fietsendrager voor 2 elekrische fietsen

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen

Bericht door Daphne » ma 7 dec 2020 10:23

texi schreef:
zo 6 dec 2020 14:40
beste

welke fietsendrager is het beste voor onze kip greyline 47 tdb special 2002 ?
op de dissel of achterop
hebben 2 elektrische fietsen a 24kg (accu's los in de auto)

of heeft iemand een gebruikte voor ons ?
Aangeboden gebruikte fietsendragers zijn meestal niet geschikt voor e-bikes, de meeste worden van de hand gedaan omdat ze overstappen op een geschikte drager voor e-bikes. Er zijn een aantal fabrikanten die fietsdragers voor de caravan aanbieden, die ook voor e-bikes geschikt zijn. Kijk bij Thule, Fiamma of Enduro op de site of bezoek een dealer die deze dragers in het aanbod heeft. Het merk van de caravan doet niet ter zake, de lengte van de dissel en eventueel versteviging van de achterzijde van de caravan wel.

Over voor- of achterop de caravan is al veel geschreven en leidt steevast tot hevige discussies. Gebruik de zoekfunctie maar eens als je de tijd hebt :wink:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Fam de Goeij
Berichten: 423
Lid geworden op: za 28 nov 2009 14:08
Locatie: lage vuursche

Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen

Bericht door Fam de Goeij » di 17 aug 2021 16:41

Hallo ,
Wij hebben twee electrische mountainbikes ,die zonder accu 21 kg wegen .
We tilden ze altijd op de thule fietsdrager op het dak van de auto. Beiden staan we dan op een caravan opstapje. Het ging altijd maar was niet gemakkelijk.
Nu denken we toch over de uitschuifbare enduro disseldrager ,maar we vragen ons af of naar voren schuiven wel mogelijk is ?
Daar steekt immers de slinger van het neuswiel omhoog en de ruimte onder de midden motor van shimano is maar 24 cm .

Wie heeft ervaring met deze drager en lage midden motor op beide fietsen ?

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen

Bericht door moyzo » di 17 aug 2021 18:55

De enduro bc 260 werkt perfect bij onze ebikes met lage Bosch middenmoter, we hebben ook sinds dit jaar en het is een kwestie van goed neerzetten en plaatsen dan kan hij helemaal naar voren. In een ander draadje enduro bc 260 staan onze foto’s en van veel andere forumleden van dit type drager viewtopic.php?f=64&t=36443
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen

Bericht door iemand » di 17 aug 2021 20:29

Of het mooi past, hangt van de lengte van de dissel af.

Voor een goed vergelijk zou je dat kunnen vermelden als je een advies geeft.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Edze
Berichten: 4
Lid geworden op: za 29 aug 2020 09:46

Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen

Bericht door Edze » ma 20 sep 2021 15:42

Wij hadden de (elektrische) fietsen zonder accu op het dak van de auto liggen (een bikelift).
Deze hebben wij nu te koop ivm aanschaf hogere auto.
Bikelift.jpg
Bikelift 2.jpg

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen

Bericht door Morgoth » ma 20 sep 2021 22:47

Als je een derailleur hebt valt de ketting er af als de fiets plat ligt lijkt me. Bovendien lijkt me de kans op beschadigingen van fiets of auto aanzienlijk. Misschien zit ik er naast maar persoonlijk vind ik deze manier van fietsen vervoeren maar griezelig.

Zoals inmiddels wel bekend vervoer ik één fiets voorop en één fiets achterop. Ik heb deze vakantie in Frankrijk geprobeerd hoe de combi rijdt bij 130kmh. Gewoon snaar strak. En ik heb geen moderne caravan met moderne as.

Ik heb onderweg veel slingerende caravans gezien. Met en zonder fietsen achterop, grote en kleine caravans. Ik vind ook dat fietsen achterop niet de beste oplossing is maar het is niet per definitie slinger gevaarlijk
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen

Bericht door Ab » di 21 sep 2021 17:57

Het verhoogt dat gevaar echter wel aanmerkelijk..
Jij rijdt met een relatief zware auto en een relatief lichte caravan.
Logisch dat het goed rijdt, maar is niet representatief, en zegt niks over andere combinaties.
Ga maar eens rijden met een combinatie waarvan de caravan net zo zwaar als de auto is.

De ketting van de derailleur valt er nooit af als ik de fietsen plat achterin mijn auto leg.
De ketting blijf immers altijd op voldoende spanning door de veer in de derailleur.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen

Bericht door Morgoth » di 21 sep 2021 22:11

[re.gif]
Dat weet ik ook. Daarom zeg ik ook dat fietsen achterop de slechtste oplossing is, maar dat het niet perse tot problemen hoeft te leiden.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen

Bericht door Niels83 » wo 22 sep 2021 00:06

[re.gif] [re.gif]
Ik kan me niet voorstellen dat bij dit systeem de fiets de auto kan raken, anders zou het niet op de markt komen. Zo ook zal de fiets voldoende afstand van elkaar houden. Desnoods schuif je er wat cvbuis isolatie tussen. Ik heb jaren 2 racefietsen vervoert op zo'n kofferbak hang drager. Die fietsen waren duurder dan de auto, met wat isolatie er tussen geen krasje op de fiets.

Dat de ketting eraf valt, maakt natuurlijk niets uit, een derraileur die goed is afgesteld, lijdt een ketting zelf er weer terug op.

Het ziet er vooral gek uit, maar het zal werken, al denk ik dat het opbeuren van 2 fietsen nog steeds best een gewicht is. Het blijft 50 kilo.

Advies dat het meest terug komt is op de auto, dat is best een gewicht, en daarbij komt ook de vraag wat het dak mag hebben dan wel wat er aan gewicht nog in mag. Bij ons is dat maar 150 kilo als we er in zitten.

Persoonlijk zou ik denken aan 1 op de dissel als dat kan en in de caravan door middel van een fietsendrager op plankjes zo knutselen dat hij niks beschadigd.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen

Bericht door Ab » wo 22 sep 2021 00:44

Paul Vingerhoets schreef:
zo 6 dec 2020 21:58
En toch rijden er heel veel caravans rond met de fietsen achterop en niet maar 1 zie ze soms met wel 4 (2volwassen en 2 kinder fietsen) achterop.

Zouden die dan allemaal elk jaar een andere caravan moeten kopen omdat ze van de weg geslingerd zijn lekkerpuh
Ja..wel heel veel. Statistisch gezien.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen

Bericht door Morgoth » wo 22 sep 2021 08:33

[re.gif]
Ik heb Youtube even doorgespit. Er staan tig filmpjes op met slingerende en gecrashte caravans. Weet je hoeveel van die caravans fietsen achterop hadden? Niet één!
Statistisch gezien is het dus veel veiliger om fietsen achterop te vervoeren mrgreen.gif mrgreen.gif mrgreen.gif

Maar alle gekheid op een stokje, als het kan zou ik ook zeker de fietsen niet achterop zetten. Maar ik denk wel dat de soep niet altijd zo heet gegeten wordt als ie hier wordt opgediend. Ik weet dat zo ongeveer het gehele forum hier niet mee eens is maar het blijft mijn mening.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen

Bericht door Ab » wo 22 sep 2021 09:59

Fendt, wat toch best een serieuze caravanbouwer is, waarvan je toch wel mag aannemen dat ze best iets meer verstand van caravans hebben dan de gemiddelde forumlezer, raadde het altijd ernstig af om fietsen achterop te vervoeren.
Ze namen daarvoor ook geen versteviging meer op in de achterwand.
Onder druk van de markt hebben ze nog even wel een model gemaakt met een fietsendrager een paar jaar geleden. Op het chassis aan de achterkant. Heel mooi.
Je kon dat alleen bestellen gecombineerd met een ATC systeem.
Dat bij een beginnende slingering direct ingrijpt en de remmen van de caravan bekrachtigt.
Zonder vonden ze te gevaarlijk blijkbaar.

Of het nog steeds een optie is weet ik niet.
Ik hoor of zie er weinig meer over.

Ik schreef dit ook alleen maar om effe te laten weten hoe de vakmensen er over denken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen

Bericht door Morgoth » wo 22 sep 2021 10:46

[re.gif]
Je hoeft me niet te overtuigen, we zijn het met elkaar eens. Een fietsendrager achterop beïnvloed het weggedrag van de caravan nadelig.
Het enige wat ik er aan toe wil voegen is: De mate van beïnvloeding verschilt echter per caravan en per combi.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen

Bericht door Niels83 » wo 22 sep 2021 13:45

[re.gif]
Het lastige bij deze discussie is dat een ongeluk vaak een combinatie van factoren is. Je kunt 10 jaar lang met een instabiele caravan rijden zonder ongelukken, maar als de factoren bij elkaar komen, bijvoorbeeld een gat in de weg met zijwind een ernstig ongeluk krijgen.
Zo reed mijn schoonvader altijd met 3 stops naar zuid Frankrijk 3x tanken 1x kort lunchen. Dat is altijd goed gegaan, maar dat maakt het nog geen veilig onderneming. En dat betekend al helemaal niet dat om de 2 uur stoppen, even pauzeren of rijders wissel niet veel veiliger is.

De fietsen achterop maakt de caravan minder stabiel, in hoeverre je dit merkt kan afhankelijk zijn van de caravan. Maar als ik voor mijzelf spreek wil ik het liefst met de meest stabiele combi de weg op, en dus nemen wij alleen fietsen mee op het dak van de auto.

Dat mensen soms geen idee hebben bewijst het filmpje van de slingerende caravan van een paar maanden terug ik dacht van micky. Sommige zullen denken dat het er bij hoort. Mijn auto monteur haalt de auto vaak op, zij vertelde over een klant die de auto voor periodiek onderhoudt op liet halen, waar ze bij het wegrijden direct merkte dat de auto niet spoorde slingerde alle kanten op, veer gebroken, klant had niks gemerkt. Dat sommige mensen dus totaal geen gevoel hebben voor autorijden maakt het in mijn beleving legitiem om fietsen achterop altijd af te raden.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen

Bericht door deusjevo » wo 22 sep 2021 14:37

Morgoth schreef:
ma 20 sep 2021 22:47

Zoals inmiddels wel bekend vervoer ik één fiets voorop en één fiets achterop. Ik heb deze vakantie in Frankrijk geprobeerd hoe de combi rijdt bij 130kmh. Gewoon snaar strak. En ik heb geen moderne caravan met moderne as.
Tja, met 130 rechtdoor rijden zal nog best lukken maar is niet echt boeiend.
Wat wel boeiend en meer bij de werkelijkheid ligt is de reactie na een uitwijk manoeuvre of goede correctie aan het stuur bij zeg 100 km per uur.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen

Bericht door Morgoth » wo 22 sep 2021 15:27

[re.gif]
Daar heb je ook gelijk in maar je voelt aan de combi wel hoe stabiel hij is bij rijbaanwisselingen en bij het inhalen van vrachtwagens.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen

Bericht door Ab » wo 22 sep 2021 17:06

Dat kan je alleen maar goed voelen als je er geen stabilisator erop hebt staan.
Dat ding onderdrukt de bewegingen een beetje.
Stabieler wordt het echter totaal niet.
Probeer het nog maar eens bij 130 km zonder de stabi erop.
Dan weet je het pas echt..
Doe dat toch maar niet...het kan maar zo echt verkeerd aflopen. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: fietsendrager voor 2 elekrische fietsen

Bericht door Ab » wo 22 sep 2021 17:17

Morgoth schreef:
wo 22 sep 2021 10:46
[re.gif]
Je hoeft me niet te overtuigen, we zijn het met elkaar eens. Een fietsendrager achterop beïnvloed het weggedrag van de caravan nadelig.
Het enige wat ik er aan toe wil voegen is: De mate van beïnvloeding verschilt echter per caravan en per combi.
Ja, ongetwijfeld.
Maar waarom zou je niet voor het allerbest haalbare weggedrag en veiligheid in noodsituaties kiezen in plaats van een beetje minder?
Het zou net het kleine beetje verschil kunnen maken tussen crashen en het spul net op de weg houden.
Het nedelig beinvloeden van weggedrag is in mijn ogen iets wat je nooit moet doen als je het kunt voorkomen.
Er zijn genoeg andere opties om voor te kiezen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”