Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG
Geplaatst: do 8 apr 2021 15:20
Excuus voor het ietwat lange epistel, maar leek me wel aardig om een deel van onze overwegingen op een rij te zetten. Ergens onderaan gaat het pas over de caravan uit de titel van dit topic dus de rest kun je eventueel overslaan
Waarom wat anders?
Na een Knaus 450 FU zijn we inmiddels bijna drie jaar in bezit van onze Knaus 500 EU die qua indeling goed bevalt. Inmiddels dit jaar al drie weekenden weg geweest en voorzie dat er nog vele weekenden bij gaan komen. Combineer dat met 5 weken zomervakantie verdeeld over twee periodes en eventueel een wintersport en je kunt wel stellen dat de caravan goed gebruikt wordt. Zeker in voor- en naseizoen en de winter vertoef je relatief veel binnen in de caravan waaruit de wens naar wat meer ruimte naar voren kwam. Afgelopen jaren regelmatig naar andere caravans gekeken of er iets bij zat wat onze 500 EU kon vervangen.
"Eisen" en wensen:
Onderstaande “eisen” hebben we:
- 2.50m breed
- rondzit: geen L-vorm en met voldoende hoofdruimte indien aan voorzijde gesitueerd
- enkele bedden die tot 1 bed gemaakt kunnen worden of een queensbed van minimaal 1.50m breed
- aflegruimte bij het aanrecht voor bv Nespresso, melkopschuimer, fles water etc
- nette plaats voor een tv nabij de rondzit
- grote koelkast
Aanvullende wensen die mooi meegenomen zijn als het erop zit:
- vloerverwarming
- volledige bovenkasten, dus zonder oplegruimte eronder
- haakse kussens in de rondzit
- zo weinig mogelijk hoogglans/uitbundigheid
- cassetteluifel
- ingebouwde oven
- mover
Enkelassers:
Daarnaast speelt smaak natuurlijk ook een grote rol. In de breedte van 2.50m met de door ons gewenste indeling op 1 as is er niet zo heel veel op de markt wat ons kon bekoren. Hieronder een aantal caravans die we bekeken hebben met daarbij onze kanttekeningen. We hebben ook vele andere merken bekeken, maar ik hou de opsomming een beetje beperkt anders wordt het helemaal zo’n enorm epistel
- Hobby 560 UL Excellent: mooie indeling, maar styiling binnen vinden wij niet fraai net zoals de uitstekende hoek in de keuken
- Hobby 560 LU: los van de in onze ogen mindere styling zit in de rondzit met je hoofd tegen het gordijn voor het schuine raam aan de voorzijde
- Hobby 560 UL Premium: met name van binnen wel wat uitbundig (of bling-bling zoals het wel eens genoemd wordt)
- Fendt 560 SG: totaal geen aflegruimte op het aanrecht
Tandemassers:
Al met al kwamen we snel tot de conclusie dat onze wensen niet echt te verenigen waren op een enkele as. De vrouw des huizes is echter niet zo’n fan van een tandemasser met name vanwege de looks en het bijbehorende vooroordeel. Maar goed, uiteindelijk toch wat tandems bekeken waaronder:
Hobby 650 UFF Premium 2017 (Coppens - Best)
Knaus 700 EU 2016 (Dobo - Olst)
Hobby 650 UFF Prestige 2021 (Linberg - Dongen)
Fendt Tendenza 650 SFD 2021(Andre – de Kleine Abtshoeve & vd Elzen – Zeeland)
Fendt Diamant 650 SG 2019 (de Greeff – Grave)
Hieronder onze bevindingen, waarbij het niet de intentie is om bepaalde merken, caravans of mensen die dergelijke caravans bezitten af te vallen. Het zijn puur onze bevindingen met in de posts daaronder wat fotootjes erbij.
Hobby 650 UFF Premium:
In de afgelopen jaren meerdere malen deze caravan bekeken op diverse lokaties omdat het toch wel een geweldig gevaarte blijft met fraaie indeling met zijn grote queensbed. Toch kon de uitbundige uitstraling zowel binnen als buiten ons uiteindelijk niet bekoren. Het glimt ons allemaal net iets te veel en de bruikbaarheid van de douche is onze ogen ook beperkt doordat deze midden in de caravan uit komt. We zouden die dan ook a la VIP en PD laten wrappen, maar dan nog blijft het minder fraai dan bv een echte houten deur ervoor zoals bij de Knaus 700 EU.
Knaus 700 EU:
We waren vorig jaar maart toevallig in de buurt van Dobo dus eens een blik geworpen op deze caravan. Fraaie indeling met 1-persoonsbedden en kleursetting die ons wel aanspreekt. Minpunt van dit exemplaar was de magnetron onder het aanrecht waardoor twee mooie brede lades vervallen. De vele open stukken tussen de bovenkastjes net als de open ruimtes onder de bovenkastjes bij de rondzit konden ons wat minder bekoren. De vloer van deze versie vonden we ook wat te druk en de stof op de rondzit te licht. Dit exemplaar was nog niet voorzien van een XT4-mover en cassetteluifel dus die kosten zouden er nog bij komen. Met 23k was deze echter best wel scherp geprijsd. Op dat moment waren we echter nog niet echt in de modus om wat anders te kopen, maar achteraf heb ik me wel een paar keer achter de oren gekrabt of we deze destijds niet gewoon hadden moeten kopen ondanks de aandachtspunten.
Hobby 650 UFF Prestige 2021:
Tijdens ons kampeerweekend op de Kleine Abtshoeve eind maart dit jaar hebben we een bezoekje gebracht aan Linberg om de 650 UFF Prestige te bekijken. Tov de Premium een minder uitbundig interieur dus voordat we hem gezien hadden leek het ons wel een serieuze kandidaat. Ondanks de top-indeling met groot queensbed van 160x200, zagen we bij de eerste blik toch al wat . Het witte materiaal aan de onderzijde van de bovenkastjes is enorm gevoelig voor vlekken. Er zaten al de nodige lastig te verwijderen vingervlekken op. Een zilveren bout op de vloer aan beide zijden van het bed zou mogelijk ook wat fraaier kunnen. Ook de kastdeurtjes voelden allemaal wat lichtgewicht aan en de rondzit blinkt niet uit in zitcomfort: de kussens zijn hard en de hoek is wel erg schuin waardoor comfortabel languit zitten op de rondzit er niet bij is zonder een enorm kussen in de hoek. Een wat rondere hoek biedt dan nog meer mogelijk heden.
Grootste punt van ergernis vonen wij echter de striping op de zijkanten zowel voor als achter. Deze zijn met een bocht afgewerkt, maar da’s niet gespoten maar geplakt met stickers. Geen fraai gezicht, nu al kleurverschil in zowel grijs als wit tussen gespoten beplating en sticker wat in de loop der tijd alleen maar erger zal worden en er is natuurlijk kans op het loslaten van de sticker. Foto's hiervan heb ik hier al eens eerder gepost.
Fendt Tendenza 650 SFD 2021:
Met dank aan André uitgebreid zijn prachtige nieuwe caravan kunnen bekijken op de Kleine Abtshoeve. Geweldige rondzit waar je met dank aan de diepe vensterbank niet met je hoofd tegen de gordijnen aan de voorzijde zit. Zitcomfort van zowel zitting als de losse louge-achtige kussens is echt geweldig in combinatie met het prachtige Sky-line-dakluik erboven. Afwerking op de vloer in de badkamer vond ik wat minder fraai, maar da’s een detail. Een bed van 150x190 kan best volstaan, maar ideaal is anders in vergelijking met bijvoorbeeld het queensbed in de 650 UFF. Wij zijn nogal van de frisse lucht en hebben muv de winter vrijwel altijd 2 ramen bij het bed open staan. Nadeel van een dwarsgeplaatst queensbed is dat dat dus niet gaat. De Fendt heeft uitsluitend een raam bij het voeteneind in tegenstelling tot de Dethleffs die met deze indeling wel een raam heeft bij het hoofdeinde. Ook de vormgeving vanaf de zijkant is wennen met de leegte aan de achterzijde doordat zowel op de achterzijde als op het achterste deel aan de zijkant geen raam zit.
Fendt Diamant 650 SG
Deze caravan bij de Greeff had ik al een paar weken bij mijn favorieten staan dus zaterdag 3 april toch maar eens een blik gaan werpen. Wij zijn helemaal geen kwaliteitsfreaks, maar toch merk je wel het verschil in kwaliteit tussen een Fendt Diamant en een Hobby Prestige of Knaus 700 EU. Het zitcomfort is met dank aan veren in de zitkussens en de rechte hoek in de rondzit geweldig. Marloes ging even daarna in de ernaast staande Knaus 650 PEB zitten en deed bijna haar achterste pijn. Da's echt wel een enorm verschil. Na daar even ingezeten te hebben wisten we ook dat een Knaus 650 PXB het niet ging worden: zitcomfort is beperkt en lekker languit loungen is er al helemaal niet bij.
Ook het hout is allemaal net wat degelijker en de soft-close op alle kastjes is ook ideaal: niks meer per ongeluk hard dichtklappende bovenkastjes. Het contrast tussen de dikke matras in de Diamant en het dunne matrasje in de ernaast staande Knaus 650 vonden we ook schrikbarend. Is het allemaal noodzakelijk? Zeker niet, maar het is wel een kwaliteitsverschil.
De caravan is uit september 2019, maar de caravan van boven en onder kritisch bekijkend was er geen enkel gebruiksspoor te zien. De opvulkussens van het bed zitten nog in het plastic, het gasfornuis is nooit gebruikt, de rekjes in de oven zitten nog in het plastic en in de koelkast heeft ogenschijnlijk ook nog nooit iets gestaan. Er zit geen krasje op de bigfoots, de onderzijde is als nieuw en zelfs op de mover zit geen vlekje of korreltje zand. Als ons gezegd was dat hij nooit gebruikt is en dat hij vanuit de showroom uitsluitend een keer naar buiten was gemoverd dan hadden we het ook geloofd. Het verhaal achter de caravan is volgens verkoper Cas dat de vorige eigenaar slechts één week gebruik heeft kunnen maken van de caravan waarna hij een beroerte heeft gekregen en niet meer in staat was om met de caravan op pad te gaan. Nu is het altijd uitkijken bij caravan- en autoverkopers met hun verhalen maar gezien de staat van de caravan is dit wel heel aannemelijk.
Kijkend naar onze eisen voldoet deze 650 SG volledig. Bijkomend voordeel is dat ook nog eens al onze wensen afgevinkt zijn bij deze caravan aangevuld met een Thule 9200 cassetteluifel, comfortabele Truma 6E, de prachtige sky-line zoals we die bij André al hadden gezien, een tapijtset, fietsendrager en met de Truma XT4-mover ook nog eens een topmover
Zijn er dan geen minpunten? Natuurlijk wel, zoals bv een relatief kleine wc-ruimte op zo’n joekel van een caravan, maar als je anders wil dan zit je vast aan een badkamer achter en dat was niet te verenigen met onze andere eisen/wensen. Daarnaast is het vierkante gasfornuis ogenschijnlijk pantechnisch minder ideaal dan een langer gerekt gasfornuis. Verder is het jammer dat de vitrages niet helemaal aan de kant kunnen omdat het van die verschuifbare panelen zijn. De sfeerhaard zal ’s avonds best aardig zijn, maar overdag is het verre van fraai. Een langwerpige pot met plantjes does the work overdag waarschijlijk. Verder had ik liever een MTM gewicht van 2.500 kg gehad ipv 2.200 kg. Met een leeg gewicht van 1.810 kg volgens de brochure hou je nog 390 kg over wat op zich voldoende is na een miniteuze weging van hetgeen we nu altijd bij hebben, maar wat meer marge was nog mooier geweest. Nu zijn wij overigens wel heel kritisch tav hetgeen we meenemen: na iedere paar weekenden wordt een rondje gedaan om te zien wat we niet gebruikt hebben en dat verdwijnt vervolgens uit de caravan. Geen overbodige spullen in onze hut dus
Na bezichtiging van de Fendt waren we er wel van overtuigd dat dit toch wel een prachtige zeer complete eigenlijk nieuwe caravan is die ons helemaal past. Na wat onderhandelen uiteindelijk tot een deal gekomen en morgen mogen we hem ophalen
Over een paar weken gaat hij nog even terug voor plaatsing van een YT 55ah accu, een extra service-luik onder het linkerbed en een mini-heki boven de keuken die tzt wellicht eens vervangen wordt door een aicro.
Waarom wat anders?
Na een Knaus 450 FU zijn we inmiddels bijna drie jaar in bezit van onze Knaus 500 EU die qua indeling goed bevalt. Inmiddels dit jaar al drie weekenden weg geweest en voorzie dat er nog vele weekenden bij gaan komen. Combineer dat met 5 weken zomervakantie verdeeld over twee periodes en eventueel een wintersport en je kunt wel stellen dat de caravan goed gebruikt wordt. Zeker in voor- en naseizoen en de winter vertoef je relatief veel binnen in de caravan waaruit de wens naar wat meer ruimte naar voren kwam. Afgelopen jaren regelmatig naar andere caravans gekeken of er iets bij zat wat onze 500 EU kon vervangen.
"Eisen" en wensen:
Onderstaande “eisen” hebben we:
- 2.50m breed
- rondzit: geen L-vorm en met voldoende hoofdruimte indien aan voorzijde gesitueerd
- enkele bedden die tot 1 bed gemaakt kunnen worden of een queensbed van minimaal 1.50m breed
- aflegruimte bij het aanrecht voor bv Nespresso, melkopschuimer, fles water etc
- nette plaats voor een tv nabij de rondzit
- grote koelkast
Aanvullende wensen die mooi meegenomen zijn als het erop zit:
- vloerverwarming
- volledige bovenkasten, dus zonder oplegruimte eronder
- haakse kussens in de rondzit
- zo weinig mogelijk hoogglans/uitbundigheid
- cassetteluifel
- ingebouwde oven
- mover
Enkelassers:
Daarnaast speelt smaak natuurlijk ook een grote rol. In de breedte van 2.50m met de door ons gewenste indeling op 1 as is er niet zo heel veel op de markt wat ons kon bekoren. Hieronder een aantal caravans die we bekeken hebben met daarbij onze kanttekeningen. We hebben ook vele andere merken bekeken, maar ik hou de opsomming een beetje beperkt anders wordt het helemaal zo’n enorm epistel
- Hobby 560 UL Excellent: mooie indeling, maar styiling binnen vinden wij niet fraai net zoals de uitstekende hoek in de keuken
- Hobby 560 LU: los van de in onze ogen mindere styling zit in de rondzit met je hoofd tegen het gordijn voor het schuine raam aan de voorzijde
- Hobby 560 UL Premium: met name van binnen wel wat uitbundig (of bling-bling zoals het wel eens genoemd wordt)
- Fendt 560 SG: totaal geen aflegruimte op het aanrecht
Tandemassers:
Al met al kwamen we snel tot de conclusie dat onze wensen niet echt te verenigen waren op een enkele as. De vrouw des huizes is echter niet zo’n fan van een tandemasser met name vanwege de looks en het bijbehorende vooroordeel. Maar goed, uiteindelijk toch wat tandems bekeken waaronder:
Hobby 650 UFF Premium 2017 (Coppens - Best)
Knaus 700 EU 2016 (Dobo - Olst)
Hobby 650 UFF Prestige 2021 (Linberg - Dongen)
Fendt Tendenza 650 SFD 2021(Andre – de Kleine Abtshoeve & vd Elzen – Zeeland)
Fendt Diamant 650 SG 2019 (de Greeff – Grave)
Hieronder onze bevindingen, waarbij het niet de intentie is om bepaalde merken, caravans of mensen die dergelijke caravans bezitten af te vallen. Het zijn puur onze bevindingen met in de posts daaronder wat fotootjes erbij.
Hobby 650 UFF Premium:
In de afgelopen jaren meerdere malen deze caravan bekeken op diverse lokaties omdat het toch wel een geweldig gevaarte blijft met fraaie indeling met zijn grote queensbed. Toch kon de uitbundige uitstraling zowel binnen als buiten ons uiteindelijk niet bekoren. Het glimt ons allemaal net iets te veel en de bruikbaarheid van de douche is onze ogen ook beperkt doordat deze midden in de caravan uit komt. We zouden die dan ook a la VIP en PD laten wrappen, maar dan nog blijft het minder fraai dan bv een echte houten deur ervoor zoals bij de Knaus 700 EU.
Knaus 700 EU:
We waren vorig jaar maart toevallig in de buurt van Dobo dus eens een blik geworpen op deze caravan. Fraaie indeling met 1-persoonsbedden en kleursetting die ons wel aanspreekt. Minpunt van dit exemplaar was de magnetron onder het aanrecht waardoor twee mooie brede lades vervallen. De vele open stukken tussen de bovenkastjes net als de open ruimtes onder de bovenkastjes bij de rondzit konden ons wat minder bekoren. De vloer van deze versie vonden we ook wat te druk en de stof op de rondzit te licht. Dit exemplaar was nog niet voorzien van een XT4-mover en cassetteluifel dus die kosten zouden er nog bij komen. Met 23k was deze echter best wel scherp geprijsd. Op dat moment waren we echter nog niet echt in de modus om wat anders te kopen, maar achteraf heb ik me wel een paar keer achter de oren gekrabt of we deze destijds niet gewoon hadden moeten kopen ondanks de aandachtspunten.
Hobby 650 UFF Prestige 2021:
Tijdens ons kampeerweekend op de Kleine Abtshoeve eind maart dit jaar hebben we een bezoekje gebracht aan Linberg om de 650 UFF Prestige te bekijken. Tov de Premium een minder uitbundig interieur dus voordat we hem gezien hadden leek het ons wel een serieuze kandidaat. Ondanks de top-indeling met groot queensbed van 160x200, zagen we bij de eerste blik toch al wat . Het witte materiaal aan de onderzijde van de bovenkastjes is enorm gevoelig voor vlekken. Er zaten al de nodige lastig te verwijderen vingervlekken op. Een zilveren bout op de vloer aan beide zijden van het bed zou mogelijk ook wat fraaier kunnen. Ook de kastdeurtjes voelden allemaal wat lichtgewicht aan en de rondzit blinkt niet uit in zitcomfort: de kussens zijn hard en de hoek is wel erg schuin waardoor comfortabel languit zitten op de rondzit er niet bij is zonder een enorm kussen in de hoek. Een wat rondere hoek biedt dan nog meer mogelijk heden.
Grootste punt van ergernis vonen wij echter de striping op de zijkanten zowel voor als achter. Deze zijn met een bocht afgewerkt, maar da’s niet gespoten maar geplakt met stickers. Geen fraai gezicht, nu al kleurverschil in zowel grijs als wit tussen gespoten beplating en sticker wat in de loop der tijd alleen maar erger zal worden en er is natuurlijk kans op het loslaten van de sticker. Foto's hiervan heb ik hier al eens eerder gepost.
Fendt Tendenza 650 SFD 2021:
Met dank aan André uitgebreid zijn prachtige nieuwe caravan kunnen bekijken op de Kleine Abtshoeve. Geweldige rondzit waar je met dank aan de diepe vensterbank niet met je hoofd tegen de gordijnen aan de voorzijde zit. Zitcomfort van zowel zitting als de losse louge-achtige kussens is echt geweldig in combinatie met het prachtige Sky-line-dakluik erboven. Afwerking op de vloer in de badkamer vond ik wat minder fraai, maar da’s een detail. Een bed van 150x190 kan best volstaan, maar ideaal is anders in vergelijking met bijvoorbeeld het queensbed in de 650 UFF. Wij zijn nogal van de frisse lucht en hebben muv de winter vrijwel altijd 2 ramen bij het bed open staan. Nadeel van een dwarsgeplaatst queensbed is dat dat dus niet gaat. De Fendt heeft uitsluitend een raam bij het voeteneind in tegenstelling tot de Dethleffs die met deze indeling wel een raam heeft bij het hoofdeinde. Ook de vormgeving vanaf de zijkant is wennen met de leegte aan de achterzijde doordat zowel op de achterzijde als op het achterste deel aan de zijkant geen raam zit.
Fendt Diamant 650 SG
Deze caravan bij de Greeff had ik al een paar weken bij mijn favorieten staan dus zaterdag 3 april toch maar eens een blik gaan werpen. Wij zijn helemaal geen kwaliteitsfreaks, maar toch merk je wel het verschil in kwaliteit tussen een Fendt Diamant en een Hobby Prestige of Knaus 700 EU. Het zitcomfort is met dank aan veren in de zitkussens en de rechte hoek in de rondzit geweldig. Marloes ging even daarna in de ernaast staande Knaus 650 PEB zitten en deed bijna haar achterste pijn. Da's echt wel een enorm verschil. Na daar even ingezeten te hebben wisten we ook dat een Knaus 650 PXB het niet ging worden: zitcomfort is beperkt en lekker languit loungen is er al helemaal niet bij.
Ook het hout is allemaal net wat degelijker en de soft-close op alle kastjes is ook ideaal: niks meer per ongeluk hard dichtklappende bovenkastjes. Het contrast tussen de dikke matras in de Diamant en het dunne matrasje in de ernaast staande Knaus 650 vonden we ook schrikbarend. Is het allemaal noodzakelijk? Zeker niet, maar het is wel een kwaliteitsverschil.
De caravan is uit september 2019, maar de caravan van boven en onder kritisch bekijkend was er geen enkel gebruiksspoor te zien. De opvulkussens van het bed zitten nog in het plastic, het gasfornuis is nooit gebruikt, de rekjes in de oven zitten nog in het plastic en in de koelkast heeft ogenschijnlijk ook nog nooit iets gestaan. Er zit geen krasje op de bigfoots, de onderzijde is als nieuw en zelfs op de mover zit geen vlekje of korreltje zand. Als ons gezegd was dat hij nooit gebruikt is en dat hij vanuit de showroom uitsluitend een keer naar buiten was gemoverd dan hadden we het ook geloofd. Het verhaal achter de caravan is volgens verkoper Cas dat de vorige eigenaar slechts één week gebruik heeft kunnen maken van de caravan waarna hij een beroerte heeft gekregen en niet meer in staat was om met de caravan op pad te gaan. Nu is het altijd uitkijken bij caravan- en autoverkopers met hun verhalen maar gezien de staat van de caravan is dit wel heel aannemelijk.
Kijkend naar onze eisen voldoet deze 650 SG volledig. Bijkomend voordeel is dat ook nog eens al onze wensen afgevinkt zijn bij deze caravan aangevuld met een Thule 9200 cassetteluifel, comfortabele Truma 6E, de prachtige sky-line zoals we die bij André al hadden gezien, een tapijtset, fietsendrager en met de Truma XT4-mover ook nog eens een topmover
Zijn er dan geen minpunten? Natuurlijk wel, zoals bv een relatief kleine wc-ruimte op zo’n joekel van een caravan, maar als je anders wil dan zit je vast aan een badkamer achter en dat was niet te verenigen met onze andere eisen/wensen. Daarnaast is het vierkante gasfornuis ogenschijnlijk pantechnisch minder ideaal dan een langer gerekt gasfornuis. Verder is het jammer dat de vitrages niet helemaal aan de kant kunnen omdat het van die verschuifbare panelen zijn. De sfeerhaard zal ’s avonds best aardig zijn, maar overdag is het verre van fraai. Een langwerpige pot met plantjes does the work overdag waarschijlijk. Verder had ik liever een MTM gewicht van 2.500 kg gehad ipv 2.200 kg. Met een leeg gewicht van 1.810 kg volgens de brochure hou je nog 390 kg over wat op zich voldoende is na een miniteuze weging van hetgeen we nu altijd bij hebben, maar wat meer marge was nog mooier geweest. Nu zijn wij overigens wel heel kritisch tav hetgeen we meenemen: na iedere paar weekenden wordt een rondje gedaan om te zien wat we niet gebruikt hebben en dat verdwijnt vervolgens uit de caravan. Geen overbodige spullen in onze hut dus
Na bezichtiging van de Fendt waren we er wel van overtuigd dat dit toch wel een prachtige zeer complete eigenlijk nieuwe caravan is die ons helemaal past. Na wat onderhandelen uiteindelijk tot een deal gekomen en morgen mogen we hem ophalen
Over een paar weken gaat hij nog even terug voor plaatsing van een YT 55ah accu, een extra service-luik onder het linkerbed en een mini-heki boven de keuken die tzt wellicht eens vervangen wordt door een aicro.