DIY aanpassingen aan LMC caravan

<Gilbert-DC>
Berichten: 56
Lid geworden op: za 17 apr 2021 15:26

DIY aanpassingen aan LMC caravan

Bericht door <Gilbert-DC> » wo 21 apr 2021 13:31

Zoals velen onder ons ben ik ook mijn caravan aan het personaliseren geweest.
Specifiek het bedieningspaneel heb ik wat uitgebreid met een aantal meters en een ledbar.
* De Led Bar: staat via een schakelaar op de mover accu.
Bij stroomuitval kan ik deze verlichting inschakelen, handig om niet in het donker te moeten wachten op stroom.
De ledbar wordt wel gevoed via een 12V stabilisator omdat de spanning door de acculader nogal kan oplopen en de ledbar beschadigen (is nogal kritisch mag niet meer dan 12V zijn)
* Een 12V spanningsmeter voor de omvormer (2.84€ bij Banggood)
*Een 12V spanningsmeter op de Mover accu (via schakelaar)
De meter verbruikt +/-23mA , bij een stalling toch bast afschakelen (na een paar weken kan hij de accu leeghalen)
* Een 220V AC paneel meter en stroommeter.Leuk om weten hoeveel stroom de caravan verbruikt en welke spanning je binnen krijgt, kan in Frankrijk op sommige campings nogal eens problematisch (te lage spanning) zijn .
Voor de stroommeter gaat een kleine ringkern over de inkomende stroomdraden. (7.54€) De 220V meter is uitschakelbaar met een schakelaar
*Temp meter voor de binnentemp. (2.54€)
Alle circuits (220V-12V mover en 12V omvormer) is een zekering voorzien ter beveiliging moest iets mis gaan in de paneelmeters.
* Daarnaast heb ik mijn Thetford koelkast uitgerust met de optionele batterij backup, zodat hij op gas kan werken bij stroomuitval.

Graag wil ik van jullie horen, of jullie ideeën hebben voor leuke gadgets
Bijlagen
Bedienings panneel-1.jpg

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: DIY aanpassingen aan LMC caravan

Bericht door jessedew » wo 21 apr 2021 13:37

Knap werk! Ik doe het je niet na.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: DIY aanpassingen aan LMC caravan

Bericht door Chris » wo 21 apr 2021 14:17

Ik heb m'n hut ook aardig volgepropt met gadgets.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1018
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: DIY aanpassingen aan LMC caravan

Bericht door GSAndre » wo 21 apr 2021 14:43

Bediening ventilator koelkast ?
42103110.jpg
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: DIY aanpassingen aan LMC caravan

Bericht door Chris » wo 21 apr 2021 15:06

[re.gif]
Je vergeet contour verlichting.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1018
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: DIY aanpassingen aan LMC caravan

Bericht door GSAndre » wo 21 apr 2021 15:08

[re.gif]
Verlichting in disselbak
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4309
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: DIY aanpassingen aan LMC caravan

Bericht door WillyL » wo 21 apr 2021 22:33

waterniveaumeters...

Heb ik gemaakt met 10 aquariumvlotters aangesloten (met veel weerstandjes, een per led) op een ledindicator met 10 niveau (ggggggroen/ooranje/rrood). Wanneer alleen de onderste (groen) brandt weet ik dat de tank echt leeg is, al hoor ik dat natuurlijk ook. Het was eerder voor een idee te hebben en te kunnen zien wanneer de tank bijna vol is tijdens het vullen. Om het me nog eenvoudiger te maken sturen de 2 bovenste (rood) nu ook 2 ledjes in de vuldopzijwand zodat ik weet dat de tank bijna- en vol is zonder naar binnen te moeten kijken.

Zelfde systeem in afvalwatertank, daar zit ook een ding met 2 vlotterschakelaars zodat ik weet dat die bijna vol of gans vol is. Verbinding met de caravan is via 2stekkers, maar daar ga ik er 1 van maken voor het gemak.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

<Gilbert-DC>
Berichten: 56
Lid geworden op: za 17 apr 2021 15:26

Re: DIY aanpassingen aan LMC caravan

Bericht door <Gilbert-DC> » do 22 apr 2021 08:17

In de LMC 470 Maestro caravan zit standaard een sensor in de watertank met 5 leds om te zien hoe vol de watertank is (kan je zien op de foto) , ook de boiler schakelt aut. af als het niveau te laag komt.
Het is wel handig om een zoemer of een led aan de buitenzijde van de vuldop te hebben zodat je weet als de tank vol is.

<Gilbert-DC>
Berichten: 56
Lid geworden op: za 17 apr 2021 15:26

Re: DIY aanpassingen aan LMC caravan

Bericht door <Gilbert-DC> » do 22 apr 2021 10:37

Een volgende aanpassing die ik heb gemaakt is een supplementair stopcontact in de konsole naaste de kachel.
Voor grotere vermogens (2000W verwarming) heb ik liever een stopcontact dat rechtstreeks aftakt bij de zekeringkast daarom heb ik dit stopkontakt bijgevoegd
Bijlagen
prise.jpg

<Gilbert-DC>
Berichten: 56
Lid geworden op: za 17 apr 2021 15:26

Re: DIY aanpassingen aan LMC caravan

Bericht door <Gilbert-DC> » do 22 apr 2021 10:44

Een volgende aanpassing: 2 digitale thermometers in de koelkast en diepvries kast.
Het is handig om de temp van de koelkast en diepvries te kennen.
De 2 paneelthermometers gekocht bij Bangood(2.54€) ze worden gevoed door 2 knoopbatterijen die ongeveer een jaar meegaan.
De koelkast was niet ingeschakeld op het moment van de foto
Bijlagen
koelkast-1.jpg
koelkast.jpg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: DIY aanpassingen aan LMC caravan

Bericht door Chris » do 22 apr 2021 11:27

Dat laatste doe ik draadloos...ook handig.
3 sensors en 1 display..
Alles bij elkaar
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: DIY aanpassingen aan LMC caravan

Bericht door eurotrotter » do 22 apr 2021 11:48

<Gilbert-DC> schreef:
do 22 apr 2021 08:17
, ook de boiler schakelt aut. af als het niveau te laag komt.
De boiler kan niet droog komen te staan,als de watertank leeg is blijft de boiler vol.
Omdat de pomp het water door de boiler heen perst naar de kraan,en het er niet doorheen zuigt.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

<Gilbert-DC>
Berichten: 56
Lid geworden op: za 17 apr 2021 15:26

Re: DIY aanpassingen aan LMC caravan

Bericht door <Gilbert-DC> » do 22 apr 2021 14:10

Een draadloze sensor zou inderdaad handig zijn, heb ik nog niet gevonden.
Waar haalt u die ?

Waarschijnlijk uit veiligheidsoverweging dat de boiler uitschakelt als er geen water meer in het reservoir zit.
Als er geen water gedetecteerd wordt, zou het ook kunnen dat er helemaal ook geen water in de boiler zit, vb als een aftapkraantje zou open staan.
Vermoed dat daarom die afschakel relais tussen de boiler zit

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: DIY aanpassingen aan LMC caravan

Bericht door Wally » do 22 apr 2021 14:53

Vraagje voor TS.

Waar nu je aangepaste bedieningspaneel zit, zat daar eerst een plaat met stof bekleed en in het midden alleen de schakelaar voor de boiler?

Zoja, hoe heb je die verwijderd?
Ik kan dan alleen 2 parkers aan de voorkant verwijderen.
Maar verder is er geen beweging in te krijgen.

Is het dan barsten of buigen of kan het toch op een nette manier zodat het frontje weer terug geplaatst kan worden.

Ik wilde nl. daar een schakelaar plaatsen om de moveraccu als tijdelijk 12V stroomvoorzienig te gebruiken bij uitval van 230V.

Frans
Bijlagen
Bedienings panneel-1.jpg
Bedienings panneel-1.jpg (70.19 KiB) 2286 keer bekeken

<Gilbert-DC>
Berichten: 56
Lid geworden op: za 17 apr 2021 15:26

Re: DIY aanpassingen aan LMC caravan

Bericht door <Gilbert-DC> » do 22 apr 2021 15:39

De 2 vierkante latjes langs weerszijden verwijderen (die zitten met 2 schroeven vast in de zijkanten (de schroefgaten zijn afgedekt met een stikker van dezelfde kleur als het hout.
Eens die weg kan het paneel er uit

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: DIY aanpassingen aan LMC caravan

Bericht door eurotrotter » do 22 apr 2021 16:21

Wally schreef:
do 22 apr 2021 14:53


Ik wilde nl. daar een schakelaar plaatsen om de moveraccu als tijdelijk 12V stroomvoorzienig te gebruiken bij uitval van 230V.

Frans
Dat kun je ook oplossen door twee draden(een + en een -) vanaf je moveraccu( wel een zekering in de + draad) te trekken naar de dissel en daar een contactdoos te plaatsen en de draden aan te sluiten op de constante +
Na te hebben afgekoppeld steek je de stekker van de caravan gewoon in die contactdoos en je constante + is aangesloten en werkt zodra de stroom van de paal uit valt.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ron055
Berichten: 258
Lid geworden op: wo 16 sep 2020 14:20

Re: DIY aanpassingen aan LMC caravan

Bericht door Ron055 » do 22 apr 2021 16:26

Als je dit heel letterlijk opvolgt heb je volgens mij een knal van een kortsluiting..

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)

<Gilbert-DC>
Berichten: 56
Lid geworden op: za 17 apr 2021 15:26

Re: DIY aanpassingen aan LMC caravan

Bericht door <Gilbert-DC> » do 22 apr 2021 18:04

Werkt goed (je moet wel de - draad ook meetrekken (pin 13)) heb ik vroeger ook altijd gedaan, (+is pin 9)

Alleen met mijn huidige caravan zit er een ATC , anti-slinger control op , die is ook aangesloten aan de constante + pool pin 9 waardoor hij dan continue onder spanning staat ,op zich geen probleem, maar ik heb geen idee wat die verbruikt, zou ik eens moeten nameten.
Voordeel van de stekkerdoos is dat je de caravan 13 polige stekker maar ofwel in de auto kan pluggen ofwel in de bijgevoegde stekker doos, je kan dus nooit per vergissing mover en auto accu aan elkaar schakelen.
En ander probleem is dat aan de AGM mover accu een lader hangt die bij het inschakelen van de netspanning een 10tal minuten een erg hoge (>15V) pulserende spanning afgeeft. De nieuwe caravans zitten boordevol electronica, die daar niet echt op berekend is, ook de ledverlichting afhankelijk hoe ze wordt aangestuurd vind die spanning niet erg lekker. Oppassen dus. Je zou er een geschakelde stabilisator kunnen tussen zetten die toch minstens een 10tal A kan leveren

Ron055
Berichten: 258
Lid geworden op: wo 16 sep 2020 14:20

Re: DIY aanpassingen aan LMC caravan

Bericht door Ron055 » do 22 apr 2021 20:26

Maar dit is dus iets anders dan eurotrotter beschrijft.

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: DIY aanpassingen aan LMC caravan

Bericht door Wally » do 22 apr 2021 21:58

eurotrotter schreef:
do 22 apr 2021 16:21
Wally schreef:
do 22 apr 2021 14:53


Ik wilde nl. daar een schakelaar plaatsen om de moveraccu als tijdelijk 12V stroomvoorzienig te gebruiken bij uitval van 230V.

Frans
Dat kun je ook oplossen door twee draden(een + en een -) vanaf je moveraccu( wel een zekering in de + draad) te trekken naar de dissel en daar een contactdoos te plaatsen en de draden aan te sluiten op de constante +
Na te hebben afgekoppeld steek je de stekker van de caravan gewoon in die contactdoos en je constante + is aangesloten en werkt zodra de stroom van de paal uit valt.
Zo heb ik het nu ook opgelost. Steek alleen de stekker erin als ik merk dat 230V afwezig is.

Frans

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: DIY aanpassingen aan LMC caravan

Bericht door Chris » do 22 apr 2021 22:10

Ron055 schreef:
do 22 apr 2021 16:26
Als je dit heel letterlijk opvolgt heb je volgens mij een knal van een kortsluiting..

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Nee hoor...het is juist "Fool proof".
In de omvormer zit een omschakel relais...
Je bootst de situatie achter de auto exact na..
Maar...zonder auto.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: DIY aanpassingen aan LMC caravan

Bericht door Wally » do 22 apr 2021 22:14

<Gilbert-DC> schreef:
do 22 apr 2021 15:39
De 2 vierkante latjes langs weerszijden verwijderen (die zitten met 2 schroeven vast in de zijkanten (de schroefgaten zijn afgedekt met een stikker van dezelfde kleur als het hout.
Eens die weg kan het paneel er uit
Echter die latjes zitten er niet bij mij.

Frans
DSC_0132.JPG
DSC_0131_1.JPG

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: DIY aanpassingen aan LMC caravan

Bericht door Chris » do 22 apr 2021 22:17

<Gilbert-DC> schreef:
do 22 apr 2021 18:04
Werkt goed (je moet wel de - draad ook meetrekken (pin 13)) heb ik vroeger ook altijd gedaan, (+is pin 9)

Alleen met mijn huidige caravan zit er een ATC , anti-slinger control op , die is ook aangesloten aan de constante + pool pin 9 waardoor hij dan continue onder spanning staat ,op zich geen probleem, maar ik heb geen idee wat die verbruikt, zou ik eens moeten nameten.
Voordeel van de stekkerdoos is dat je de caravan 13 polige stekker maar ofwel in de auto kan pluggen ofwel in de bijgevoegde stekker doos, je kan dus nooit per vergissing mover en auto accu aan elkaar schakelen.
En ander probleem is dat aan de AGM mover accu een lader hangt die bij het inschakelen van de netspanning een 10tal minuten een erg hoge (>15V) pulserende spanning afgeeft. De nieuwe caravans zitten boordevol electronica, die daar niet echt op berekend is, ook de ledverlichting afhankelijk hoe ze wordt aangestuurd vind die spanning niet erg lekker. Oppassen dus. Je zou er een geschakelde stabilisator kunnen tussen zetten die toch minstens een 10tal A kan leveren
Heel verhaal...maar ik heb mijn twijfels daarover.
Een AGM lader geeft idd 14.8 of 14.9 VDC ..
Echter..de accu is een enorme buffer..
Ik heb zojuist afgelezen dat mijn AGM accu momenteel een spanning van 13.6 volt afgeeft terwijl de lader bijna aan het eind van zijn programma is.
Ik heb een Ctek MSX 5.0T lader.
Prima ding.
Dus de elektronica die ook zat in mijn hut zit werkt vrolijk verder..geen probleem.

Daarbij..
Op het moment dat de accu tot hulp als noodstroom voorziening geroepen wordt is er geen laadspanning van een lader... whistle.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

<Gilbert-DC>
Berichten: 56
Lid geworden op: za 17 apr 2021 15:26

Re: DIY aanpassingen aan LMC caravan

Bericht door <Gilbert-DC> » do 22 apr 2021 22:26

het is vooral bij het opstarten van de lader (aanzetten van de 220V) dat de batterij met spanningspieken wordt opgeladen , op dat ogenblik absorbeert de batterij de spanning nog niet.
Dergelijke laders mogen niet op de batterij van mijn wagen gebruikt worden, staat in de handleiding vermeld, dus heb ik mijn twijfels of de electronica van de caravan die wel aankan

<Gilbert-DC>
Berichten: 56
Lid geworden op: za 17 apr 2021 15:26

Re: DIY aanpassingen aan LMC caravan

Bericht door <Gilbert-DC> » vr 23 apr 2021 08:55

Nog even de specificaties van de batterij lader CTEK MX3.8 nagekeken.
De startspanning is een pulserende spanning van 15,8V om de batterij "wakker" te maken en de sulfiet op de electrodes te verwijderen en kan gedurende max 8h aanhouden afhankelijk van de conditie van de batterij.
Een dergelijke spanning wil ik zeker niet op de +12V en de electronica van de caravan zetten.
Ik zou zeker een afschakelcircuit voorzien zodat bij het opkomen van de 220V de mover batterij afgeschakeld wordt.
Een diode helpt hier niet aangezien de 15.8V (2.6V) groter is dan de 13.2V van de omvormer , en zal met een diode de mover batterij prioriteit krijgen

Plaats reactie

Terug naar “LMC”