2de hands disselslot

Christian86
Berichten: 40
Lid geworden op: di 18 aug 2020 14:10

2de hands disselslot

Bericht door Christian86 » do 11 mar 2021 21:20

Goedeavond allemaal,

Over 2 weken krijg ik mijn Knaus 500QDK en ben op zoek naar een disselslot met SCM keurmerk. Nu zijn die in verschillende prijsklassen te vinden en de dealer stelde er eentje van Milenco voor 110 en eentje van Alko voor 160 euro. Heeft iemand ervaringen met deze sloten of een beter alternatief?

Kan iemand mij zeggen welke alko koppeling er op die Knaus zit? Dan kan ik zelf wat beter zoeken.

Op marktplaats worden ze voor een prikkie gebruikt aangeboden. Ik meen op Facebook gelezen te hebben dat het SCM keurmerk dan niet meer geldig is. Ik kan dit echter nergens terugvinden. Zijn er met betrekking tot het certificaat dingen waar ik rekening mee moet houden?

Dank allemaal!
Laatst gewijzigd door Christian86 op do 11 mar 2021 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: 2de hans disselslot

Bericht door iemand » do 11 mar 2021 21:43

wat vereist je caravanverzekering?
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Christian86
Berichten: 40
Lid geworden op: di 18 aug 2020 14:10

Re: 2de hans disselslot

Bericht door Christian86 » do 11 mar 2021 21:51

Een SCM gekeurd disselslot of wielklem. Voorkeur gaat uit naar disselslot.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: 2de hands disselslot

Bericht door Ron » do 11 mar 2021 21:59

na een x aantal jaar vervalt de scm goedkeuring van een slot.
Om zeker van de goedkeuring te zijn is het beter om een nieuw slot te kopen.
Je hebt dan ook een bewijs dat je een goedgekeurd slot gekocht hebt.

Je geeft nu duizenden euro's uit voor een caravan.
Dan kan er zeker toch ook wel een slot af van €110 of €160 ?
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Ron055
Berichten: 258
Lid geworden op: wo 16 sep 2020 14:20

Re: 2de hands disselslot

Bericht door Ron055 » do 11 mar 2021 23:11

Compact eagle past ook, is SCM gekeurd en goedkoper. Gebruik deze zelf i.c.m. wielslot.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: 2de hands disselslot

Bericht door Jan van Vijven » vr 12 mar 2021 06:49

ronk schreef: Je hebt dan ook een bewijs dat je een goedgekeurd slot gekocht hebt.
Daar heb je geen rekening voor nodig, wel twee sleutels en/of een bijgeleverd pasje.
Leeftijd zegt me ook niets, check bij de verzekering of het slot wat je op het oog hebt geaccepteerd wordt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: 2de hands disselslot

Bericht door moyzo » vr 12 mar 2021 07:06

We hadden een alko safety plus. Deze sloten worden niet meer nieuw verkocht maar wel vaak op MP.
Ze behouden hun SMC keurmerk mits beide sleutels en het bijbehorende pasje aanwezig is.
D.m.v. dit forum kwam ik er achter dat dat pasje een vereiste was,toen ik ging zoeken was het spoorloos dus het slot werd daarmee waardeloos.
We zijn voor de nieuwe caravan dan maar gelijk voor de Alko safety premium gegaan en hebben deze gekocht.
Maar wat een verschil met die rode die we hadden, je kunt ze nauwelijks vergelijken, de safety plus (de rode) valt compleet in het niet vergeleken met de degelijkheid van de Alko safety premium. Appels met peren vergelijken is het.
We hebben er wel een veel beter gevoel bij en hebben ook gelijk de Nemesis Ultra wielklem met SMC keurmerk er bij gekocht.
Het hoefde niet perse van de verzekering maar beter mee verlegen dan om verlegen.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

workel

Re: 2de hands disselslot

Bericht door workel » vr 12 mar 2021 09:24

ronk schreef:
do 11 mar 2021 21:59
na een x aantal jaar vervalt de scm goedkeuring van een slot.
Om zeker van de goedkeuring te zijn is het beter om een nieuw slot te kopen.
Je hebt dan ook een bewijs dat je een goedgekeurd slot gekocht hebt.

Je geeft nu duizenden euro's uit voor een caravan.
Dan kan er zeker toch ook wel een slot af van €110 of €160 ?
@ronk, daar heb ik nog nooit van gehoord dat naar een x aantal jaren de goedkeuring vervalt, Ons disselslot is aangeschaft in 2001 SCM gekeurd incl. bewijs en factuur die heb ik tot vorig jaar gebruikt en is verkocht met de caravan, nieuwe Knaus geeft een anders type slot, die heb ik nieuw gekocht.

Ben wel zeer benieuwd waar je die informatie vandaan hebt mbt het vervallen van de goedkeuring.

@Christian86, koop een SCM gekeurd slot met bewijs daarvan middels een kaartje die worden genoeg aangeboden op marktplaats of vraagbewijs middels een foto alvorens je de koop sluit.
Hier heb je er een die Moyzo ook heeft met kaartje: https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr

Gebruikersavatar
Cocoon
Berichten: 201
Lid geworden op: ma 14 sep 2020 22:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: 2de hands disselslot

Bericht door Cocoon » vr 12 mar 2021 09:59

Nog een tip: zorg wel dat het compleet is.

Wij hebben voor onze vouwwagen destijds ook de Compact Eagle gebruikt.
Hierbij zaten speciale moeren met een pinnetje.
De bestaande bouten waarmee de koppeling vastzat aan het onderstel moest je hiermee vervangen om te voorkomen dat de gehele koppeling erafgehaald kon worden en men met een andere koppeling de vouwwagen kon verplaatsen.

Deze moeren zijn volgens mij eenmalig te gebruiken.
double lock compact eagle.jpg
Hobby 460 UFe De luxe bj2021
Volvo S60 Inscription bj2022

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: 2de hands disselslot

Bericht door SBerend » vr 12 mar 2021 10:31

moyzo schreef:
vr 12 mar 2021 07:06
We hadden een alko safety plus. Deze sloten worden niet meer nieuw verkocht maar wel vaak op MP.
Ze behouden hun SMC keurmerk mits beide sleutels en het bijbehorende pasje aanwezig is.
D.m.v. dit forum kwam ik er achter dat dat pasje een vereiste was,toen ik ging zoeken was het spoorloos dus het slot werd daarmee waardeloos.
We zijn voor de nieuwe caravan dan maar gelijk voor de Alko safety premium gegaan en hebben deze gekocht.
Maar wat een verschil met die rode die we hadden, je kunt ze nauwelijks vergelijken, de safety plus (de rode) valt compleet in het niet vergeleken met de degelijkheid van de Alko safety premium. Appels met peren vergelijken is het.
We hebben er wel een veel beter gevoel bij en hebben ook gelijk de Nemesis Ultra wielklem met SMC keurmerk er bij gekocht.
Het hoefde niet perse van de verzekering maar beter mee verlegen dan om verlegen.
En eventueel een safety ball erbij
Bijlagen
shopping.png
shopping.png (7.98 KiB) 2767 keer bekeken
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Christian86
Berichten: 40
Lid geworden op: di 18 aug 2020 14:10

Re: 2de hands disselslot

Bericht door Christian86 » vr 12 mar 2021 14:04

Bedank voor de reacties. Kan me iemand nog zeggen welke AKS koppeling die Knaus heeft (bouwjaar 2021)? Ik zie dat bij de Alko Safety Premium verschillende "modellen" voor verschillende koppelingen bestaan?

Het gaat er niet zo zeer om, dat ik voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Maar als nieuwe kampeerder moeten we alles (en dan bedoel ik echt alles) nieuw kopen. Dan kunnen we natuurlijk bij elke aankoop zeggen; "wat maakt het nu nog uit op de totaalprijs" maar onder aan de streep bespaar je toch behoorlijk wat als je het via MP kan kopen (en het dan daadwerkelijk ook in orde is). Bovendien is het zowel voor de natuur als ook je eigen afschrijving ook gewoon fijn als er een tweedehands markt bestaat.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: 2de hands disselslot

Bericht door VIP » vr 12 mar 2021 14:39

ronk schreef:
do 11 mar 2021 21:59
na een x aantal jaar vervalt de scm goedkeuring van een slot.


Huh, nog nooit meegemaakt.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 2de hands disselslot

Bericht door Chris » vr 12 mar 2021 14:41

SBerend schreef:
vr 12 mar 2021 10:31

En eventueel een safety ball erbij
Niet eventueel.... zonder zijn disselsloten waarvan de kogelkop vrij blijft waardeloos...
Dus altijd MET...

Ik heb ook een Knaus met de Alko koppeling zoals jij hebt.... die zitten op alle Knauzen n.l.
Dat is de Alko 3004 stabilisator koppeling.... vanmorgen nog gezien ook.
Daarvoor heb ik het Alko Premium slot + safety bal..
Maar ook een wielslot, de Nemesis Ultra.
Beide SCM goedgekeurd.
2 sloten was een verplichting van de verzekering die ik eerst had.
Naast deze sloten heb ik ook nog een zwaar ketting scooterslot door het andere wiel zitten.
Het Alko Premium slot heb je al gezien.
Hieronder een foto van mijn Nemesis Ultra... het 2e SCM slot..
De ketting is geen SCM slot, maar dat maakt het nog lastiger om de hut te jatten..
Hoe langer het lange vingers gilde moet klooien om een hut te jatten hoe beter.... zullen ze eerst een makkelijkere opzoeken.
.
wielnaafsticker achter Nemesis wielslot.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 2de hands disselslot

Bericht door Chris » vr 12 mar 2021 14:45

VIP schreef:
vr 12 mar 2021 14:39
ronk schreef:
do 11 mar 2021 21:59
na een x aantal jaar vervalt de scm goedkeuring van een slot.
Huh, nog nooit meegemaakt.
Wat ik wel eens gehoord heb is dat bij presentatie van het nieuwe Premium slot, de voorgaande sloten ( was alleen de rode) niet meer verkocht werden met een SCM keuring.
Die daarvoor bleven wel geldig, daarna alleen SCM voor het nieuwe Premium slot geldig..
Of dat waar is weet ik ook niet..
Maakt ook niets uit want de oudere zijn bijna niet te vinden.... en ik zou mijn nieuwe hut er ook niet mee op slot willen zetten.
Te fragiel... daarom is de Premium gekomen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

workel

Re: 2de hands disselslot

Bericht door workel » vr 12 mar 2021 15:14

Christian86 schreef:
vr 12 mar 2021 14:04
Bedank voor de reacties. Kan me iemand nog zeggen welke AKS koppeling die Knaus heeft (bouwjaar 2021)? Ik zie dat bij de Alko Safety Premium verschillende "modellen" voor verschillende koppelingen bestaan?
Volgens mij staat het antwoord op je vraag in de reactie van Moyzo, foto met 3 sloten die geschikt zijn voor de Knaus, wij hebben de Alko Safety Premium in gebruik.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: 2de hands disselslot

Bericht door RDDR » vr 12 mar 2021 15:56

[re.gif]

Is niet compleet. Knaus gebruikt, zoals zovelen, een Alko koppeling.
Voor nieuw te kopen disselsloten met SCM keurmerk heb je dan:
- Alko Premium
- Double Lock Compact Eagle
- Saracen Gullwing

Voor zover ik weet zijn dit de 3 SCM goedgekeurde opties. Mocht ik er een gemist hebben dan vul maar aan.
Wij hebben overigens de Saracen.

2de hands heb je dan ook het door Moyzo al genoemde Alko Safety Plus slot. Let wel op: bij caravans weet ik het niet zeker, maar bij mijn motor eist mijn verzekering een factuur van het slot. Naast het pasje en de sleutels.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: 2de hands disselslot

Bericht door Hans 555 » vr 12 mar 2021 16:35

Chris schreef:
vr 12 mar 2021 14:41
SBerend schreef:
vr 12 mar 2021 10:31

En eventueel een safety ball erbij
Niet eventueel.... zonder zijn disselsloten waarvan de kogelkop vrij blijft waardeloos...
Dus altijd MET...

Ik heb ook een Knaus met de Alko koppeling zoals jij hebt.... die zitten op alle Knauzen n.l.
Dat is de Alko 3004 stabilisator koppeling.... vanmorgen nog gezien ook.
Daarvoor heb ik het Alko Premium slot + safety bal..
Maar ook een wielslot, de Nemesis Ultra.
Beide SCM goedgekeurd.
2 sloten was een verplichting van de verzekering die ik eerst had.
Naast deze sloten heb ik ook nog een zwaar ketting scooterslot door het andere wiel zitten.
Het Alko Premium slot heb je al gezien.
Hieronder een foto van mijn Nemesis Ultra... het 2e SCM slot..
De ketting is geen SCM slot, maar dat maakt het nog lastiger om de hut te jatten..
Hoe langer het lange vingers gilde moet klooien om een hut te jatten hoe beter.... zullen ze eerst een makkelijkere opzoeken.
.
wielnaafsticker achter Nemesis wielslot.jpg

En nu erg voordelig bij een caravanbedrijf in Hillegom, net geen € 100,= knipoog.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 2de hands disselslot

Bericht door Chris » vr 12 mar 2021 17:00

[re.gif]
Wat en bij wie is € 100, - erg voordelig Hans???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: 2de hands disselslot

Bericht door Hans 555 » vr 12 mar 2021 17:28

[re.gif]
Wat? De Nemesis wielslot zoals jij die hebt Chris.
Zal je altijd zien, kan 'm nu even zo snel niet vinden. Maar Reinders in Hoogeveen en Leeuwarden levert 'm ook voor € 99,95.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: 2de hands disselslot

Bericht door Ron » vr 12 mar 2021 18:58

workel schreef:
vr 12 mar 2021 09:24


@ronk, daar heb ik nog nooit van gehoord dat naar een x aantal jaren de goedkeuring vervalt, Ons disselslot is aangeschaft in 2001 SCM gekeurd incl. bewijs en factuur die heb ik tot vorig jaar gebruikt en is verkocht met de caravan, nieuwe Knaus geeft een anders type slot, die heb ik nieuw gekocht.

Ben wel zeer benieuwd waar je die informatie vandaan hebt mbt het vervallen van de goedkeuring.
Over motorfiets sloten heb ik het wel regelmatig gehoord dat de goedkeuring is komen te vervallen.
Dan gaat het wel over ART sloten , zie ik nu.

Maar dit vond ik al met de eerste hit.

Bron: https://www.trailerplus.nl/page/scm-goe ... %20pagina.
Snel Naar
Keuringsvoorschriften
In 2002 is in overleg tussen het NCP (Nationaal Centrum voor Preventie) en SCM besloten om een nieuw voorschrift op te stellen waarin alle bestaande voorschriften voor mechanische beveiliging op zouden gaan.

Dit nieuwe voorschrift is in januari 2003 officieel gepubliceerd. Alle producten met een SCM-TNO en VIP-TNO goedkeuring kwamen per 1-7-2004 te vervallen. Nieuwe keuringen kunnen vanaf januari 2003 uitgevoerd worden op basis van het SCM-voorschrift MP03. Dit voorschrift kunt u openen door op `keuringsvoorschriften` te klikken rechtsboven op deze pagina.

Systemen die goedgekeurd zijn, worden voorzien van een label met daarop de vermelding "SCM goedgekeurd". Op dit label wordt een volgnummer vermeld dat begint met P3 gevolgd door zeven cijfers.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 2de hands disselslot

Bericht door Chris » vr 12 mar 2021 19:06

Hans 555 schreef:
vr 12 mar 2021 17:28
[re.gif]
Wat? De Nemesis wielslot zoals jij die hebt Chris.
Zal je altijd zien, kan 'm nu even zo snel niet vinden. Maar Reinders in Hoogeveen en Leeuwarden levert 'm ook voor € 99,95.
thumbup.gif
De enige hier in de buurt die een webshop heeft is de Jong in de Zilk... of ook vindbaar onder Teun.
En daar kost ie 109,95.
Ik heb ook eigenlijk geen idee meer wat ik er voor betaald heb... zoiets in ieder geval..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: 2de hands disselslot

Bericht door Ron » vr 12 mar 2021 19:17

Ik heb bij kiwa scm de lijst gedownload.
Kijk even of je slot met goedkeuringsnummer er nog bij staat.
mp03-disselslot (1).pdf
(554.06 KiB) 63 keer gedownload
Als hij er niet meer bijstaat, bel je met je verzekering en vraag om opheldering.
Mogelijk is hier het misverstand ontstaan , en denkt men.
Het slot staat niet in de lijst en is de goedkeuring vervallen.
Of blijft zoals @chris zegt, de oude geldig.
Maar zijn ze nieuw niet meer te koop.

Ik zou het voor de zekerheid navragen.
Ik ben van mijn oude slot het pasje kwijt.
Dus kan het nummer niet meer controleren.
Voor de nieuwe hut heb ik een nieuw slot besteld.
Ook ik gooi nog een extra scm kettingslot van de motor door het wiel heen als hij hier voor de deur staat.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Cocoon
Berichten: 201
Lid geworden op: ma 14 sep 2020 22:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: 2de hands disselslot

Bericht door Cocoon » vr 12 mar 2021 19:22

Er zit een periodieke herhaling op de SCM sloten. Fabrikanten moeten periodiek (bijvoorbeeld 1 van de 500 stuks) hetzelfde product aanbieden bij KIWA voor herhalingstest.
Ook kan KIWA onaangekondigd audits uitvoeren bij de fabrikant.

Een fabrikant kan dit stopzetten en er dus voor kiezen zijn certificering in te laten trekken.

Verder heb ik begrepen dat een slot wordt goedgekeurd op een bepaalde koppeling. Dus ook al past het slot, moet het altijd volgens de documenten ook goedgekeurd zijn voor jouw koppeling.

Hobby 460 UFe De luxe bj2021
Volvo S60 Inscription bj2022

Gebruikersavatar
Cocoon
Berichten: 201
Lid geworden op: ma 14 sep 2020 22:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: 2de hands disselslot

Bericht door Cocoon » vr 12 mar 2021 19:28

Voor wie het interessant vindt: dit is de procedure.
Hobby 460 UFe De luxe bj2021
Volvo S60 Inscription bj2022

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: 2de hands disselslot

Bericht door Ron » vr 12 mar 2021 20:52

[re.gif]
In dat document wordt wel degelijk er over geschreven dat het type goedkeuring kan worden ingetrokken.
onder 4.2.8 en onder 4.7
Het zal niet zo heel snel gebeuren.
Maar vooral sloten die wat ouder zijn loop je het risico.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Plaats reactie

Terug naar “Beveiliging, Disselslot, Wielklem”