Opfrissen en moderniseren Hobby 560 KMFe uit 2002

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Gebruikersavatar
Xander83
Berichten: 136
Lid geworden op: di 17 mei 2016 11:11
Locatie: Papendrecht

Re: Opfrissen en moderniseren Hobby 560 KMFe uit 2002

Bericht door Xander83 » do 17 jun 2021 17:29

Zo, nu alle knopen zijn doorgehakt, spullen besteld en geleverd, ben ik nu bezig met de planning voor het plaatsen van de mover.

Waar kan ik de accu en stuureenheid het beste plaatsen?
Dit is de layout van de caravan.
  • Bij de groene stip komt de kabel van de auto binnen.
  • Bij de paarse stip hangt de omvormer en komt de 230V binnen
  • De rode stippen zijn mogelijke plaatsen voor de accu en stuureenheid
  • De grijze lijn is (bij benadering) de locatie van de as.
  • Het blauwe vlak is de locatie van de nog te laten plaatsen dak airco (vooralsnog de enige mogelijke plek)
Afbeelding

Daarnaast heb ik een nieuw elektrisch schema gemaakt waarbij ik de mover even buiten beschouwing heb gelaten, en puur afga op het 12V boordnet.
Ik kan alle massa draden gewoon op 1 punt samen laten komen?
De 230V en 12V lopen vanaf de stuureenheid over de bodem via de kop van de caravan rond en dan weer langs de linkerzijde naar achteren.
Klopt dit schema een beetje?
Afbeelding
Skoda Karoq 1.5 TSI 2019
In bestelling Ford Kuga PHEV ST-Line X
Hobby 560 KMFe 2002

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Opfrissen en moderniseren Hobby 560 KMFe uit 2002

Bericht door henry12 » do 17 jun 2021 18:18

Ik heb de besturings kast en accu bij de rode stip onder de rond zit zitten .
De airco heb ik ook achter hangen alleen dan wel in het midden van de caravan , dit gat heb ik zelf gezaagd .
Hou er rekening mee dat het wel een tour word om een beetje kogel druk te krijgen .
En ook een dingetje , als je de airco op die plek plaatst kan je het dak luik boven het stapelbed niet meer naar achter schuiven maar alleen kantelen .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Opfrissen en moderniseren Hobby 560 KMFe uit 2002

Bericht door Davendre » do 17 jun 2021 18:19

Heb net een paar wieldoppen ter ruil aangeboden. Zouden prima op jouw velgen passen thumbup.gif
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Xander83
Berichten: 136
Lid geworden op: di 17 mei 2016 11:11
Locatie: Papendrecht

Re: Opfrissen en moderniseren Hobby 560 KMFe uit 2002

Bericht door Xander83 » do 17 jun 2021 19:41

henry12 schreef:
do 17 jun 2021 18:18
Ik heb de besturings kast en accu bij de rode stip onder de rond zit zitten .
De airco heb ik ook achter hangen alleen dan wel in het midden van de caravan , dit gat heb ik zelf gezaagd .
Hou er rekening mee dat het wel een tour word om een beetje kogel druk te krijgen .
En ook een dingetje , als je de airco op die plek plaatst kan je het dak luik boven het stapelbed niet meer naar achter schuiven maar alleen kantelen .
Mijn accu weegt slechts 3,6 kg, en voor aansluiting op het boordnet is onder het bed misschien handiger, maar bij de as is weer beter voor de lengte van de kabels naar de motoren.

Schuifluik heb ik niet boven het stapelbed, enkel een 40x40 raampje. Bij de getoonde locatie zit er voor de airco wel een schuifluik dat opzij schuift.
En kogeldruk is bij deze caravan al sowieso een dingetje.
Misschien komende week maar eens kijken voor een geschikte locatie op het dak.
Skoda Karoq 1.5 TSI 2019
In bestelling Ford Kuga PHEV ST-Line X
Hobby 560 KMFe 2002

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Opfrissen en moderniseren Hobby 560 KMFe uit 2002

Bericht door henry12 » do 17 jun 2021 20:09

[re.gif]

Ik heb ook een licht gewicht accu , en de mover hangt bij mij trouwens achter de as .
Dat grote luik waar jij het over hebt kan idd bij mij ook schuiven .
Maar ook het luik boven het stapelbed en het vaste bed voor .
De airco achter vinden wij wel de beste plek , dan heb je hem niet boven je bed blazen als je gaat slapen.
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Gebruikersavatar
Xander83
Berichten: 136
Lid geworden op: di 17 mei 2016 11:11
Locatie: Papendrecht

Re: Opfrissen en moderniseren Hobby 560 KMFe uit 2002

Bericht door Xander83 » za 26 jun 2021 11:12

Zo eindelijk weer een goede update!
Donderdag en vrijdag op mijn gemak de mover onder de caravan gesleuteld.
Het mooie aan de Purpleline mover is de zogenaamde Shark Clamp. Scheelt een hoop gedoe met het bevestigen en afstellen!

Hoewel ik heb getracht er steeds aan te denken, heb ik niet overal foto's van gemaakt.
Alle foto's in het originele formaat van dit project staan hier: https://imgur.com/a/hTw9cCo

Het slachtoffer:
Afbeelding

De implantaten en shark clamps:
AfbeeldingAfbeelding

Eerst heb ik onder de caravan de motoren met de wielen uitgelijnd aan de dwarsbalk bevestigd.
Vervolgens dankzij de shark clamps deze heel makkelijk aan het chassis kunnen hangen, afstellen en bevestigen.
Na het ophangen en bevestigen moest ik nog wel aan beide zijden de kunststof strip een beetje aanpassen.
AfbeeldingAfbeelding

De grootste rotklus vond ik zelf het leggen van de elektra.
Dit heb ik in 16mm flexibele leiding gelegd, en in verdeeldozen door de vloer laten gaan.
1 verdeeldoos onder de accu en stuur eenheid, de andere komt onder de hoge kast uit, achter de kachel, waar de hoofdschakelaar komt te zitten.
Hiervoor heb ik een aparte 16mm leiding gelegd waar een 2x0,75mm kabel en een 3,5mm hoofdtelefoon verlengkabel voor de bedieningsknop lopen.
Alhoewel ik nog heel erg twijfel of ik die wel zal gebruiken en niet enkel de bedieningsknop van de accu zelf.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Voor de stuureenheid had ik de layout alvast op een multiplex plaatje gemaakt, welke ik zo in de caravan kon schroeven.
Klein puntje van aandacht: bij gebrek aan rode 16mm2 kabel bij de lokale automaterialen zaak, heb ik zwart gebruik, en zoveel mogelijk rood gemarkeerd.
Staat op de klusjes lijst om aan te passen, is echter makkelijk omdat ik het hele spul er zo weer uit kan schroeven.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Volgende project voor vandaag: Buitenaansluitingen vervangen, Schaudt CSV300 plaatsen en elektra in kaart brengen voor ombouw naar 12V.
Ik heb al gezien dat ik sommige 230V kavels voor 12V zal moeten gaan gebruiken (plafondlamp en een tweetal spots in de kop van de caravan)
Skoda Karoq 1.5 TSI 2019
In bestelling Ford Kuga PHEV ST-Line X
Hobby 560 KMFe 2002

Gebruikersavatar
Xander83
Berichten: 136
Lid geworden op: di 17 mei 2016 11:11
Locatie: Papendrecht

Re: Opfrissen en moderniseren Hobby 560 KMFe uit 2002

Bericht door Xander83 » di 6 jul 2021 13:50

En de caravan staat al weer sinds zaterdag op stal, maar ik vergeet gewoon om updates te plaatsen stom.gif
En van mijn complete schakeling om de contourverlichting afzonderlijk te kunnen schakelen (als een soort van parkeerlicht als de caravan niet achter de auto hangt) al helemaal geen foto's gemaakt [aschrik.gif]
Deze volgen dus nog!

Na de mover eerst de omvormer vervangen, een Miko MK240 voor een Schaudt CSV300:
Afbeelding Afbeelding

En vervolgens ook de inbouwdozen aan de zijkant van de caravan.
Geen foto's meer van de oude, maar kon ze er zo uit halen, en heb ze met een klein randje dekaseal op de zaagsnede kunnen wisselen.

In het 220V doosje heb ik een 8mm gaatje geboord voor de knop van de Victron accu.
Afbeelding Afbeelding
Skoda Karoq 1.5 TSI 2019
In bestelling Ford Kuga PHEV ST-Line X
Hobby 560 KMFe 2002

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Opfrissen en moderniseren Hobby 560 KMFe uit 2002

Bericht door Gerardo » di 6 jul 2021 18:09

@Chris en anderen

Die Miko omvormers zorgen wel degelijk voor een volledige gelijkrichting. Er is een trafo met midden aftakking toegepast, er zijn dan slechts twee diodes nodig om volledige gelijkrichting te verkrijgen.
20210706_174857.jpg
Deze diodes zitten in een TO-220 behuizing oa dit type:
Screenshot_20210706-174245_Chrome.jpg
Wat Miko achterwegen heeft gelaten is een goede afvlakking na de gelijkrichter. Dit is eenvoudig en voor slechts een paar Euros toe te voegen middels een paar dikke elco's. De uitgangsspanning is ook niet gestabiliseerd maar ook dat is eenvoudig een voor een paar tientjes te fixen middels een DC to DC converter:
3f46df41fd975e5a7764c7fe08c5f568d91493d3_original.jpeg
Ik heb de Miko omvormer in onze Fendt Platin op deze manier tot de orde geroepen. Met deze goedkope modificatie kan de originele omvormer uitstekend LED verlichting en andere elektronica voeden. Totale kosten 25 Euro. Leuk voor de hobbyist maar lekker weer vergeten als je een prikkie prakkie oplossing prefereert.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Opfrissen en moderniseren Hobby 560 KMFe uit 2002

Bericht door henry12 » di 6 jul 2021 18:57

Hallo Xander ,

Ziet er netjes uit allemaal , maar heb jij hem voor het gewicht voor de as gehangen .
Zelf heb ik hem achter de de as gehangen omdat dit geloof ik 3 cm meer speling opleverde .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Opfrissen en moderniseren Hobby 560 KMFe uit 2002

Bericht door Chris » di 6 jul 2021 20:38

@ Gerardo.
Jou gelijkricht verhaal zou moeten kloppen... maar als de de scoop op de uitgang van de niet gestabiliseerde spanning zet schrik je je klem.
Daarnaast... onbelast zomaar 18 VDC...
Belast stort dat wel in, maar die enorme "Spike's" op de DC maken het een flink pulserende gelijkspanning.... bijna AC ..onbruikbaar voor LED b.v.
Idd... waarom er niet een paar afvlak elco's vanaf konden....of een spanningsregelaar met wat dikke torren.... een raadsel.
De grotere Miko's hebben trouwens een andere dual rectifier...een MBR4045PT... ( nog een paar op voorraad hier.)

Maar het probleem van de Miko's is vooral de slechte soldeerverbindingen van de componenten die aan het koelblok vast zitten.
Dat alu koelblok hebben ze iets mee bedacht om het toch vast te solderen aan de print... maar dat breekt.
En dan, dat trillende en rammelende koelblok neemt de componenten dan vanzelf mee, die soldeerverbindingen breken gewoon.
En om daarbij te komen moet de print los... dus de omvormer uitbouwen.... en dan zelf dat ding ook half slopen om bij die soldeerpunten te komen.
En..
Miko heeft grote gaten geboord in de print voor de componenten die er in moeten.... dat maakt de verbinding niet steviger.
En..
De trafo gaat na verloop van tijd brommen..
Dan is een moderne Schaudt inbouwen nog niet zo'n gekke... helemaal niet zelfs.
En een beetje handige klusser bouwt de losse zekering automaten of combi automaat in de Schaudt... die heeft daar een plek voor zelfs.
Heb je mooi alles in een blauwe doos.... en 12 volt 30 ampere DC ( meen ik)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Opfrissen en moderniseren Hobby 560 KMFe uit 2002

Bericht door Gerardo » di 6 jul 2021 20:47

knipoog.gif
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Xander83
Berichten: 136
Lid geworden op: di 17 mei 2016 11:11
Locatie: Papendrecht

Re: Opfrissen en moderniseren Hobby 560 KMFe uit 2002

Bericht door Xander83 » di 6 jul 2021 21:29

henry12 schreef:
di 6 jul 2021 18:57
Hallo Xander ,

Ziet er netjes uit allemaal , maar heb jij hem voor het gewicht voor de as gehangen .
Zelf heb ik hem achter de de as gehangen omdat dit geloof ik 3 cm meer speling opleverde .
Ik heb hem voor de as hangen omdat ik achter de as het reservewiel heb hangen whistle.gif
Daarnaast vind ik wat meer gewicht voor de as niet erg omdat ik vlak achter de as ook de airco heb hangen.
Skoda Karoq 1.5 TSI 2019
In bestelling Ford Kuga PHEV ST-Line X
Hobby 560 KMFe 2002

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Opfrissen en moderniseren Hobby 560 KMFe uit 2002

Bericht door jessedew » ma 12 jul 2021 11:42

handig die stopcontacten, overigens heb ik natuurlijk de standaard stopcontact uitgang aan de achterkant (zijkant van de caravan) dus de andere kant waar de voortent aan vast zit. Ik gebruik echter voor stroom in de voortent een blauwe stekker met normaal 220v verloop en daar weer een stekkerdoos aanvast.

Prima voor een koelkast in de voortent en soms kacheltje of een telefoon oplader.

Misschien niet de schoonheidsprijs, werkt wel goed

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Opfrissen en moderniseren Hobby 560 KMFe uit 2002

Bericht door Chris » ma 12 jul 2021 11:46

[re.gif]
Maar buiten de zekering en/of aardlek automaat in jou caravan om.

Tja scratch.gif scratch.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Xander83
Berichten: 136
Lid geworden op: di 17 mei 2016 11:11
Locatie: Papendrecht

Re: Opfrissen en moderniseren Hobby 560 KMFe uit 2002

Bericht door Xander83 » wo 21 jul 2021 16:32

Ik heb een schakeling gemaakt met enkele relais die voor een aantal zaken zorgt:
  1. Dat, als de geschakelde stroom van de wagen (P10) is aangesloten, de 12V constante (P9) zal worden doorgegeven aan de omvormer, en dus het boordnet, anders de 12V van de Victron
  2. Dat ik de contourverlichting links en rechts afzonderlijk van elkaar aan kan zetten, TENZIJ de geschakelde stroom van de wagen (P10) is aangesloten, dan wordt de verlichting gevolgd.
Punt 1 maakt van mijn Victron eigenlijk gewoon de boordnet accu in geval er geen 230V is.
Punt 2 heb ik gedaan om van het gezeik (pardon my French) in de straat af te zijn dat de caravan gevaarlijk staat, als een soort parkeer verlichting.

Het grappige is dat ik er hierbij achter kwam dat het, na het starten van de motor, enkele seconden duurt voordat er op P10 spanning staat.

Ik heb de schakeling nu snel op een houten plankje gemonteerd, en ben in afwachting van wat onderdelen om het geheel wat netter af te monteren

AfbeeldingAfbeelding
Skoda Karoq 1.5 TSI 2019
In bestelling Ford Kuga PHEV ST-Line X
Hobby 560 KMFe 2002

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”