ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: za 20 jun 2020 21:20
ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?
Hallo,
ik heb voor mijn nieuwe Fendt 515 SGE een ALKO AKS Safety Premium disselslot gekocht.
er wordt geadviseerd om dit slot ook tijdens het rijden gemonteerd te houden, zodat de aangekoppelde caravan niet bv. op een parkeerplaats gestolen kan worden.
toch wordt er specifiek gewaarschuwd voor "gevaar voor schade tijdens manoeuvreren"?
heeft iemand van jullie een idee wat men hiermee bedoelt c.q. wat voor risico's je loopt tijdens insteken, draaien, achteruitrijden etc.?
Bvd voor jullie hulp :)
grt,
Herman
ik heb voor mijn nieuwe Fendt 515 SGE een ALKO AKS Safety Premium disselslot gekocht.
er wordt geadviseerd om dit slot ook tijdens het rijden gemonteerd te houden, zodat de aangekoppelde caravan niet bv. op een parkeerplaats gestolen kan worden.
toch wordt er specifiek gewaarschuwd voor "gevaar voor schade tijdens manoeuvreren"?
heeft iemand van jullie een idee wat men hiermee bedoelt c.q. wat voor risico's je loopt tijdens insteken, draaien, achteruitrijden etc.?
Bvd voor jullie hulp :)
grt,
Herman
Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?
Ik heb dezelfde koppeling en slot.. en zou niet weten hoe je met rijden schade kan maken aan je spul.
Misschien zo'n standaard regeltje om claims te vermijden?
Aan de andere kant..
Lang niet iedereen is het met je eens dat je met slot moet rijden...alhoewel ik het zeker goed snap waarom..en ook wel eens heb gedaan.
Ook hier verdeelde meningen... veiligheids issue bij b.v. brand.
Snel ontkoppelen van een of ander is er niet bij met slot..
Maar ja... bij brand ga ik toch rennen... wat fikt krijg ik toch niet uit..
Ik wil je wel twee andere waarschuwingen meegeven..
1e... gebruik zeker ook een safety bal als je dit slot b.v. thuis gebruikt, anders is het nog mogelijk om de caravan met een afgeraaide trekhaak aan te pikken.
2e... Let er op dat je de pin niet op je tenen laat vallen... dat doet verrekte pijn en voel je na een week nog.. helaas ben ik ervaringsdeskundige...
Ik heb wel even van achter naar voor gebeden toen... mozes wat komt dat aan...pin niet beschadigd trouwens..( voor de geinteresseerden)
Misschien zo'n standaard regeltje om claims te vermijden?
Aan de andere kant..
Lang niet iedereen is het met je eens dat je met slot moet rijden...alhoewel ik het zeker goed snap waarom..en ook wel eens heb gedaan.
Ook hier verdeelde meningen... veiligheids issue bij b.v. brand.
Snel ontkoppelen van een of ander is er niet bij met slot..
Maar ja... bij brand ga ik toch rennen... wat fikt krijg ik toch niet uit..
Ik wil je wel twee andere waarschuwingen meegeven..
1e... gebruik zeker ook een safety bal als je dit slot b.v. thuis gebruikt, anders is het nog mogelijk om de caravan met een afgeraaide trekhaak aan te pikken.
2e... Let er op dat je de pin niet op je tenen laat vallen... dat doet verrekte pijn en voel je na een week nog.. helaas ben ik ervaringsdeskundige...
Ik heb wel even van achter naar voor gebeden toen... mozes wat komt dat aan...pin niet beschadigd trouwens..( voor de geinteresseerden)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?
Dat slot maakt geen schade tijdens manoeuvreren of what ever je doet, dat slot gebruiken we dadelijk op de vierde caravan zonder schade. Ook op een Fendt 515 hadden we geen probleem!
Edit:
Oops ik haal er twee door elkaar, de door jouw genoemde gebruik ik op de aanhanger of boten trailer... zelfde verhaal: niets mis mee!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Edit:
Oops ik haal er twee door elkaar, de door jouw genoemde gebruik ik op de aanhanger of boten trailer... zelfde verhaal: niets mis mee!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: za 20 jun 2020 21:20
Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?
tks Jan en Chris :)
Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?
Wie dit slot heeft ontwikkeld moet volgens mij eerst terug de schoolbanken in.
Waarom zit de cilinder waar de sleutei in moet niet Links ? (Aan de bestuurderskant) maar rechts.....
Nu zit het dus rechts..... en dan dat draaiklepje wat je voor het slot (cilinder) kan draaien, dat draait ook nog eens de verkeerde kant op en zit in de weg
Ik zou hem spiegelbeeld hebben gemaakt.
Waarom zit de cilinder waar de sleutei in moet niet Links ? (Aan de bestuurderskant) maar rechts.....
Nu zit het dus rechts..... en dan dat draaiklepje wat je voor het slot (cilinder) kan draaien, dat draait ook nog eens de verkeerde kant op en zit in de weg
Ik zou hem spiegelbeeld hebben gemaakt.
Porsche + Tabbert
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?
RE.gif
Ik kan me er iets bij voorstellen als je,als rechtshandige,het sleuteltje erin moet steken als het aan de linkerkant zit.
Ik kan me er iets bij voorstellen als je,als rechtshandige,het sleuteltje erin moet steken als het aan de linkerkant zit.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?
Ik snap het advies om hem tijdens het rijden erop te houden alleen niet, als ie op een parkeer plaats staat dan sta je stil.. En ga je met iedereen dan weg van de combinatie kan je dan alsnog het slot erop zetten toch?
En wat als ze je auto jatten? dan ben je ook de hele combi kwijt xD.
Wij laten de combi gewoon nooit alleen op een parkeerplaats.
En wat als ze je auto jatten? dan ben je ook de hele combi kwijt xD.
Wij laten de combi gewoon nooit alleen op een parkeerplaats.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition
- ArdNieuwenhuizen
- Berichten: 30
- Lid geworden op: ma 20 jul 2020 21:25
Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?
Helemaal mee eens. Is gewoon verkeerd om gemaakt. Vanmorgen ook weer over de dissel heen gebogen erop gezet. Enige wat ik kan bedenken dathet aan de deur kant van de meeste caravans zit.VIP schreef:Wie dit slot heeft ontwikkeld moet volgens mij eerst terug de schoolbanken in.
Waarom zit de cilinder waar de sleutei in moet niet Links ? (Aan de bestuurderskant) maar rechts.....
Nu zit het dus rechts..... en dan dat draaiklepje wat je voor het slot (cilinder) kan draaien, dat draait ook nog eens de verkeerde kant op en zit in de weg
Ik zou hem spiegelbeeld hebben gemaakt.
Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk
LMC Vivo 500k - VW Passat Variant 2.0d DSG - Skoda Octavia 1.6 Tdi DSG
Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?
Elk disselslot dat tijdens het rijden blijft zitten is een probleem bij een ongeval waar de combinatie bij is betrokken.
Indien wagen en/of caravan weggesleept moeten worden is het voor het sleepbedrijf haast ondoenlijk om het slot te verwijderen. Zonder sleutel moet men namelijk slijpen.
Indien wagen en/of caravan weggesleept moeten worden is het voor het sleepbedrijf haast ondoenlijk om het slot te verwijderen. Zonder sleutel moet men namelijk slijpen.
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023
BMW 320e PHEV Touring - 2023
Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?
Ach, is nog geen minuut werk dat slijpen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
-
- Berichten: 530
- Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08
Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?
Ik heb m ook: hele slot is superzwaar en degelijk. Alleen dan een klein sleuteltje met een truttecyclindertje
Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?
Zolang het keurmerk van SCM erop staat zal dat truttecilindertje mij een biet zijn.
Verzekering eist.... SCM... nou klaar dus.
Maar 100% met je eens... een truttecilindertje.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?
We hebben dit slot ook. Super stevig. De enige schade die het slot kan aanrichten is aan je voet/tenen. Schijnbaar zijn er meerderen die dit meemaakten las ik, haha.
We rijden soms met de caravan aangekoppeld en het slot op de koppeling en daar merk je helemaal niets van. Waarom ik dat doe weet ik eigenlijk niet. Soms zegt mijn gevoel om het erop te laten maar meestal ligt het in de disselbak tijdens het rijden.
Dat de cilinder/sleutel aan de rechterkant zit maakt me niet uit, dat heeft met de caravankant/-deur te maken denk ik. Alleen het klepje draait naar mijn gevoel (en anderen las ik) de verkeerde kant op.
We rijden soms met de caravan aangekoppeld en het slot op de koppeling en daar merk je helemaal niets van. Waarom ik dat doe weet ik eigenlijk niet. Soms zegt mijn gevoel om het erop te laten maar meestal ligt het in de disselbak tijdens het rijden.
Dat de cilinder/sleutel aan de rechterkant zit maakt me niet uit, dat heeft met de caravankant/-deur te maken denk ik. Alleen het klepje draait naar mijn gevoel (en anderen las ik) de verkeerde kant op.
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023
Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis
Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis
Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?
Wij hebben dat slot ook bevalt prima.
Ik zie geen meerwaarde om met dit slot te gaan rijden. Mocht de caravan onbeheerd achterblijven dan zet ik hem op slot.
Tja het slot had aan de andere kant gekund maar er zijn wel meer zaken die in, aan en om de caravan anders had gekund waar niet over is na gedacht, tis wat het is.
Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?
van een slot op de dissel worden de hulpdiensten nooit blij van die gaan na een ongeval of wat dan ook van dien aard niet eerst de sleutels zoeken . dus zolang je dit niet nodig hebt zal het geen probleem zijn .
daarnaast is er ook nog nooit een caravan gestolen tijdens het rijden dus is het ook een beetje overkill
daarnaast is er ook nog nooit een caravan gestolen tijdens het rijden dus is het ook een beetje overkill
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier
Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?
De enige schade die het slot kan veroorzaken is, dat er een te kleine hoek ontstaat tussen de koppeling en de bumper bij b.v. scherp indraaien.
Het slot ligt in de kofferbak van de auto en zit er in enkele tellen op. Als wij de combi onbeheerd laten staan gaat het slot er op en de extra spiegels er af. Bij terugkomst gaan de spiegels er weer op en het slot er weer af. En nee, nog nooit vergeten te doen. Spiegels liggen op de voorzetels van de auto dus die vergeet ik niet, zit verdomd lastig anders.
Het slot ligt in de kofferbak van de auto en zit er in enkele tellen op. Als wij de combi onbeheerd laten staan gaat het slot er op en de extra spiegels er af. Bij terugkomst gaan de spiegels er weer op en het slot er weer af. En nee, nog nooit vergeten te doen. Spiegels liggen op de voorzetels van de auto dus die vergeet ik niet, zit verdomd lastig anders.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?
Dan draait de dissel in de bumper, maar zeker niet het slot..
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17
Met daarachter
Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino
Met daarachter
Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino
Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?
Slot erop.. spiegels hebben het Emuk slotje..handig..Hans 555 schreef: ↑wo 1 sep 2021 11:38De enige schade die het slot kan veroorzaken is, dat er een te kleine hoek ontstaat tussen de koppeling en de bumper bij b.v. scherp indraaien.
Het slot ligt in de kofferbak van de auto en zit er in enkele tellen op. Als wij de combi onbeheerd laten staan gaat het slot er op en de extra spiegels er af. Bij terugkomst gaan de spiegels er weer op en het slot er weer af. En nee, nog nooit vergeten te doen. Spiegels liggen op de voorzetels van de auto dus die vergeet ik niet, zit verdomd lastig anders.
Blijven dus zitten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?
Ik heb dezelfde disselslot aangeschaft bij de nieuwe Knaus.
Het is een goed en zwaar slot en is SCM goedgekeurd en daar gaat het om.
Tijdens rijden heb ik hem er nooit op, want zoals gemeld is zijn hulpdiensten niet erg blij als ze deze aantreffen. Niet veel werk maar toch…. Spreek uit werkervaring.
Maar iets anders. Als je slot rijdend toch monteert dan gaat de beugel van stabilisator toch niet volledig naar beneden of zie ik dat verkeerd?
Het is een goed en zwaar slot en is SCM goedgekeurd en daar gaat het om.
Tijdens rijden heb ik hem er nooit op, want zoals gemeld is zijn hulpdiensten niet erg blij als ze deze aantreffen. Niet veel werk maar toch…. Spreek uit werkervaring.
Maar iets anders. Als je slot rijdend toch monteert dan gaat de beugel van stabilisator toch niet volledig naar beneden of zie ik dat verkeerd?
MAZDA CX-5 2021 met KNAUS 460EU sport silver selection model 2020
Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?
Ja hoor... die sluit volkomen.
Ik rij ook zonder slot maar heb het zeker bij de hand.
Mochten we besluiten om samen de combi onbeheerd achter te laten zal ik die mop ijzer er zeker op hangen.
Tot op heden nog niet gebeurd.
Altijd blijft er een bij het spul achter, al is het maar voor de hond die niet in een restaurantje mee gaat.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?
Tijdens het rijden hebben wij het slot nooit erop. Thuis, stalling en op de camping hebben wij het slot er wel op. Onderweg onbeheerd op een parkeerplaats doen wij het slot er ook op.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL
Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?
Ik lees over hulpdiensten die een gemonteerd slot als een probleem zien. Dan is mijn vraag: hoe dan? Als de caravan in de fik gaat ben je zelfs te laat als het voor een brandweerkazerne gebeurt. Als iemand goed hard achterop de caravan knalt is er een beste kans dat de kogel omgeduwd wordt. Wel of geen slot maakt dan niet uit want je krijgt hem niet los zonder slijpen of het moet je lukken om de kogel van de constructie los te schroeven. Maar ook dan zit een slot niet in de weg. Dus zoals zo vaak een discussie over een niet bestaand probleem. Bij gaat de caravan op slot bij de koppeling en dat slot is er alleen niet bij aan- of afkoppelen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?
Het kan vertragend werken in de afhandeltijd
Er kan ook voor extra schade zorgen doordat ze bijvoorbeeld in de dissel slijpen waardoor deze onbruikbaar wordt terwijl anders alleen geslepen wordt aan de kop
Ik heb vandaag de caravan opgehaald voor een vakantie en inderdaad de anti slingerbeugel gaat over alko aks heen.
Er kan ook voor extra schade zorgen doordat ze bijvoorbeeld in de dissel slijpen waardoor deze onbruikbaar wordt terwijl anders alleen geslepen wordt aan de kop
Ik heb vandaag de caravan opgehaald voor een vakantie en inderdaad de anti slingerbeugel gaat over alko aks heen.
MAZDA CX-5 2021 met KNAUS 460EU sport silver selection model 2020
Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?
Psies..
Eroverheen.
Als dat bij mijn Knaus kan lukt dat ook bij jou Knaus
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: ALKO AKS 3004 safety premium: gevaar voor schade bij manoeuvreren?
Als je het nog zelf van slot kunt halen dan is daar ruimschoots de tijd voor. Kan je dat niet dan is de boel toch al kapot of lig je zelf in de kreukels. En bij een brandje moet je ver weg blijven. Dus nog steeds geen argument. Als ze de caravan voor een verkeerslicht even snel loskoppelen heb je ook veel schade.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.