EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Morgoth

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Morgoth » ma 11 aug 2025 23:42

Op mijn Ioniq 6 draait geen Google hoor!
Oké, geen grote kofferbak en duurder dan 50k, maar wel de efficiëntste EV die je voor 60k kunt kopen, het snelste laadt en het grootste bereik heeft
Electrische Hyundai Ioniq 6 of dieselende Mercedes C-Klasse met een Hobby 420 uit 1987 aan de haak.

Henkf

Bericht door Henkf » di 12 aug 2025 08:11

dieseltijger schreef:
ma 11 aug 2025 22:13
Chinese APT-groepen, direct gelinkt aan hun overheid, voeren wereldwijd spionage uit met het doel later sabotage te plegen. In 2019, 2021 en 2023 werd malware gevonden in kritieke infrastructuur van Japan en de VS, aangestuurd vanuit China. Dit zijn geen hackers in een hoodie, maar staatsacties. Want deze acties zijn complex en duur.

Als zoiets gebeurt met energie en maritieme systemen, is het niet ondenkbaar dat Chinese autofabrikanten of netwerkleveranciers onder druk worden gezet om achterdeurtjes in te bouwen. Bij oplopende spanningen kunnen zulke ‘toevallige’ storingen ineens heel bewust zijn.

Dit is geen complot, maar een realistische bedreiging die serieus genomen moet worden. Dat we het niet leuk vinden ligt in de lijn der verwachting. Wie deze waarschuwingen zomaar wegwuift, onderschat het risico en zet zichzelf daarmee zwak neer. Beter om er serieus naar te luisteren.
Hier heb ik niks aan toe te voegen, behalve dat iedereen voor zichzelf moet weten wat hij/zij doet of aanschaft. En ik hoop dat er ook het respect is dat iemand bepaalde keuzes maakt om iets niet aan te schaffen. En niet wordt afgescheept als zeurder.

Anyhoe, zoals ik eerder zei, ik heb weer wat meer geleerd over het rijden met een EV en caravan. Ook via een ander bericht over de laadtijden en waar je rekening mee moet houden. Terug naar de Rekentafel om het budget te gaan herberekenen.
Wat wel een bepalende factor aan het worden is, is de wegenbelasting. Want die wordt volgens mij straks wel hoger (cq de korting gaat er langzaamaan vanaf).
En wat stroomprijzen en brandstof prijzen gaan doen, is alleen maar gokken. Maar als ik het lees uit de vorige berichten is het gebruik van een EV lager dan het gebruik van een brandstof auto (kilometer prijs in verhouding tot stroom-brandstof berekening) en daardoor kan het budget van een ev qua aanschaf hoger worden en zal dit in de loop van de gebruikstijd terug moeten komen.

Thanks voor de info. thumbup.gif
Peugeot 308sw diesel met Caravelair 410 Allegra
Op zoek naar nieuwe trekker

Morgoth

Bericht door Morgoth » di 12 aug 2025 09:10

Wat m.i. een must is om comfortabel EV te kunnen rijden is de mogelijkheid om thuis op te kunnen laden. Als je thuis niet de mogelijkheden hebt en als je altijd overgeleverd bent aan een publieke paal, dan zou ik het EV rijden nog even uitstellen.
Electrische Hyundai Ioniq 6 of dieselende Mercedes C-Klasse met een Hobby 420 uit 1987 aan de haak.

Micky

EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Micky » di 12 aug 2025 09:25

[re.gif]

Absoluut, zou voor mij echt een no go zijn!

zoals je kunt zien laad ik 43% thuis, moet er niet aan denken omdat openbaar te doen, de dichtstbijzijnde palen zijn 300 meter.
Voor de niet-kenner, Supercharger is bij Tesla zelf en kost in Nederland zo tussen de 27 en 34 cent.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Micky op di 12 aug 2025 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Tesla model Y Long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t uit 2004 met de oeroude Kip KG-45 TLB (1989)

Henkf

Bericht door Henkf » di 12 aug 2025 09:26

Morgoth schreef:
di 12 aug 2025 09:10
Wat m.i. een must is om comfortabel EV te kunnen rijden is de mogelijkheid om thuis op te kunnen laden. Als je thuis niet de mogelijkheden hebt en als je altijd overgeleverd bent aan een publieke paal, dan zou ik het EV rijden nog even uitstellen.
Die paal heb ik inderdaad (nog) niet. Maar die kan ik in het budget natuurlijk wel meenemen. De ruimte om hem te plaatsen heb ik wel. Maar is wel iets om rekening mee te houden.
Thanks

deusjevo

Bericht door deusjevo » di 12 aug 2025 09:35

Ik woon midden in het historisch centrum van een middelgrote stad en hier heb je überhaupt geen woningen met eigen laadpalen.

Alleen publieke laadpalen en daar staan de usual plakkers aan.
Om de hoek staat al 4 dagen dezelfde Tesla aan de paal, ik vind dat dus gewoon aso.
Dat is dus ook een van de redenen dat ik geen zakelijke EV ga rijden maar weer ga voor mobiliteitsvergoeding en blijf ik dus lekker benzine slurpen.
De volgende 5 jaar ga ik dus geen elektrisch caravan trekken.

M’n vriendin en dochter gebruiken nu nog een Panda uit 2010, die willen geen EV vervanger omdat ze zichzelf nog niet zien zoeken naar een laadpaal in het centrum hier en geen zin hebben om elders een tijd te gaan staan opladen.

Wel toekomstmuziek als er wat meer laadpalen hier in het centrum komen.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende scharrel Kip Kompakt 37 EKV Special

Micky

Bericht door Micky » di 12 aug 2025 09:45

[re.gif]

Dat ligt dus aan de provider, je moet bij Tesla na 5 minuten 1 euro per minuut betalen, dan laat je het wel, zijn alle stalls vol op een locatie, betaal je extra als je verder wilt laden dan 80%, dit omdat het laden boven de 80 heel veel langzamer gaat. Prima regeling die ze overal zouden moeten doorvoeren, net als overal een parkeerverbod, dus geen stekker erin en/of de paal staat in rust, boete betalen. Gewoon opvoeden, de gemiddelde Nederlander gaat ook niet onbetaald in een betaald parkeren gebied staan.
Tesla model Y Long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t uit 2004 met de oeroude Kip KG-45 TLB (1989)

Morgoth

Bericht door Morgoth » di 12 aug 2025 09:51

[re.gif] [re.gif]

Dat zou voor mij ook een reden zijn om geen EV te rijden. Hou er wel rekening mee dat je idealiter een 3 fasen aansluiting moet hebben, wil je een beetje vlot kunnen laden. Dat betekend in Nederland dus een hoger vast-recht voor je aansluiting.

Nou ben ik bevoorrecht want ik woon in een voormalige boerderij, alleen op mijn oprit al kunnen makkelijk 10 auto's staan. Ik ben ook gelukkig met de oorspronkelijke bedrijfsaansluiting die er nog zit. 3x63A dus geen gedoe met load balancing en angst dat de hoofdzekeringen eruit vliegen als ik aan het laden ben, terwijl ik elektrisch kook en de wasmachine, droger en vaatwasser draaien. In een normaal huis zijn dit echter wel dingen om rekening mee te houden.

[re.gif]
Dat parkeerverbod vind ik wel een goed idee! Niet laden is boete betalen. En verder extra betalen als ie al vol is.

Aan de andere kant zie je ook vaak auto's bij een paal staan die dat beetje extra stroom helemaal niet nodig hebben. Die staan er alleen om lekker dicht bij de ingang van het winkelcentrum te staan.
Laatst gewijzigd door Morgoth op di 12 aug 2025 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan van Vijven
Moderator
Contacteer:

Bericht door Jan van Vijven » di 12 aug 2025 09:52

[re.gif]
Morgoth schreef:
di 12 aug 2025 09:51

Dat betekend in Nederland dus een hoger vast-recht voor je aansluiting.
Niet waar.
Adria Action 391 LH (2023)
Land Rover Defender 110 (2025)

Henkf

Bericht door Henkf » di 12 aug 2025 09:53

Micky schreef:
di 12 aug 2025 09:45
[re.gif]

Dat ligt dus aan de provider, je moet bij Tesla na 5 minuten 1 euro per minuut betalen, dan laat je het wel, zijn alle stalls vol op een locatie, betaal je extra als je verder wilt laden dan 80%, dit omdat het laden boven de 80 heel veel langzamer gaat. Prima regeling die ze overal zouden moeten doorvoeren, net als overal een parkeerverbod, dus geen stekker erin en/of de paal staat in rust, boete betalen. Gewoon opvoeden, de gemiddelde Nederlander gaat ook niet onbetaald in een betaald parkeren gebied staan.
Ja, dat zouden ze hier in NL ook gewoon moeten doen. In het buitenland is dat toch al zo? Dat als je auto "vol" is dat het sta tarief in rekening wordt gebracht.
Wat ik mij alleen dan wel afvraag, hoe doe je dat als je met 30% op een plek komt en midden in de nacht is ie vol. Geldt dan ook het sta tarief of gaat dat pas om 9uur in ofzo?

[re.gif]
Die 3fase heb ik ook na aanschaf van de zonnepanelen. Die heb ik toen in dat budget mee genomen om gelijk aan te laten passen.
3x63A is wel een aardige aansluiting ;)

deusjevo

Bericht door deusjevo » di 12 aug 2025 09:55

Micky schreef:
di 12 aug 2025 09:45
[re.gif]

Ben er al mee bezig geweest, deze provider is Equans.
Zelfs de gemeente al aangesproken echter die boeit het niet.
.
IMG_1444.jpeg
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende scharrel Kip Kompakt 37 EKV Special

Morgoth

Bericht door Morgoth » di 12 aug 2025 10:01

Jan van Vijven schreef:
di 12 aug 2025 09:52
[re.gif]
Morgoth schreef:

Niet waar.

Wel waar

Schermafbeelding 2025-08-12 100017.jpg

Jan van Vijven
Moderator
Contacteer:

Bericht door Jan van Vijven » di 12 aug 2025 10:22

[re.gif]
Lees even regel drie en vier....
Meestal is het 1x35 of 3x25... zelfde tarief.
10 amp aansluitingen in huizen komen niet meer voor, kan amper een wasmachiene op.

Henkf

Bericht door Henkf » di 12 aug 2025 10:30

Maandelijks / Jaarlijks weet ik niet.
Weet alleen dat het aanpassen geld kost. En dat het nog best lang kan duren voordat je energie provider tijd heeft om die aanpassing door kan voeren :D

Ron
Moderator

Bericht door Ron » di 12 aug 2025 10:41

3x63 A is wel duurder.
Scheelt ongeveer €1900 per jaar.
Suzuki Vitara 1.4 boosterjet hybrid 145 pk 235nm automaat Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona Starlink mini unlimited roaming

Jan van Vijven
Moderator
Contacteer:

Bericht door Jan van Vijven » di 12 aug 2025 11:04

Henkf schreef:
di 12 aug 2025 10:30
Maandelijks / Jaarlijks weet ik niet.
Weet alleen dat het aanpassen geld kost. En dat het nog best lang kan duren voordat je energie provider tijd heeft om die aanpassing door kan voeren :D
Verbouwen/aanpassen kost inderdaad aardig wat maar de maandelijkse kosten blijven gelijk als je van 1x35 naar 3x 25 gaat, en dat doen de meeste.
Morgoth schreef dat drie fases maandelijks altijd extra kosten meebrengt in NL, dat is dus niet waar.

Micky

Bericht door Micky » di 12 aug 2025 11:36

Jan van Vijven schreef:
di 12 aug 2025 09:52
[re.gif]
Morgoth schreef:

Niet waar.
Ik betaal ook niet mee met mijn 3x25A

Micky

Bericht door Micky » di 12 aug 2025 11:38

Henkf schreef:
di 12 aug 2025 09:53

Ja, dat zouden ze hier in NL ook gewoon moeten doen. In het buitenland is dat toch al zo? Dat als je auto "vol" is dat het sta tarief in rekening wordt gebracht.
Wat ik mij alleen dan wel afvraag, hoe doe je dat als je met 30% op een plek komt en midden in de nacht is ie vol. Geldt dan ook het sta tarief of gaat dat pas om 9uur in ofzo?
Ik heb dat idd in Italië gezien, maar dat ging pas in na een uur, zelfs bij een snellader, dit was in Stresa, daar stond een Nederlander te laden, maar die stond er 3 uur later nog.

deusjevo

Bericht door deusjevo » di 12 aug 2025 12:23

Misschien maakte ik mijzelf er ook aan schuldig maar gaan we niet erg OT? :oops:
Laatst gewijzigd door deusjevo op di 12 aug 2025 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Henkf

Bericht door Henkf » di 12 aug 2025 12:31

deusjevo schreef:
di 12 aug 2025 12:23
Misschien maakte ik mijzelf er ook aan schuldig maar gaan we niet weg OT? :oops:
Ik ook. schuldig dus. Maar het heeft mij wel inzichten gegeven in de kosten van een ev al dan niet in combinatie met een caravan. Dus ergens vond ik het ook wel nuttig.

Henkf

Bericht door Henkf » di 12 aug 2025 14:44

Wist niet of ik het zou melden maar goed, ik zag het voorbij komen en dacht... is ook wel gek eigenlijk dat ze daar geld voor vragen.

"Hyundai is charging UK customers £49 ($66) for a security upgrade to prevent thieves from bypassing its car locks."

In het kort komt het erop neer dat je een apparaatje kan kopen (ongeveer 25k) die je Hyundai (en nog wat andere ev's) in een paar seconden op maakt.
Ja 25k is veel maar als je er 5 steelt, heb je die kosten er al uit.
Ik weet niet of de andere fabrikanten er ook geld voor gaan vragen. Dat komt in het artikel verder niet naar voren.

Maar terug on-topic ;)

En ja, zo heb je ook het opvangen van je signaal om je auto op afstand te openen en waar de renaults in het begin goed in waren om zonder knopjes je auto te openen alleen was het bereik van die dingen nogal ruim. Maar ik verbaas mij over het punt dat Hyundai daar geld voor vraagt.

Micky

Bericht door Micky » di 12 aug 2025 15:27

[re.gif]

het is niet nodig voor het goed en juist functioneren van de auto, dus wel logisch vind ik dat je daar voor betaald, wat ik niet logisch vind is dat jij bij Tesla alle upgrades gratis krijgt, zelfs auto's met een oudere hardware computer kunnen een upgrade krijgen voor zelf rijden, zelf rijden kan mijn nu auto niet, maar alle hardware ervoor zit er wel op, zo kun je als het vrijgegeven wordt, deze optie huren of kopen. mrgreen.gif

Henkf

Bericht door Henkf » di 12 aug 2025 15:30

Micky schreef:
di 12 aug 2025 15:27
[re.gif]

het is niet nodig voor het goed en juist functioneren van de auto, dus wel logisch vind ik dat je daar voor betaald, wat ik niet logisch vind is dat jij bij Tesla alle upgrades gratis krijgt, zelfs auto's met een oudere hardware computer kunnen een upgrade krijgen voor zelf rijden, zelf rijden kan mijn nu auto niet, maar alle hardware ervoor zit er wel op, zo kun je als het vrijgegeven wordt, deze optie huren of kopen. mrgreen.gif
Nou daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als iets een security issue is dan vind ik dat je dat als fabrikant gratis moet fixen. Als iets een upgrade is (verwarmde voorstoelen bijvoorbeeld) dan snap ik dat je daar geld voor vraagt.
Tis beetje gek als Microsoft ineens bij iedere security update 5 euro gaat vragen... Wil je meer opties, dan staan daar kosten tegenover.

Micky

Bericht door Micky » di 12 aug 2025 16:16

[re.gif]

ok andere benadering, betalen ze ook aan het breukvrij maken van je ramen mee? (ik heb bijv. rondom gelaagd glas daar kom je niet zo maar doorheen met een kei) dit is dus veiliger tegen diefstal dan alleen maar gehard glas, dat een auto gestolen kan worden is jammer maar niet de schuld van de fabrikant als later blijkt dat er wat nieuws is ontwikkeld om auto's te stelen.
Geloof me een grote fabrikant denkt daar echt wel over na of ze "verplicht" zijn dit gratis te leveren of niet mrgreen.gif

Micrsosoft vraagt (iig in het verleden) voor een nieuw besturingsysteem ook geld, Apple heeft dat ook nooit gedaan.

Die auto is niet onveilig geworden he, die is net zo veilig als eerst mrgreen.gif

Henkf

Bericht door Henkf » di 12 aug 2025 16:22

[re.gif]
mrgreen.gif tis inderdaad net hoe je er tegenaan kijkt.
Techniek staat niet stil. Wat vandaag veilig is, kan morgen wel ruk zijn. En Microsoft geeft je inderdaad een factuur als je van de ene windows naar de andere gaat maar niet als je een security update krijgt omdat de techniek het ineens mogelijk maakt om dingen te doen die voorheen niet mogelijk waren.

Ik weet niet wat andere fabrikanten doen. Als Hyundai de enige is die hier geld voor rekent vind ik dat persoonlijk jammer.
En waar ligt het punt dan waar een fabrikant geld voor vraagt en waar niet voor.
Als blijkt dat je auto overgenomen kan worden en een hacker op de rem kan trappen door iets nieuws, moet je dan ook betalen om te zorgen dat er een update komt?
Hoe groot is nou de kans dat er iemand naast je komt rijden en je auto laat stoppen.... Of juist kan starten.

Anyhoe! Dit is/was off-topic ;) Maar ik geef je wel deels gelijk hoor ;) hoewel ik van jou begrijp dat Tesla dat wel gratis zou aanpassen. (begreep ik dat nou goed?)

Plaats reactie

Terug naar “Alles over elektrische auto's”