EV's waarmee je een caravan kunt trekken

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door willianv » zo 15 jan 2023 17:56

doubleyou schreef:
za 14 jan 2023 21:36
Zo klein is zo’n Model 3 toch niet? En het wordt de tweede auto. Met subsidie en die 7000 euro prijsverlaging doe je met een Model 3 als 2e auto volgens mij een prima koop.

Je net nieuwe Diamant en de BMW 540i alweer verkopen lijkt me sowieso een behoorlijk verlies opleveren. En dan voor een Model Y als eerste auto gaan en weer een andere en ook kleinere caravan kopen? Dat lijkt me geen keuze waar je op termijn erg blij van gaat worden scratch.gif…..
De M3 is achterin wat beperkt. Komt denk ik ook doordat de voorstoelen van een M3 laag staan. Het is dan niet mogelijk om de voeten onder de voorstoel te plaatsen.
De stoel omhoog kan, maar is met mijn lengte geen optie. Dan kijk ik tegen de dakhemel aan.

Ik heb ook niet gezegd dat de MY op korte termijn de eerste auto zou gaan worden he… Zowel de BMW als de Fendt blijven voorlopig nog wel even.

Kan natuurlijk ook de BMW als tweede auto erbij houden, maar dat is nogal decadent.

Ben er ook nog niet zo zeker van dat ik de Tesla ga prefereren boven de erg fijne en goed uitgeruste BMW….

We laten het nog even sudderen.
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Ab » di 17 jan 2023 10:51

Screenshot_20230117_103322_Chrome.jpg
Huh?? Wat nu weer...
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Volvodriver

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Volvodriver » di 17 jan 2023 11:29

[re.gif]
Een Republikeinse staat die zeer Trumpistisch is en daarnaast een grote olieproducent. Dus.............

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » di 17 jan 2023 11:41


Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Ab » di 17 jan 2023 14:36

Het moet niet gekker worden.. awhoea.gif
Maar aan 1 kant begrijp ik het wel een beetje.
Weerstand tegen veranderingen zijn zo oud als de mensheid. knipoog.gif

Mijn opa had hetzelfde..die was hoefsmid.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Morgoth » di 17 jan 2023 14:44

[re.gif]
Dat is zo. Dit soort reacties is dan wel weer echt iets voor Amerika. Een achterlijker land is er volgens mij nauwelijks in de wereld te vinden.

Ik liep eens met een Amerikaanse collega in het centrum van Freiburg. Loopt hij daar zenuwachtig om zich heen te kijken. Hij voelde zich onveilig omdat hij zijn gun niet bij zich had scratch.gif scratch.gif
En toen hij de LPG tank achter in mijn Audi zag, durfde hij er niet meer mee...

Nog leuker was dat hij ook de wellness in de kelder van het hotel wel eens wilde proberen. Ik zei hem nog dat ie dan wel bloot moest. Jajaja (hij dacht dat ik een grapje maakte). Ik zie hem nog binnenkomen in zijn Amerikaansevlag-zwembroek awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Morgoth » di 17 jan 2023 17:41

Nou zit ik even bij Hyundai op de website te configureren. Tot mijn verbazing zijn de vanaf prijzen voor zowel de Kona electric, de Ionic 5 en de Ionic 6 allemaal zo’n 48.000 euro. Als je verder gaat met configureren worden de verschillen wel iets groter maar het uiteindelijke verschil is maar een paar duizend euro. Het is hier wel heel duidelijk wat het meeste geld kost aan de auto.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Twan123
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 14 sep 2022 09:55

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Twan123 » vr 20 jan 2023 21:18

Heb uiteindelijk ook de knoop doorgehakt om de overstap te maken naar elektrisch (met een flinke caravan). Gekozen voor een Tesla Model Y LR. Gelukkig nog net niet geleverd en vorige week een leuke korting ontvangen van dhr Musk van 12K:-)

Nu was ik wat App's aan het doorpluizen voor de route door Frankrijk en Tesla stuurt je natuurlijk naar hun eigen laadstations. Net met Google maps eens gekeken, maar die liggen meestal (ver) van de hoofdroute. Ook bij deze stations zie je dat zij geen rekening houden met een sleurhut aan de haak qua opladen.

Heeft er al iemand ervaring om met de caravan alleen de Tesla stations te bezoeken, of worden die expliciet vermeden om niet zo ver van de snelweg te gaan.
Zag al wel leuke reviews langs komen met stations van EnbW en Fastned, die vaak dichter langs de hoofdweg liggen.
Ik ben benieuwd....
Tesla Model Y LR 2023 | Bürstner 460TS (2022) | Thule 6300 auto luifel | Truma Aventa airco | E&P level systeem | AL-KO Mammut | Travel Vision E85 schotel

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Fransosowitz » za 21 jan 2023 11:54

[re.gif] Zelf heb ik geen ervaring met caravan trekken met een Tesla, maar ik rijd een Model 3 zakelijk en een Kia EV6 prive met caravan. En kom voor het werk met de Model 3 ook in het buitenland zoals Duitsland, Zwitserland, Belgie en Frankrijk.

De Tesla SuperChargers (SuC) liggen lang niet altijd ver van de snelweg, maar inderdaad wel wat verder weg dan, laten we zeggen, de gemiddelde Ionity of Fastned. Met iets van max 3-5 minuten extra rijtijd heb je het in mijn ervaring vaak wel gehad. Tijdens mijn laadsessies in het buitenland bij de SuC kijk ik uit interesse ook altijd naar de bereikbaarheid met caravan. En dat is heel wisselend: sommige SuCs zijn prima bereikbaar met caravan waarbij soms met een beetje geluk ook aangekoppeld geladen kan worden (bv Mogendorf in Duitsland). Andere SuCs zou ik dan proberen over te slaan met caravan. B.v. de SuC in Kortrijk: die is erg krap qua ruimte en ook druk door bezoekers aan de McD en de andere faciliteiten die daar zijn.

Mijn advies is: stippel de route uit met ABRP i.c.m. een ingesteld verbruik met caravan en kijk vervolgens met Google maps en streetview hoe de bereikbaarheid en ligging is. Op basis van dit laatste kun je dan besluiten al dan niet een andere laadlocatie te nemen (SuC of andere aanbieder).
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1844
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door EricS » za 21 jan 2023 13:35

@Twan123,
Gefeliciteerd met je keuze, ook veel plezier om straks met de combi te rijden.

Zoek even op het forum naar '1600km met ev en caravan' . Ik heb geprobeerd uitgebreid verslag te doen van ev met caravan naar Italië. Wellicht heb je er iets aan...
Wat Fransosowitz schrijft...gebruik apps voor je reis. Ik heb primair Ionity gebruikt, goede realistische afstanden ertussen.
Tip: ga goed voorbereid en met positieve insteek je vakantie in !
Gr Eric

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B met Tapatalk


Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Twan123
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 14 sep 2022 09:55

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Twan123 » za 21 jan 2023 14:33

Dank voor jullie reactie, dit draadje volg ik al heel lang, dus ook jou reis voorbij zien komen. Nuttige tips gezien.
Ik ben niet zo bang aangelegen en begin er gewoon aan, vakantie begint bij vertrek, toch....
Je ziet wel heel weinig mensen met een Tesla en caravan, ik weet dat de auto niet zo geliefd is bij veel mensen, maar ik kijk niet alleen naar het mooie.

Zodra mijn eerste reis ga beginnen, zal ik daar verslag van brengen, hopelijk hebben er andere mensen dan ook wat aan en gaan over de streep.
Nu maar duimen dat die mensen die de tekening maken om laadpleinen te maken, ook denken aan auto's met een aanhanger.....
Wat er eenmaal ligt zullen ze niet zo snel aanpassen.
Tesla Model Y LR 2023 | Bürstner 460TS (2022) | Thule 6300 auto luifel | Truma Aventa airco | E&P level systeem | AL-KO Mammut | Travel Vision E85 schotel

harmen76
Berichten: 4
Lid geworden op: za 21 mei 2022 21:13

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door harmen76 » za 21 jan 2023 21:59

@Twan123,
Gefeliciteerd met je bestelling thumbup.gif

Je ziet idd nog weinig mensen met een Tesla en caravan, maar dat gaat vast veranderen komend jaar. Ook wij zijn sinds 31 dec in het bezit van een MY LR en ook wij zien wel hoe de reis komende zomer gaat verlopen. Zoals je al zegt: "niet te bang zijn en vakantie begint bij vertrek".

Ik heb laatst al gereden met een grote aanhanger achter onze MY en dat reed zo goed, dat ik denk dat het met onze caravan ook wel goed komt.
Tesla MY LR | BMW i3 94ah | Knaus Sudwind 500 TKM

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » zo 22 jan 2023 10:05

Goh, over mensen over de streep trekken.... het was maar even een hersenspinsel..... maar misschien zeggen we over 7 jaar wel... ik zag nog een diesel met een caravan er achter.
Ik schrijf hier nu vast iets verkeerds weenie.gif

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Fransosowitz » zo 22 jan 2023 10:14

[re.gif] die kans is er zeker. D.w.z: ooit zullen we zoiets vast zeggen.
Net zoals we het nu ook ongebruikelijk vinden als mensen binnen roken of überhaupt roken. En waarschijnlijk gaan we dat bv ook wel vinden van alcoholische drankjes drinken, een verwarmingssysteem op gas of stookolie etc.
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

homeonwheels
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 15 aug 2022 17:07
Locatie: West-Friesland

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door homeonwheels » zo 22 jan 2023 18:44

Twan123 schreef:
vr 20 jan 2023 21:18
Heb uiteindelijk ook de knoop doorgehakt om de overstap te maken naar elektrisch (met een flinke caravan). Gekozen voor een Tesla Model Y LR. Gelukkig nog net niet geleverd en vorige week een leuke korting ontvangen van dhr Musk van 12K:-)

Nu was ik wat App's aan het doorpluizen voor de route door Frankrijk en Tesla stuurt je natuurlijk naar hun eigen laadstations. Net met Google maps eens gekeken, maar die liggen meestal (ver) van de hoofdroute. Ook bij deze stations zie je dat zij geen rekening houden met een sleurhut aan de haak qua opladen.

Heeft er al iemand ervaring om met de caravan alleen de Tesla stations te bezoeken, of worden die expliciet vermeden om niet zo ver van de snelweg te gaan.
Zag al wel leuke reviews langs komen met stations van EnbW en Fastned, die vaak dichter langs de hoofdweg liggen.
Ik ben benieuwd....
Mooi hoor, gefeliciteerd. Langs hoofdroutes in D en F zijn er voldoende snellaadstations naast die van Tesla. Maar zorg dat je meerdere laadpassen (zonder abonnement) bij je hebt. Het is steeds een verrassing welke er werkt. Zelf heb ik naast de anwb pas ook nog Plugsurfing, Fastned en Chargemap (deze werkt op de Ionity laders).
Ben benieuwd naar je eerste ervaringen.
Tabbert Rossini Booster 450TD 2022 achter BMW i4 edrive 40

Twan123
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 14 sep 2022 09:55

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Twan123 » zo 22 jan 2023 19:13

Extern laden bij de concurrent gaat goed komen, heb al vast wat pasjes aangeschaft:-)
Welkom in het oerwoud van elektrisch laden, ha ha..
Schermafbeelding 2023-01-22 om 19.10.17.png
Schermafbeelding 2023-01-22 om 19.10.17.png (240.98 KiB) 575 keer bekeken
Tesla Model Y LR 2023 | Bürstner 460TS (2022) | Thule 6300 auto luifel | Truma Aventa airco | E&P level systeem | AL-KO Mammut | Travel Vision E85 schotel

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3981
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Gemineye » zo 22 jan 2023 20:11

Dit is eigenlijk best ernstig maar wel min of meer waar.

Ik heb nooit begrepen waarom ik bij een onbemande pomp kan tanken met een pinpas maar waarom ik niet kan laden met die pas. Dat is toch veel makkelijker?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door meeder » zo 22 jan 2023 20:54

Precies, waarom maken ze het niet mogelijk om gewoon met je pinpas te laden.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Morgoth » ma 23 jan 2023 11:18

[re.gif]
Ja dat is ook belachelijk.

Ik heb een laadkey van Travelcard. Ik heb de ervaring dat ik (tot nu toe) bij alle laadstations in Nederland, België en Duitsland kan laden. Andere landen nog niet getest omdat ik niet met de EV op vakantie ga maar Travelcard claim dat je in andere Europese landen bij 90% van de laders terecht kunt.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Fransosowitz » ma 23 jan 2023 15:15

Er zijn steeds meer plekken waar je met pinpas of creditcard kunt laden. Dus er is verbetering t.o.v. eerder.

Dat gezegd hebbende: tientallen pasjes meenemen vind ik sterk overdreven: met veel pasjes zoals die van Shell Recharge kun je op zeer veel plekken terecht. Neem als backup en voor met name AC laden in bepaalde landen er nog 2 of 3 extra mee al dan niet (ook) in app-vorm op je telefoon, en dan zit je veilig genoeg.
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3981
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Gemineye » ma 23 jan 2023 15:25

[re.gif]

Natuurlijk is die foto sterk overdreven, maar 3 of 4 pasjes mee moeten nemen om zeker te zijn dat je kunt laden is toch schandalig als je erover nadenkt? scratch.gif Ik snap best wel dat mensen dat als een belemmering zien
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Fransosowitz » ma 23 jan 2023 18:13

[re.gif]
Schandalig vind ik overdreven uitgedrukt. Maar onhandig is het zeker. Dat zal denk ik niemand ontkennen.
Mijn bericht was puur om aan te geven dat het nou ook weer niet zo’n drama is als soms geschetst wordt.

De meeste mensen zullen voor de standaard pinpas vast ook een backup meenemen in de vorm van een extra pinpas (van de partner b.v.) en/of creditcard. Wij in ieder geval wel en dat maakt dat we dan 3 betaalpassen bij ons hebben op vakantie. En die pasjes zouden idealiter dan ook te gebruiken moeten zijn als laadpas.
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door willianv » ma 23 jan 2023 19:14

Nadat ik vrijdag had gedacht om een Tesla MY LR in de kleur quicksilver te bestellen heb ik vandaag de bestelling gedaan voor een MY RWD in de kleur wit.
De MY komt voorlopig in de plaats van de Mini Clubman.

De Fendt zal voorlopig nog getrokken worden door de BMW. Mocht de Tesla goed bevallen dan is het alsnog te overwegen om een lichtere caravan te nemen of de MY en BMW te verkopen en een MX terug te kopen (of andere EV met hoger trekvermogen).

Ik ben erg benieuwd hoe het gaat zijn om ervaring met een EV op te bouwen. Weliswaar nog niet met caravan aan de haak… (dus toch beetje off-topic).
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1946
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door mrbullmastiff » ma 23 jan 2023 19:37

Gefeliciteerd, wanneer wordt de Tesla geleverd?
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door willianv » ma 23 jan 2023 20:13

[re.gif]
Levering staat nu gepland tussen 10 en 24 februari. Eerlijk gezegd zou het me niet verbazen als het nog eerder zou worden.
Heb het vermoeden dat de auto al in Tilburg staat te wachten..
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”