EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1338
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door cortrans » za 22 okt 2022 15:33

Gerrie schreef:Net gelezen dat Hyundai verwacht binnen drie jaar auto’s te hebben met een actieradius van 900 a 1000 klm.
Ook valt te lezen dat de meeste automerken nu toch ook met waterstof bezig zijn.
Nog even geduld, we krijgen straks geweldige caravantrekker.
Als je maar voldoende in de knip heb zitten wel ja.
Voor de gewone man/vrouw veranderd er voorlopig nog niets
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » ma 24 okt 2022 12:06

Misschien gaat dit ( zie link) in de toekomst in samenhang met een range van 450/500 km solo ver de nodige frustraties die nog steeds worden geuit, een stuk verminderen.
En wel niet verkeerd natuurlijk die bereiken van 750 km maar al genoemd alleen dan nog voor een doelgroep van de welgestelde....
Overigens als je naar de huidige prijzen van een nieuwe) doorsnee caravan kijkt met wat " luxe "( b.v. airco , mover en cassette luifel) reken maar gauw op zo'n € 35k. of meer.Dat is toch ook geen peuleschilletje voor velen.
Link
https://www.manners.nl/nasa-elektrische ... rustratie/
Kijk ook eventueel bij ook Interessant ( even doorscrollen)

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Met een elektrische auto en caravan op vakantie, kan dat?

Bericht door Wie-niets » ma 24 okt 2022 14:04

Even refereren naar de titel ..... Met de juiste instelling kan dat al.
Schat over een jaar of 5 dat het heel gewoon is in het kunnen en doen en zo langzamerhand hand bij een groot gedeelte van de bevolking is in gedaald.
Ik wil het niet helemaal vergelijken met de acceptatie een E-bike maar het komt wel er een beetje op neer.

Kijk maar eens 5 jaar terug en hoever we u al zijn met de EV auto in zijn ontwikkeling.. mrgreen.gif
En ja.... hoeveelste topic wordt dit ...?. weenie.gif

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Morgoth » ma 24 okt 2022 14:27

En misschien is de door ons geliefde caravan wel ten dode opgeschreven...
Je ziet al een fikse verschuiving van caravans naar campers, misschien is de elektrificatie van ons wagenpark wel de uiteindelijke doodsteek voor de caravan. We moeten ons realiseren dat dit ook serieus mogelijk zou kunnen zijn.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Met een elektrische auto en caravan op vakantie, kan dat?

Bericht door Morgoth » ma 24 okt 2022 14:30

misschien maar even samenvoegen
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Techn

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Techn » ma 24 okt 2022 14:40

Nee hoor

Ik schaar dit in de catatonie transport

Ook daar gaat het niets worden met elektrische vrachtauto’s
En transport zal er altijd moeten zijn toch


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » ma 24 okt 2022 15:05

[re.gif] [re.gif]
Dat ..lmisschien...kan je mogelijk best een concreet gaan zien. Het zal mij niet verbazen. weenie.gif

Verschuivingen nu naar Campers al om... maar realistisch denkend die Campers rijden grotendeels met dieselmotoren. En in het toekomst perspectief is deze ( dieselmotor) toch ook ( misschien wat overdreven gezegd) in de ban?
Goed , het zal nog wel even duren maar toch..... wat over 5 tot 10 jaar dan met deze Campers. De diesel prijzen en hier de MRB op diesel liegt er ook niet om. Maar dan staat rekening rijden voor de deur . Of wordt dit ook een flop.

En vergeet niet dat er nu nog hier op brandstof 17 cent korting wordt gegeven tot 01-07-2023.
En met een prijs van > € 2.40 of meer bij de caravan of camper voor een bereik van 7-10 km* per liter zit je toch ook niet op te wachten.
* afhankelijk van benzine of diesel en combinatie.

We zullen maar afwachten wat het gaat worden maar "pijn " gaat het bij velen doen.( en doet het al bij velen)

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door EricS » ma 24 okt 2022 16:38

Wij zijn net terug van een week noord Wales, met de EV(6) maar zonder de caravan.

En waar wij met de combi naar Italië zonder problemen duizenden kilometers hebben gemaakt was het nu solo af en toe echt drama...hier ga ik dus niet heen met de combi !
Niet alleen zeer schaars ( zeg maar gerust NIET aanwezig) aantal snelladers maar ook vreemde betaalmogelijkheden. Ja, je kan gratis laden bij een supermarkt...maar he, met 7 kw laden gaat een fietsdynamo nog sneller mrgreen.gif
En wat een zeer vreemde ev trekje van de engelsen...ze laden allemaal doodleuk door tot 100% scratch.gif
In bijna jaar tijd nog nooit in NL hoeven wachten, en daar paar keer, tot zelfs 4 auto's voor mij in de rij stonden !
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Morgoth » di 25 okt 2022 10:29

EricS schreef:
ma 24 okt 2022 16:38
Wij zijn net terug van een week noord Wales...
...En wat een zeer vreemde ev trekje van de engelsen...
Ik denk dat je iemand uit Wales beter geen Engelsman kunt noemen mrgreen.gif
Maar GB is een achterlijk land. Kijk alleen maar eens naar de politiek. Die kun je nauwelijks serieus noemen. En dus ook op EV gebied blijkbaar achterlijk.
Misschien dit jaar eens een rondje Schotland doen. Veiligheidshalve maar niet met de EV dus.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door EricS » di 25 okt 2022 13:09

[re.gif]

Haha, klopt helemaal. Maar bij meerdere Ionity laders (die dus niet in Wales zijn...) gingen de engelsen (...) tot 100% doorladen. Zelfs met een ID3, een Renault Zoe aan de snellader voldruppelen...pfff.
Maar bij de supermarkten in Wales kunnen ze er ook wat van, helemaal volladen met 7kw....terwijl je daar max 2 uur mag staan aan de laadpaal scratch.gif

Kijk eens naar Andrew Ditton op YT, hij woont pas afgelegen op een eiland in Schotland...met een EV6 ( en caravan!)
Ionity UK.jpg
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door hendrik38 » di 25 okt 2022 16:44

Morgoth schreef:
ma 24 okt 2022 14:27
En misschien is de door ons geliefde caravan wel ten dode opgeschreven...
Je ziet al een fikse verschuiving van caravans naar campers, misschien is de elektrificatie van ons wagenpark wel de uiteindelijke doodsteek voor de caravan. We moeten ons realiseren dat dit ook serieus mogelijk zou kunnen zijn.
Dit denk ik dus ook. Er komt straks een stortvloed van caravans op de markt. De charme van het kamperen is er al aardig af op de overvolle campings die je erg vroeg moet boeken voor een plekje.
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Morgoth » di 25 okt 2022 17:12

[re.gif]
Dat hoeft niet hoor. Het is dat iedereen naar de grote populaire campings wil. Er zijn meer dan genoeg kleinere campings waar je zo heen kunt. Ik reserveer nooit en ik ben ook nog nooit de deur gewezen.
EricS schreef:
di 25 okt 2022 13:09
[re.gif]

Haha, klopt helemaal. Maar bij meerdere Ionity laders (die dus niet in Wales zijn...) gingen de engelsen (...) tot 100% doorladen. Zelfs met een ID3, een Renault Zoe aan de snellader voldruppelen...pfff.
Maar bij de supermarkten in Wales kunnen ze er ook wat van, helemaal volladen met 7kw....terwijl je daar max 2 uur mag staan aan de laadpaal scratch.gif
Ja, dat is ronduit asociaal. Maar aan de andere kant weten ze waarschijnlijk dat een ander het ook doet en ze dus zo veel mogelijk in de batterij moeten laden.
Ik snap trouwens niet waarom winkels investeren in een 7kW lader. Daar heb je helemaal niks aan.
Bij mijn oma's bejaardenhuis staat een laadpaal waar elke dag een Prius Plug-In de hele dag staat en zo iedereen blokkeert die het beetje stroom wel echt nodig heeft. Maar ja, lekker dicht bij zijn winkel waarschijnlijk. En dat terwijl zo'n ding niet eens puur EV kan rijden.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Daphne » di 25 okt 2022 17:19

hendrik38 schreef:
di 25 okt 2022 16:44
Morgoth schreef: En misschien is de door ons geliefde caravan wel ten dode opgeschreven...
Je ziet al een fikse verschuiving van caravans naar campers, misschien is de elektrificatie van ons wagenpark wel de uiteindelijke doodsteek voor de caravan. We moeten ons realiseren dat dit ook serieus mogelijk zou kunnen zijn.
Dit denk ik dus ook. Er komt straks een stortvloed van caravans op de markt. De charme van het kamperen is er al aardig af op de overvolle campings die je erg vroeg moet boeken voor een plekje.

Ik denk nu juist van niet. De overstap van caravan naar camper door elektrificatie is wellicht tijdelijk. Campers behoren ook tot het wagenpark, die nu nog voornamelijk op diesel rijden. De kosten voor het vervangen van deze voertuigen gaat echt in de papieren lopen en dan heb je ook nog het gewichtsprobleem. De overstap naar een caravan is dan juist makkelijker. Het kan nu al zoals de ervaringen laten zien, het vergt alleen wat omdenken.
De tijd zal het leren.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door erichendri » di 25 okt 2022 21:30

Prius plug-in kan ook ev rijden, ik dacht een km of 30.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door PD » di 25 okt 2022 21:47

Morgoth schreef:
ma 24 okt 2022 14:27
En misschien is de door ons geliefde caravan wel ten dode opgeschreven...
Je ziet al een fikse verschuiving van caravans naar campers, misschien is de elektrificatie van ons wagenpark wel de uiteindelijke doodsteek voor de caravan. We moeten ons realiseren dat dit ook serieus mogelijk zou kunnen zijn.
In het kader van elektrificatie van het wagenpark lijkt me de camper juist géén oplossing; de meeste 3,5 ton's campers hebben nu al te weinig laadvermogen en dat zal door het accupakket alleen nog maar slechter worden. Ik verwacht dat de performance van elektrische auto's steeds beter wordt waardoor er zeker tot een caravangewicht van 2 ton weinig uitdagingen zullen overblijven.

Voor de grote caravans, bijv. ruim boven deze 2 ton, zal het wel wat uitdagender worden, maar de tijd zal het leren; er rijden nog wel een poosje brandstofauto's. Het elektriciteitsnet kan grotendeelse elektrificatie van het wagenpark voorlopig ook niet aan en we willen in de avond thuis of op de camping ook niet in het donker zitten he knipoog.gif Hier in de straat staan 10 huizen waarvan er inmiddels 4 een laadpaal hebben (incl. die van ons); wanneer dat er 10 worden en we gaan allemaal in de avond laden, zal het vast spaak lopen...

De caravan is voorlopig niet uit het camping- en straatbeeld..... brandstofauto's ook niet.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Kipke98
Berichten: 554
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Kipke98 » za 29 okt 2022 11:20

Ik zie de link niet terug in dit draadje. Mijn Noors is wat minder vandaar Google translate maar gebruikt.
https://elbil.no/langtest-2-000-kilomet ... mpingvogn/


Afbeelding

sailor wim
Berichten: 2675
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door sailor wim » za 29 okt 2022 11:36

[re.gif] [re.gif]
Screenshot_20221029-113425_Samsung Internet.jpg
De Fransen zijn hier alweer een jaartje mee onderweg PD.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Ab » za 29 okt 2022 17:38

De NKC ook. ( vergelijkbare organisatie)
Al veel langer dan een jaar.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Robertb
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 15 nov 2020 10:55
Locatie: Karmøy, Noorwegen

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Robertb » za 29 okt 2022 18:12

De testen die er zijn in Noorwegen met ev en caravan zijn overwegend positief, op de actieradius nå. 150 tot 250 km. Maar dat komt overeen met pauze houden schrijft men. En daar is de ene ev beter dan de andere. Loopt uiteen van 20 minuten tot 1 uur. Maar 20 minuten is toch kort? Moet je snel zijn voor een kop koffie en een plas. Wat men ook als lastig beschrijft is dat je veelal moet afkoppelen om bij de laadpaal te kunnen. Waar ik meer problemen zie is het aantal ev die voldoende trekgewicht hebben. Stuk of 5-6 die meer dan 1500 kg mogen trekken. De actieradius lijkt zich vast te zetten rond 500 km. Er zijn er die meer kunnen, maar dat zijn dan ook erg grote autos. Grote auto is meer accus is meer actieradius. De ontwikkelingen in accus gaan niet snel, de solid state laat nog wel op zich wachten heb ik gelezen. De grootste winst voor ev zit nu in de laadpalen en betaling. EU heeft bepaald dat dat nu met bankkaart moet kunnen of 1 app die overal is te gebruiken. Vanaf 2035 geen verkoop meer van diesel- en benzine autos in EU, maar vanaf 2025 al in Noorwegen. Nu al kun je bijna geen diesel og benzine auto meer kopen, alleen nog 2e hands. 20-25% van het wagenpark is ev, 80% van alle nieuw verkochte autos is een ev. We moeten ons maar voorbereiden dat de Eriba Triton eens door een ev getrokken gaat worden.
Eriba Triton 420 2021, Dacia Duster diesel 4x4 2021.

workel

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door workel » za 29 okt 2022 18:48

Ik verwacht dat er heel veel gaat gebeuren qua ontwikkeling voordat het 2035 is.

Als er geen benzine en diesel auto's verkocht mogen worden vanaf 2035 zal de komende jaren heel veel ontwikkeling zijn in elektrisch rijden voor zowel personen auto's, busjes en vrachtwagens.

De caravan en camper markt verwacht ik dat er lichtere voertuigen gemaakt gaan worden die makkelijk door of als elektrisch vervoert kan worden.

Ik denk dat wij veel te veel kijken in wat niet kan en eerder moeten kijken in wat wel kan. Kansen genoeg voor de caravan en camper markt.

Verwacht dat wij in 2035 prima een elektrisch auto kunnen kopen die een caravan kan trekken van 2000 kg met een actieradius van 750/1000 km. Als mede een camper die vanaf 3500 ton ook 750 km kan rijden.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door dieseltijger » za 29 okt 2022 19:19

Goed artikel. Daar heb je tenminste wat aan. Beter dan de slappe, inhoudsloze autoblaadjes bladvulling in ons land.

Ook hier komt naar voren dat electrisch rijden uiterst gerieflijk is - en met de huidige motorisering trek je de klinkers uit de straat. En wat ook heel interessant was om te lezen was dat de regeneratie bij afdalingen zodanig was, dat rijden in heuvelachtig/bergachtig terrein maar zeer beperkt resulteert in meerverbruik.

Maar ook: het vraagt planning, en nu is het nog even gedoe met laden met een aangehaakte caravan. Mwah...we wachten af. Haast is nergens goed voor. De Avensis is 14 jaar oud, daar kunnen best wel 6 jaar bij. Minder dan 1000,- afschrijving per jaar is ook leuk. Wellicht heeft Toyota dan tegen die tijd lekkere hapjes op EV gebied, en zijn solid state batterijen - met hun grotere capaciteit - wat meer ingeburgerd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Fransosowitz » za 29 okt 2022 19:44

Robertb schreef:
za 29 okt 2022 18:12
We moeten ons maar voorbereiden dat de Eriba Triton eens door een ev getrokken gaat worden.
Dat kan prima hoor: zie mijn bericht van een paar weken geleden waarin ik mijn ervaringen met een Eriba Troll en de Kia EV6 beschrijf. Jouw Triton is denk ik 10cm smaller, dus nog een beetje lager verbruik en dus meer bereik.

Maar zoals met veel dingen: acceptatie van iets hangt vooral af van je eisen en flexibiliteit/aanpassingsvermogen.
En focus je niet alleen op de mogelijke nadelen, maar zie ook de voordelen zoals het ongeëvenaarde rijcomfort die een EV kan bieden.
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

homeonwheels
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 15 aug 2022 17:07
Locatie: West-Friesland

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door homeonwheels » vr 9 dec 2022 15:27

Qua rijden is het trekken met een EV echt wel de next level; snel en stil. De actieradius vind ik in de praktijk gemiddeld genomen ook geen probleem; een kwestie van de route goed plannen. Lastiger is inderdaad het steeds moeten afkoppelen bij snelladers. dat kost tijd en waar laat je die hut dan zo snel. Alleen fastned heeft handige laadstations. Ik dacht aan een verlengkabel maar dat zal voor die grote vermogens geen optie zijn...
Tabbert Rossini Booster 450TD 2022 achter BMW i4 edrive 40

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Conradi » vr 9 dec 2022 16:38

Helaas - of misschien wel gelukkig - zijn er voor DC-snelladers geen verlengkabels :wink:
Laatst gewijzigd door Ab op vr 9 dec 2022 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet quoten op voorgaand bericht.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door RogerS » vr 9 dec 2022 18:48

Helaas - of misschien wel gelukkig - zijn er voor DC-snelladers geen verlengkabels :wink:[/quote]Haha en dan de kabelhaspel maar deels afrollen....
Laatst gewijzigd door Ab op vr 9 dec 2022 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Caravanloos. :(

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”