2*3 misschien
Welke automaat?
Re: Welke automaat?
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
-
- Berichten: 2359
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Welke automaat?
Helaas een gerobotiseerde versnellingsbak is echt niet alleen voor kleine auto’s meerMicky schreef: ↑di 16 mar 2021 21:22
Het is anders, een handbak met schakelrobot is nooit een DSG-achtige bak, de eerste heeft namelijk een robot op de bak die letterlijk doet wat jij zou doen namelijk, de koppeling intrappen en schakelen en weer koppelen, deze bak is direct te herkennen als je er mee rijdt, want het schakelen duurt echt 1-2 seconden, je voelt de auto ontkoppelen en weer koppelen.
Deze bakken zie je alleen maar bij hele kleine vermogens en erg weinig auto's bijv. oude peugeot 508, fiat 500 alfa mito enz.
Bijna alle vrachtwagens worden hier tegenwoordig mee uitgerust waarbij de ouderwetse koppeling ook bediend wordt door die robot meestal alleen bij wegrijden daarna wordt er geschakeld zonder de koppeling te gebruiken, gewoon op het juiste toerental schakelen en daar zorgt de electronica dan ook meteen voor
Een echte automaat is heel anders opgebouwd begginnend bij een vloeistofkoppeling mof een tegenwoordig meestal een koppelomvormer met daarachter een aantal planetaire tandwielstelsels die afhankelijk van de gekosen versnelling bediend worden door rembanden en koppelingen de tandwielen worden zelf niet geschakeld(verschoven) maar door het vastzetten van delen van een tandwielstelsel kunnen er overbrengingen gerealiseerd worden
Door deze manier van “schakelen” is dit altijd veel vloeiender dan via een manuele of gerobotiseerde bak. En hoe meer versnellingen des te kleiner de stappen en dus vloeiendere overgangen
Laatst gewijzigd door Paul Vingerhoets op wo 17 mar 2021 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Welke automaat?
We hebben het hier over caravantrekkers, vrachtwagens heb ik geen weet van oke de motoren wel, want daar heb ik er vroeger 4 per dag van in elkaar gezet
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Welke automaat?
Ik herinner me ineens een Opel die ik een tijdje heb gehad..een Rekord geloof ik.
Daar zat geen koppelingspedaal in.
Wel een versnellingshendel aan bij het stuur.
Het bouwjaar ergens uit 1958 of zoiets.
Ook een soort gerobotiseerde bak dus..
Niet erg lang gehad. Ik heb een periode gekend waarin ik mijn rijkunsten heel erg overschatte.
Maar zelfs in die periode bestond het automatisch koppelen ook al realiseerde ik me zojuist.
Daar zat geen koppelingspedaal in.
Wel een versnellingshendel aan bij het stuur.
Het bouwjaar ergens uit 1958 of zoiets.
Ook een soort gerobotiseerde bak dus..
Niet erg lang gehad. Ik heb een periode gekend waarin ik mijn rijkunsten heel erg overschatte.
Maar zelfs in die periode bestond het automatisch koppelen ook al realiseerde ik me zojuist.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Welke automaat?
Klopt, onze DS had dat ook, hydraulisch, hoefde alleen te schakelen met een schakelaartje (oke er zat een enorme hendel aan, compleet onnodig )
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Welke automaat?
Heb 25jaar ervaring in het gebruik van de "grote" versnellingsbakken
Van manueel schakelen MAN+ZF en Volvo EGS, half automaat (enkel koppelingspedaal maar geen pook meer MAN+ZF) , gerobotiseerd schakelen DAF+ZF AStronic en Volvo I-Shift, en nu DAF+Alison automaat met koppelomvormer. Vroeger, tijdens het file-rijden liet je linkerknie al snel weten wat je uitspookte met de koppeling. Minutenlang dat pedaal zo half-half ingedrukt houden hield je niet vol, noch de slippende koppeling vond dat een fijne positie. Oververhitting! Met de robot-versnellingsbakken neemt moderne techniek die pijnlijke linker knie over, maar die slippende koppelingsplaten blijven bestaan als we VANUIT STILSTAND MOETEN AANZETTEN of SLENTEREN aan 2 of 3 km/u , ook al merken we daar niks meer van. Gaspedaal een millimeter of 3 indrukken en we zijn vertrokken met het slenteren en sakkeren in de file, het liefst nog een beetje bergop. Totdat de verklikkerlichtjes beginnen te branden tgv oververhitting koppelingsplaat. En als je het echt te heftig maakt sta je gewoon stil .
Tegenwoordig gebruik ik (als "grote" versnellingsbak) de Alison met koppelomvormer. 510PK en 2500NM. Gedaan met oververhitting van de koppeling tijdens filerijden omdat je werkt met een koppelomvormer.
Hetzelfde verhaal geldt voor personenwagens, en zeker als we daar nog eens een zware caravan achteraan hangen.
Dus bij deze mijn ervaring/advies aan personen die twijfelen tussen A=robot-schakelen-met-koppeling of B=koppelomvormer als caravantrekker: neem maar B
Van manueel schakelen MAN+ZF en Volvo EGS, half automaat (enkel koppelingspedaal maar geen pook meer MAN+ZF) , gerobotiseerd schakelen DAF+ZF AStronic en Volvo I-Shift, en nu DAF+Alison automaat met koppelomvormer. Vroeger, tijdens het file-rijden liet je linkerknie al snel weten wat je uitspookte met de koppeling. Minutenlang dat pedaal zo half-half ingedrukt houden hield je niet vol, noch de slippende koppeling vond dat een fijne positie. Oververhitting! Met de robot-versnellingsbakken neemt moderne techniek die pijnlijke linker knie over, maar die slippende koppelingsplaten blijven bestaan als we VANUIT STILSTAND MOETEN AANZETTEN of SLENTEREN aan 2 of 3 km/u , ook al merken we daar niks meer van. Gaspedaal een millimeter of 3 indrukken en we zijn vertrokken met het slenteren en sakkeren in de file, het liefst nog een beetje bergop. Totdat de verklikkerlichtjes beginnen te branden tgv oververhitting koppelingsplaat. En als je het echt te heftig maakt sta je gewoon stil .
Tegenwoordig gebruik ik (als "grote" versnellingsbak) de Alison met koppelomvormer. 510PK en 2500NM. Gedaan met oververhitting van de koppeling tijdens filerijden omdat je werkt met een koppelomvormer.
Hetzelfde verhaal geldt voor personenwagens, en zeker als we daar nog eens een zware caravan achteraan hangen.
Dus bij deze mijn ervaring/advies aan personen die twijfelen tussen A=robot-schakelen-met-koppeling of B=koppelomvormer als caravantrekker: neem maar B
Adria Adora 613HT 2017 + Alde , ATC, Megasat, AlkoMammut
Re: Welke automaat?
Klopt helemaal. Zie ook mijn reactie een heel eind terug.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Welke automaat?
Robotschakelen wordt nu wel ineens wat anders, de gerobotiseerde handbak waar hierboven over gesproken wordt is heel wat anders dan een bak met dubbele koppeling dus de DSG achtigen
verder wordt het vrachtwagen verhaal erbij halen dus juist alleen maar onduidelijker voor de minder technische lezers, dus mijn idee is dat we dat er hier gewoon niet bij halen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Welke automaat?
Jan, de mercedes c klasse is een mooie auto maar er
zit een nieuw model in de pijplijn binnekort.
Is iets hoger, een GLC niet wat voor je.
Met name de phev.
Op de accu (122pk/440nm) tijdens de korte stukjes.
Op de benzinemotor (211pk/350nm) tijdens de langere ritten.
Mag ook nog eens 2000kg trekken.
Eric
zit een nieuw model in de pijplijn binnekort.
Is iets hoger, een GLC niet wat voor je.
Met name de phev.
Op de accu (122pk/440nm) tijdens de korte stukjes.
Op de benzinemotor (211pk/350nm) tijdens de langere ritten.
Mag ook nog eens 2000kg trekken.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Welke automaat?
Ja man de GLC is ook tof, als ik mocht reed ik nu een C-T model, alleen Benz was niet bespreekbaar, BMW wel vreemd genoeg..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Welke automaat?
Er begint mij ook iets te dagen over die Opel Record Ab.Ab schreef: ↑wo 17 mar 2021 22:11Ik herinner me ineens een Opel die ik een tijdje heb gehad..een Rekord geloof ik.
Daar zat geen koppelingspedaal in.
Wel een versnellingshendel aan bij het stuur.
Het bouwjaar ergens uit 1958 of zoiets.
Ook een soort gerobotiseerde bak dus..
Niet erg lang gehad. Ik heb een periode gekend waarin ik mijn rijkunsten heel erg overschatte.
Maar zelfs in die periode bestond het automatisch koppelen ook al realiseerde ik me zojuist.
Heb ik ook in gereden met die versnellings hendel aan het stuur.
Volgens mij had deze ook geen aparte stoelen voorin ik zie nog zo voor mij een bruine skai grote bank.
Volgens mij ook maar een half jaar gehad, ik had toen vaak tussen doortjes.
Re: Welke automaat?
Nog even over de Rekord en DS:
Bij Citroën noemden ze die half automaat toch C-matic?
Die zat oa in GS, CX.
Schakelen zonder koppeling!
Bij Citroën noemden ze die half automaat toch C-matic?
Die zat oa in GS, CX.
Schakelen zonder koppeling!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Welke automaat?
Bij de Ds heet dat "Hydraulique" de remmen, vering en versnellingsbak allemaal hydraulisch
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Welke automaat?
heb mercedes glk met automaat met 260000 km er op trek een fendt 465tg leuk rijden ook verbruik 10 l/100 km met caravan
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16221
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Welke automaat?
De kogel is door de kerk....
Zojuist een MB C (AMG line) besteld, 16 April ga ik dus weer “normaal” benzine rijden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zojuist een MB C (AMG line) besteld, 16 April ga ik dus weer “normaal” benzine rijden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 2665
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Welke automaat?
gefeliciteerd met de aankoop.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Welke automaat?
Lekkere wagen hoor en laten we dat weekend nou ook weer net op de camping in de buurt staan zoals de komende maanden , kom maar showen, de pils staat koud, dat weet jeJan van Vijven schreef: ↑vr 26 mar 2021 21:32De kogel is door de kerk....
Zojuist een MB C (AMG line) besteld, 16 April ga ik dus weer “normaal” benzine rijden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16221
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Welke automaat?
Zet maar koud, m’n mini tent past er net in, mocht het uit de hand lopen... :-)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Welke automaat?
Tenten zat Jan, dus dat komt wel goed
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Welke automaat?
Gefeliciteerd Jan, dat kan slechter!
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Welke automaat?
Lekker Jan.. Mooie kar. Wordt ie ook die kleur?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16221
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Welke automaat?
Deze kleur, sterker nog... dit is de auto.Ab schreef:Lekker Jan.. Mooie kar. Wordt ie ook die kleur?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Welke automaat?
Zeeeeer fraai !!
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.
Re: Welke automaat?
Heel mooi, een van de mooiste auto's van dit moment. Vooral interieur.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60