Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23450
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door PD » ma 26 apr 2021 22:16

[re.gif]
Assen zijn inmiddels 2.800 kg dus technisch geen beperkingen meer. Ik twijfel nog of ik dit ook op het kenteken laat aanpassen ivm Tempo100. Dat beperkt me tot 2.580 kg maar dat wist ik vooraf.

Alvast wel heel fijn dat ik technisch niet meer kan overbeladen 👍 Dat was de belangrijkste overweging ivm de Alko Delta assen met hun gekende aandachtspunten.

Binnenkort de hut eens wegen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38634
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Micky » ma 26 apr 2021 22:29

[re.gif]

Hebben ze dan ook de type plaatjes vervangen? Wat hebben ze aangepast zodat je naar 2800kg kunt gaan?
Je had al 2500KG volgens mij en je wilde omhoog naar 2800, dat was toch reden van deze aanpassing?
Overbeladen (binnen het technische) is volgens mij erger dan (terecht) je kogeldruk als marge gebruiken, ook als je "technisch" binnen de marge blijft.
Begrijp me niet verkeerd, maar ik probeer te begrijpen waarom je deze verzwaring hebt laten doorvoeren, om er vervolgens geen gebruik van te maken, het doel was die 2800kg zoals ik het lees tenminste scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23450
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door PD » ma 26 apr 2021 22:31

[re.gif]
Laten we dit draadje niet kapen 👍
Typeplaatjes zijn idd vervangen, nu 2x 1.400 kg.
Laatst gewijzigd door PD op ma 26 apr 2021 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38634
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Micky » ma 26 apr 2021 22:33

[re.gif]

Goed idee, wellicht kunnen de moderatoren deze vraag verplaatsen naar jouw topic over jullie Fendt, want ik ben wel benieuwd thumbup.gif

Ik zie dat je toegevoegd hebt dat de plaatjes vervangen zijn, dat maakt het voor mij extra interessant, want ik wil mijn rubbers laten vervangen, wellicht kan ik ook wat winst halen in de MTM van de oude Kip thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Pakkie » ma 26 apr 2021 23:01

VIP schreef:
ma 26 apr 2021 20:48
Zo'n mooie wagen en dan een touwtje [aschrik.gif]

Een beetje in stijl kan ook hoor knipoog.gif

https://www.gereedschapcentrum.nl/stanl ... qKEALw_wcB
Goeie tip thumbup.gif. Had al wel een 10m meetlint maar dat is zo'n lomp geval dus maar met een touwtje op pad. Dit is echter een stuk beter thumbup.gif
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23450
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door PD » ma 26 apr 2021 23:12

[re.gif]
Stanley heeft ze behalve in 10m ook in 20m en 30m maar ik heb vanavond hier op de camping in Renesse ook de 10m besteld bij Hornbach.nl
Ik meet 10+, dat voldoet 😊
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7116
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door karelV » di 27 apr 2021 00:30

Micky schreef:Ik heb net deze van 30 meter besteld, ik vind 10 meter een beetje onder de maat, onze caravan is niet zo lang, maar ik wil wel onze plek goed kunnen meten en 10 meter blijkt keer op keer te weinig te zijn voor alles wat wij uit willen stallen.

https://www.allekabels.nl/meetlint/1554 ... APEALw_wcB
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3510
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Paul » di 27 apr 2021 10:20


Micky schreef:[re.gif]

Goed idee, wellicht kunnen de moderatoren deze vraag verplaatsen naar jouw topic over jullie Fendt, want ik ben wel benieuwd thumbup.gif

Ik zie dat je toegevoegd hebt dat de plaatjes vervangen zijn, dat maakt het voor mij extra interessant, want ik wil mijn rubbers laten vervangen, wellicht kan ik ook wat winst halen in de MTM van de oude Kip thumbup.gif
Ik ben ook wel benieuwd.
Het nut van 2 complete assen laten vervangen om een hoger laadvermogen te verkrijgen zonder een kenteken aanpassing te doen ontgaat mij een beetje.

Ik heb vorig jaar ook mijn asrubbers laten vervangen en as verhoging kon alleen met nieuwe assen, niet met ander rubber.
Zijn hier zat mensen die graag een hoger laadvermogen hebben dus als PD hier een mogelijkheid voor heeft gevonden dan kan je daar in potentie de nodige forum leden blij mee maken die te weinig laadvermogen hebben.

Wellicht verdere toelichting in PD zijn eigen topic.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16326
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Jan van Vijven » di 27 apr 2021 13:05

Indien er bij levering al zwaardere assen onder zaten is verhogen op papier mogelijk, alleen zwaardere assen of rubbers plaatsen en dan het papiertje aanpassen is niet zo eenvoudig.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Pakkie » ma 31 mei 2021 09:34

Inmiddels een paar weekenden met de Fendt op pad geweest en dat was een waar feestje haphop.gif.
Bij de aankoop hadden we montage van een mini-heki en een service-luik linksvoor al meegenomen dus daarvoor is hij even terug geweest naar de Greeff. Montage van beiden is erg netjes gedaan en bij het bepalen van de positie van de mini-heki is in overleg met ons rekening gehouden met de eventuele montage van een airco tzt. De grootte van het gat is immers wel identiek, maar de airco steekt boven het dak verder uit en het zou jammer zijn als de dakliggers van de cassetteluifel in de weg zouden zitten.

Stiekem geeft de mini-heki toch wel veel extra licht in het midden van de caravan dus daar zijn we blij mee thumbup.gif . Het serviceluik linksvoor is ook ideaal want zodoende kun je makkelijk van buiten onder de ruimte onder dat bed. Sowieso is de opbergruimte onder beide bedden gigantisch want er zitten geen andere zaken in de weg zoals bv een boiler, mover-aansturing, accu ed die er bij de Knaus wel zaten.

Ook nog wat kleine klusjes gedaan zoals tape over de veerklemmen van de cassetteluifel geplakt ter vermindering van het kraken en de zwarte Truma-uitlaat op de zijwand vervangen door een witte.

Links before, rechts after:
dakluik.jpg

Boven before, onder after:
serviceluik.jpg

Tape tegen het kraken:
tape.jpg
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Pakkie » ma 31 mei 2021 09:35

Aan verlichtingopties geen gebrek in de Fendt en deel daarvan is dimbaar (boven de bovenkastjes, contour rondom sky-light dakraam, grote unit in sky-light dakraam en de lange led-strip buiten). Resteert nog het eea wat niet dimbaar is en waarvan de wens wel ontstond om die dimbaar te maken. Met name de achterwand van de keuken en de spotjes in de vitrinekast waren wel heel fel. Je kunt helemaal los gan qua dimmers want naast bovenstaande heb je oa ook nog led-strips onder de kastjes, verticale verlichting in de hoeken van de bovenkastje en verticale verlichting achterin de zithoek. Komen nog wat dimmers bij, maar de belangrijkste zitten er inmiddels in. Middels de Wago-klemmen in de vele 12V-lasdozen is montage kinderspel.


Links wat voorbereidende werkzaamheden en rechts eea netjes gemonteerd in een bovenkastje:
installatie.jpg

Verticale sfeerverlichting in de hoek dimbaar gemaakt:
hoek.jpg
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Pakkie » ma 31 mei 2021 09:37

Ook van wat andere verlichting enkele before and afters ook al ben ik niet zo'n goede fotograaf zoals anderen op dit forum knipoog.gif .

Geen lasbril meer nodig 's avonds met de achterwandverlichting aan:
keuken.jpg

Ook de spotjes in de vitrinekast zijn nu mooi in lijn instelbaar met de haard qua verlichtingsniveau:
haard.jpg
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1857
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door EricS » ma 31 mei 2021 10:01

Zeer fraaie oplossing, dit maakt het toch wel veel sfeervoller dan zonder de dimmers thumbup.gif
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36253
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Chris » ma 31 mei 2021 10:06

Echt lekker aan het dimmen geslagen... thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1114
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door sindaco » ma 31 mei 2021 10:53

ziet er goed uit thumbup.gif

dus we spreken tegenwoordig niet meer van pimpen , maar van dimpen mrgreen.gif
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8035
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door VIP » ma 31 mei 2021 11:18

En nu even "Dimmen hè" met ons allemaal lekker te maken mrgreen.gif


Ziet er mooi uit, heb je voor elke lichtunit een aparte dimmer nodig of kunnen er meerdere op 1 dimmer worden aangesloten ?

En nog iets, ik dacht dat als je 12V LED verlichting minder Volt geeft, dat ze bij 7-8 Volt helemaal uitgaan, hoe werkt dat met die dimmer.....
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Pakkie » ma 31 mei 2021 12:01

[re.gif]
Het is maar net welke verlichting je op 1 dimmer wil zetten. Je kunt de verlichting die in één lasdoos bij elkaar komt uiteraard makkelijk combineren, zoals bv achtergrond keukenblok en verlichting boven kastje keuken. De lasdozen zitten verspreid door de caravan en dus is bijvoorbeeld de ledstrip onder bovenkastjes bij rondzit en bij bed op 1 dimmer zetten wat lastiger. Mogelijk dat dat bij de 12v-schakelkast onder het dressoir wel kan (daar heb ik wel de dimmer voor de vitrinekast gemonteerd), maar ik vind het ook wel handig om bepaalde verlichting afzondelijk te kunnen dimmen. Als je het 12V-schema van onze hut bekijkt gaat het mij bijna draaien voor de ogen. Da's even andere koekie dan bij de Knaus die we hiervoor hadden.

Als je de dimmer helemaal dichtdraait dan is de verlichting inderdaad uit, maar je kunt hem tot heeeeel minimaal dimmen. Dan is hij zo ver gedimd dat desbetreffende verlichting totaal geen functie meer heeft. Hij begint dus niet op 50% of zo.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 8035
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door VIP » ma 31 mei 2021 12:26

[re.gif]

Duidelijk, dankjewel voor de uitleg thumbup.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Frank Volvo
Berichten: 210
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 10:16
Locatie: Bij Nijmegen

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Frank Volvo » ma 31 mei 2021 14:31

Pakkie schreef:
ma 31 mei 2021 12:01
[re.gif]
De lasdozen zitten verspreid door de caravan en dus is bijvoorbeeld de ledstrip onder bovenkastjes bij rondzit en bij bed op 1 dimmer zetten wat lastiger.
Om die reden heb ik ervoor gekozen om de diverse verlichting in mijn Kabe te dimmen; werk prima. Te bedienen met een afstandbediening en een draadloze schakelaar van MiLight, tegenwoordig ook bij een NL webshop te bestellen: https://www.milightwinkel.nl/led-lampen ... bqEALw_wcB

Groet Frank
Kabe Safir Tdl, Lexus RX 450h

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36253
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Chris » ma 31 mei 2021 15:02

VIP schreef:
ma 31 mei 2021 12:26
[re.gif]

Duidelijk, dankjewel voor de uitleg thumbup.gif
De dimmers die Pakkie gebruikt zijn zg PWM dimmers. Speciaal voor led.
PWM betekend Pulse Wide Modulation..
Eenzelfde pwm systeem heb ik aan mijn Ambiente verlichting geknoopt..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Avontuur » ma 31 mei 2021 18:05

Heel mooi Paskal, weekend goed besteedt!
Resultaat om trots op te zijn!! :-)
A travel adventure has no substitute.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8035
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Ron » ma 31 mei 2021 19:52

Ziet er mooi uit.
Netjes gedaan.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Pakkie » di 13 jul 2021 11:35

Inmiddels drie weekenden en twee weken zomervakantie in Nederland erop zitten met de nieuwe hut dus leek het me wel aardig om eens wat ervaringen te delen. Na aanschaf wat aanpassingen gedaan en extra's gekocht en die bleken allen zeer waardevol:
- extra dakluik in het midden: geeft erg veel extra licht in het midden van de caravan. Een airco hebben we tot op heden niet gemist
- extra serviceluik links onder het bed: ideale opbergruimte voor het windscherm, luifelstok, 3e paal etc. Onder het andere bed liggen de stoelen en tafels.
- sunblocker: in de 1e week van onze vakantie meerdere malen gebruikt. Eenvoudig en snel in de luifel te schuiven en houdt veel warmte tegen.
- 3e paal en middenrafter: rafter doen we er altijd in, maar de 3e paal hebben we tot vorige week niet echt nodig gehad want geen wind, maar vorige week waren we er toch wel erg blij mee. Er stond een flinke wind maar de luifel gaf geen krimp.

Grote pluspunten in onze ogen van de 650 SG zijn:
- de enorme leefruimte binnen met zijn gigantische en goed koelende super slim tower koelkast en apothekerskast
- perfect werkende gasoven. Ik had niet verwacht dat we die zo veel zouden gebruiken
- vloerverwarming: hij staat in de avonden regelmatig aan
- de 650 SG ligt veel fijner achter de auto dan de Knaus. Door zijn twee assen wipt de caravan veel minder op en neer.
- enorme laadruimte die eigenlijk zelfs too much is: wij zijn van het travel light en na iedere keer kamperen gaan er weer dingen uit die we niet nodig hebben. Vele kastjes zijn dan ook leeg.
- de snelheid waarmee je weg bent met dank aan de cassetteluifel
- Truma XT4 mover: ondanks zijn formaat draai je hem kinderlijk eenvoudig in een krap plekje of op wat keggen

Het is echter niet alleen maar hosanna met de Fendt:
- de hor in de deur vouwt inmiddels niet meer netjes in elkaar
- we hadden na een week gigantische ijsvorming op de koelribben van de superslimtower waardoor het koelend vermogen terug liep. Laten ontdooien en daarna koelde hij weer als een dolle (constant 0-3 grd). Heb een sterk vermoeden dat de deur niet goed sluit of het deurrubber niet helemaal top is. Op 12v liep de temperatuur in de koelkast namelijk in een uur onderweg ook veel meer op dan bij de Knaus (op gas overigens niet).
- overlijdende led-verlichting: na aanschaf reeds geconstateerd en zal door de Greeff einde seizoen een keer gemaakt worden, maar je ziet steeds meer ledjes overlijden. Nu is ook bijvoorbeeld een deel van de achterwand in de keuken uitgevallen.

Na de vakantie in vakantietrim naar 2 geijkte weegbruggen in de buurt gereden om de caravan eens te wegen. Beide keren kwam er 2.280 kg uit en da's met een MTM van 2.200 dus eigenlijk iets te veel ondanks ons travel-light-principe. Bij de overgang van de Knaus naar de Fendt alles gewogen inclusief hetgeen er daarna nog in ging. Minitieus in Excel bijgehouden waarbij ik op 2.200 kg kwam. Da's dus een verschil van 80 kg scratch.gif. Ik heb dus sterk het vermoeden dat het ledig gewicht (zonder gas, water etc) van 1.810 kg veel te optimistisch is. Aangezien één van de gratis weegbruggen vlakbij ons huis is, haal ik hem binnenkort eens even helemaal leeg om te kijken of dat inderdaad het geval is. Er is nog wel wat te besparen om toch op 2.200 kg uit te komen door bv reservewiel, windscherm, sunblocker, bbq, 2x20m kabel en gasflessen in de auto te leggen (die is nu vrijwel leeg), maar ideaal is anders.

Overall nog steeds uitermate blij met de Fendt. Het is een genot om mee te rijden en in te vertoeven en kijk er alweer naar uit om ermee op pad te gaan haphop.gif

Hieronder een paar plaatjes van afgelopen twee weken:

Sublocker gemonteerd op camping Lagewald:
sb.jpg

Derde paal eronder op camping LinderbeeK:
3paal.jpg

Ijsvorming in de koelkast:
ijsvorming.jpg
Laatst gewijzigd door Pakkie op di 13 jul 2021 12:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Pakkie » di 13 jul 2021 11:37

Op de weegbrug op de terugweg:
weegbrug.jpg

Gewoon een plaatje van de hut op de camping:
plaatje.jpg

Vertrek vanaf camping Lagewald:
bye.JPG
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8035
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Ron » di 13 jul 2021 12:08

Het blijft een mooie combinatie zo.
Je vergis je zo snel in de gewichten.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Plaats reactie

Terug naar “Fendt”