Zonder Rijbewijs of te zwaar beladen.

Wanneer E achter B?
Christian86
Berichten: 40
Lid geworden op: di 18 aug 2020 14:10

Zonder Rijbewijs of te zwaar beladen.

Bericht door Christian86 » wo 3 feb 2021 20:36

Hallo allemaal,

Midden Maart krijg ik mijn Knaus 500qdk met een mtm van 1.700kg. Als trekauto heb ik een Volvo v60 b5 met een max trekgewicht van 1.800 en een mtm van 2.240kg.

Om de caravan van zijn plek te krijgen heb ik een BE rijbewijs nodig en het examen was voor volgende week vrijdag gepland. Door de verlenging van de lockdown gaat dat dus niet door en de eerste mogelijkheid is 7 Juni. Super balen!

We kunnen niet wachten met onze nieuwe hut op pad te gaan en voor Pasen en de meivakantie heb ik volgend plan en hoop op jullie feedback. Het Mtm van de caravan verlagen naar 1259kg. Hierdoor kunnen we misschien maar 50kg bijladen maar kan ik in ieder geval de caravan van de dealer halen.

Ik ga mijn best doen om al het gewicht in de auto te leggen maar de tafel en stoelen gaan al best lastig worden. Daarbij wil ik ook wat kogeldruk opbouwen. Nu is de grote vraag; stel ik zet mijn gasfles en meubels in de caravan en belaad m daardoor hypothetisch 100kg te zwaar, krijg ik dan een boete voor te zwaar beladen of een boete voor rijden zonder rijbewijs (want trein gewicht >3.500 kg). Vooral dat laatste wil ik vermijden omdat je dan ook niet verzekerd bent.

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Zonder Rijbewijs of te zwaar beladen.

Bericht door Cara-Fan » wo 3 feb 2021 20:44

Ja heb je dat weer...

Ik zou proberen om een chauffeur te regelen waarmee je de caravan kan ophalen en eventueel naar plaats van vakantie bestemming kan brengen in Nederland. Heb je er veel minder gedoe van toch?

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Zonder Rijbewijs of te zwaar beladen.

Bericht door Carnavalswiertz » wo 3 feb 2021 20:52

@Christian86: ik heb je zonet een pb tje gestuurd. Wil je wel ff helpen als het kan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Christian86
Berichten: 40
Lid geworden op: di 18 aug 2020 14:10

Re: Zonder Rijbewijs of te zwaar beladen.

Bericht door Christian86 » wo 3 feb 2021 20:55

Qua geld kost deze constructie 65 euro. We willen m van de dealer halen, met Pasen weg, naar de stalling en dan met de mei vakantie 2x weg. Het is niet onmogelijk om mijn schoonvader te vragen voor een keertje, maar echt ideaal is het ook niet.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Zonder Rijbewijs of te zwaar beladen.

Bericht door Jan van Vijven » wo 3 feb 2021 20:58

Die 50 kilo is helemaal niets, met die 100 illegale kilo’s en 100 kg kogeldruk die zogezegd bij de auto opgeteld wordt kom je een aardig eind.
Waarschijnlijk wordt je in Nederland niet beboet, of het allemaal slim is mag je zelf bepalen.
Ik zou het durven, maar wie ben ik?

Alvorens je begint, weeg eerst de lege caravan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Zonder Rijbewijs of te zwaar beladen.

Bericht door eurotrotter » wo 3 feb 2021 21:49

Christian86 schreef:
wo 3 feb 2021 20:36
Nu is de grote vraag; stel ik zet mijn gasfles en meubels in de caravan en belaad m daardoor hypothetisch 100kg te zwaar, krijg ik dan een boete voor te zwaar beladen of een boete voor rijden zonder rijbewijs (want trein gewicht >3.500 kg). Vooral dat laatste wil ik vermijden omdat je dan ook niet verzekerd bent.

Ik ben benieuwd naar jullie mening!
Indien je de MTM van de caravan laat verlagen naar 1260 kg ben je voor je rijbewijs in orde.
Doe je dat niet word dit (ook door de verzekering) gezien als "rijden zonder rijbewijs"
Als je je MTM aan laat passen mag je wel met de caravan rijden,als je m vervolgens 100 kg te zwaar belaadt blijf je i.i.g nog onder de 10 %.
Het technisch gewicht ( onder F.1 op de kentekencard) word niet overschreden,dat blijft 1700 kg.

IK zou het MTM laten verlagen,zodat je toch nog "weg"kunt,en zodra je je rijbewijs B-E hebt weer terug laten zette naar de originele 1700 kg.
Kost effe wat ,maar t is niet anders.
ik zou i.i.g niet gaan rijden met een combi die niet aan de rijbewijs eisen voldoet.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zonder Rijbewijs of te zwaar beladen.

Bericht door Chris » wo 3 feb 2021 21:56

3501 Kg is strafbaar bij alleen een B rijbewijs....en dus niet meer verzekerd in het ergste geval.
Daar wordt precies naar gekeken.
Wel heb je een klein voordeeltje als je al gewogen zou worden, de weegplaten van de Politie hebben elk een tolerantie van 20 Kg.
Daar heb je 40 Kg "gewonnen" mbt tot de caravan ..
Maar... of je gewogen wordt.... da's weer een andere vraag...


Waar je echter heel goed mee op moet letten is dat de auto vaak ook zwaarder is dan vermeld op het kenteken.
Ik heb een V70... en die woog op de weegbrug 120 kg meer dan op kenteken..
En .. ik heb ook een Knaus 500, en die weegt ook meer dan er op het kenteken staat.. (teveel accessoires.)
2x een issue voor je wat niet positief meewerkt.

Zoek / vraag iemand met BE om je voor een keer te helpen.
En kies niet direct 3 campings uit maar b.v. 1
De papieren actie bij de RWD is voor die korte tijd wel prijzig... naar zou kunnen natuurlijk....maar of dat helpt... ja wel op papier.
Maar... ik ben nog nooit gecontroleerd of ik wel BE had..sleur pas 35 jaar aan een hut
Laatst gewijzigd door Chris op wo 3 feb 2021 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Zonder Rijbewijs of te zwaar beladen.

Bericht door mrbullmastiff » wo 3 feb 2021 22:03

Ik zou het risico wel durven nemen, ik hing hem er zonder aanpassing achter.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Zonder Rijbewijs of te zwaar beladen.

Bericht door eurotrotter » wo 3 feb 2021 22:07

[re.gif]

Maar T.S moet dan wel beseffen dat hij dan niet beschikt over het juiste rijbewijs,en dus in geval van schade problemen met de verzekering en justitie kan verwachten.
en dan kost t meer dan twee keer een aanpassing bij de RDW.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Zonder Rijbewijs of te zwaar beladen.

Bericht door eurotrotter » wo 3 feb 2021 22:11

Chris schreef:
wo 3 feb 2021 21:56
3501 Kg is strafbaar bij alleen een B rijbewijs....en dus niet meer verzekerd in het ergste geval.
Daar wordt precies naar gekeken.
Wel heb je een klein voordeeltje als je al gewogen zou worden, de weegplaten van de Politie hebben elk een tolerantie van 20 Kg.
Daar heb je 40 Kg "gewonnen" mbt tot de caravan ..
Maar... of je gewogen wordt.... da's weer een andere vraag...
Voor de controle van het rijbewijs hoeven ze helemaal niets te wegen,daar hoeven ze alleen de gewichten onder F.2 op de kentekencard van auto en caravan maar bij elkaar op te tellen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Zonder Rijbewijs of te zwaar beladen.

Bericht door mrbullmastiff » wo 3 feb 2021 22:28

Ik ben in de 35 jaar dat ik inmiddels met caravans en aanhangers achter de auto rij nog nooit gecontroleerd, als je je enigszins aan de regels hou dan wordt je niet snel aan de kant gezet. Topic starter gaat dan ook nog in het voorjaar weg, ook meestal niet de periode dat er veel grote controles uitgevoerd worden op vakantieverkeer.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Zonder Rijbewijs of te zwaar beladen.

Bericht door Daphne » wo 3 feb 2021 22:40

Het hangt toch niet van controles af of je wel of niet aan de regels voldoet?
Schade maken kan ook een reden zijn om papieren in te zien en die kans is natuurlijk wel altijd aanwezig.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Zonder Rijbewijs of te zwaar beladen.

Bericht door Cara-Fan » wo 3 feb 2021 22:43

Het lijkt me geen goed idee om mensen hier aan te sporen om de wet te gaan overtreden op basis van ' ik ben nog nooit aangehouden' mrgreen.gif

Met de caravan nog niet gecontroleerd. Met vouwwagen en aanhangers wel.

Je moet het volgens mij gewoon niet willen. Vraag iemand om je uit de brand te helpen tot het rijbewijs een feit is thumbup.gif

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Zonder Rijbewijs of te zwaar beladen.

Bericht door Niels83 » wo 3 feb 2021 23:19

Is die wachttijd bij alle rdw vestigingen zo lang? Misschien is dat nog uit te zoeken.

Anders is het denk ik het minste werk en chauffeur te zoeken, die 65 euro kun je dan misschien aan de chauffeur geven.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Zonder Rijbewijs of te zwaar beladen.

Bericht door Paul Vingerhoets » do 4 feb 2021 06:59

Je zou de situatie eens voor kunnen leggen bij de lokale politiepost.

Samen met je aanvraag voor rijexamen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Zonder Rijbewijs of te zwaar beladen.

Bericht door Jan van Vijven » do 4 feb 2021 07:26

De politie weet vaak ook niet hoe het zit, die wilde mij bekeuren omdat ik sneller ging dan 80 km per uur.... eehhh, ik mag 90 hoor!
Nee meneer u rijd met een zware aanhanger van 3,5 ton dan is het 80.... de rechter vroeg zich hardop af waar deze onzin vandaan kwam en dus werd mijn boete eerst iets minder, maar omdat hij vond dat ik door deze onzin mijn tijd moest verdoen werd de boete helemaal teniet gedaan.

Met die zelfde, lege, aanhanger maar dan achter een lichte auto wilde ze me bekeuren omdat dit niet mocht... na lang lullen en bij gebrek aan een weegbrug (het was nacht) lieten ze het maar zo, maar ze waren niet overtuigd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Philmar
Berichten: 835
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Zonder Rijbewijs of te zwaar beladen.

Bericht door Philmar » do 4 feb 2021 07:51

Er zijn toch genoeg oplossingen zonder dat je je moet afvragen of je nog wettelijk in orde bent als je dit of dat doet.
Familie, vrienden, kennissen, buren of een dichtbij wonend forumleden. Er zijn al voorstellen geweest. 🙃

Philmar

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zonder Rijbewijs of te zwaar beladen.

Bericht door Micky » do 4 feb 2021 07:59

Of iemand anders laten rijden, of mtm terug brengen zodat je onder de 3501kg zit, de auto maximaal beladen en zo weinig mogelijk in de caravan, eventueel een 2de auto meenemen in die weekenden om de extra spullen mee te nemen, als bagage wagen zeg maar, je zou ook niet te ver kunnen gaan en 2 keer rijden.

Zo voldoe je aan de wet en kun je met een gerust gevoel op pad, de kogeldruk van de caravan mag je bij de auto optellen (telt wel bij gewicht van de auto dan).
zo kun je (theoretisch) al 75-100kg extra laden in de caravan.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Zonder Rijbewijs of te zwaar beladen.

Bericht door VIP » do 4 feb 2021 08:13

En wat als je de auto verlaagd naar bv 2.000 kilo en de caravan naar 1500 kilo
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Zonder Rijbewijs of te zwaar beladen.

Bericht door VIP » do 4 feb 2021 08:13

Niels83 schreef:
wo 3 feb 2021 23:19
Is die wachttijd bij alle rdw vestigingen zo lang? Misschien is dat nog uit te zoeken.

Anders is het denk ik het minste werk en chauffeur te zoeken, die 65 euro kun je dan misschien aan de chauffeur geven.

TS hoeft voor aanpassingen niet naar de RDW toe, dus wachttijden zijn er niet.
Porsche + Tabbert

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Zonder Rijbewijs of te zwaar beladen.

Bericht door Jaap van Duijn » do 4 feb 2021 08:22

Ja alles kan, of alles mag.
Ben op ons dorp al 3 x aangehouden met een tandemasser maximum 750kg aanhanger.

Dus met witte kenteken plaat zelfde als de auto.
Politie vond het vreemd maar moest zijn ongelijk toegeven.
Dan volgt natuurlijk een nog betere controle van papieren, aanhanger zelf, banden en had ik steeds geluk geen enkele lading anders was ik zeker gewogen.

Ben ik bang, neen, maar juist die verkeerde papieren en over belading en wat nu al zoveel gezegd is je ben in overtreding basta en of verzekering dan betaald dat is 2.
Durf je zoals anderen het aan jouw verantwoording toch en ga je gang, maar denk ik dan vraag je forum leden niet om je overtredingen goed te keuren.
Je kan je er ook nooit op beroepen.

Fijne vakanties, goede en veilige reis. Jaap van Duijn.

Gebruikersavatar
Thornwood
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 29 jul 2020 07:57

Re: Zonder Rijbewijs of te zwaar beladen.

Bericht door Thornwood » do 4 feb 2021 08:25

Zou niet zonder rijbewijs gaan rijden. Niet verzekerd en aansprakelijk bij aanrijding. Ik breng elk jaar mijn moeder haar caravan naar de camping en haal die weer op. Haar auto en rijbewijs mag de caravan ook niet trekken. Zou dus iemand vragen hem voor je te rijden. (Zal dit jaar toch niet ver weg zijn)
Bürstner Ventana Avantgarde 480 TK

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Zonder Rijbewijs of te zwaar beladen.

Bericht door Pakkie » do 4 feb 2021 08:30

Iets vergelijkbaars hebben we begin vorig jaar in dit topic ook al eens gehad. Zoals op onderstaande foto te zien is heb ik de topicstarter toen de helpende hand geboden om zijn caravan te verplaatsen. Kleine moeite, groot plezier thumbup.gif

Het argument "ik ben nog nooit aangehouden" kan geen reden zijn om dan maar de regels aan je laars te lappen. Ik werk zelf in de verkeersveiligheidsscene en zie maar al te vaak ongevallen gebeuren met geschaarde aanhangers waarbij het rijbewijs niet op orde is. De kans is klein dat je iets gebeurd, maar ik zou het risico niet nemen en een oplossing zoeken in iemand anders die de caravan voor je verplaatst.

Fendt.jpg
Fendt.jpg (74.67 KiB) 3365 keer bekeken
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Zonder Rijbewijs of te zwaar beladen.

Bericht door VIP » do 4 feb 2021 08:58

[re.gif]

Ja, dat was een mooi opgezette actie toen door een aantal forummers thumbup.gif
Porsche + Tabbert

Christian86
Berichten: 40
Lid geworden op: di 18 aug 2020 14:10

Re: Zonder Rijbewijs of te zwaar beladen.

Bericht door Christian86 » do 4 feb 2021 09:06

Jaap van Duijn schreef:
do 4 feb 2021 08:22

....
Durf je zoals anderen het aan jouw verantwoording toch en ga je gang, maar denk ik dan vraag je forum leden niet om je overtredingen goed te keuren.
Je kan je er ook nooit op beroepen.
Bedankt voor alle reacties.

Laat ik van voorop stellen, dat ik van niemand vraag om mijn overtreding goed te keuren. Ik ben momenteel gewoon op zoek naar een goede werkbare tijdelijke oplossing die legaal is. Ik ga sowieso niet rijden met de huidige samenstelling (caravan op 1.700kg). Ook als ik niet gecontroleerd zal worden, staat dit niet te discussie.

Een ander vragen om de caravan te besturen is niet onmogelijk maar als we de caravan in Maart halen, in April op vakantie en naar de stalling gaan en in Mei op vakantie willen, dan hebben we het toch over 7-8 uur reistijd (op en neer).

Precies dit was mijn gedachte;
Micky schreef:
do 4 feb 2021 07:59
... mtm terug brengen zodat je onder de 3501kg zit, de auto maximaal beladen en zo weinig mogelijk in de caravan, eventueel een 2de auto meenemen in die weekenden om de extra spullen mee te nemen, als bagage wagen zeg maar, je zou ook niet te ver kunnen gaan en 2 keer rijden.

Zo voldoe je aan de wet en kun je met een gerust gevoel op pad, de kogeldruk van de caravan mag je bij de auto optellen (telt wel bij gewicht van de auto dan).
zo kun je (theoretisch) al 75-100kg extra laden in de caravan.
Indien het probleem met mijn voorstel voor 65 euro opgelost is, het legaal is en ik val er niemand lastig mee, dan is er niks op tegen toch?

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”