Knaus Sudwind 60 years edition

Suzanne
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 2 mei 2021 07:15

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Suzanne » vr 14 mei 2021 21:09

Chris schreef:[re.gif]

Bij mij werkte een appeltaartje uitstekend toen.
Ik wilde het schema hebben om de ambiente verlichting dimbaar te maken.
Zonder dit schema was het nog veel meer zoeken geweest.
Nu werkt dat uitstekend.
zal maar vast gaan bakken dan :D
Ik wil nog even de ambient dimbaar maken en de spotjes boven de deur op een andere schakelaar hebben :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Seat Taracco met op die kogel een Südwind 580QS 60 years edition (2021).

Suzanne
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 2 mei 2021 07:15

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Suzanne » vr 14 mei 2021 21:11

Afbeelding
Dit is net zoiets als kaarsjes aan met een bouwlamp er tussen ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Seat Taracco met op die kogel een Südwind 580QS 60 years edition (2021).

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Chris » vr 14 mei 2021 21:13

[re.gif]
Als jou dealer ook van appeltaart houd... best kans.

Maar bij een 500EU 60 Years zit het net zo als in mijn 2017, alleen die doos waar alle bedrading in samen komt zit in het rechter keuken bovenkastje.
HEt verdere verhaal is gelijk aan het topic destijds.
zie: viewtopic.php?f=76&t=41542
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Suzanne
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 2 mei 2021 07:15

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Suzanne » vr 14 mei 2021 21:14

Oh echt, ik ga morgen eens kijken


Sent from my iPhone using Tapatalk
Seat Taracco met op die kogel een Südwind 580QS 60 years edition (2021).

Gebruikersavatar
MIFR
Berichten: 205
Lid geworden op: di 2 jun 2020 17:25

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door MIFR » zo 16 mei 2021 11:08

[re.gif]

Ik lees net in een ander topic dat de verlichting al dimbaar zou zijn.

viewtopic.php?f=76&t=41542&start=150#p824688

Is dit bij jullie ook zo Suzanne?
Knaus Sudwind 580 QS / BMW X5 M-sport (310PK / 650NM)

Suzanne
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 2 mei 2021 07:15

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Suzanne » ma 17 mei 2021 15:58

We hebben geen dim knoppen, maar de ouderwetse schakelaars ;). Hoop komend weekend wat meer tijd te krijgen van mijn gezin om alles eens goed na te lopen


Sent from my iPhone using Tapatalk
Seat Taracco met op die kogel een Südwind 580QS 60 years edition (2021).

Suzanne
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 2 mei 2021 07:15

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Suzanne » za 29 mei 2021 22:00

Afbeelding
Afbeelding
Zo, die verlichting boven de deur verdiende z’n eigen knop Afbeelding. Toch wel fijn om keuze te hebben. Meteen even gekeken wat ik van thuis mee ga nemen voor het dimmen van de led strips en hoe ik nog een en ander om ga leggen Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
Seat Taracco met op die kogel een Südwind 580QS 60 years edition (2021).

Geuze
Berichten: 41
Lid geworden op: do 5 jan 2017 13:15

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Geuze » di 10 aug 2021 15:50

Hallo
Hier mijn ervaringen met mijn Südwind 460 (60 jaar) en wat ik heb veranderd. Ik heb alle led verlichting (voor en achter) regelbaar gemaakt met dimmers die Chris ook heeft gebruikt. Wist het bestaan van deze dimmers niet. Hiermee wordt het wel heel sfeervol. Het enige wat niet dimbaar is zijn de 4 spotjes onder de kastjes voor en achter die op de rail zitten. Geprobeerd. De 2 spotjes boven de deur niet meer aangesloten, te veel licht. Verder een E.trailer ingebouwd, ook fijn, alles op telefoon te bekijken. Een schakelaar gemaakt bij het lage kastje die 4 wcd's schakelt waar televisie, satelietontv. en chroomcast op aangesloten ziin. Zo kan je alle media in één keer aan en uit schakelen. De sat.ont. d.m.v. audiokabel aangesloten op de bluetooth/versterker (3,5 mm stekker). Mijn earbuds werken daardoor niet meer. Ik heb het idee dat ze elkaar storen. Daarna de bluetooth/versterker verwijderd. Heb bij Amazon een miniversterker gekocht (20 Euro). Deze gemonteerd op de plek van de bluetooth/versterker. Werkt perfect. Heb ook een usb modem geplaatst zodat ik mijn eigen netwerk heb wat betreft internet/wifi. Als laatste 2 wcd's in de hoek van de disselkast gemonteerd voor de fietsladers, schakelbaar. Verschillende onderdelen meegenomen van mijn oude caravan naar de nieuwe. Mijn lattenbodem heb ik bij het scharnier 6 mm laten zakken. Wanneer de caravan waterpas staat (links/rechts) dan is die 6 mm hoger niet prettig slapen. Opgelost. Wat ik nog moet oplossen is het klepje van de watertank/elektra aansluiting. Er zitten 2 drukknoppen om deze te sluiten. De drukknop met slot sluit niet. Druk ik op de rechtse knop doet de linkse niets, gaat gewoon open. Moet toch nog een keer naar de dealer, dan hij zich daarover buigen. Hoop dat jullie mijn verhaal leuk vonden.

G.C.Verheij
Berichten: 5
Lid geworden op: do 29 jul 2021 21:43

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door G.C.Verheij » di 10 aug 2021 23:33

Ik zoek voor onze Knaus Sudwind 420QD van 2021 een stalen reservewiel. Kan iemand mij vertellen wat de gegevens van de velg zijn??
-Velg 15 inch (eventueel een 14 inch)
-Steekmaat ????
-Asgat ????
-ET waarde???

Als iemand een passend wiel in de aanbieding heeft, houd ik mij aanbevolen
G.C. Verheij

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Chris » di 10 aug 2021 23:45

Geuze schreef:
di 10 aug 2021 15:50
Hallo
Hier mijn ervaringen met mijn Südwind 460 (60 jaar) en wat ik heb veranderd. Ik heb alle led verlichting (voor en achter) regelbaar gemaakt met dimmers die Chris ook heeft gebruikt. Wist het bestaan van deze dimmers niet. Hiermee wordt het wel heel sfeervol. Het enige wat niet dimbaar is zijn de 4 spotjes onder de kastjes voor en achter die op de rail zitten. Geprobeerd. De 2 spotjes boven de deur niet meer aangesloten, te veel licht. Verder een E.trailer ingebouwd, ook fijn, alles op telefoon te bekijken. Een schakelaar gemaakt bij het lage kastje die 4 wcd's schakelt waar televisie, satelietontv. en chroomcast op aangesloten ziin. Zo kan je alle media in één keer aan en uit schakelen. De sat.ont. d.m.v. audiokabel aangesloten op de bluetooth/versterker (3,5 mm stekker). Mijn earbuds werken daardoor niet meer. Ik heb het idee dat ze elkaar storen. Daarna de bluetooth/versterker verwijderd. Heb bij Amazon een miniversterker gekocht (20 Euro). Deze gemonteerd op de plek van de bluetooth/versterker. Werkt perfect. Heb ook een usb modem geplaatst zodat ik mijn eigen netwerk heb wat betreft internet/wifi. Als laatste 2 wcd's in de hoek van de disselkast gemonteerd voor de fietsladers, schakelbaar. Verschillende onderdelen meegenomen van mijn oude caravan naar de nieuwe. Mijn lattenbodem heb ik bij het scharnier 6 mm laten zakken. Wanneer de caravan waterpas staat (links/rechts) dan is die 6 mm hoger niet prettig slapen. Opgelost. Wat ik nog moet oplossen is het klepje van de watertank/elektra aansluiting. Er zitten 2 drukknoppen om deze te sluiten. De drukknop met slot sluit niet. Druk ik op de rechtse knop doet de linkse niets, gaat gewoon open. Moet toch nog een keer naar de dealer, dan hij zich daarover buigen. Hoop dat jullie mijn verhaal leuk vonden.
Hoi Geuze.

En mooi dat je het dimmen voor elkaar hebt.
Leuk hè...

Maar die lattenbodem snap ik effe niet.
Een 460 heeft 2 lengtebedden..welke scharnieren dan??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Geuze
Berichten: 41
Lid geworden op: do 5 jan 2017 13:15

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Geuze » wo 11 aug 2021 09:37

Hallo Chris
Ja die dimmers maken het heel gezellig. Als ik 's avonds aan tafel zit kijk ik richting bed. Als dan de verlichting laag staat is dan heel gezellig.
Wat betreft de bedden. De 2 planken waar de lattenbodem op rust hoort als de caravan waterpas staat ook ongeveer waterpas te liggen. Dat is bij mij niet het geval. Aan de buitenwand (kantelpunt lattenbodem) is de draagplank 6 mm hoger. Deze plank heb ik 6 mm laten zakken zodat de lattenbodem weer waterpas staat. Het slaapt nu veel beter. Het gelmatras heb ik door een stofferingsbedrijf 5 cm smaller laten maken. Reden is dat het matras circa 90 cm breed is en waar het matras op ligt 82. Ik heb er 5 cm er af laten halen. Dus voor beide bedden 10 cm, dit is echt wel veel. Beide matrassen hangen ver over het tussenlooppad. Daar ben ik nu van af.
Wat ik ook nog heb gemaakt een analoge Volt-, Amperemeter boven de deur en een Kilowatmeter in een kastje .Al deze meters over gebouwd uit mijn vorige caravan. Mijn vrouw kijkt vaak op de Amp.meter om niet boven de camping Amperes te komen. Hier een foto. Hout heb ik bij de dealer gehaald.
Bijlagen
20210811_093411.jpg

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1946
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door mrbullmastiff » wo 11 aug 2021 09:55

Dat heb je netjes gemaakt die meters.
Mooi al die aanpassingen, ontwerpers van caravans zouden mooie ideeën van de forums kunnen gebruiken.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

marnix knaus

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door marnix knaus » do 1 sep 2022 22:28

Wij hebben dit voorjaar een Knaus Sudwind 500 EU 60 Yrs bouwjaar 2022 gekocht.
Afgelopen weken (aug 2022) ermee op vakantie geweest.
Caravan bevalt heel goed in gebruik. Maar we hebben twee belangrijke aandachtspunten.

1. Ons valt op dat de bouwkwaliteit niet zo is als onze vorige Sudwind uit 2010. Dat zie je bij de kastplanken (donderen van de leggers/leggers scheuren uit de wand), wc-deurkruk scheurt uit, schroefjes in wc-deur om iets op te hangen krijgen geen vat op materie; klapramen pakken niet op uitzetsteunen; uitzetsteunen vallen uit elkaar bij opklappen om te sluiten; losse bedrading onder de caravan; etc.

2. Er mee rijden is beslist geen feest. Wij hebben een combinatie met een Audi A6 Quattro 3.0 tdi automaat (PK: voldoende; NM: voldoende) die de vorige Sudwind (zelfde maat/gewicht) lachend trok. De nieuwe caravan danst op en neer en begint boven de 100 km direct te slingeren. Erg onrustig allemaal en dit leidt tot heel inspannend rijden. We hebben het gewicht optimaal verdeeld en voldoende voorin qua lading voor goede kogeldruk. Ook rijden we al 20 jaar met een caravan.

Wij zijn benieuwd of anderen ook deze ervaring hebben.

workel

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door workel » do 1 sep 2022 22:38

[re.gif]
Wij hebben in februari 2021 onze nieuwe Knaus 500 EU Sport opgehaald.

Punt 1, herken ik niet los van een kras in het dakraam een krom keuken raam wat netjes is vervangen onder garantie. Prima bouwkwaliteit in mijn ogen.

Punt 2, herken ik wel de Knaus zat bij ons achter een Passat, 2.0 TSI voldoende vermogen en trekkracht. Heel erg veel last gehad van waggelen, anders kan ik het niet opschrijven. Veel gedaan aan het hoger en lagere kogeldruk, verandering van de bandenspanning. Wetende dat er achterin de caravan niet veel spullen lagen.

Ik heb het niet het probleem niet kunnen oplossen en de caravan na de zomer 2021 verkocht op marktplaats.

De Passat heeft onze vorige Hobby 495 Ufe (2016) en onze huidige Fendt 465 TG (2023) prima getrokken. Ik denk dat het probleem zit in de smalle banden en 17 inch velgen. Bij beide andere caravans geen last van gehad liggen/lagen beiden als een blok achter de auto.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Daphne » vr 2 sep 2022 08:50

marnix knaus schreef:
do 1 sep 2022 22:28
Maar we hebben twee belangrijke aandachtspunten.

1. Ons valt op dat de bouwkwaliteit niet zo is als onze vorige Sudwind uit 2010.

2. Er mee rijden is beslist geen feest.

Wij zijn benieuwd of anderen ook deze ervaring hebben.

Punt 1 herkennen wij niet.

Punt 2 “feest” van herkenning :( Ik zal nog 1 x onze ervaring delen. Ik ben daar voorzichtig mee omdat er veel tevreden Knaus bezitters/fans op het forum zijn en omdat niemand hier last van had, het moest wel aan ons liggen. Wij hadden overigens een Südwind 500 FVU van 2016. Auto Ford Mondeo wagon 2.0 TDCI.
Onze eerste vakantie was 3 dagen na het in ontvangst nemen van de caravan. Een ritje naar Winterberg, lekker naar de sneeuw. De caravan was onrustig achter de auto en voor het gevoel sprong de caravan soms opzij. Van slingeren was geen sprake. Het was een onrustig, instabiel gevoel. Wij zijn ermee terug gegaan naar de dealer. Die heeft met de caravan achter zijn auto gereden, gespeeld met kogeldruk. Die voelde het ook. Zij hebben de af fabriek banden vervangen en dat scheelde wel. Maar zonder minimaal 100 kg kogeldruk bleef het tobben. Onze ebikes moesten dus altijd mee voor een flinke kogeldruk. Dan konden we een fijne snelheid aanhouden. Voor ons is dat 100-105 km/u. Maar echt lekker rijden was het nooit, ook niet met een lagere snelheid. In 2019, na 3 jaar al, moesten de banden worden vervangen omdat ze scheef waren afgesleten. Hier op het forum hebben we het meerdere keren aangehaald, maar iedereen had een perfect stabiele Knaus tot forumlid Workel, die ook al heeft gereageerd, de caravan heeft verkocht om de rijeigenschappen.

De indeling van deze caravan vonden we heel erg fijn. In 2018 hebben we tijdens de bouw van ons huis een jaar in de Knaus gewoond. Daarna zijn we ons gaan beraden of dit nog wel onze manier van vakantie vieren was. We hadden minder zin in weekendjes weg, wat we voorheen altijd wel graag deden. Tijdens langere vakanties bleven we langer op een camping hangen, terwijl we normaal rondtrekken en niet langer dan 2 à 3 nachten ergens blijven. Maar goed, corona brak uit en we waren blij dat we de caravan nog hadden. Vorig jaar kwam er een andere lichtere (lease)auto, die de caravan motorisch met gemak trok maar onze normale snelheid konden we niet aanhouden zonder gevaar voor slingeren. Toen hebben we het besluit genomen om afscheid van de Knaus te nemen. Met de nieuwe caravan hebben we 4 weken door Italië gereisd. Op de bonnefooi, echt rondtrekken, heerlijk!!!! Ook weekendjes weg vinden we weer prettig, de caravan heeft de stalling amper gezien. Toevallig hebben we de caravan dinsdag naar de stalling gebracht omdat we de oprit onkruid vrij willen maken maar over 2 weken komt ie weer op de oprit want we gaan weer op pad. We hebben het gevoel voor de caravan weer helemaal terug.

Sorry, ik kan het niet mooier maken en dan was dit nog de korte versie knipoog.gif Wij hebben 5 jaar lang echt alles geprobeerd, maar zijn geen vrienden met de Knaus geworden. Probeer in ieder geval minimaal 100 kg kogeldruk aan te houden en kijk naar je banden. Er zijn goede ervaringen met stevige exemplaren zoals Maxxis of Hankook banden. Die zwabberen minder dan die wij af fabriek hadden (Security Road)
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7980
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Ron » vr 2 sep 2022 09:15

[re.gif]
Waarschijnlijk is dat ook de reden dat Knaus al in 2021 (de onze in iedergeval) met Hankooks ventus prime 3 afgeleverd worden.
Met de maten 205/50/R17 nu is onze caravan wel max 1300KG.
Dus bij de 500 worden andere maten gemonteerd.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Chris » vr 2 sep 2022 09:27

Ook ik heb een Sudwind 500EU, maar dan uit 2017.
Toen ik deze kocht heb ik mede door de gelezen verhalen hier ook direct de fabrieksbanden laten vervangen.
Er is toen Conti Vancontact onder gegaan. ( volgend jaar worden dat Hankook's trouwens)
Ik heb dus 0 km ervaring met de originele banden, maar met deze Conti's vind ik het een uitstekende combi.
Van slingeren of onrustig achter de auto ( Volvo V70 ) is geen sprake.
Wel moet ik een stevige kogeldruk hebben, dat klopt.
Mijn auto mag 90 Kg hebben, ik ga daar liever nog iets overheen.
En dat is nou net het puntje.... de 500EU heeft een lage eigen kogeldruk... je moet je best doen om aan de 95 kg te komen, vooral als er geen fietsen meegaan.

De bouwkwaliteit van mijn 2017 ben ik zeker goed over te spreken, geen gekke dingen, nou 1 dan...
De scharnierbevestiging van de bovenkast kleppen is een wat slappe constructie.
Ik heb daar z.g. kasthoeken achter geschroefd waardoor het nu wel stevig is.

En onder de caravan...losse bedrading?
Net van achter tot voor onder mijn hut doorgekropen om bedrading voor een camera te monteren... niks los gezien.... en ik lag er met mijn neus tegenaan ongeveer...
Exemplarisch een steek laten vallen.

Maar...
Juist voor deze klachten, garantieklachten, is de garantie.
Je dealer zal echt zijn best wel doen om je weer een tevreden klant te maken..
Komt vast goed allemaal.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

workel

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door workel » vr 2 sep 2022 09:46

[re.gif]
Die Hankook ventus prime 3 zaten ook onze onze Knaus 500 EU. Daar kan het (denk ik) niet aanliggen. Eerder in mijn ogen een smalle band op een 17 inch velg.

Net zoals Daphne schrijft, prima caravan een Knaus maar voor ons viel het tegen en metname achter de auto. Dat is voor ons de reden geweest om hem te verkopen.

Uiteraard hele volksstammen die hier geen last van hebben en met veel plezier genieten van hun Knaus. thumbup.gif

@Chris jij hebt geen 17 inch en smalle band maar kleinere banden en velg maat, die zal gelijk zijn aan onze (oude) Hobby en huidige Fendt, die liggen prima achter de Passat.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Daphne » vr 2 sep 2022 09:51

Wij hadden ook “maar” 15”. Knaus was in 2016 overgestapt van 14 naar 15 inch voor de Südwind Silver Selection.
@Workel, misschien zijn wij gewoon gevoeliger of denken anderen dat het zo hoort. Geen idee, eigenlijk zouden we een keer met een ander mee moeten rijden, wellicht voelen wij dan ook wel.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7980
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Ron » vr 2 sep 2022 10:15

Ik geloof jullie direct hoor.
Smalle banden , slappe band wangen.
Lengte achter de as , de combinatie met de auto.
Er zijn zoveel factoren die dat bepalen.
Onze caravan is korter en lichter.
En ondanks dat onze auto lichter is als de caravan [aschrik.gif]
De volgens sommigen dodelijke combinatie auto leeggewicht auto 1065 kg caravan max 1300kg (werkelijk 1260 kg)
Hebben we geen last van waggelen en of slingeren.
Ik rij alleen 100+ met inhalen .
Verder op de teller 93 km/h
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Chris » vr 2 sep 2022 11:24

workel schreef:
vr 2 sep 2022 09:46
@Chris jij hebt geen 17 inch en smalle band maar kleinere banden en velg maat, die zal gelijk zijn aan onze (oude) Hobby en huidige Fendt, die liggen prima achter de Passat.
Klopt...
Mijn Sudwind Silver Selection staat op een LM 15" velg.

Begrijp ik nou dat er een vermoeden is dat de 17" versie minder stabiel zou zijn dan de 15".
Je zou toch denken dat die veel lagere bandwang bij de 17" juist stabieler zou zijn...bijzonder.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
MaartenW
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 31 mei 2017 21:11
Locatie: Oost Brabant
Contacteer:

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door MaartenW » vr 2 sep 2022 12:35

Sinds deze zomer hebben wij een nieuwe Knaus Sport 540FDK met 17’ lichtmetalen velgen. Onze vorige Knaus had nog 15’ velgen. Hier lagen Contivan banden op.
Op de 17’ velgen ligt nu af fabriek banden onder van merk Nokian maat 215/60. C transport banden.
De vorige caravan met Conti banden reed goed achter de auto. Nergens last van, dus ik was benieuwd hoe deze achter de auto lag.
Nu wij terug zijn van vakantie kan ik alleen maar zeggen, dat het mij 100% is meegevallen. Ook deze combinatie ligt prima achter de auto. Geen slingernijgingen of onrustig gevoel. De caravan volgt rustig de auto. Deze banden laat ik dan ook mooi eronder zitten. Wel merk je dat de caravan wat ‘hoger’ staat op zijn banden, waardoor de caravan iets meer voorover hangt, wanneer deze aangekoppeld is.

Wellicht dat bij andere modellen de indeling van de caravan nog iets van invloed is? Er zijn zoveel factoren die van invloed kunnen zijn.
Ik meen dat vorig jaar op de modellen ook andere merk banden zaten?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nissan Qashqai 1.5 dci n-connecta (2019) + Knaus Sport 540 FDK (2022), ENDURO mover EM505FL.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1963
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door moyzo » vr 2 sep 2022 12:50

[re.gif] We hebben de sudwind 60 years 500 EU ook binnen jaar verkocht maar bij ons lag het niet aan de wegligging. Incl de 17 inch Nokia’s banden, hij lag heel erg rustig en stabiel achter de bmw die we destijds hadden. Met en zonder fietsen ook op langere rit oa naar Kroatië.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

workel

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door workel » vr 2 sep 2022 13:45

Chris schreef:
vr 2 sep 2022 11:24
workel schreef:
vr 2 sep 2022 09:46
@Chris jij hebt geen 17 inch en smalle band maar kleinere banden en velg maat, die zal gelijk zijn aan onze (oude) Hobby en huidige Fendt, die liggen prima achter de Passat.
Klopt...
Mijn Sudwind Silver Selection staat op een LM 15" velg.

Begrijp ik nou dat er een vermoeden is dat de 17" versie minder stabiel zou zijn dan de 15".
Je zou toch denken dat die veel lagere bandwang bij de 17" juist stabieler zou zijn...bijzonder.
@Chris dat klopt wat je schrijft maar de 17 inch, die van ons, stond op een hogere wang, geen idee of dat nu ook zo is. Maar laten wij het topic niet vervuilen. Prima caravan de Knaus die van ons qua wegligging niet denk dat er meer mensen tevreden mee zijn dan niet.

Peutje
Berichten: 643
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Peutje » vr 2 sep 2022 16:05

Hier een Südwind maatje kleiner,450fu, ligt super stabiel achter huidige auto, rijdt zelf het liefst rond de 95 maar inhalen zit ie zo op 110 zonder gedoe. Wel gelijk toen de security banden ingeruild op conti, nu sinds begin zon 15k mee gereden en geen rare slijtage. Maatje 15" overigens.
Kogeldruk is wel een dingetje, anwb adviseert 5% van gewicht wat bij mij op 65-70kg uitkomt, ik moet moeite doen om dat te halen, veel voorin, dubbele gasfles, beetje water in toilet. Ondanks dat ligt ie dus wel heel rustig bij 95.
Hoe hij op de weg ligt is natuurlijk van veel factoren afhankelijk. Vorige hut had op een gegeven moment versleten frictiecups, merk je meteen. Ook bandendruk op achteras en overhang zijn natuurlijk van invloed. Met de vorige auto (308) 'had ie wat meer hoog laag beweging', nu ook helemaal niet.

Dan de bouwkwaliteit, ik heb wel het idee dat het allemaal wat 'dunner' is dan onze Südwind 2004, maar om nu te zeggen dat het fragiel aanvoelt, nee zeker niet. Gek genoeg is de huidige hut wel zwaarder (leeggewicht) dan die uit 2004. Daar was toen ik hem in 2019 verkocht nog alles heel en functioneel.

@marnix, wel balen dat je ervaring 'matig' is.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”