AL-KO uitdraaisteunen comfort kit onder Eriba Feeling

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
blazoen
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

AL-KO uitdraaisteunen comfort kit onder Eriba Feeling

Bericht door blazoen » vr 28 aug 2020 17:11

Beste medeforummers.

Wij hebben onlangs onze kip Kompakt ingeruild voor een Eriba Feeling 425.
De caravan gaan wij binnenkort enkele dagen op een camping uitproberen. Wat mij opviel was dat de uitdraaisteunen heel moeilijk bereikbaar zijn. De Feeling heeft een erg laag chassis.
Op het internet al een mogelijke oplossing gevonden: AL-KO uitdraaisteunen comfort kit.


Mijn vraag is heeft iemand van jullie deze comfort kit onder een Eriba Feeling gemonteerd. Ging dat gemakkelijk, moet ik nog ergens speciaal op letten (kitten/schroeven) en vooral ook gaat het dan echt zoveel gemakkelijker? .

Alvast bedankt voor jullie reacties
Bijlagen
Schermafbeelding 2020-08-28 om 17.09.34.png

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

AL-KO uitdraaisteunen comfort kit onder Eriba Feeling

Bericht door thmeyer » vr 28 aug 2020 17:49

RE.gif
Hier wat reacties van een ander forum.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

blazoen
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: AL-KO uitdraaisteunen comfort kit onder Eriba Feeling

Bericht door blazoen » vr 28 aug 2020 20:18

Bedankt voor de reactie.
Die site had ik al eerder geraadpleegd. Ik vond er echter geen duidelijke info voor mij tussen. Vandaar de oproep hier en dan ook specifiek voor onze Eriba Feeling. Al zijn misschien ervaringen van dit systeem onder andere caravans ook bruikbaar.

Apeldoorn62
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 23 mar 2016 14:00

Re: AL-KO uitdraaisteunen comfort kit onder Eriba Feeling

Bericht door Apeldoorn62 » wo 2 sep 2020 12:08

Onder onze Feeling 470 zit deze comfort kit. Wist eigenlijk niet dat het een optie was. Zat al onze caravan toen we hem kochten.

Maar deze hulpstukken bevallen mij prima. Ik draai de poten altijd uit met de accuboor met daarop een lange uitdraaisleutel. Werkt uitstekend! Via de comfort kit heb je het boutje zo gevonden en hij schiet er ook nooit af.
Hoe je het monteert weerwil dus niet want het zat al op de caravan.
Mazda CX-5 met Eriba Feeling 470

Hydrofoor
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 6 sep 2021 13:26

Re: AL-KO uitdraaisteunen comfort kit onder Eriba Feeling

Bericht door Hydrofoor » di 18 apr 2023 09:38

Ik heb deze AL-KO comfort kit onlangs gekocht voor onder mijn Eriba Feeling 442, maar heb nog geen bevredigende oplossing voor de bevestiging weten te bedenken.
De kit is niet echt nodig voor de steunen aan de achterkan van de caravan omdat die niet zo ver naar achteren zijn geplaatst. De uitdraaisteunen aan de voorkant liggen echter ver naar achteren en zijn bijna aan het eind van de bodemplaat geplaatst. Verder naar voren is er de traanplaat van de disselbak die ruim twee cm hoger ligt en vervolgens is er de naar binnen lopende kuntstof plaat van de disselbak. Die disselbak plaat ligt weer lager dan de bdeomplaat van de caravan. Een gat in de disselbak boren is geen optie omdat je dan weer te hoog uitkomt (los van het feit dat dit er niet zo fraai uitziet).
Als ik een blakje onder de traanplaat zou bevestigen waarop ik de comfrt kit zou bevestigen, dan moet die schuin lopen om goed uit te komen. Allemaal niet heel erg handig dus.
Ben benieuwd of er iemand is die deze comfort kit onder een Eriba Feeling heeft weten te monteren en of dat dan ook nog goed werkt.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: AL-KO uitdraaisteunen comfort kit onder Eriba Feeling

Bericht door iemand » di 18 apr 2023 15:29

Wat weegt zo'n kit ?

Waarom niet gewoon een stuk pvc pijp eronder om je slinger/stang geleiden whistle.gif

Is hier op forum al vaker besproken/gemaakt.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 518
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: AL-KO uitdraaisteunen comfort kit onder Eriba Feeling

Bericht door Witte yeti » di 18 apr 2023 15:37

Misschien brengt de oplossing die ik heb toegepast je op een idee. PVC buis van 40 mm met bijpassende zadelbeugels.
DAAD7D1A-6241-4476-BB4E-A121455851E8.jpeg
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35863
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: AL-KO uitdraaisteunen comfort kit onder Eriba Feeling

Bericht door Chris » di 18 apr 2023 17:35

Nog mooier...

Ik heb er nog een stel voorgeproduceerd liggen...
Voor een habbekrats...

Liggen nog 4 van die speciale pootgeleidingsbussen.
Werkt ideaal.
Gisteren nog gebruik... gewoon de accu boormachine met die lange stang erop, prik maar in het pijpje en hij vind de moer vanzelf...
.
IMG-20210805-WA0017.jpeg
IMG-20210805-WA0017.jpeg (61.45 KiB) 926 keer bekeken
IMG-20210805-WA0012.jpeg
IMG-20210805-WA0012.jpeg (86.46 KiB) 926 keer bekeken
20221105_184824.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19711
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

AL-KO uitdraaisteunen comfort kit onder Eriba Feeling

Bericht door Daphne » di 18 apr 2023 20:26

Hydrofoor schreef:Ik heb deze AL-KO comfort kit onlangs gekocht voor onder mijn Eriba Feeling 442, maar heb nog geen bevredigende oplossing voor de bevestiging weten te bedenken.
De kit is niet echt nodig voor de steunen aan de achterkan van de caravan omdat die niet zo ver naar achteren zijn geplaatst. De uitdraaisteunen aan de voorkant liggen echter ver naar achteren en zijn bijna aan het eind van de bodemplaat geplaatst. Verder naar voren is er de traanplaat van de disselbak die ruim twee cm hoger ligt en vervolgens is er de naar binnen lopende kuntstof plaat van de disselbak. Die disselbak plaat ligt weer lager dan de bdeomplaat van de caravan. Een gat in de disselbak boren is geen optie omdat je dan weer te hoog uitkomt (los van het feit dat dit er niet zo fraai uitziet).
Als ik een blakje onder de traanplaat zou bevestigen waarop ik de comfrt kit zou bevestigen, dan moet die schuin lopen om goed uit te komen. Allemaal niet heel erg handig dus.
Ben benieuwd of er iemand is die deze comfort kit onder een Eriba Feeling heeft weten te monteren en of dat dan ook nog goed werkt.
Wij hebben een Nova L, exact hetzelfde als een Feeling maar dan zonder hefdak. Onze dealer levert Nova L en Feeling altijd af met ik denk zelf gemaakte kits zowel voor als achter. Zo zit het aan de voorzijde bij onze caravan. Volgens mij met alleen een dot kit gelijmd. Als je onder de caravan kijkt verdient het geen schoonheidsprijs maar je ziet er niks van.

Afbeelding
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Hydrofoor
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 6 sep 2021 13:26

Re: AL-KO uitdraaisteunen comfort kit onder Eriba Feeling

Bericht door Hydrofoor » zo 7 mei 2023 18:46

Beste Daphne en Chris,

We zijn voor het eerst wat langer weg geweest met de Feeling 442 en ik zie nu pas jullie reacties. Hartelijk dank daarvoor. Op de foto van Daphne is goed te zien dat de PVC buis naar voren wat naar beneden afloopt. Althans zo lijkt het. Ziet er aantrekkelijk eenvoudig uit. Als je nog eens een keer in de gelegenheid bent de montage duidelijker op beeld te zetten, dan ga ik dat denk ik proberen na te doen. Ik heb zo'n al-ko comfort kit tweede hands weten te bemachtigen, maar die is bij nader inzien niet goed te plaatsen onder onze feeling 442.
@ Chris: begrijp ik je goed dat je die PVC buizen over hebt en voor een aantrekkelijk prijsje van de hand wilt doen? Dan houd ik me aanbevolen.

Hydrofoor
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 6 sep 2021 13:26

Re: AL-KO uitdraaisteunen comfort kit onder Eriba Feeling

Bericht door Hydrofoor » do 6 jul 2023 22:29

2636 Met dank aan Chris voor de pvc pijpen met de opgeruimde uiteinden, heb ik geleidegoten kunnen aanbrengen voor het makkelijk kunnen bereiken van de uitdraaisteunen. Ik hoef nu niet meer met de knieen op de grond onder de caravan te turen. Met slotbouten aan de traanplaat van de disselbak bevestigd. Werkt fantastisch. Je vraagt je af waarom dit niet standaard door Eriba wordt aangebracht. Het is zoveel makkelijker.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35863
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: AL-KO uitdraaisteunen comfort kit onder Eriba Feeling

Bericht door Chris » do 6 jul 2023 22:36

Hee...eer van je werk..
Mooie dubbele uitlaat onder de Eriba.. mrgreen.gif

Tja...Eriba zou er zo patent op aan kunnen vragen..
Hebben ze niet gedaan knipoog.gif
Ik ook niet.. awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”