oplossing gezocht voor probleem met hoogte kozijn stalling

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: oplossing gezocht voor probleem met hoogte kozijn stalling

Bericht door Taan » wo 23 sep 2020 16:25

RikB schreef:
di 22 sep 2020 11:02
komt de airco boven het wiel? of een stuk ervoor/erachter? dan ze je hem er misschien onderdoor kunnen kantelen?
Wordt wel een precies karweitje zucht.gif
Deze. Zolang de airco niet boven de wielen zit kun je dmv het neuswiel de hoogte bepalen.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Kasper

Re: oplossing gezocht voor probleem met hoogte kozijn stalling

Bericht door Kasper » wo 23 sep 2020 17:34

We kunnen niet naar beneden ( gestorte vloer)

Maar je kunt toch een een cm of 7 uit het beton zagen met een diamantschijf t.p.v. de wielen en dan rij je hem zo naar binnen. Je legt er een dan een strookje betonplex er overheen en de deur kan weer dicht en alles is afgesloten. Of denk ik te simpel?

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: oplossing gezocht voor probleem met hoogte kozijn stalling

Bericht door Keesje » wo 23 sep 2020 17:47

Hallo Moyzo,

Allereerst wil ik jou vragen of jij dit zelf wil gaan oplossen of een profesioneel iemand wil inschakelen?Mocht het eerste het geval zijn en je bent handig dan is de oplossing heel eenvoudig.
De bovendorpel van het kozijn kan niet omhoog en naar binnen worden gebracht want daar zit immers al de balk met de balkdrager met daarin de balklaag voor het platte dak.
Je kunt een stuk van de stijlen afzagen ik denk aan een 50 cm (wel schuin naar buiten i.v.m. aflopend regenwater)
Dan kun je de bovendorpel met de stukken stijl eraf halen, vervolgens de stukken stijl eraf halen.
De bovendorpel omhoogbrengen en vervolgens nieuwe stukken stijl aanbrengen.
Het kozijn draagt immers niets als ik het zo bekijk.
De stukken stijl en bovendorpel kun je weer vast schroeven van buitenaf door het hout heen zodat deze weer vast zitten en ook nog aan elkaar.
Je kunt ook nog speciale lijm voor kozijnen bij de houthandel halen voor tussen de aansluiting van de stukken stijl en de stijlen met de bovendorpel.
Als je het laat uitvoeren door een vakman zal hij hetzelfde idee hebben of het gehele kozijn willen vervangen.

Mvrgr.Kees

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1971
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: oplossing gezocht voor probleem met hoogte kozijn stalling

Bericht door moyzo » wo 23 sep 2020 20:32

Bedankt voor de reacties tot nu toe, nog even een foto van de situatie met onze vorige caravan die aanzienlijk lager was. De garage grenst aan een oprit ( voor ons gemaakt en voor de fietsers want het is een fietsdoorsteek) en komt uit op een stoep, omdat deze nogal verzakt was is de stoep vorig jaar gelijk getrokken met de dorpel. ( op foto de verzakte versie) we mogen daar dus niet in gaan rommelen.
Ondertussen blijkt dat we het misschien net gaan halen met de hoogte, 1 tot 1,5 cm hebben we over schijnbaar. Als de kont er eerst in staat en we houden de dissel op goede hoogte dan zou het misschien gaan maar het is kiele kiele. We hebben wel ondertussen het idee om de timmerman die de kozijnen geplaatst heeft een eventuele aanpassing te laten maken. Door het enorme gewicht wat aan de zijkozijnen hangt qua deuren moet de constructie toch stevig blijven.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: oplossing gezocht voor probleem met hoogte kozijn stalling

Bericht door Keesje » wo 23 sep 2020 21:49

Wat bedoel jij met zijkozijnen?
Waarschijnlijk de stijlen neem ik aan?
Als je er een timmerman bijhaalt dan komt het vast helemaal goed.Laat je weten wat de uiteindelijke oplossing is.Ik denk persoonlijk hetgeen ik al geschreven heb.Ik heb jaren in dit werk gezeten en heb daar nog mee te maken.
Of hij gaat een geheel nieuw kozijn maken?
Ben benieuwd.

Mvrgr.Kees

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36276
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: oplossing gezocht voor probleem met hoogte kozijn stalling

Bericht door Chris » wo 23 sep 2020 21:55

@ Moyzo..

Als je wilt... ik kan het best met mijn dealer en de techneuten daar vinden... ( helemaal na mijn " uitvinding" mbt het dimmen van de Ambiente verlichting die zij graag overgenomen hebben)
Als je wilt kan ik er wel even langs rijden en hun vragen of zij de exacte hoogtemaat MET Dometic weten van de Knaus die je op het oog hebt.
Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand dit vraagt neem ik aan...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

workel

Re: oplossing gezocht voor probleem met hoogte kozijn stalling

Bericht door workel » wo 23 sep 2020 22:51

Ik denk dat meten is weten. Dus maar de dealer, Knaus die je voor ogen hebt met dakairco erop waterpas mee en meten.
Knaus is volgens mij met 17 inch 257, airco 22,5. Totaal 279,5

mark m
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: oplossing gezocht voor probleem met hoogte kozijn stalling

Bericht door mark m » do 24 sep 2020 12:06

Is die 257cm incl. de 'schoorsteen' van de kachel?
Dacht het wel namelijk.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36276
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: oplossing gezocht voor probleem met hoogte kozijn stalling

Bericht door Chris » do 24 sep 2020 12:11

Volgens mij het hoogste punt...schoorsteen.
Die is ook 12 cm ofzo...dus dak is 245 denk ik.
Airco 22.5 cm...
Allez...past denk ik..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

workel

Re: oplossing gezocht voor probleem met hoogte kozijn stalling

Bericht door workel » do 24 sep 2020 12:23

RE.gif
Denk het ook, staat in de folder voor wat het waard is.

Daarom zeg ik meten is weten.

Gelukkig is mijn plafond van de stalling onderkant 325 hoog. Tis dat ik de Knaus nog niet heb had anders het zo ff kunnen opmeten. Maar er staan er zat bij de dealers in NL met Dometic dakairco, rolmaat mee en je weet de hoogte.

Genem
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 9 okt 2019 16:51

Re: oplossing gezocht voor probleem met hoogte kozijn stalling

Bericht door Genem » do 24 sep 2020 15:31

En de beste oplossing is al gegeven. Extra set kleinere velgen en banden aanschaffen en die er voor het inparkeren opzetten. Alles bij elkaar denk ik dat je jezelf dan een heleboel geld en moeite bepaard.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: oplossing gezocht voor probleem met hoogte kozijn stalling

Bericht door Micky » do 24 sep 2020 15:48

RE.gif

Moeite bepaart scratch.gif scratch.gif of dat de beste oplossing is is persoonlijk, het zou voor mij echt geen oplossing zijn, wat een werk om steeds de wielen te verwisselen, beter is gewoon in 1 keer een oplossing zodat je gewon hup naar binnen of buiten kunt rijden, daar komt nog bij dat je de mover dan ook niet kunt gebruiken omdat de rollen de wielen niet bereiken, kortom :( :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1971
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: oplossing gezocht voor probleem met hoogte kozijn stalling

Bericht door moyzo » za 26 sep 2020 18:59

We zijn er uit: als het goed is past hij er gewoon door en hebben we 2 cm speling, vandaag bij de dealer gemeten. De 257 in catalogus is met pijpje van de kachel zonder was het 249. Mocht hij er nu toch niet zonder speling onder door gaan dan schaaft de timmerman die het kozijn geplaatst heeft er een cm af en plaatsen we een soepele tochtstrip.
Bedankt voor het mee denken, hoorde van dealer dat hij de vraag meer kreeg de laatste tijd dus we zijn niet alleen.
Zodra we begin volgend jaar de caravan echt kunnen testen qua hoogte dan bericht ik jullie onze bevindingen.

Overigens de caravan gaat er gemiddeld 10-14 x minimaal per jaar in maar ook weer uit dus op zn minst 28 keer andere banden er onder etc. was in ons geval geen optie geweest.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

workel

Re: oplossing gezocht voor probleem met hoogte kozijn stalling

Bericht door workel » za 26 sep 2020 19:17

RE.gif
Top goed te horen dat het past, 2 cm moet voldoende zijn. Scheelt een hoop aanpassingen die niet nodig zijn. thumbup.gif

Gerrie
Berichten: 1409
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: oplossing gezocht voor probleem met hoogte kozijn stalling

Bericht door Gerrie » za 26 sep 2020 19:45

Als het dan nog om een laatste centimeter gaat kan er altijd ook nog wat wind uit de banden. Er onderdoor en weer op druk zetten.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Philmar
Berichten: 853
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: oplossing gezocht voor probleem met hoogte kozijn stalling

Bericht door Philmar » za 26 sep 2020 19:55

Als het er dan op aan komt om nog een cm te moeten zakken kan je misschien een paar (zware) buren vragen om even in de caravan te gaan staan. 😉

Philmar

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 285
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: oplossing gezocht voor probleem met hoogte kozijn stalling

Bericht door sander_knaus » zo 27 sep 2020 10:12

2 cm, pfff ik zou met angst elke keer de caravan erin rijden. Caravan een keer iets minder beladen of het neuswiel te hoog/laag en de speling wordt al minder. Ik zou er zelf altijd iets van een pion of kartonnen doosje op het dak zetten dat even hoog is als de airco om te voorkomen dat je door omstandigheden de rand van het kozijn raakt
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1971
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: oplossing gezocht voor probleem met hoogte kozijn stalling

Bericht door moyzo » zo 27 sep 2020 10:25

sander_knaus schreef:
zo 27 sep 2020 10:12
2 cm, pfff ik zou met angst elke keer de caravan erin rijden. Caravan een keer iets minder beladen of het neuswiel te hoog/laag en de speling wordt al minder. Ik zou er zelf altijd iets van een pion of kartonnen doosje op het dak zetten dat even hoog is als de airco om te voorkomen dat je door omstandigheden de rand van het kozijn raakt
De caravan is onbeladen gemeten dus hij zou theoretisch alleen nog maar kunnen zakken. Maar ook dat is onwaarschijnlijk : airco is precies boven de wielen geplaatst dus spelen met het neuswiel heeft ook geen zin.
De praktijkproef laat nog een half jaar op zich wachten knipoog.gif
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”