Verzekering kiezen

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Kampeerliefhebber
Berichten: 491
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Re: Verzekering kiezen

Bericht door Kampeerliefhebber » wo 17 mar 2021 23:33

Ben nu alle voorwaarden aan het doorspitten en ik kom het volgende tegen bij AVECO:

2. Als door beschadiging de functionaliteit niet is aangetast en de
beschadiging slechts invloed heeft op de (cosmetische) staat van de
caravan, wordt de schade afgewikkeld op basis van waardevermindering.


Wat betekent hier waardevermindering?

Stel: Er komt een deuk(je) in mijn caravan. De reparatiekosten zijn 1000 euro én Aveco vindt dat deze slechts 500 euro minder waard is geworden. Dan krijg ik dus laatstgenoemde uitgekeerd?

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Verzekering kiezen

Bericht door Aviva » do 18 mar 2021 08:14

In dit topic: viewtopic.php?t=25549 wordt over deze passage ook gediscussieerd, misschien heb je hier wat aan.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verzekering kiezen

Bericht door dieseltijger » do 18 mar 2021 08:42

Tot 3 keer toe alleen maar positieve ervaringen gehad met unive en asr. (aanzienlijke) schade werd zonder lastig te doen verholpen. Ik heb letterlijk nog nooit een reparatierekening gezien.

Je moet wel de juiste dekking kiezen. En Ts geeft aan dat hij de premie minder een issue vindt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Kampeerliefhebber
Berichten: 491
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Re: Verzekering kiezen

Bericht door Kampeerliefhebber » do 18 mar 2021 08:43

Dankjewel.

Wordt idd een vergelijkbare passage uit de verzekering van de anwb gehaald.

Kortom:
Ik wil dat niet —> een lelijke deuk of kras die geen invloed heeft op het functioneren van de hut wil ik kunnen laten repareren

Ik heb nog nooit last gehad van diefstal / ongevallen / schade rijden, maar wel van spelende kinderen die een buts in de auto veroorzaken. In mijn ogen verzeker ik hiervoor de caravan.

Tips voor welke verzekeraar dit wel vergoed?

Kampeerliefhebber
Berichten: 491
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Re: Verzekering kiezen

Bericht door Kampeerliefhebber » do 18 mar 2021 08:44

dieseltijger schreef:
do 18 mar 2021 08:42
Tot 3 keer toe alleen maar positieve ervaringen gehad met unive en asr. (aanzienlijke) schade werd zonder lastig te doen verholpen. Ik heb letterlijk nog nooit een reparatierekening gezien.

Je moet wel de juiste dekking kiezen. En Ts geeft aan dat hij de premie minder een issue vindt.
Dankjewel. Die ga ik bekijken.

De caravan en vakantie zijn voor mij een hobby in het teken van relaxen en geen zorgen maken. Een goede verzekering helpt voor mij bij dat gevoel. Een paar euro meer is mij dat gevoel waard.

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Verzekering kiezen

Bericht door rutgerg » ma 12 apr 2021 11:33

Dat is een hele nare passage die hierboven genoemd wordt, uit de polisvoorwaarden van Aveco en voor mij ook reden de nieuwe caravan daar niet te verzekeren. Een aantal krassen zullen de waarde misschien met 500 doen dalen maar kunnen wellicht 1000 euro kosten om gerepareerd te worden. Bedankt voor deze tip! dit was mij nog niet opgevallen.

Bij het uitpluizen van de voorwaarden kwam ik nog een opmerkelijke tegen waar ik jullie voor wil waarschuwen. Dit staat in de voorwaarden van UNIVE onder punt 3.1 , "Schade door hagel of sneeuw, die ontstaat op een moment dat u niet met de caravan op vakantie bent, is niet verzekerd." m.a.w. thuis op de oprit/voor de deur of op het terrein van de dealer te wachten op onderhoud een flinke een hagelbui = helaas pindakaas.

Voor mij lijkt Ohra degene met de minste kleine lettertjes en gekke uitsluitingen, daarbij komt dat hun premie ook nog eens tot de voordeligste behoord.
@bart1234 Ohra heeft de bepaling over op basis van waardevermindering er niet in staan.
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Verzekering kiezen

Bericht door PD » ma 12 apr 2021 11:45

Barth1234 schreef:
wo 17 mar 2021 23:33
Ben nu alle voorwaarden aan het doorspitten en ik kom het volgende tegen bij AVECO:

2. Als door beschadiging de functionaliteit niet is aangetast en de
beschadiging slechts invloed heeft op de (cosmetische) staat van de
caravan, wordt de schade afgewikkeld op basis van waardevermindering.


Wat betekent hier waardevermindering?

Stel: Er komt een deuk(je) in mijn caravan. De reparatiekosten zijn 1000 euro én Aveco vindt dat deze slechts 500 euro minder waard is geworden. Dan krijg ik dus laatstgenoemde uitgekeerd?
Bij onze vorige caravan hadden wij twee minieme deukjes (zo groot als een speldenkop) in het tafelblad en toch kregen we op basis van mijn foto's van Aveco een nieuw tafelblad voor een bedrag van € 1.200,- Er kwam niemand voor kijken.

Maar het is idd wel een artikel wat vragen kan oproepen...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Verzekering kiezen

Bericht door Daphne » ma 12 apr 2021 11:53

rutgerg schreef:
ma 12 apr 2021 11:33
Dat is een hele nare passage die hierboven genoemd wordt, uit de polisvoorwaarden van Aveco en voor mij ook reden de nieuwe caravan daar niet te verzekeren. Een aantal krassen zullen de waarde misschien met 500 doen dalen maar kunnen wellicht 1000 euro kosten om gerepareerd te worden. Bedankt voor deze tip! dit was mij nog niet opgevallen.
Wij hadden een kras op de zijkant en deze is gewoon gerepareerd. Alleen wanneer je kiest om deze niet te repareren krijg je een waardevermindering uitgekeerd. Aveco heeft gewoon alles vergoed. Ik kan me voorstellen dat wanneer de dagwaarde van de caravan zo laag is, dat bij een kras die de functionaliteit niet aantast er eerder gekozen wordt voor niet te repareren en er voor waardevermindering wordt gekozen.

Nu is onze caravan 5 jaar oud en wij hebben enkele weken geleden lichte hagelschade op de voorzijde opgelopen. Amper te zien, maar als het licht goed valt dan zie je iets. Mogen wij van Aveco gewoon laten repareren, maar hebben ook de keuze voor waardevermindering.
We moeten het allemaal niet spannender maken dan het is.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Verzekering kiezen

Bericht door PD » ma 12 apr 2021 11:58

[re.gif]
Psies, ik verwacht ook dat de dagwaarde van de caravan tov het schadebedrag en de functionaliteit hierin een rol speelt thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Verzekering kiezen

Bericht door rutgerg » ma 12 apr 2021 12:06

Heeft voor mij niets te maken met spannender maken dan het is. Het is een artikel wat letterlijk zo in de polisvoorwaarden staat. Er kan dus moeilijk over gedaan worden.
Wat dan te denken van die in de unive voorwaarden over hagel als je niet op vakantie bent. Ik wilde voor Unive gaan tot ik dit las...
Wellicht valt het vaak wel mee, maar je wilt het niet meemaken dat ze niet uitkeren als je schade hebt.
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Verzekering kiezen

Bericht door Daphne » ma 12 apr 2021 12:17

[re.gif]

Neem gewoon even contact op en vraag wat ze er mee bedoelen.

Inmiddels heb ik naar het door jou aangehaalde stuk gekeken en dat is alleen van toepassing als de caravan 6 maanden aaneengesloten in de andere landen dan Nederland, Luxemburg, België of Duitsland staat. Dus helemaal niet wanneer de caravan thuis op de oprit staat, dan is ie gewoon tegen hagelschade verzekerd.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Verzekering kiezen

Bericht door rutgerg » ma 12 apr 2021 12:24

[re.gif]


Ooooo dat verklaard een hoop. Dankjewel Daphne thumbup.gif
Laatst gewijzigd door Daphne op di 13 apr 2021 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote voorgaand bericht verwijderd
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Verzekering kiezen

Bericht door Daphne » ma 12 apr 2021 12:52

Nog even over de waardevermindering bij een kras die de functionaliteit niet aantast; wanneer je caravan voor nieuwwaarde is verzekerd mag je ook verwachten dat deze als nieuw wordt behandeld. Waardevermindering moet dan een keuze zijn, geen verplichting. Zodra de nieuwwaarderegeling niet meer van kracht is, zal die keuze vaker afhangen van de actuele waarde van de caravan en de kosten/baten.


Verzonden vanaf mijn iPhone 12 met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Verzekering kiezen

Bericht door EricS » ma 12 apr 2021 15:04

Ik kan je geen advies geven ( is zo persoonlijk..) wel een ervaring:

Vorige (Kip) caravan was verzekerd bij Unive, in 8 jaar 2x reclamatie gedaan, eenmaal kras op zijwand werd niet vergoed vanwege eigen schuld (?) en eenmaal nieuw tenttapijt door woelmuizen aangevreten werd niet vergoed vanwege ongedierte (kleine letters...) scratch.gif

Bij ophalen nieuwe caravan (Fendt) ter plekke online Aveco afgesloten op advies dealer. Nog geen 3 weken later in zuid Frankrijk enorme hagelbui op dak...bellen en filmpje gestuurd, alles geen probleem ( had geluk met module hagelschade ), kon eind van jaar op hun kosten gerepareerd worden. En ik had nog maar een maand premie betaald... whistle.gif schade bedrag? bijna 6500,-

Tijdens halen van caravan is onverklaarbaar de draaibare/verschuifbare TV meubel losgeraakt en gaan stuiteren als een sloopkogel in de caravan...
Ook dit is zonder morren en gedoe hersteld (veel hout moest dmv handwerk hersteld worden) op kosten verzekering...kosten? 5000,-
Beide door dealer laten doen en geen eigen kosten gehad.

Als je binnen jaar 2 van deze flinke kosten maakt en het wordt zo opgelost...Niets dan lof over Aveco thumbup.gif
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Kampeerliefhebber
Berichten: 491
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Re: Verzekering kiezen

Bericht door Kampeerliefhebber » ma 12 apr 2021 21:22

Fijn dat het zo goed is opgelost.

Ik ben voor de Bovag gegaan.

Katrienduck
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 3 jun 2018 16:15

Re: Verzekering kiezen

Bericht door Katrienduck » wo 26 mei 2021 11:37

iklees even mee in dit topic.
Ook wij moeten onze caravan verzekeren. We willen een niet al te hoge jaarprijs.
Wel storm, hagel verzekering en nieuwwaarde regeling voor 5 jaar.
Al verschillende maatschappijen berekend en voorwaarden gelezen, maar wat een oerwoud.
Als ik zo kijk kom ik op ohra, unive of acsi.
Aveco kwam bij mij wel echt forses dan de anderen.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Verzekering kiezen

Bericht door Hans 555 » wo 26 mei 2021 12:41

[re.gif]
Zo zaten wij dus ook. Alles zo'n beetje bekeken en vergeleken. Van de week de knoop maar doorgehakt en naar OHRA gegaan. Vandaag de bevestiging gehad. All Risk en 5 jaar nieuwwaarde uitkering bij total loss. Prima zo. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Katrienduck
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 3 jun 2018 16:15

Re: Verzekering kiezen

Bericht door Katrienduck » wo 26 mei 2021 12:45

Het zou mooi zijn als er 1 actueel overzicht was van 2021 waarop staat wat wel en niet verzekerd is op hoofdlijnen

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Verzekering kiezen

Bericht door Hans 555 » wo 26 mei 2021 13:04

Dat is op zich niet zo moeilijk. Maar de bijbehorende kleien lettertjes zijn het meest belangrijk. Ik ben toch uiteindelijk bij OHRA uitgekomen. Wat ik ook belangrijk vind is dat je op de site een berekening kan maken voor het te verzekeren object. Bv. bij AVECO kreeg je geen berekening zonder je hele doopceel af te geven, nou doet u dan maar niet.
Meeste verzekeraars doen niet zo moeilijk maar een enkeling dus wel.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Verzekering kiezen

Bericht door Daphne » wo 26 mei 2021 13:09

Voor de nieuwe caravan zijn wij ook opnieuw aan het kijken. AVECO komt wel duurder uit, maar gezien onze ervaring met deze maatschappij, zal het deze toch weer worden denk ik. Het persoonlijke contact met deze club is erg fijn en omdat onze dealer een overeenkomst heeft, vervalt het eigen risico bij schade.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Verzekering kiezen

Bericht door Wally » wo 26 mei 2021 13:42

[re.gif]

Op de een of andere manier hoef je bij schade zowel bij een caravan als auto zelden of nooit je eigen risico te betalen.
Ook al gaat een verzekering niet in zee met de desbetreffende reparateur.

Frans

homeonwheels
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 15 aug 2022 17:07
Locatie: West-Friesland

Re: Verzekering kiezen

Bericht door homeonwheels » zo 2 okt 2022 13:06

Mijn caravan heeft een hagelbestendig dak. Verzekeraar geeft aan dat het raadzaam is toch hagelverzekering af te sluiten omdat hagel ook de zijwanden kan beschadigen… Wat is wijsheid?
Van Stalling zeker organisatie heb ik een interessante offerte. Je betaalt dan met name voor de dagen dat de caravan uit de stalling is. Ga je vaker weg betaal je bij. Ga je minder vaak krijg je geld terug. Iemand ervaring hiermee?
Laatst gewijzigd door homeonwheels op zo 2 okt 2022 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Tabbert Rossini Booster 450TD 2022 achter BMW i4 edrive 40

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Verzekering kiezen

Bericht door Paul » zo 2 okt 2022 13:08

[re.gif] daar heeft je verzekeraar gelijk in.
Het is een hagelbestendiger dak wat niet hetzelfde is als een hagelbestendig dak.
En inderdaad de rest van de wanden kunnen schade oplopen.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

homeonwheels
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 15 aug 2022 17:07
Locatie: West-Friesland

Re: Verzekering kiezen

Bericht door homeonwheels » zo 2 okt 2022 13:12

Paul schreef:
zo 2 okt 2022 13:08
[re.gif] daar heeft je verzekeraar gelijk in.
Het is een hagelbestendiger dak wat niet hetzelfde is als een hagelbestendig dak.
En inderdaad de rest van de wanden kunnen schade oplopen.
Okay dankjewel voor je snelle reactie. Dan laat ik de hagel clausule erin.
Tabbert Rossini Booster 450TD 2022 achter BMW i4 edrive 40

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Verzekering kiezen

Bericht door Gemineye » zo 2 okt 2022 13:14

Daar heeft de verzekering zéker gelijk in. Ik kwam recent toevallig deze caravan tegen op MP; hagelbestendig dak, maar je ziet de schade bovenaan op de wand. Zonder verzekering voor hagelschade is dat niet verzekerd, en dat is best een dure schade.

Afbeelding
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”