Mover accu continue opladen?

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
Gijsplas
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 4 sep 2020 05:55
Locatie: Katwijk ZH

Mover accu continue opladen?

Bericht door Gijsplas » zo 21 mar 2021 08:40

Als onze caravan in de winterstalling staat halen we de accu eruit en die laad ik thuis ca 1x per maand even ongeveer een halve dag op.
Nu staan we een weekje op de camping en vraag ik me af of ik de voeding van de accu beter na bv een dag kan ontkoppelen omdat de accu anders constant wordt geladen.
Dat is voor sommige accu’s niet goed (bv van een mobiele telefoon) maar ik heb geen idee of dat ook voor dit soort accu’s geldt.
Het betreft een Enduro Lithium-Ion LI1220 Accu met speciale oplader.
Beyerland Sprinter 440 LB Lite, 2003
VW Golf 6 Variant 1.4 TSI , DSG automaat

Gebruikersavatar
MIFR
Berichten: 205
Lid geworden op: di 2 jun 2020 17:25

Re: Mover accu continue opladen?

Bericht door MIFR » zo 21 mar 2021 09:06

Bewaren:
- Bij een koele omgevingstemperatuur (< 25°C)
- Niet leeg bewaren, maximaal opgeladen tot 80%

Tijdens gebruik:
- Niet geheel op- of ontladen. Indien mogelijk de accu tussen 30 en 80% van zijn capaciteit houden zorgt voor een maximale levensduur. Een diepe laadcyclus is slechts sporadisch nodig bij smartaccu's om ze te kalibreren.
- Zo veel mogelijk opladen met netvoeding. Het gebruik van snelladers vermijden.

Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Lithium-i ... Levensduur

Wat betreft je telefoon heel de nacht aan de oplader, ze hebben hier tegenwoordig iets moois voor verzonnen "Geoptimaliseerd opladen".
Je batterij word ‘s nachts opgeladen tot 80% en net voordat je normaal gesproken opstaat wordt het opladen weer hervat, zodat het precies op 100% staat op het moment dat jij uit bed gaat.

Leuk artikel: https://www.iculture.nl/tips/geoptimali ... en-iphone/
Knaus Sudwind 580 QS / BMW X5 M-sport (310PK / 650NM)

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Mover accu continue opladen?

Bericht door HenkR » zo 21 mar 2021 12:53

Als je een goede oplader hebt voor je accu kan hij daar op de camping constant op aangesloten blijven. Met goede bedoel ik 1-tje die automatisch naar druppellading gaat enz.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mover accu continue opladen?

Bericht door Chris » zo 21 mar 2021 13:01

Gijs heeft de speciale lader die bij de Enduro accu hoort.
Voor zover ik weet kan je die gewoon aangesloten laten gedurende jou vakantie.
In de Enduro's zit een BMS zit... net een topic over geweest..
Lees hier maar eens : viewtopic.php?f=63&t=42957
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Mover accu continue opladen?

Bericht door iemand » zo 21 mar 2021 16:15

Eigenlijk moet je je afvragen, WAT STAAT ER IN DE HANDLEIDING whistle.gif ... weenie.gif

Die had je zeker niet meegenomen.
Ach gelukkig staat het op internet

ZIe ..https://www.enduro-europe.eu/site/dbima ... fr2019.pdf

Houd je daaraan ivm garantie....
Wat jij vraagt staat er niet in, dus kan het mag het en kan het geen kwaad thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: Mover accu continue opladen?

Bericht door atmosphere2 » ma 22 mar 2021 14:15

Wanneer je de accu wel aan het boordnet hebt gekoppeld moeten de aangesloten apparaten bestand zijn tegen 14,6 volt , want een lader continu aangesloten houd de spanning ongeveer op die waarde . koppel je hem van de lader af dan zakt de spanning naar ong. 13,5v.

Wanneer je de accu lange tijd niet gebruikt gewoon van de lader loskoppelen , de zelfontlading is zo weinig dat een volle lading een jaar later nog steeds op 80 procent zit.
Een jaar lang op volle spanning geeft toch wat achteruitgang van de cellen.
Laatst gewijzigd door atmosphere2 op ma 22 mar 2021 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Mover accu continue opladen?

Bericht door PD » ma 22 mar 2021 14:18

Gijsplas schreef:
zo 21 mar 2021 08:40
Als onze caravan in de winterstalling staat halen we de accu eruit en die laad ik thuis ca 1x per maand even ongeveer een halve dag op.
Nu staan we een weekje op de camping en vraag ik me af of ik de voeding van de accu beter na bv een dag kan ontkoppelen omdat de accu anders constant wordt geladen.
Onze caravan staat het gehele jaar aan walstroom, ofwel op de camping ofwel thuis op de oprit en dan staat dus ook altijd de lader onder spanning.
Onze YellowTop accu kan daar prima tegen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Mover accu continue opladen?

Bericht door HenkR » ma 22 mar 2021 15:34

[re.gif] [re.gif]
Een goede oplader zal als de accu vol is stoppen met volop laden en dus ook niet meer met die hoge spanning. Druppelladen heet het dan en misschien zelfs af en toe iets ontladen om de accu niet lui te maken.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Mover accu continue opladen?

Bericht door Ab » ma 22 mar 2021 18:00

Dat werkt bij een Lithium accu iets anders..druppellading is uit den boze.
Een Lithium accu wordt, in tegenstelling tot een conventionele accu, geladen met constante spanning en constante stroom.
Totdat de accu een bepaalde ingestelde spanning heeft bereikt.
Die spanning is ingesteld op het ingebouwde BMS.
Als die spanning bereikt is, schakelt het BMS het laden uit.
Eigenlijk moet de lader dan ook afschakelen.
Of dat gebeurt bij een Enduro lader weet ik niet.
Als de lader dat niet doet, maakt dat ook niet veel uit. Alleen..
Stroom afnemen voor de mover en tegelijkertijd laden moet je niet willen.
Dus als je de mover gebruikt, moet je wel eerst de stekker van de netstroom eruit halen.
Maar dat doet iedereen al ga ik vanuit, eerst het snoer weg, en dan pas met de mover de caravan verplaatsen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Mover accu continue opladen?

Bericht door Arjan1978 » ma 22 mar 2021 20:04

Dat werkt bij een Lithium accu iets anders..druppellading is uit den boze.
Een Lithium accu wordt, in tegenstelling tot een conventionele accu, geladen met constante spanning en constante stroom.
Dat is interessant. Vandaag ben ik erachter gekomen dat de ene lader die geschikt is voor Lithium beter is dan de andere.
2134

De Bahco lader die 6Ah kan laden gaf totaal wat anders aan de de Victron lader die ik in mijn hut nu heb zitten (die van Bahco moest iedere keer ingesteld worden wat voor type accu erop aangesloten zit) De Victron niet.
De Bahco had wonderbaarlijk de 50Ah Life4pro accu van 0% Ah awhoea.gif naar 95% procent binnen een klein uur geladen. Zo ie zo de 0% (accu stuk) naar 95%, tja...
Ik heb 2 exact dezelfde accu's. De andere op de Victron gezet die ook te ver ontladen was geraakt. De Victron lijkt mij het iets beter te doen awhoea.gif .

Ik zal van de week de accu's wisselen, gebruiken, testen en laden en zien wat de laders aangeven.
Word vervolgd.
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Mover accu continue opladen?

Bericht door Ab » ma 22 mar 2021 21:28

Er klopt iets niet met die Bahco denk ik..
Heb je er wat gegevens van ?

Met 6 A laden een lege accu van 50 Ah in een uur vol krijgen kan niet kloppen.
Dat zou ruim 6 uur moeten duren.. scratch.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Mover accu continue opladen?

Bericht door Aviva » ma 22 mar 2021 22:12

Ab schreef:
ma 22 mar 2021 18:00
Stroom afnemen voor de mover en tegelijkertijd laden moet je niet willen.
Dus als je de mover gebruikt, moet je wel eerst de stekker van de netstroom eruit halen.
Zover ik mij herinner zit hier bij mijn Victron een beveiliging hierop.
Ik kan volgens mij niet rijden met de mover als de 220v stekker is aangesloten.

Overigens zet ik de accu in de ‘slaapmodus’ / ‘winterstand’ als de caravan bijvoorbeeld op een maandplaats staat.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Mover accu continue opladen?

Bericht door Ab » ma 22 mar 2021 22:58

Victron levert best goed spul.. thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Mover accu continue opladen?

Bericht door Arjan1978 » di 23 mar 2021 19:50

Er klopt iets niet met die Bahco denk ik..
Heb je er wat gegevens van ?
Vandaag eens nagekeken en het is de Bahco BBCE12-3. Het is zelfs maar een 3 A lader in plaats van 6 wat ik eerder aangaf.
Nog bijzonderder dat de lader aangaf dat de accu vol zou zitten awhoea.gif

Vandaag heb ik de accu die op de Bahco lader zat aangesloten op de Victron. De Victron is nog wat uurtjes bezig geweest met de accu. Zelfs eerst een ABsorptielading knipoog.gif.
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Mover accu continue opladen?

Bericht door Ab » di 23 mar 2021 19:59

Beter die Bahco niet meer gebruiken voor op Lithium techniek gebaseerde accu's dus.. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Dethleffertje
Berichten: 75
Lid geworden op: di 30 jun 2009 01:01
Locatie: Roosendaal

Re: Mover accu continue opladen?

Bericht door Dethleffertje » zo 7 aug 2022 00:08

Ik heb ook de Lithium Ion accu van Enduro.
Mij is gezegd, dat je die op moet laden en dan loskoppelen van het elekriciteitsnet in de caravan.Ik laad deze pas weer op voordat ik ga moveren en dus vertrek van de camping.Thuis staat de accu vorstvrij in de garage en wordt iedere maand even opgeladen.Dat gaat erg snel.Binnen plm.10 minuten is de accu bijgeladen.Het lichtje van de lader is dan groen.Ik had alleen de pech, dat de acculader niet meer werkte.De aansluitingen van de bedrading zitten gegoten in kunststof (?), dus heb ik een nieuwe oplader moeten kopen en die zijn niet goedkoop.
Gijsplas schreef:
zo 21 mar 2021 08:40
Als onze caravan in de winterstalling staat halen we de accu eruit en die laad ik thuis ca 1x per maand even ongeveer een halve dag op.
Nu staan we een weekje op de camping en vraag ik me af of ik de voeding van de accu beter na bv een dag kan ontkoppelen omdat de accu anders constant wordt geladen.
Dat is voor sommige accu’s niet goed (bv van een mobiele telefoon) maar ik heb geen idee of dat ook voor dit soort accu’s geldt.
Het betreft een Enduro Lithium-Ion LI1220 Accu met speciale oplader.
Suzuki Vitara, automaat, bouwjaar 2017 met T@b 320 Metropolis,bouwjaar 2018,het Cult caravannetje. caravan.gif thumbup.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Mover accu continue opladen?

Bericht door dieseltijger » zo 7 aug 2022 07:24

Gijsplas schreef:
zo 21 mar 2021 08:40
<knip>
Dat is voor sommige accu’s niet goed (bv van een mobiele telefoon) maar ik heb geen idee of dat ook voor dit soort accu’s geldt.
Het betreft een Enduro Lithium-Ion LI1220 Accu met speciale oplader.
Dan zal het voor een enduro accu evenmin goed zijn. Toevallig is het wel zo, dat de accu niet voor 100% geladen is in de winterstalling maar ongeveer voor 90%
omdat ik het geheel de oprit op en af moet "moveren". Maar dat lijkt al zo'n 10...12 jaar goed te gaan. Ook laat ik de accu in de stalling gewoon aangesloten.

Wie weet is de capaciteit van de accu hierdoor inmiddels gehalveerd. Had de accu maar geen accu moeten worden. Ik heb dat ding voor m'n gemak.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Mover accu continue opladen?

Bericht door Kipke98 » zo 7 aug 2022 09:40

Dethleffertje schreef:
zo 7 aug 2022 00:08
Ik heb ook de Lithium Ion accu van Enduro.
Mij is gezegd, dat je die op moet laden en dan loskoppelen van het elekriciteitsnet in de caravan.Ik .....Ik had alleen de pech, dat de acculader niet meer werkte.De aansluitingen van de bedrading zitten gegoten in kunststof (?), dus heb ik een nieuwe oplader moeten kopen en die zijn niet goedkoop.
Gijsplas schreef:
zo 21 mar 2021 08:40
Als onze caravan in de winterstalling staat halen we de accu eruit en die laad ik thuis ca 1x per maand even ongeveer een halve dag op.
Nu staan we een weekje op de camping en vraag ik me af of ik de voeding van de accu beter na bv een dag kan ontkoppelen omdat de accu anders constant wordt geladen.
Dat is voor sommige accu’s niet goed (bv van een mobiele telefoon) maar ik heb geen idee of dat ook voor dit soort accu’s geldt.
Het betreft een Enduro Lithium-Ion LI1220 Accu met speciale oplader.
De lifepo4 lader van de li1220 is een simpele lader. Ik gebruik een lifepo4 lader van een tientje van AliExpress. Het BMS van de accu doet de rest. Tijdens de vakanties zit de oplaadpoort continu aangesloten op de regel eenheid van het zonnepaneel.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Mover accu continue opladen?

Bericht door Ab » zo 7 aug 2022 16:47

Elke Lifepo4 accu heeft maar een supersimpele lader nodig.
Geen programma's, geen druppelladen.
Gewoon constante spanning, en constante Amps. Meer niet.
De Amps zijn minder belangrijk, kan meestal heel veel zijn.
Een 100 Ah accu bijv, kan je met 100 A ( of meer) laden.
Maar ook hier geldt: niet alle accu's zijn hetzelfde..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

RideWithUz
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 15 jan 2018 10:11

Re: Mover accu continue opladen?

Bericht door RideWithUz » vr 21 okt 2022 23:09

Dethleffertje schreef:
zo 7 aug 2022 00:08
Ik heb ook de Lithium Ion accu van Enduro.
Mij is gezegd, dat je die op moet laden en dan loskoppelen van het elekriciteitsnet in de caravan.Ik laad deze pas weer op voordat ik ga moveren en dus vertrek van de camping.Thuis staat de accu vorstvrij in de garage en wordt iedere maand even opgeladen.Dat gaat erg snel.Binnen plm.10 minuten is de accu bijgeladen.Het lichtje van de lader is dan groen.Ik had alleen de pech, dat de acculader niet meer werkte.De aansluitingen van de bedrading zitten gegoten in kunststof (?), dus heb ik een nieuwe oplader moeten kopen en die zijn niet goedkoop.
Gijsplas schreef:
zo 21 mar 2021 08:40
Als onze caravan in de winterstalling staat halen we de accu eruit en die laad ik thuis ca 1x per maand even ongeveer een halve dag op.
Nu staan we een weekje op de camping en vraag ik me af of ik de voeding van de accu beter na bv een dag kan ontkoppelen omdat de accu anders constant wordt geladen.
Dat is voor sommige accu’s niet goed (bv van een mobiele telefoon) maar ik heb geen idee of dat ook voor dit soort accu’s geldt.
Het betreft een Enduro Lithium-Ion LI1220 Accu met speciale oplader.
Ik neem aan dat je met loskoppelen op de camping niet bedoeld ook de polen eraf halen?
Hobby de luxe edition 495 kmf ‘2019’ getrokken door Opel Insignia sports tourer

Plaats reactie

Terug naar “Movers”