Zoals beloofd een update (voor wie het interesseert uiteraard).
Vorig weekend gereden met 2 fietsen achterop, nu met de Volvo ervoor (zie foto). Ritje naar de camping was 60 kilometer, waarvan 40 kilometer snelweg, dus dat leende zich wel voor dit "experiment". Wederom 50kg extra in de disselbak. Nu voelde de combinatie als een blok. Kruissnelheid 95 km/u op de GPS en harder voelde zelfs ook nog steeds comfortabel genoeg (sneller was soms even nodig, maar die 95 is natuurlijk hard zat). Als het zo voelt rijd ik er zonder zorg mee naar Zuid-Frankrijk (om maar eens wat te noemen). Gelukkig, het kan dus
Waar ik nog niet achter ben is waar het aan ligt dat het nu wel stabiel voelde met de zelfde 2 fietsen: aan de 50 kg extra in de dissel en minder gewicht in de kont en nog wat meer op en voor de as (volle watertank o.a.)? Of ligt het toch meer aan de zwaardere Volvo die ook solo veel beter op de weg ligt dan de Jeep (tja SUV vs. 4x4). Bijzonder is dat de beladen caravan het maximale trekgewicht van de Volvo (2250 kg) dicht nadert, terwijl de Jeep 3,3 ton zou mogen trekken en die 2,2 ton dus met twee vingers in de neus zou moeten kunnen. Toch voelt de Volvo vooralsnog meer superieur aan de caravan dan de Jeep, eigenlijk zoals de Jeep voelde met de max 1,6 ton zware Knaus erachter (vorige caravan).
Zo blijft het me nog even bezig houden. Volgende stap is dus: de Jeep ervoor en twee fietsen achterop, wederom met 50kg extra in de dissel. En dan ben ik er wel uit