Truma verwarming S 5002 E

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
wvbeveren

Truma verwarming S 5002 E

Bericht door wvbeveren » ma 12 okt 2020 16:30

Hallo beste mensen, ik ben in het bezit van een stacaravan met bovenstaande kachel voor de verwarming van de hele caravan via hetelucht.
Alleen, de ontsteking doet het niet meer.
Nu weet ik van de batterijen in het zwarte kastje aan de voor-/onderkant van de verwarming. Maar ik wil graag het Thermokoppel vervangen.
Is er iemand die dat ooit eens gedaan heeft? Volgens mij zit de Thermokoppel onder de vloer bij de branders. Dat is prima, maar hoe kom ik daarbij?
Is de unit een beetje op te lichten zodat ik er dan bij kan? Natuurlijk, eerst gas- en elektriciteit er afschakelen.
Vind de constructie wat lastig, je kan niet lekker bij dat Thermokoppel.
Iemand een goed idee? Graag!!!
groet
WIm

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Truma verwarming S 5002 E

Bericht door Micky » ma 19 okt 2020 08:55

RE.gif

Hier heb je een link naar de exploded view, hiermee zou het je moeten lukken, anders een monteur laten komen mrgreen.gif

https://www.jasicamp.nl/media/docs/391380400.pdf
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Truma verwarming S 5002 E

Bericht door Morgoth » ma 19 okt 2020 11:42

Als je thermokoppel defect is, dan ontsteekt je kachel nog wel. Alleen gaat ie na een tijdje vasthouden van de knop weer uit. Wanneer de ontsteking het niet doet ligt het NIET aan het thermokoppel.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Corvanwaesberge
Berichten: 160
Lid geworden op: do 15 mar 2018 00:20

Re: Truma verwarming S 5002 E

Bericht door Corvanwaesberge » ma 19 okt 2020 12:11

Het probleem zit naar mijn idee in de Zündautomat (pos. 20 op de tekening), de Zündkerze (pos. 34) of de verbinding tussen deze twee.
Zit misschien het stekkertje (35) los? Controleer alle overige stekkertjes die je ziet.
Denk erom dat je een flinke opdoffer kunt krijgen als je de bougie beetpakt terwijl hij probeert te ontsteken.
Subaru Forester met Solifer Artic 520

Plaats reactie

Terug naar “Gas”