Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door VIP » di 13 jul 2021 12:14

Mooie review thumbup.gif

En dat gewicht, die 80 kilo is nog geen 4% in afgekoppelde toestand, aangekoppeld dus precies goed.

En bij controle onderweg wordt nog een correctie uitgevoerd, niets aan de hand dus.

Komen die ledjes die uitvallen niet dood de dimmer?

En die ijsafzetting, wellicht de koelkast op een lagere stand zetten.....

Alles bij elkaar een super combi thumbup.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Micky » di 13 jul 2021 12:20

Mooi verhaal en idd ik denk dat de koelkast niet goed sluit, of een tijd open heeft gestaan, want dit is niet normaal, maar wel als er steeds warme lucht naar binnen kan.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Pakkie » di 13 jul 2021 12:45

@ronk: volledig eens dat je je daarin snel kunt vergissen. Daarom heb ik alles minitieus gewogen tot de reservespiegels, Nespresso en melkopschuimer toe mrgreen.gif. Alles in Excel onder elkaar en uiteraard kun je er dan een beetje naast zitten, maar zeker geen 80 kg. Vandaar mijn vermoeden dat hij leeg gewoon een stuk zwaarder is.

@VIP: de overbelading is inderdaad beperkt en qua controle maak ik me dan ook totaal geen zorgen. Als je er echter echter bijvoorbeeld nog een tv in hangt, airco op het dak zou monteren, er een levelsysteem onder zou schroeven, fietsen op de dissel meeneemt etc en het verder niet zo nauw neemt met spullen die je meeneemt dan wordt het wel een ander verhaal.

De toename van de overlijdende ledjes hadden we ook al geconstateerd voordat de dimmers erop zaten. Op bijvoorbeeld de led's boven de bovenkasten zitten ook geen aftermarket dimmers en daar is die toename eenvoudig te zien.

Goede tip mbt koelkast wat lager zetten, maar ook de toename in temperatuur in de gesloten koelkast in een uur van 5 naar 13 graden zou een indicatie kunnen zijn van een niet goed sluitende koelkast.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

karotti
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 10 aug 2020 13:57

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door karotti » di 13 jul 2021 12:59

misschien een overbodige opmerking, staat de koelkast niet op de ventilatiestand? (het schuifje bij de sluiting)

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Pakkie » di 13 jul 2021 13:34

[re.gif]

Da's zeker geen overbodige opmerking want dat zou je inderdaad zo maar kunnen overkomen. Zeker met de enigszins ingebouwde kast bij ons zie je dat namelijk nauwelijks. Het zou me niet verbazen als dat anderen wel eens overkomt. In ons geval was het ten tijde van de ijsvorming in ieder geval niet zo.
Na het uitruimen staat de kast inmiddels weer aan dus we gaan eens in de gaten houden of de ijsvorming weer in die mate op gaat treden.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Avontuur » di 13 jul 2021 18:44

Prachtige caravan met dito auto ervoor, meer dan terecht dat jullie er blij mee zijn.
A travel adventure has no substitute.

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Review na één jaar met de Fendt 650

Bericht door Pakkie » wo 20 apr 2022 14:11

Inmiddels hebben we de 650 een jaar in bezit dus tijd voor een review van een jaartje tandemassen.

Update nav post 13 juli
In desbetreffende post was te lezen dat de ribben van de koelkast wel heel erg vol ijs kwamen te zitten. Inmiddels een modus gevonden om dat te voorkomen door de koelkast om de 4 a 5 dagen een uurtje uit te zetten waardoor de ribben ontdooien. Het koelvermogen blijft op deze manier ongekend en extreme ijsvorming wordt voorkomen.
Nav het wegen destijds nogmaals de caravan helemaal leeg gehaald en naar de weegbrug gereden. Uiteindelijk bleek het leeg gewicht zonder gas, water etc. op 1.820 kg uit te komen (1.810 volgens brochure). Vervolgens alles wat erop zit daarbij opgeteld en hetgeen erin gaat minutieus gewogen om zodoende een beeld te hebben wat het totaal gewicht is. Al met al komen we tussen de 2.170 en 2.210 kg uit waaarbij het verschil oa zit in aanwezigheid van de gasflessen en de tapijtset.

Het rijden
Het rijden met de toch niet echt kleine caravan gaat eenvoudig. De lengte maakt eigenlijk niks uit want hij volgt toch wel. Uitsluitend bij manoeuvreren op campings is het even extra goed opletten. Heb er al vele duizenden kilometers met een 2.50m brede auto-ambulance op zitten dus ook de breedte is geen enkel issue. De caravan hangt heerlijk rustig achter de X5 waarbij hij minder wipt op de haak dan Knaus-voorgangers 450 FU en 500 EU. Tot op heden hebben we ook op alle campings waar we kwamen voldoende ruimte gehad om de caravan neer te zetten.
combi.jpg

Hoe zijn de reacties?
Tandemassers kom je op dit forum dan wel regelmatig tegen, maar op de campings zijn het wel uitzonderingen dus als je denkt ongezien te arriveren dan moet je er niet zoiets achter hangen. De reacties zijn eigenlijk wel positief alhoewel mensen natuurlijk niet snel in je face zullen zeggen dat ze het een belachelijk grote caravan vinden. Best wat vragen gehad of met zoiets wel te rijden valt, hoe zwaar hij is, of er ook een jacuzzi in zit etc. mrgreen.gif

Upgrades
Na aanschaf van de caravan het afgelopen jaar wat extra’s gekocht/gemonteerd: Yellow Top 55ah accu, C-Tek lader ter vervanging van de Paco-lader, 32’ tv, dimmers, 100 km/u-ontheffing, ALKO Premium neuswiel, extra mini-Heki dakluik in het midden, serviceluik linksvoor, sunblocker, 3e paal en middenrafter, Peggy-peg-toebehoren, , ALKO up-4 elektrische poten en een elektrische bediening van de luifel.
tv.jpg
Stiekem is er dus best wat bij gekomen waarbij de elektrische poten toch wel één van de fijnste upgrades is omdat ik die zoveel gebruik. Caravan staat normaal thuis uit het zicht achter de garage, maar een dag voor vertrek haal ik hem naar voren om er wat spulletjes in te leggen. Bij terugkomst staat hij daar ook even om eea eruit te halen waardoor ik met ons gebruik aan meer dan 100x per jaar de pootjes in/uitdraaien per jaar kom. Het gemak om dat met een druk op te knop te kunnen doen is dan ook groot. Inmiddels grossieren we wel in afstandsbedieningen
abs.jpg

Defecten
Na enkele maanden gebruik kwamen wat defecten aan het licht die vervolgens onder garantie prima zijn opgelost door de Greeff: defecte ledjes in de verlichting, hor die niet optimaal dicht schoof, condens in de achterlichten en de luifel schoof de laatste paar cm niet soepel in. Al met al geen schokkende zaken die het plezier zeker niet minder maakten. En aan de spijker die ik voor vertrek in een band vond kan de caravan natuurlijk ook niks doen.

Hoe bevalt hij dus tot nu toe?
We zijn afgelopen jaar zo’n 10 weekenden en 5 weken in de zomervakantie op pad geweest en het was iedere keer een feestje om er mee op pad te zijn. In voor- en naseizoen vertoef je relatief vaak binnen en dan is de enorme leefruimte met de prachtige lichtinval van het sky-light-dakraam wel erg prettig. De Truma 6E is ook iets waar je heel snel aan went: temperatuur instellen op je telefoon en de rest doet hij vanzelf. De vloerverwarming zorgt daarnaast ook nog eens voor heerlijk warme voetjes en als je trek krijgt slinger je de perfect werkende gasoven aan. Met de elektronische gadgets zoals poten, luifel en XT4-mover ben je ook in no-time geïnstalleerd of vertrokken op een camping thumbup.gif

Oftewel: we ze zijn er superblij mee blij.gif . Op dit moment is er geen enkele aanleiding om ook maar te denken aan een andere caravan.
Laatst gewijzigd door Pakkie op wo 20 apr 2022 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Pakkie » wo 20 apr 2022 14:13

Nog enkele fotootjes van afgelopen jaar:

combi2.jpg
Onderweg in Oostenrijk

sky.jpg
Het prachtige sky-light dakluik

cvan.jpg
Een maandje geleden in Biezenmortel
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Aviva » wo 20 apr 2022 15:35

[re.gif]

Super om te lezen dat jullie reizende hotel zo goed bevalt thumbup.gif
Ook al zoek je een caravan met zorg uit pas in de praktijk ervaar je sommige dingen.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Carnavalswiertz » wo 20 apr 2022 22:01

@pakkie. Ik vind het een mooie combinatie. Ikzelf wil op termijn ook een dubbelasserT, ligt toch beter achter de auto, maar ben nog altijd happy met de LMC 522K van 8030 mm. Volgende keer op Osebos kom je maar een gele rakker drinken!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door PD » wo 20 apr 2022 22:20

Super dat de Fendt zo uitstekend bevalt, maar ik had niet anders verwacht knipoog.gif
Prachtige combi love.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Pakkie » do 21 apr 2022 07:51

@Aviva: helemaal eens thumbup.gif. Onze zoektocht was best uitgebreid en nam veel tijd in beslag, maar het blijft ondanks dat altijd maar afwachten of hetgeen je koopt volledig aan de verwachtingen voldoet. Gelukkig heeft dat bij ons perfect uitgepakt.

[re.gif] [re.gif]
Ons doel was eigenljik niet eens per se een tandemasser alhoewel ik alles wat speciaal is op wielen wel gaaf vind. Zo kan ik ook genieten van een mooie motor, maar ook van een dikke Scania met roffelende 8 cylinder. Al zoekende en onze eisen/wensen op een rijtje zettende kwamen we uiteindelijk op een tandemasser uit. En ik weet je te vinden op Osebos voor een gele rakker thumbup.gif

Thanx Hans, we zijn ook met de X5 als trekker nog erg tevreden ook al gaat hij al wat jaartjes mee. Normaal ga ik met de modellenreeks mee qua X5, maar ik vind het verschil met het opvolgende model (F15 van 2013-2018) niet voldoende onderschijdend tov mijn huidige X5. Sla de F15 dus over en ga waarschijnlijk tzt direct over op de G05 (2018-heden). Die zitten momenteel echter in de 70k-range en aangezien ik een hekel heb aan afschrijving wacht ik nog een paar jaartjes.
Laatst gewijzigd door Pakkie op do 21 apr 2022 07:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Avontuur » do 21 apr 2022 07:53

Nou wij snappen dat jullie heel tevreden zijn met dit juweel, het is dan ook een prachtige wagen.
Zowel van binnen als van buiten, een top aanschaf gebleken!!
A travel adventure has no substitute.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Daphne » do 21 apr 2022 07:56

Super als een gekochte caravan bevalt en bij je wensen en kampeergedrag past. thumbup.gif Nog veel meer fijne reizen gewenst aflower.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door PD » do 21 apr 2022 08:52

Pakkie schreef:
do 21 apr 2022 07:51
Thanx Hans, we zijn ook met de X5 als trekker nog erg tevreden ook al gaat hij al wat jaartjes mee. Normaal ga ik met de modellenreeks mee qua X5, maar ik vind het verschil met het opvolgende model (F15 van 2013-2018) niet voldoende onderschijdend tov mijn huidige X5. Sla de F15 dus over en ga waarschijnlijk tzt direct over op de G05 (2018-heden). Die zitten momenteel echter in de 70k-range en aangezien ik een hekel heb aan afschrijving wacht ik nog een paar jaartjes.
Ons verveelt de aanblik echt niet hoor knipoog.gif thumbup.gif
Bijlagen
Pakkie-02.jpeg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Diny » do 21 apr 2022 12:00

Dat dit kasteel met zo'n uitrusting super bevalt verbaast me niks thumbup.gif

Wat een vakanties hebben jullie!

Houden zo haphop.gif

Fendt
Berichten: 1
Lid geworden op: di 5 mar 2024 15:19

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Fendt » di 5 mar 2024 15:33

Goedemiddag,
Wij hebben de 560 SG met opvulkussen, weet je misschien de maten van het opvulkussen en of de lattenbodem dit ivm lakens.

Bij voorbaat dank

Plaats reactie

Terug naar “Fendt”