Dit draadje is zijn doel volledig voorbij geschoten...Conradi schreef: ↑zo 6 sep 2020 19:36Dit draadje is bedoeld om een overzicht bij te houden van EV’s waarmee je een caravan kunt trekken en die binnenkort (uiterlijk 2021) ook beschikbaar zijn.
Click voor groot
Uitleg
Startprijs
De actuele startprijs. Bij sommige modellen betekent dat een variant met een grotere accu omdat de prijzen van de instapper nog niet vastgesteld zijn.
Trekgewicht
750 kg is het minimale trekgewicht om in de lijst te worden opgenomen. Sommige EV’s (oa Volkswagen ID.3) zijn wel met trekhaak beschikbaar, maar alleen bedoeld als fietsendrager.
Aandrijving
V= Motor voorwielen, A=Motor Achterwielen, V+A=All-wheel drive (2 motoren), 2V/2A=Twee motoren op voor- c.q. achterwielen.
Accu Bruto / Netto
Bij geen enkele EV is de accucapaciteit volledig te gebruiken. Dit wordt gedaan om de levensduur te vergroten. Daarom is het van belang om te weten wat de netto capaciteit is die echt bruikbaar is. Indien een model meerdere capaciteiten biedt, is de inhoud van de kleinste en grootste accu vermeld.
Range
De range is volgens de WLTP-norm. De kleinste en grootste range is aangeven indien een model in verschillende varianten beschikbaar is. Let er op dat All-Wheel Drive altijd minder efficiënt is dan één motor, dus een kleinere range heeft. Ook andere opties – zoals bandengrootte – beïnvloeden de range.
Laadsnelheid en -tijd
De kleinste en hoogste snelheid bij snelladen onderweg zijn vermeld. Bij sommige modellen is de laadsnelheid afhankelijk van de accugrootte, bij anderen is super snelladen een optie.
Als laadtijd is de 10%-80% oplaadtijd vermeld, omdat dit verreweg de snelste laadtijd is. Gedurende de laatste 20% lading neemt de snelheid snel af, waardoor het te lang duurt. De eerste 10% houden als reserve aan.
Belangrijk
Dit draadje is bedoeld om een overzicht van beschikbare EV’s bij te houden. Reacties hierop dienen beperkt te blijven tot het melden van fouten, aanvullingen of toevoegingen op de lijst.
Voor discussies over EV’s enzovoort hebben we een draadje in de babbelbox
EV's waarmee je een caravan kunt trekken
Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Contacteer:
EV's waarmee je een caravan kunt trekken
Deugd? Een mover is een electrische aandrijving maar wat dat met dit onderwerp te maken heeft… ???dehoekies schreef:Komt net een Tesla de camping op gereden met een 1260 kg zware Hobby ledig gewicht wel te verstaan.
Doet je deugd dat iemand achteruit insteekt om zijn caravan te plaatsen ,
Meeste die ik zie alles met de mover
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Defender 110 X-Dynamic SE P400e PHEV (404 PK 640 NM)
Adria Action 391 LH
Adria Action 391 LH
- dieseltijger
ja. Het is van interessant verworden naar een babbelbox topic.
(Wie heeft er een goed recept voor erwtensoep? Ik vind erwtensoep ook buiten het winterseizoen lekker. )
(Wie heeft er een goed recept voor erwtensoep? Ik vind erwtensoep ook buiten het winterseizoen lekker. )
Pluimvee ( 0 Nm) met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition (180 Nm, max kogeldruk: 750 N) met achterruitverwarming en een asbakje. Aangevuld met iets anders, zonder asbakje(!) met drie koppels en wel 2 vulklepjes!
Tsja,...
De gestelde " houdbaarheidsdatum " datum 2021 is al lang verstreken. Het mag duidelijk zijn dat 2021 allang verstreken is.
Medio 2024 zijn er al heel wat E-V 's die al meer dan 750 kg.mogen trekken en mee kunt trekken.
Maar... het draadje heeft evenwel de nodige andere informatie gedeeld c.q opgeleverd En.... De innovaties gaan steeds verder.
Heeft er niks mee te maken zoals zoveel onzin op een forum .Jan van Vijven schreef: ↑do 6 jun 2024 06:55Deugd? Een mover is een electrische aandrijving maar wat dat met dit onderwerp te maken heeft… ???dehoekies schreef:Komt net een Tesla de camping op gereden met een 1260 kg zware Hobby ledig gewicht wel te verstaan.
Doet je deugd dat iemand achteruit insteekt om zijn caravan te plaatsen ,
Meeste die ik zie alles met de mover
Het ging om de EV combinatie met een opmerking van mij wat hier op het forum door andere zovaak gebeurt.
Groetjes Peter & Marijke
Best
https://dehoekiesreizen.blogspot.com/
https://www.instagram.com/peter.hoekstra/
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
Best
https://dehoekiesreizen.blogspot.com/
https://www.instagram.com/peter.hoekstra/
Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
Terug naar titel van dit draadje en specifiek naar TS...Conradi
Je bestelde auto, EX90, gaat in productie
https://www.autoblog.nl/nieuws/eindelij ... en-6902182
Je bestelde auto, EX90, gaat in productie
https://www.autoblog.nl/nieuws/eindelij ... en-6902182
In de stalling staat een Fendt 510 TFB.
Mijn waarschijnlijk zeldzamer combinatie Smart #3 met Biod Nomade.
Verstuurd vanaf mijn 2211133G met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn 2211133G met Tapatalk
Leuk die Biod!!
Tesla model Y long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t uit 2004 met de oeroude Kip KG-45 TLB (1989)
Leuk & uniek setje ! Dat zal je geen 2e van vinden :).
Wat een leuk draadje!
Uiteindelijk zijn wij ook het electrische campeer avontuur aangegaan dus laat ik ook even een duit in het zakje doen met onze combinatie een Rapido Club CPL42 met een Tesla Model 3 SR+ uit 2019.
Verbruik lag op de heen weg naar Luxemburg op 25kWh/100km en op de terugweg 23kWh/100km een verbruik wat mijn 200% mee viel!
Lessons learned bij deze eerste langere trip, houdt rekening met het hoogte verschil bij het berekenen van de lengte tussen de laadstop. Bij 10% de accu de helling op en dan bijna 1,5 2% per km weg tikken is best spannnend, uiteindelijk met 1% bij fastned aangekomen.
Met de zomer vakantie gaan we met de combi naar Noorwegen, met een beetje geluk met de nieuwe Model 3, scheelt toch weer de nodige range :)
Uiteindelijk zijn wij ook het electrische campeer avontuur aangegaan dus laat ik ook even een duit in het zakje doen met onze combinatie een Rapido Club CPL42 met een Tesla Model 3 SR+ uit 2019.
Verbruik lag op de heen weg naar Luxemburg op 25kWh/100km en op de terugweg 23kWh/100km een verbruik wat mijn 200% mee viel!
Lessons learned bij deze eerste langere trip, houdt rekening met het hoogte verschil bij het berekenen van de lengte tussen de laadstop. Bij 10% de accu de helling op en dan bijna 1,5 2% per km weg tikken is best spannnend, uiteindelijk met 1% bij fastned aangekomen.
Met de zomer vakantie gaan we met de combi naar Noorwegen, met een beetje geluk met de nieuwe Model 3, scheelt toch weer de nodige range :)
Laatst gewijzigd door Arno1982 op zo 9 jun 2024 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Tesla Model 3 RWD met Rapido club 42 cp evolution (hefdak)
Leuk! Wat was je gemiddelde snelheid? Kon je een beetje doorrijden of hing je achter een vrachtwagen.
Meestal 90kmh soms iets langzamer ivm verkeer en soms een stukje harder omdat ik iets meer accu sap over had als verwacht zodat ik mijn laadcurve en vmax optimaal is, op de terugweg ongeveer 120km achter een touringcar kun draften met 110kmh.
Ben helaas mijn trip log kwijt zie ik nu dus mijn gemiddelde snelheid voor de dag ben ik kwijt, voor Noorwegen even een abbo namen voor AbetterRouteplanner.
FastNed is wel echt een uitkomst met de nieuwe layout van hun laadstations. Het wordt tijd dat meer providers deze layout gaan gebruiken.
Ben helaas mijn trip log kwijt zie ik nu dus mijn gemiddelde snelheid voor de dag ben ik kwijt, voor Noorwegen even een abbo namen voor AbetterRouteplanner.
FastNed is wel echt een uitkomst met de nieuwe layout van hun laadstations. Het wordt tijd dat meer providers deze layout gaan gebruiken.
De 2019 SR+ RWD is inmiddels vervangen voor een 2024 Model 3 RWD, de extra range van 50-60km is toch wel lekker :)Arno1982 schreef: ↑zo 9 jun 2024 17:46Wat een leuk draadje!
Inmiddels ook weer terug in Nederland na een rondje Slowakije , Slovenie, Oostenrijk met de M3H RWD en Rapido Club 42.
Uitstekend bevallen. Range 100-0 is tussen de 220-240km, tussen de laadstops vaak 150 - 200km gereden.
Terugweg 95 - 110kmh aangehouden. Enorme effficiente combi, qua laden was het goed te doen hoewel de laadstops op de doorreis van Slowakije en Slovenie dun gezaaid waren waardoor het opletten was.
De terugweg van 900km in een dag gedaan, hier hebben we 14 uur over gereden. De terugweg van 900km in een dag gedaan, hier hebben we 14 uur over gereden. Door de laadstops (4 stuks) was het hele gezin nog dermate fris dat 1000km op een dag te doen moet zijn.
Verbruik van Nederland naar Dresden eerste dag heen, en het verbruik van Oostenrijk naar Nederland terug.
100% meegevallen!
Zelf zijn deze zomer naar de Ardèche geweest met een hobby classic 400 achter een Tesla Model Y en inderdaad, Fastned heeft verreweg de beste lay-outs voor een auto met caravan.
Toch het merendeel gekozen voor de superchargers van Tesla (incl vaak afkoppelen). Simpelweg omdat dit gewoon ruim de helft scheelt aan kosten (34 cent VS 69 cent per kWh). Dit maakt het afkoppelen voor mij meer dan waard
Kan ik deze KIA EV-3 toevoegen?
Ik weet dat hij niet voldoet voor de bovengemiddelde representatieve caravan maar wellicht dat er toch een markt voor is?
Krijgt 1000 kilo trekgewicht mee voor de Long Range versie met 600 km rijbereik.
Voor mij prima
https://nieuws.kia.nl/kia-ev3-grensverl ... f--36995-/
Ik weet dat hij niet voldoet voor de bovengemiddelde representatieve caravan maar wellicht dat er toch een markt voor is?
Krijgt 1000 kilo trekgewicht mee voor de Long Range versie met 600 km rijbereik.
Voor mij prima
https://nieuws.kia.nl/kia-ev3-grensverl ... f--36995-/
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende scharrel Kip Kompakt 37 EKV Special
Mooi doet me op de een of andere manier beetje denken aan een Volvo EX30
.Seat Leon ST 1.5 PHEV (2024) of Bmw X3 3.0 (2007).
......................Hobby 490 KMF (2022)......................
......................Hobby 490 KMF (2022)......................
Hmm, deze is toch wat “vierkanter” en meer EV-6 design vind ik
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende scharrel Kip Kompakt 37 EKV Special
Die velgen vind ik dan wel weer geef, meestal lelijk maar dit waardeer ik wel
Tesla model Y long Range AWD en een Saab 9-3 Cabrio 2.0t uit 2004 met de oeroude Kip KG-45 TLB (1989)
Waarom hebben zoveel van die EVs zo’n “bijzonder” design? Of ben ik gewoon ouderwets? Ik kan maar weinig EVs echt mooi vinden.. waarom altijd zo opzichtig? Deze Kia vind ik ook echt die categorie geloof ik…
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Vrijer in de vormen door afwezigheid van ICE aandrijving en met het gemiddelde vermogen wat een electro aandrijving levert is aërodynamica duidelijk naar het tweede plan verschoven.
Met name KIA vind ik ook nogal excentriek... waar ik de EV6 echt een mooie auto vind, vind ik de EV3 en EV9 vooral een hoog Playmobil gehalte hebben helaas. De EV9 zou een knipoog richting de LaRo Defender moeten zijn, maar mij ontgaat dat volledig, zeker wanneer je ernaast staat.
Die zgn. Plastic-Fantastic-uitstraling heb ik overigens wel bij meer EV's, met name de SUV-achtigen.
Fendt Brillant 650 TF (2018)
BMW X5 xDRIVE45e HE M-Sport PHEV 475 pk / 750 Nm (2021) Stage1 Tuned
BMW X5 xDRIVE45e HE M-Sport PHEV 475 pk / 750 Nm (2021) Stage1 Tuned
Ik zie dat net zo pd; die ev6 vind ik ook mooi. Moest ik wel even aan wennen, maar is en blijft een mooie auto. De rest vind ik wat bijzonder, ik geloof dat playmobil wel een goede omschrijving is inderdaad.
Ik vond die EV6 spuuglelijk zoals hier geschreven, maar we zien hem steeds vaker en net als bij BMW in de jaren 2000 even wennen, eerlijk moet ik toegeven dat ik het model nu wel kan waarderen
Ja ik kan hem ook wel waarderen. Maar toch; mag voor mij best iets ingetogener ofzo. Ook die ev6 is zo uitgesproken ofzo. Hoeft voor mij niet zo heel nodig eigenlijk.
Ik ben nog steeds niet uitgekeken op mijn EV6...
Maar doe mij deze maar...wat een 'dik ding'...prachtige Lotus ev
Maar doe mij deze maar...wat een 'dik ding'...prachtige Lotus ev
In de stalling staat een Fendt 510 TFB.