EV's waarmee je een caravan kunt trekken
Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken
Zullen vast wel wat chinese onderdeeltjes in zitten…
Ik denk dat je eerder het vergelijk moet maken met een NL snackbar die door een Chinees wordt overgenomen. Dat maakt de frikandel niet Chinees.VIP schreef:![]()
Dus als ik Bami haal bij de Chinees op de hoek, eet is Hollandse pot
En ja die Bami die jij bij de Chinees op de hoek haalt is eigenlijk Hollandse pot. Dat heeft niks met de Chinese keuken te maken
Laatst gewijzigd door Daphne op wo 21 jan 2026 20:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Eriba Nova L 465 -2021 / In bestelling Eriba Novaline 442
VOLVO XC40 T5 PHEV Plus Dark-2023 & VOLVO EX40 Ultra-2025 MY2026
Inderdaad. Net als bij heel veel andere “Europese” auto’s.Gramser schreef:Zullen vast wel wat chinese onderdeeltjes in zitten…
Eriba Nova L 465 -2021 / In bestelling Eriba Novaline 442
Exact - het lijkt me een illusie om te denken dat er een automerk is waarin niks Chinees in zit. Assemblage is wat dat betreft eenvoudiger te pinpointen.
Hoe dan ook: gave bak!
Hoe dan ook: gave bak!
Of Volvo Chinees is blijft een slepende discussie op verjaardagen en internetfora. Feit is dat er in alle nieuwe Volvo’s enorme hoeveelheden Chinese techniek zit: accu’s, software, adas sensoren en nog veel meer dat door Geely ontwikkeld is.
Daarnaast zijn de laatste Volvo modellen helaas niet zo goed meer als ze ooit waren (net als diverse andere EU merken)
Ik heb er heel wat Volvo gehad (740,240,245,v70p2, v70p3,v60) en dat waren stuk voor stuk fijne, degelijke kilometervreters. Vanaf 2015 zag je de kwaliteit inzakken en duikt Volvo in veel betrouwbaarheid statistieken naar de onderkant van de markt.
Ik hoop dat de EX60 de EX90 (taxi-suv met eletronische faalangst) en EX30 (met Kliko-interieur) snel doet vergeten want het ontwerpen staat als een huis
Daarnaast zijn de laatste Volvo modellen helaas niet zo goed meer als ze ooit waren (net als diverse andere EU merken)
Ik heb er heel wat Volvo gehad (740,240,245,v70p2, v70p3,v60) en dat waren stuk voor stuk fijne, degelijke kilometervreters. Vanaf 2015 zag je de kwaliteit inzakken en duikt Volvo in veel betrouwbaarheid statistieken naar de onderkant van de markt.
Ik hoop dat de EX60 de EX90 (taxi-suv met eletronische faalangst) en EX30 (met Kliko-interieur) snel doet vergeten want het ontwerpen staat als een huis
Fendt Joker E 495t 1992 | Skoda Kodiaq PHEV 2025
ik vind het vermoeiend, gelukkig heb ik een witte AWD Tesla, die komt uit Berlijn, als ik een RWD in het grijs besteld had kwam die uit China
eea terug te vinden in het chassisnummer 
Tesla model Y Long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t met een Kip KG-45 TLB
Het heeft met de importheffing te maken, die wordt opgelegd op auto's die in China worden geproduceerd.Paul Vingerhoets schreef: ↑wo 21 jan 2026 19:07Verrassend dat volvo dan wel mag, zover ik weet is volvo van een chinees bedrijf toch ?
Deze Volvo EC60 wordt in Zweden gemaakt.
Ik zie dat een aantal modellen 2400kg mogen trekken (ipv 2000kg).
Hartelijk groet,
Ray
Hobby Prestige 560 WLU - Volvo V60 T6 Recharge (2021)
"tutto compreso"
Ray
Hobby Prestige 560 WLU - Volvo V60 T6 Recharge (2021)
"tutto compreso"
Volvo EX60 specs zien er ok uit:
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2025
Adria Adora 573 PT 2025
Prachtige ev de nwe Volvo met goede specs!
Zal grote concurrent van BMW iX3 worden...
Zal grote concurrent van BMW iX3 worden...
Ford Kuga PHEV ST-line X 2025 met een Fendt 510 TFB.
en als er van de 810km WLTP-bereik nog zo'n 300-350 caravan kilometers overblijven kun je het trekgewicht ook heel praktisch inzetten 
Fendt Joker E 495t 1992 | Skoda Kodiaq PHEV 2025
Wat een prachtige wagen ja, die EX60. Dat wordt gegarandeerd de opvolger van mijn 01. De P6 heeft al prima specs, maar een P10 of P12 is gegarandeerd een fantastische caravantrekker (mits je natuurlijk kunt leven met de beperkingen van elektrisch rijden, ik zou het wel kunnen).
Lynk & Co 01 MY2022
Knaus Südwind 460 EU '60 Years' Campovolo Grijs MY2022
Knaus Südwind 420 QD Limited Edition MY2015
Knaus Südwind 460 EU '60 Years' Campovolo Grijs MY2022
Knaus Südwind 420 QD Limited Edition MY2015
Is wel echt een hele andere prijsklasse, vanaf 61K, dan zit je dus zo op 70k
Hele gave wagen trouwens
Laatst gewijzigd door Micky op do 22 jan 2026 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Een EX60 P12 met metallic lak in de goedkoopste uitvoering en zonder opties (ook geen trekhaak).is 74k Euro
Daarmee duurder dan een IX3
Erg fraaie auto wel, exterieur mooier dan de iX3 vind ik zelf. Maar als ik mijn V60 ervaring bekijk en mijn 4 en 5 serie.... ga ik zonder twijfel voor de BMW.
BMW 530i Touring (2023) & Eriba Touring 542 Edition 60 (2023) => Eriba Feeling 442 (2026 in bestelling)
Daarmee mag je wel een glaravannetje trekken 
Weet ik, maar een eerlijk vergelijk met de range van een GLC / IX3 is dat wel de uitvoering die je nodig hebt om 800km range te halen.
Een P6 met RWD en 620km WLTP range is geen heel logisch vergelijk.
BMW 530i Touring (2023) & Eriba Touring 542 Edition 60 (2023) => Eriba Feeling 442 (2026 in bestelling)
Ik las je reactie anders omdat ik geen vergelijk trok, ik noemde gewoon de vanafprijs en het kwam bij mij over dat je bedoelde dat de vanafprijs 74k was en daarmee duurder dan een iX3
Doe mij de cross country maar, beetje fatsoenlijke bandjes eronder en dan met je dikke kabe de camping omploegen... 
Zelfbenoemd deskundige
Overigens kloppen de WLTP specs in deze tabel niet met de Volvo site voor de P6.
P6 = 620 km
P10 = 660 km
P12 = 800 km
Daarnaast heeft de P6 een max laadsnelheid van 275kW en de P12 van 370kW.
Voor de 800 km range zit je dus vast een een ontzettend snelle uitvoering. 0-100 in 3,9 voor SUV
Blijft: een erg mooie auto
Ah zo, ja, begrijp ik wel. Nadeel van korte zinnen op de telefoon typen, waardoor ik mijn intentie niet had toegelicht.
Ondanks alle voordelen van elektrische auto's, leggen ze het af tegen dieselauto's bij afstanden van meer dan 700 km. Met of zonder caravan, maar qua tijd, kosten en comfort blijven dieselauto's helaas in het voordeel. Misschien komen er ooit nieuwe technologieën voor elektrische auto's. Pas dan zullen ze een volwaardig alternatief vormen.
En wat is de bedoeling van je bijdrage? Het gaat hier namelijk specifiek over een EV als caravan trekker. Met een diesel hebben we allemaal al 50+ jaar ervaring, daar is dit draadje echt niet voor.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Pavel redeneert vanuit een situatie waarin 1,2mln huishoudens zonder stroom zitten in bittere kou. Dan kom je niet ver met een EV…
Ik had ooit een diesel die prima zonder stroom kon als hij eenmaal was gestart en ik had ‘m zelfs kunnen aanslingeren.
Comfort was echter ver te zoeken, maar dat is persoonlijk en contextafhankelijk.
Verder helemaal eens met Micky: niet het draadje voor diesels.
Ik had ooit een diesel die prima zonder stroom kon als hij eenmaal was gestart en ik had ‘m zelfs kunnen aanslingeren.
Comfort was echter ver te zoeken, maar dat is persoonlijk en contextafhankelijk.
Verder helemaal eens met Micky: niet het draadje voor diesels.
Typische reactie.PavelUA schreef:Ondanks alle voordelen van elektrische auto's, leggen ze het af tegen dieselauto's bij afstanden van meer dan 700 km. Met of zonder caravan, maar qua tijd, kosten en comfort blijven dieselauto's helaas in het voordeel.
Wat je van EV’s vindt, ze zijn niet een alternatief voor brandstof maar ondertussen beter. Meer comfort, minder geluid, geen koude motor, minder of geen onderhoud enzovoort. De ix3 en EX60 laten ook zien dat de prijs gelijk is geworden….
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Exact en dit kwam bij mij weer over als een opmerking van iemand die geen enkel verstand heeft van EV's en ook geen ervaring, 3400KM door Europa afgelopen zomer heeft mij juist het tegendeel bewezen, als je normaal reist 5-600km per dag is het nauwelijks verschillend met een ICE wagen, en idd het comfort is juist veel hoger dan een diesel, juist die opmerking bevestigde mij dat deze reactie gewoon weer EV bashen is.
Als ik in zijn schoenen stond zou ik ook geen EV willen. Jullie weten waar Pavel woont en hoe het daar met de elektticiteitsvoorziening is gesteld? Over vakantie denkt hij waarschijnlijk helemaal niet na.
Verkeerde draadje, dat is alles. Bashen van EV? Verre van dat, vermoed ik, wel een beetje “lost in translation”.
Verkeerde draadje, dat is alles. Bashen van EV? Verre van dat, vermoed ik, wel een beetje “lost in translation”.