Al eens aanspraak gemaakt op waterdichtheids garantie?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
VAM
Berichten: 171
Lid geworden op: do 28 jun 2018 09:29

Re: Al eens aanspraak gemaakt op waterdichtheids garantie?

Bericht door VAM » ma 17 okt 2022 10:17

In 2019 een nieuwe Kip Kompakt gekocht. De Kip fabriek geeft 6 jaar garantie op "waterdichtheid" mits er de eerste 6 jaar jaarlijks een vochtmeting plaats heeft gevonden door een erkend dealer.
Die vochtmetingen heb ik uiteraard netjes laten doen. Gelukkig maar!!!
Afgelopen voorjaar, bij de vierde meting, werd er vocht geconstateerd in een wand. Dus de caravan terug naar Hoogeveen waar ze dat probleem keurig én dus ook onder garantie hebben opgelost.
Dus het antwoord op de vraag van TS is JA.
Mazda CX5 met Kip Kompakt Travel 2019

R_S_P
Berichten: 196
Lid geworden op: za 31 mei 2008 17:31
Locatie: Prov.Utrecht

Re: Al eens aanspraak gemaakt op waterdichtheids garantie?

Bericht door R_S_P » di 18 okt 2022 19:04

BertJan schreef:
vr 14 okt 2022 20:53
als je geen gebruik maakt van de 12 jaar vochtgarantie (dus geen controle's doet) kan je het beste het 1e jaar ook overslaan, 24 maanden heb je altijd garantie dus ook op vocht.
Is niet waar, Fendt eist dat de vochtmeting al na 12-18 maanden plaats vind, anders vervalt de garantie.
MET MIJN GEDACHTEN ERGENS ANDERS, BEN IK ALTIJD OVERAL.
Fendt Saphir 465 MY2021/ VW Tiguan 1.4 4-Motion High-Line

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Al eens aanspraak gemaakt op waterdichtheids garantie?

Bericht door BertJan » di 18 okt 2022 23:34

Fendt heeft niets te zeggen over de nederlandse wetgeving. 24 maanden garantie, ze mogen zeggen wat ze willen in de garantievoorwaarden maar de wet gaat voor.

Arthurj
Berichten: 661
Lid geworden op: za 27 aug 2022 12:13

Re: Al eens aanspraak gemaakt op waterdichtheids garantie?

Bericht door Arthurj » di 18 okt 2022 23:37

[re.gif]

Tenzij de garantievoorwaarden uitgebreider zijn dan de wetgeving mrgreen.gif
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Al eens aanspraak gemaakt op waterdichtheids garantie?

Bericht door Micky » wo 19 okt 2022 17:49

Gemineye schreef:
zo 16 okt 2022 10:15
Ik lees dat er bijna nooit iemand last heeft van lekkage met een nieuwe caravan. Ik zou die gok niet durven nemen eerlijk gezegd. Meet het desnoods zélf (liefst na het seizoen na flinke regen ofzo) of laat de dealer het doen als je dat een goed gevoel geeft. Mijn vader kocht in 2005 een nieuwe kip celebration 44TDB, en bracht deze plichtsgetrouw ieder jaar voor een beurtje + vochtmeting. Ik ben niet helemaal zeker meer, maar ik denk zo ergens rond 2010/2011/2012 is er wel degelijk een probleem geconstateerd helemaal rechtsvoorin bovenin de toiletruimte.

De dealer heeft toen het hele front aan de bovenzijde los gehad en opnieuw gekit, en aan de binnenzijde is de hele betimmering vervangen voor nieuwe. Echt keurig opgelost, maar zonder garantie zou dat denk ik best kostbaar zijn geweest.

Doe waar je jezelf goed bij voelt, maar dat nieuwe caravans niet lekken zou ik niet zomaar van uit gaan.


Eigenlijk vind ik het best verdedigbaar dat een fabrikant een jaarlijkse meting vereist (of je daar voor moet betalen is even een tweede), puur omdat die fabrikant wil voorkomen dat je na 10 jaar langskomt met een caravan die Total loss is omdat hij al 10 jaar gelekt heeft. De fabrikant wil gewoon die gevolgschade minimaliseren en dat lijkt me een eerlijk belang.
Mijn Kip had een lekkage door fabrieksfout, onder de strip (halverwege de zijwand, zeg maar 1,3m boven de grond) zit de bovenplaat over de onderplaat, dat was ergens niet goed gegaan, met als gevolg dat door ouderdom er vocht achter de strip was gekomen en dus naar binnen gelekt, plekje midden op de wand in de badkamer 12 jaar geleden snel ontdekt en verholpen door mijn ouwe heer, toen de caravan nog van mijn ouders was.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Al eens aanspraak gemaakt op waterdichtheids garantie?

Bericht door Gemineye » wo 19 okt 2022 17:56

[re.gif]

En daarom dus frequent meten om dit soort dingen zo snel mogelijk te ontdekken!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Al eens aanspraak gemaakt op waterdichtheids garantie?

Bericht door Micky » do 20 okt 2022 11:50

[re.gif]

klopt, de strip die erover zit heeft vele jaren het water buitengehouden, ,aar door ouderdom is de kit doorgaan lekken en zo is het dus gekomen thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Al eens aanspraak gemaakt op waterdichtheids garantie?

Bericht door WillyL » za 22 okt 2022 11:35

Ik lees hier soms problemen na 12 jaar of later. Indien de garantie maar 6 of 10 jaar is dan is het alleen heel goede bereidwilligheid van de dealer/fabrikant om het probleem gratis op te lossen na die garantieperiode. Dat siert hen dan.
Binnen de garantieperiode is het dat trouwens ook - zij zouden moeilijk kunnen doen over foutief gebruik.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”