Alko Mammut mover problemen. (caravan gaat er vandoor)

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Floortje2005

Alko Mammut mover problemen. (caravan gaat er vandoor)

Bericht door Floortje2005 » wo 30 dec 2020 19:06

Beste lezer,

Hier even een stukje over mijn ervaringen met de Alko Mammut mover. (je gelooft het niet!!!!!!!)

Dit jaar een nieuwe caravan gekocht een Dethleffs Nomad. Net zoals bij onze vorige caravan wilden wij graag weer een mover. Ivm de bodemvrijheid en het gebruiksgemak gekozen voor een ALKO Mammut. Niet de goedkoopste mover maar wel degelijke en veilige mover.

Tijdens onze eerste (proef) vakantie op de camping ging het al mis. Ik was wat boodschappen aan het doen toen mijn vrouw mij opbelde (lichte paniek) dat de caravan er vandoor ging..... hu? Nou ja er vandoor ging... zij zat in de caravan toen op enig moment zij wat hoorde. Zij had in eerste instantie niet in de gaten wat er aan de hand was. Het bleek dat de mover (het is een volautomaat) was ingeschakeld en dat de rollen op de wielen waren gezet. Vervolgens probeerde de mover de caravan te verplaatsen. Omdat de caravan op de steunen stond en op de handrem was dit maar zéér beperkt mogelijk.
Mijn vrouw is de caravan uitgerend en keek toen om zich heen. Uiteindelijk zag zij iemand op circa 25 meter afstand een caravan op de plek zetten middels een mover.

Wat is er gebeurd: Het bleek dus mogelijk om met een andere afstandsbediening onze mover in te schakelen en de mover in beweging te zetten.Gelukkig zijn er géén ongelukken gebeurd en was er oog géén materiële schade. Wij hebben later wat testen gedaan met de mover van de andere eigenaar (ook een Alko Mammut). Het bleek dat wij allebei in dezelfde periode, maar allebei bij een andere dealer de mover onder de caravan hebben laten zetten. Ik kon met mijn afstandsbediening zowel mijn mover als de mover van de andere eigenaar bedienen en visa versa. Je moet normaal gesproken om de mover in te schakelen de afstandsbediening bij een soort sensor houden. Ook dit bleek niet noodzakelijk om de mover in te schakelen.

Wij hebben vervolgens beiden contact opgenomen met Alko. In eerste instantie gaf Alko aan dat het onmogelijk was wat wij beiden aangaven. Later gaven zij toe dat er kennelijk in een kleine 40 tal systemen een fout zit waarmee dit probleem zich voor zou kunnen doen.

Ik vroeg mij af of anderen ook een dergelijke ervaring hebben gehad met een Alko mover. Ik zou dat graag horen. In ons geval ging het dus om de ALKO mammut.

Wij hebben nu voorgesteld om de mover te laten vervangen door Alko voor een exemplaar waar dit niet bij kan voorkomen. Alko moet daar nog op reageren. We zijn er inmiddels al een half jaar mee bezig. Ik heb al wel een andere afstandsbediening ontvangen welke het probleem zou moeten verhelpen. Helaas. Ik heb nu twee afstandsbedieningen welke beide werken op de mover.

Groeten Floor

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Alko Mammut mover problemen. (caravan gaat er vandoor)

Bericht door Jan van Vijven » wo 30 dec 2020 19:31

Dit is een lot uit de loterij wat iedereen kan overkomen, wij hebben zoiets meegemaakt met een miljoenen installatie in Singapore.
Kan gebeuren...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Alko Mammut mover problemen. (caravan gaat er vandoor)

Bericht door Daphne » wo 30 dec 2020 19:36

Jeetje dat was schrikken. Kun je de mover niet van de accu afkoppelen? Ik schakel de mover van de accu af als de caravan op z’n plek staat.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Alko Mammut mover problemen. (caravan gaat er vandoor)

Bericht door Ab » wo 30 dec 2020 19:43

Een groot gedeelte van het probleem is op te lossen met een hoofdschakelaar op een goed bereikbare plaats. De mover doet dan helemaal niks.
Eigenlijk lost dat alle problemen wel op.
De kans dat hetzelfde nog eens gebeurt is ook heel klein, en dat je tegelijk met iemand anders gaat moveren bijna te verwaarlozen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Alko Mammut mover problemen. (caravan gaat er vandoor)

Bericht door Jan van Vijven » wo 30 dec 2020 19:46

Onze accu schakelde automatisch na een aantal minuten af dan kan dit niet gebeuren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
ElddisCrusader
Berichten: 116
Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
Locatie: Vlissingen

Re: Alko Mammut mover problemen. (caravan gaat er vandoor)

Bericht door ElddisCrusader » wo 30 dec 2020 19:50

Wij hebben een andere mover maar net als Daphne al suggereert schakelen wij de mover los van de accu met een 12V schakelaar. De buurman kan dan met zijn afstandbediening aan de gang gaan maar in onze caravan reageert de mover daar niet op. Je hebt tegenwoordig zoveel apparatuur die op afstand geschakeld wordt dat dat het eenvoudigst is om te doen. Zo'n schakelaar kun je er eenvoudig zelf tussen zetten. Anders laat je het de dealer doen.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Alko Mammut mover problemen. (caravan gaat er vandoor)

Bericht door BertJan » wo 30 dec 2020 20:05

Dit kan eigenlijk niet voorkomen met moderne movers, 2 beveiligingen die niet werken, maar helaas is kan het bij alko dus toch. mijn mening over de alko mover, eronderuit geld terug en een ander mover plaatsen, (maar dat was al mijn mening).
dit item weer een bevestiging, en zeker omdat alko altijd in 1e instantie aangeeft dat het niet kan.
gelukkig heb je niet meer schade met dit gevaarlijke voorval.
Laatst gewijzigd door BertJan op wo 30 dec 2020 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Alko Mammut mover problemen. (caravan gaat er vandoor)

Bericht door deusjevo » wo 30 dec 2020 20:08

Ik dacht dat elke mover een hoofdschakelaar had?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Alko Mammut mover problemen. (caravan gaat er vandoor)

Bericht door iemand » wo 30 dec 2020 20:23

Mechanische schakelaar of stekker is mi altijd nodig. Je moet toch ook een noodstop handeling kunnen doen.

Een gegarandeerde unieke code bestaat niet, blijkt maar weer.
En dan bestaat er de kans dat je caravan er mogelijk "volautomatisch" vandoor gaat Haphop

Gelukkig was er iemand aanwezig en anders wordt het haast "even Apeldoorn bellen".
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Alko Mammut mover problemen. (caravan gaat er vandoor)

Bericht door SBerend » wo 30 dec 2020 20:38

Dit jaren geleden gezien op een camping in Duitsland. Raar gezicht en vooral paniek in de caravan. Bleek dat op de caravan die moest blijven staan geen hoofdschakelaar aanwezig was en ook volautomatische mover had. Stond ook niet op de handrem. Handmatige movers hebben daar geen last van omdat je deze zelf op de band moet "zetten".
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Alko Mammut mover problemen. (caravan gaat er vandoor)

Bericht door Daphne » wo 30 dec 2020 20:43

Reactieopvoorgaandebericht

Er zijn ook genoeg caravanners die de mover op de wielen laten staan omdat ze denken dat het anti-diefstal is of dat het zoveel gedoe is omdat ze een handmatige mover hebben......
Dus een hoofdschakelaar is altijd nodig. De mover kan ook op hol slaan tijdens het moveren, dan maakt het geen fluit uit of het een volautomaat is of niet.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Alko Mammut mover problemen. (caravan gaat er vandoor)

Bericht door SBerend » wo 30 dec 2020 21:18

Klopt. Daar ben ik het mee eens. Daarom haal ik altijd de mover (halfautomaat) van de wielen af. Tevens ben ik van mening dat de druk op de banden ook niet altijd goed is.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko Mammut mover problemen. (caravan gaat er vandoor)

Bericht door Chris » wo 30 dec 2020 22:27

Een moderne moverbediening ( zoals deze Mammut) werkt volgens het DECT systeem.
De afstandsbediening heeft een "frequentie" en de mover elektronica moet daarop "gepaired" worden
Dan leert de elektronica welke zendfrequentie de AB heeft.
Inprincipe is er geen gelijke mogelijk dus... alle AB's zijn uniek.
De AB is dus de baas, de elektronicabox leert.
Als die elektronica een fout heeft en alle AB's accepteert is de zaak om de elektronica box te vervangen.
De motoren onder de hut kunnen gewoon blijven zitten, dat zijn de "domme" dingen eigenlijk.

Maar blijft...daarnaast....
Een hoofdschakelaar is en blijft een hoofdschakelaar...
Alles uit.... dat is alles uit en dan staat er nergens spanning op... kan er nooit meer wat gebeuren.
Simpel een dikke schakelaar tussen de + draad van de accu... wel goede kwaliteit aansluitogen en een goede schakelaar gebruiken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Alko Mammut mover problemen. (caravan gaat er vandoor)

Bericht door Paul Vingerhoets » do 31 dec 2020 14:02

Reactieopvoorgaandebericht
Dit wil dus zeggen dat de ab door de fabriekant voorzien wordt van een unieke code, maar als door een foutje meerdere ab voorzien worden van dezelfde unieke code loop je zomaar toch het risico dat er meerdere stuurkasten reageren op dezelfde ab.

Alleen als de ab en de stuurkast samen een unieke code kunnen produceren dan zou een dergelijk probleem voorkomen kunnen worden lijkt me
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko Mammut mover problemen. (caravan gaat er vandoor)

Bericht door Chris » do 31 dec 2020 14:10

Reactieopvoorgaandebericht
Bijna..

Elke AB heeft een unieke DECT code.
Dat is net zoiets als met alle draadloze huistelefoons, allemaal een eigen versleuteling.
Je leert doorgaans met de AB dus de stuurkast welke code deze specifieke AB heeft.
Wat er bij Alko mis is gegaan weet ik niet.
Maar TS heeft al de 2e AB en die 2 blijken samen te kunnen werken....dat is een onmogelijkheid.... of een fout in de ontvanger, de stuurkast.

Elke moderne AB moet je pairen aan de stuurkast.....zo is de techniek.
En bij TS is daar een misser...


Vroeger, ten we nog met simpele FM signalen werkte was het helemaal niet gek zelfs dat je met allerlei externe storingen te maken kon krijgen.
En het gebeurde dus ook dat je buurman met jou caravan ging moveren.
De 27MC die daar toen alleen voor beschikbaar was had meen ik maar 12 verschillende kanalen.
Met de huidige DECT technieken zijn dat miljoenen verschillende "kanalen"..... als de techniek goed is tenminste.
Alko heeft hier een "klusje"
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Alko Mammut mover problemen. (caravan gaat er vandoor)

Bericht door henry12 » do 31 dec 2020 14:44

Chris schreef:
wo 30 dec 2020 22:27

De AB is dus de baas, de elektronicabox leert.
Als die elektronica een fout heeft en alle AB's accepteert is de zaak om de elektronica box te vervangen.
De motoren onder de hut kunnen gewoon blijven zitten,
Chris , is het niet zo dat bij de Mammut mover de besturing in de motoren zit ?.
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko Mammut mover problemen. (caravan gaat er vandoor)

Bericht door Chris » do 31 dec 2020 15:58

Reactieopvoorgaandebericht
Dat is wel zo, maar de ontvangende elektronica is het probleem geval.
Die kan je vast wel separaat van de mover mechanische delen wisselen lijkt mij.

Wat ik effe niet snap..
Hoe kan de mover AAN zijn gegaan...de activerings sensor zit voorop de dissel toch???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Alko Mammut mover problemen. (caravan gaat er vandoor)

Bericht door AadB » do 31 dec 2020 20:24

Wij hebben ook een Alko mammoet mover maar hebben iets dergelijks gelukkig nooit meegemaakt.
Je dient de AB bij een oog te houden om de mover in te schakelen, dit werkt als een hoofdschakelaar. Na een minuut niet moveren gaat alles uit.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
JosD
Berichten: 616
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 15:57

Re: Alko Mammut mover problemen. (caravan gaat er vandoor)

Bericht door JosD » do 31 dec 2020 22:09

Inderdaad, ook wij hebben een Alko mover, je moet de afstandsbediening echt tegen de sensor aanhouden om te koppelen.
Al zit je er maar 1cm vanaf dan werkt hij niet, begrijp dan ook niet helemaal hoe een (andere) afstandsbediening verbinding heeft kunnen krijgen. Zou de vrijgave van de sensor dan niet werken of niet goed aangesloten zijn ?
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023

Jekihero

Alko Mammut mover problemen. (caravan gaat er vandoor)

Bericht door Jekihero » vr 1 jan 2021 09:54

(Aangepast wegens onnodig quoten)

RE.gif
+1

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Alko Mammut mover problemen. (caravan gaat er vandoor)

Bericht door Jan van Vijven » vr 1 jan 2021 09:58

Gewoon een goede en vooral de mooiste mover.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Jekihero

Re: Alko Mammut mover problemen. (caravan gaat er vandoor)

Bericht door Jekihero » vr 1 jan 2021 10:21

Mijn vorige post is de quote weggehaald daarom nog maar een keer en iets uitgebreider.

De AB voor het oog houden zorgt ervoor dat de AB daarna met de elektronica kan communiceren (het z.g. pairen) en daar zit m.i. de truc. Je kunt de AB als waarschuwing een geluid laten maken nadat de controle lampjes achtereenvolgens hebben geknipperd en communicatie op gang is gebracht, en dan kun je moveren. Is ook handig omdat in fel zonlicht de ledjes niet altijd even goed zichtbaar zijn.

Zonder dit protocol te hebben doorlopen bereiken de AB en de moverelectronika elkaar niet en zou moveren ook niet moeten kunnen. Uitschakelen van AB altijd pas als de rollen helemaal zijn teruggetrokken.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Alko Mammut mover problemen. (caravan gaat er vandoor)

Bericht door Jan van Vijven » vr 1 jan 2021 10:30

Je quote is verwijderd omdat herhalen van een voorgaand bericht niet nodig is, en dus niet toegestaan, lees even de spelregels.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Alko Mammut mover problemen. (caravan gaat er vandoor)

Bericht door WillyL » vr 1 jan 2021 11:00

Alko spreekt van een 40-tal gevallen, dus zal het wel een fout in de software zijn en gelukkig beperkt.
Drie dingen die ik niet goed beprijp,:
1/ waarom staat er geen hoofdschakelaar - allicht omdat dit niet verplicht is
2/ waarom deed Alko eerst weigerachtig en moest het 6 maand duren en geven ze niet gewoon toe en vervangen hun spul
3/ waarom doet Alko geen terugroepactie voor de 40-tal movers die de fout hebben.

Mijn s inziens een schande voor zulk een alom gerenomeerd merk. Nogmaals een fout en herinneren jullie zich de topic(s) over verkeerde recaties op de joystickbewegingen van de eerste Mammutmovers? Ook hier blonk Alko echt niet uit in gebruiks- en klantvriendelijkheid.

Gelukkig heb ik die dingen niet.
Mijn Reich-compact doet wat hij moet doen en dat al 10 jaar en ja, daar zit een hoofdschakelaar bij.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Alko Mammut mover problemen. (caravan gaat er vandoor)

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 1 jan 2021 11:52

Alko zal niet precies weten waar al die 40 units naar toe gegaan zijn of in welke units het probleem zich voor doet, dus kunnen ze niets anders doen dan wachten tot de klanten zich melden.

En ja het is niet netjes maar de meeste fabrikanten staan niet voorop als het gaat om problemen onderkennen en oplossingen bedenken
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Plaats reactie

Terug naar “Movers”