertje kan je dan meestal wel een pietluttige vonk zien bij de klap. Het is een soort bougie (ontstekingskaars) en de vonk springt over tussen een electrode en de uitlaat voor de waakvlam. Onderwijl de andere knop een beetje opengedraaid en steeds ingedrukt houden.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Gas”