EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Peutje

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Peutje » ma 1 sep 2025 19:14

Oude laadpalen uit noorwegen die over waren
[re.gif] [re.gif] mrgreen.gif
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
, nieuwe trekker: Volvo XC40 plus recharge longe range RWD mrgreen.gif

Morgoth

Bericht door Morgoth » wo 3 sep 2025 12:21

Heb reactie van Circle K:

Beste,

Bedankt voor uw klacht. We snappen dat dit ontwerp minder goed werkt bij een auto met caravan. Het ontwerp is afkomstig van Rijkswaterstaat, waarbij het buiten onze directe invloedsfeer viel. Excuses voor het ongemak dat dit heeft veroorzaakt.

Groet,

Team Circle K,
Authorized retailer TotalEnergies

Met andere woorden: Zoek het lekker uit.
Ik zal een mail sturen naar Rijkswaterstaat en naar de Vereniging Elektrische Rijders (VER) waar ik lid van ben. Nu wil ik ook weten hoe het zit. Wordt vervolgd.
Electrische Hyundai Ioniq 6 of dieselende Mercedes C-Klasse met een Hobby 420 uit 1987 aan de haak.

PeSu

Bericht door PeSu » wo 3 sep 2025 13:07

thumbup.gif Goed bezig
Tesla Model 3 Highland (2023)
Beyerland Sprinter 390D (2001)

deusjevo

Bericht door deusjevo » wo 3 sep 2025 13:10

Morgoth schreef:
ma 1 sep 2025 13:59

Wat een volslagen stupide ontwerp. Er is ruimte genoeg maar de ontwerper van dit station vond een hekwerk plaatsen blijkbaar een goed idee zodat je niet door kunt rijden maar terug moet. Nu is het onmogelijk om met een aanhanger achter de auto te laden. Wat een domme misser.

Zie hier hoe het niet moet.

IMG_6220.jpeg
Onmogelijk?
Je kan gewoon stukje achteruit en dan weg?
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende scharrel Kip Kompakt 37 EKV Special

Gramser

Bericht door Gramser » wo 3 sep 2025 13:36

Ik denk dat Morgoth even wat frustratie kwijt wilde. Maar ik kan ook wel zien dat het voor een auto met aanhanger, en overige weggebruikers die erlangs willen, niet ideaal is.

deusjevo

Bericht door deusjevo » wo 3 sep 2025 13:42

Nee maar dat werkt bij benzine pompen meestal toch ook zo?

De ruimte is vaak beperkt en je neemt met je combi ook nog eens meer ruimte in.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende scharrel Kip Kompakt 37 EKV Special

Gramser

Bericht door Gramser » wo 3 sep 2025 13:51

Dat klopt, maar je bent daar natuurlijk wel wat sneller weg en je hoeft vaak niet achteruit om weer weg te komen.

deusjevo

Bericht door deusjevo » wo 3 sep 2025 14:26

Dit stukje achteruit is makkelijker dan een slalom door allerlei tankende en voor de shop wachtende auto’s

Ik zou mij als EV rijder eerder druk maken om dingen als blijven plakken aan laadpalen.
Dat vind ik dus echt not done

Morgoth

Bericht door Morgoth » wo 3 sep 2025 15:07

[re.gif]
Het gaat helemaal niet om het stukje achteruit. Het gaat er om dat de combi niet in op de te kleine laadplaats past terwijl er ruimte genoeg is. Als ze het overbodige hek en stoep hadden weggelaten was het 'probleem' er niet geweest. De caravan staat half op straat. En ik heb maar een kleine caravan. Natuurlijk is achteruit rijden helemaal geen probleem. Nu was er verder niemand, maar als het vol staat blokkeer je de toegang als je het doet zoals ik nu heb gedaan. Bij een benzinepomp blokkeer je een pomp, hier blokkeer je het hele laadplein.

Kijk, er zijn legio laadstations waar je de caravan moet afkoppelen. Maar het ontwerp van deze laadpleinen dateren allemaal uit de tijd dat een EV niks mocht trekken. Bij een nieuw laadplein mag je toch wel een wat doordachter ontwerp verwachten?
Electrische Hyundai Ioniq 6 of dieselende Mercedes C-Klasse met een Hobby 420 uit 1987 aan de haak.

PeSu

Bericht door PeSu » wo 3 sep 2025 15:17

[re.gif]
En zo is dat. Er zijn steeds meer EV’s en hybrides die met een aanhanger/caravan willen opladen. Daar dienen ze gewoon rekening mee te houden. Dat hekje is gewoon stupide.
Tesla Model 3 Highland (2023)
Beyerland Sprinter 390D (2001)

Micky

Bericht door Micky » wo 3 sep 2025 16:10

Morgoth schreef:
wo 3 sep 2025 15:07
[re.gif]
Het gaat helemaal niet om het stukje achteruit. Het gaat er om dat de combi niet in op de te kleine laadplaats past terwijl er ruimte genoeg is. Als ze het overbodige hek en stoep hadden weggelaten was het 'probleem' er niet geweest. De caravan staat half op straat. En ik heb maar een kleine caravan. Natuurlijk is achteruit rijden helemaal geen probleem. Nu was er verder niemand, maar als het vol staat blokkeer je de toegang als je het doet zoals ik nu heb gedaan. Bij een benzinepomp blokkeer je een pomp, hier blokkeer je het hele laadplein.

Kijk, er zijn legio laadstations waar je de caravan moet afkoppelen. Maar het ontwerp van deze laadpleinen dateren allemaal uit de tijd dat een EV niks mocht trekken. Bij een nieuw laadplein mag je toch wel een wat doordachter ontwerp verwachten?
Is een belachelijk ontwerp idd, los van het feit dat ze geld over de balk smijten met een totaal overbodig hekwerk en stoep/rand stom.gif
Tesla model Y Long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t uit 2004 met de oeroude Kip KG-45 TLB (1989)

deusjevo

Bericht door deusjevo » wo 3 sep 2025 18:29

PeSu schreef:
wo 3 sep 2025 15:17
[re.gif]
En zo is dat. Er zijn steeds meer EV’s en hybrides die met een aanhanger/caravan willen opladen. Daar dienen ze gewoon rekening mee te houden. Dat hekje is gewoon stupide.
Hebben ze daar ooit bij benzine pompen rekening mee gehouden?

Het hek heeft zo te zien een veiligheids functie

Ron
Moderator

Bericht door Ron » wo 3 sep 2025 18:49

Bij een gewoon tankstation kan je altijd vooruit weg rijden.
Of in iedergeval voldoende door rijden zodat ze achter je langs kunnen rijden.
Ik vind dat Morgoth gelijk heeft.
Ze hadden dit veel beter kunnen maken.
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona Starlink mini unlimited roaming

Morgoth

Bericht door Morgoth » do 4 sep 2025 08:54

Inmiddels ook een mail geschreven aan Rijkswaterstaat. Ik ben benieuwd naar de reactie.

Het gaat me niet alleen over dit specifieke geval. Vroeger hadden we benzine, diesel en LPG, nu is daar elektrisch bijgekomen. Instanties moeten zich er meer van bewust worden dat een EV een gewone auto is met alleen een andere manier van voortstuwing. En ook EV's trekken caravans. Dat een particulier bedrijf er wellicht niet aan gedacht heeft, dat kan ik nog wel begrijpen, maar een instantie als Rijkswaterstaat zou toch beter moeten weten.

JanP64

Bericht door JanP64 » do 4 sep 2025 09:12

Wat ook lastig is: de verplichte rijrichting op parkeerplaatsen ("verzorgingsplaatsen") langs de snelweg.
Als je moet afkoppelen voor het laden moet je (soms) de caravan op een afstand afgekoppeld neerzetten en zul je tegen de rijrichting in van je caravan naar de lader moeten rijden (of achteraf van de lader weer naar je caravan). En dan is het soms ook nog te smal om elkaar te (laten) passeren..
Knaus Südwind 540 UE (60 years) met Omnistor 9200 en Ventura Pacific 300.
Audi Q6 e-tron Quattro.

PD

Bericht door PD » do 4 sep 2025 09:24

EV met caravan erachter staat simpelweg nog in de kinderschoenen en met name NL-ers zijn de pioniers hierin, veelal min of meer gedwongen door hun werkgevers (ik schat in dat verreweg de meeste EV’s in de lease zitten).

Dan loop je als pionier nog een poosje tegen de beperkingen aan al is het een enkele keer al wel goed voorzien.
Fendt Brillant 650 TF (2018)
BMW X5 xDRIVE45e HE M-Sport PHEV 475 pk / 750 Nm (2021) Stage1 Tuned

deusjevo

Bericht door deusjevo » do 4 sep 2025 10:02

Morgoth schreef:
do 4 sep 2025 08:54
Inmiddels ook een mail geschreven aan Rijkswaterstaat. Ik ben benieuwd naar de reactie.

Het gaat me niet alleen over dit specifieke geval. Vroeger hadden we benzine, diesel en LPG, nu is daar elektrisch bijgekomen. Instanties moeten zich er meer van bewust worden dat een EV een gewone auto is met alleen een andere manier van voortstuwing. En ook EV's trekken caravans. Dat een particulier bedrijf er wellicht niet aan gedacht heeft, dat kan ik nog wel begrijpen, maar een instantie als Rijkswaterstaat zou toch beter moeten weten.
Tja, een maand of 10 per jaar zie je haast geen caravans.
Is alleen een probleem in vakantietijd als er wat EV rijders (een bijna te verwaarlozen percentage? Ik ken de cijfers niet) met een caravan gaan rijden.
Als de ruimte zoals bij veel pompstations dan beperkt is moet je keuzes maken.

Een solo EV rijder die niet caravan’t en die op een vrije laadplaats staat te wachten bij die door jou gewenstste extra lange laadplekken zal misschien denken ‘waarom hebben ze hier van die vreselijk lange laadplaatsen gemaakt, er hadden er makkelijk 3 bijgekund op die oppervlakte’

deusjevo

Bericht door deusjevo » do 4 sep 2025 10:04

JanP64 schreef:
do 4 sep 2025 09:12
Wat ook lastig is: de verplichte rijrichting op parkeerplaatsen ("verzorgingsplaatsen") langs de snelweg.
Als je moet afkoppelen voor het laden moet je (soms) de caravan op een afstand afgekoppeld neerzetten en zul je tegen de rijrichting in van je caravan naar de lader moeten rijden (of achteraf van de lader weer naar je caravan). En dan is het soms ook nog te smal om elkaar te (laten) passeren..
Ook een veiligheids issue net als die hekken bij die laadplaats van Morgoth

Pakkie
Contacteer:

Bericht door Pakkie » do 4 sep 2025 10:09

Bij het ontwerpen van een nieuwe inrichting van een parkeerplaats dienen altijd keuzes gemaakt te worden. Auto's met caravan, laat staan EV's met caravan zijn daarbij niet leading. Met de beperkte ruimte is het vaak niet mogelijk om voor alle gebruikers een optimale situatie te creëeren. De stoep ligt hier bijvoorbeld waarschijnlijk om inzittenden van de EV's een veilige voorziening te bieden richting de shop.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Micky

Bericht door Micky » do 4 sep 2025 13:12

deusjevo schreef:
do 4 sep 2025 10:02

Tja, een maand of 10 per jaar zie je haast geen caravans.
Is alleen een probleem in vakantietijd als er wat EV rijders (een bijna te verwaarlozen percentage? Ik ken de cijfers niet) met een caravan gaan rijden.
Dat is niet helemaal correct Deus, steeds meer bedrijven rijden elektrisch met aanhangers erachter, ikzelf heb dit jaar vaker een aanhanger getrokken met de Tesla dan de caravan (niet in km uiteraard)
Tesla model Y Long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t uit 2004 met de oeroude Kip KG-45 TLB (1989)

deusjevo

Bericht door deusjevo » do 4 sep 2025 14:23

Micky, ik zie zelf hoogst zelden EV’s met aanhangers cq caravans
Het is eigenlijk helemaal geen doelgroep voor de laadpaal providers denk ik.

Fastned heeft standaard wel ruimere plaatsen en dat is een mooie ontwikkeling maar geloof dat dat meer ingegeven wordt door bestelwagens en kleine vrachtwagens die ik wel geregeld als EV versie zie rijden, vooral in Rotterdam Centrum.

Fliki

Bericht door Fliki » do 4 sep 2025 14:38

[re.gif]
Ik zie echt met regelmaat ev's met karren en caravans rijden. Hier in Ermelo zitten veel campings en je ziet meer dan genoeg caravans en vouwwagens met een ev ervoor. Ook diverse ondernemers die ik de lokale industrieterreinen zie rijden met ev's en soms serieuze aanhangers erachter. Ook onderweg op vakantie dit jaar zat Tesla's, Kia's en Volvo ev's gezien met wat aan de haak.

Het is maar net of je ze wel of niet ziet, dat betekend niet dat ze er niet zijn
Fendt Joker E 495t 1992 | Skoda Kodiaq PHEV 2025

deusjevo

Bericht door deusjevo » do 4 sep 2025 14:40

Dan verschillen we daarover van mening.
Ik kan je vertellen dat ik zeer goed let op welke trekker er voor een caravan staat.

PHEV zie ik steeds meer en geregeld, EV dus niet

Daphne
Erelid

EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Daphne » do 4 sep 2025 14:52

Ik zie onderweg ook steeds meer EV’s met aanhanger of caravan. Het is ook niet gek omdat er steeds meer EV’s zijn die minimaal 1500 kg mogen trekken.
Eriba Nova L 465 -2021 / In bestelling Eriba Novaline 442

VOLVO XC40 T5 PHEV Plus Dark-2023 & VOLVO EX40 Ultra-2025 MY2026

Micky

Bericht door Micky » do 4 sep 2025 15:16

Fliki schreef:
do 4 sep 2025 14:38
[re.gif]
Ik zie echt met regelmaat ev's met karren en caravans rijden. Hier in Ermelo zitten veel campings en je ziet meer dan genoeg caravans en vouwwagens met een ev ervoor. Ook diverse ondernemers die ik de lokale industrieterreinen zie rijden met ev's en soms serieuze aanhangers erachter. Ook onderweg op vakantie dit jaar zat Tesla's, Kia's en Volvo ev's gezien met wat aan de haak.

Het is maar net of je ze wel of niet ziet, dat betekend niet dat ze er niet zijn
Ik denk dat hier buitenaf je dat ook veel meer ziet dan in de grote stad, afgelopen weekend nog een Palm opgehaald in het Oosten van het land (Ommen) ook met de aanhanger, id de grote steden hebben mensen ook minder tuinafval enz wat je weg moet brengen, hier rijden zelfs glaszetters enz. al elektrisch.

Plaats reactie

Terug naar “Alles over elektrische auto's”