Caravan versus camper

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.

Ik heb gekozen voor de caravan:

1. vanwege het kostenaspect
6
8%
2. vanwege de voordelen van de caravan
65
82%
3. omdat dit nu beter bij me past, maar later koop ik een camper.
8
10%
 
Totaal aantal stemmen: 79

BDoets

Bericht door BDoets » ma 24 sep 2007 09:46

Ab schreef:Ik heb jarenlang een afzetunit gehad.
Is wel iets voor mensen die niet kunnen kiezen. :lol: :lol:
Een vriend van mij had een aantal jaren zo'n doos achterop. Ik vond het een gaaf ding, maar het was wel altijd een gedoe om hem weer netjes achterop te krijgen; niet zelden ging er dan weer ergens een sierlijst af...
Bart

Asterix
Berichten: 283
Lid geworden op: zo 16 jan 2005 15:15
Locatie: Vlaams Brabant

Bericht door Asterix » ma 24 sep 2007 13:56

een collega (vroeger veel gekampeerd met de caravan) heeft net zijn eerste vakantie afgerond met zijn nieuwe camper .
De camper staat ondertussen te koop. Het was toch dat niet.


Onderweg sliep hij niet echt gerust
En telkens hij de camping verliet om boodschapen te doen moest hij betalen. En als hij terugkwam stond er al iemand anders op zijn plek.
Laatst gewijzigd door Asterix op ma 24 sep 2007 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.

JeTeKa

Bericht door JeTeKa » ma 24 sep 2007 16:44

Mijn zus heeft jaren een camper gehad. Leuk voor onderweg. Je kan vrij rondlopen onder het rijden en dus ook een bakkie zetten. De kinderen hebben meer bewegingsvrijheid en zijn minder vervelend..
Voor mij is het grote nadeel dat wanneer je net lekker op de camping staat en even een paar boodschappen moet doen, je alles weer kan afkoppelen en met het hele gevaarte de stad in.
Doe mij maar de caravan. Afkoppelen, neerzetten en de wagen vrij tot beschikking ;)

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1916
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Bericht door Ad » ma 24 sep 2007 18:41

Drie jaar geleden hebben we de afweging gemaakt camper of caravan. De caravan won het. Toch kriebelt het elke keer weer. Afgelopen vakantie in Ierland zag je meer campers dan caravans. We hebben toen veel getrokken en een camper had in dat geval veel voordelen gehad. In juni stonden we 3 weken op een camping in Oost Duitsland, toen was onze caravan weer in het voordeel. Eigenlijk zouden we naast de caravan er ook een camper bij willen hebben, maar dat vergeten we maar snel. Misschien dat we over een paar jaar naar de camper overstappen. Overigens hebben we wel camper-ervaring in Canada opgedaan, maar dat was veel trekken om veel te zien.
Ad
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
Diesel
Erelid
Berichten: 1996
Lid geworden op: do 9 jun 2005 21:01
Locatie: Nederland

Bericht door Diesel » di 25 sep 2007 09:10

Hoi Ad, je kan er altijd eens 1-tje huren voor een week of 2 om te kijken of het wat voor je is.

JJ

Bericht door JJ » di 25 sep 2007 09:53

Doortje schreef:Ja, inderdaad ....
Bij slecht weer ben je er snel achter hoe beperkt de leefruimte in een camper is ....... (Hadden in USA zelfs 'n camper van 27ft !!!)
Herkenbaar! Net te weinig, bij een kleine camper ook voor 2 personen weinig ruimte. We waren weekendje weg, zaterdag heerlijk, zondag de hele dag regen, kids vroeg op. Dan is het een heeeeele kleine ruimte. Nog even gedacht aan een bustent / campervoortent, maar dat schiet z'n doel weer voorbij. Als je dat ook nog eens moet opzetten, kan je geen weekend meer weg. Na dat weekend direct caravan gekocht met voortent. Die voortent geeft zeker met kleine kinderen de extra leefruimte. In NL vaak genoeg nodig.

De camper is wel weer makkelijk voor 2 personen, 2 /3 dagen weg, dan kan je echt meer doen dan met de caravan. Ook rondtrekken is natuurlijk makkelijk(er). Maar niet teveel spullen meenemen, en niet te vaak slecht weer, dan is de pret snel voorbij.

Borre

Bericht door Borre » wo 26 sep 2007 18:12

De camper is wel weer makkelijk voor 2 personen, 2 /3 dagen weg, dan kan je echt meer doen dan met de caravan.
Weleens een voor- of naseizoenplaats overwogen? Ideaal voor 2 à 3 dagen er tussenuit. Met de camper niet handig. Bij matig weer laat je camper thuis staan, terwijl je met het comfort van de caravan met voortent en de beschikking over een comfortabel vervoermiddel op je kampeerplaats vanaf maart tot november prima kan kamperen.

JJ

Bericht door JJ » wo 26 sep 2007 19:35

borre schreef:
De camper is wel weer makkelijk voor 2 personen, 2 /3 dagen weg, dan kan je echt meer doen dan met de caravan.
Weleens een voor- of naseizoenplaats overwogen? Ideaal voor 2 à 3 dagen er tussenuit. Met de camper niet handig. Bij matig weer laat je camper thuis staan, terwijl je met het comfort van de caravan met voortent en de beschikking over een comfortabel vervoermiddel op je kampeerplaats vanaf maart tot november prima kan kamperen.
Haha, we HEBBEN een seizoensplek (maart-sept), in de zomervakantie pakken we tent + camper. Met de camper en kleine kinderen vonden we niets, teveel gedoe. Nu staat ons "buitenhuis" het hele jaar klaar, geweldig! Met de camper kan je echter telkens makkelijke rverschillende plekken kiezen. Zonder kinderen scheelde ook wel.

Blieje

Bericht door Blieje » wo 26 sep 2007 22:26

Met uitzondering van dit jaar ga ik al een aantal jaren met een stel vrienden een aantal dagen er op uit met de mountainbikes. We rijden dan met een vrij grote camper (van een vriend) naar de plaats van bestemming (Oostenrijk, Italie, Frankrijk, enz.) en gaan dan een paar dagritten maken op de fietsen.

Elke keer bevalt het me weer prima. Voornaamste pluspunt van een camper vind ik het comfortabele reizen. Daarnaast sta je, eenmaal op de plaats van bestemming aangekomen, in een handomdraai. Grootste nadeel vind ik de bewegingsvrijheid (zeker met een kind erbij) als je eenmaal op een camping staat.

We hebben een aantal jaren geleden door o.a. het bovengenoemd nadeel gekozen voor een caravan. We hebben er tot nu toe geen spijt van gehad. Nadeel van een caravan vind ik echter dat een weekendje weg veel gedoe met zich meebrengt (opbouwen/afbreken voor 2/3 nachtjes)

De laatste weken ben ik met de gedachte aan het spelen om naast de caravan (voor de lange vakanties) zelf een camper (bus) te gaan bouwen, die ik voor zowel de weekendjes als voor woon/werk verkeer kan gaan gebruiken.

Het is nog maar een ruw idee, maar wellicht dat dit vorm gaat krijgen in de komende winterperiode. Nu mijn vrouw nog overtuigen :lol: :lol:

JJ

Bericht door JJ » do 27 sep 2007 09:36

Blieje schreef:De laatste weken ben ik met de gedachte aan het spelen om naast de caravan (voor de lange vakanties) zelf een camper (bus) te gaan bouwen, die ik voor zowel de weekendjes als voor woon/werk verkeer kan gaan gebruiken.

Het is nog maar een ruw idee, maar wellicht dat dit vorm gaat krijgen in de komende winterperiode. Nu mijn vrouw nog overtuigen :lol: :lol:
Hebben wij ook, en zo gebruik ik 'm ook, voor die 20 km woon werk prima te doen. Zo'n bus heeft ook als voordeel dat je best veel spullen kan meenemen, vaak erg handig. In de zomer als we ver weg gaan (Griekenland bv), lekker met de bus en tent mee. Als je ergens langer blijft zet je een tent op en heb je geen vervoersprobleem.

Ook kan je (afhankelijk van de soort bus en hoe je het inricht) lekker veel spullen meenemen, bootje, fietsen, surfspullen, etc.

Leona

Bericht door Leona » vr 28 sep 2007 14:10

Hoii,ja ik ben het met de meeste meningen eens..
Mijn ouders hebben een camper(un nieuwtje zelfs),echt een mooie!!
Maar mijn voorkeur gaat gewoon naar de caravan,meer leefruimte ook;voortent eraan..lekker rond toeren met de auto,boodschapjes halen.
Met de camper daarentegen heb je meer vrijheid denk ik,doordat je in bepaalde landen overal kan gaan staan,en dat je met een camper wat sterker bent kwa hellingen enzo,ook heb je geen elektriciteit nodig..dat heb je allemaal bij je :razz:
Alles heeft zijn voor en nadelen toch :lol:
Groetjesss,Leona

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1916
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Bericht door Ad » vr 28 sep 2007 15:06

Zo'n buscamper erbij lijkt mij ook wel wat. Alleen heb ik ze nog niet met fatsoenlijke bedden gezien van tenminste 200x140 cm. Het is (uiteraard zou ik zeggen) erg krap, de kleinste caravan heeft over het algemeen al meer ruimte.
Ad
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Pyra

Bericht door Pyra » vr 28 sep 2007 16:19

Mag ik ook tegendraads (een beetje) tegen campers zijn?

Ze staan zo vaak bij elkaar geschurkt op mooie plekjes, maar in een troosteloze, koud aandoende opstelling. Het komt op mij heel oppervlakkig over. Zelfvoorzienend, individualistisch, bijna egoistisch, nauwelijks binding met plaatsen waar ze neerstrijken. Buiten de camping maar wel binnen faciliteiten gebruiken, de stinkende, luidruchtige diesel eindeloos aan laten staan als er geloosd of getankt wordt, ook als dat vlak bij tenten of caravans is.

Je hebt goede en kwade gebruikers zoals bij alles, maar vanuit dat individualistische lijkt me ook vaak niet de houding aanwezig om er samen een plezierige plek van te maken. Of ligt het aan mij?

Blieje

Bericht door Blieje » za 29 sep 2007 10:47

Pyra schreef:Je hebt goede en kwade gebruikers zoals bij alles, maar vanuit dat individualistische lijkt me ook vaak niet de houding aanwezig om er samen een plezierige plek van te maken. Of ligt het aan mij?
Bij zowel camper- als caravan liefhebbers kom je goede en kwade gebruikers, net als ook individualisten en gezelligheidsmensen tegen. Ik ben het niet met je eens dat een bepaalde houding afhankelijk is van het soort kampeermiddel. Zo heb ik op verschillende campings veel plezier gehad met "camper-mensen" maar ook "caravan-mensen" meegemaakt die het woord "goedemorgen" nog niet eens konden uitspreken.

Swift

Bericht door Swift » zo 30 sep 2007 13:01

Als je dit alles leest is het haast onbegrijpelijk dat de verkoop van caravans daalt,ten gunste van de camper.Natuurlijk zijn we hier op een caravanforum,en is het bijna niet anders dan dat er meer pro's zijn mbt de caravan.Het is aan de andere kant wel zo dat een aantal campergebruikers terug over gaan naar een caravan.Vorig jaar op de 2de handsbeurs van Vakantiegenoegens,vroeg een verkoper me of ik geen zin had in zijn camper,ik antwoordde de man dat ik een fervent caravanner was en dus geen interesse had,gezien de vele voordelen tov de camper.Precies om die reden deed hij zijn camper van de hand om opnieuw een caravan aan te schaffen.

Asterix
Berichten: 283
Lid geworden op: zo 16 jan 2005 15:15
Locatie: Vlaams Brabant

Bericht door Asterix » zo 30 sep 2007 17:05

swift schreef:Als je dit alles leest is het haast onbegrijpelijk dat de verkoop van caravans daalt,ten gunste van de camper.Natuurlijk zijn we hier op een caravanforum,en is het bijna niet anders dan dat er meer pro's zijn mbt de caravan.Het is aan de andere kant wel zo dat een aantal campergebruikers terug over gaan naar een caravan.Vorig jaar op de 2de handsbeurs van Vakantiegenoegens,vroeg een verkoper me of ik geen zin had in zijn camper,ik antwoordde de man dat ik een fervent caravanner was en dus geen interesse had,gezien de vele voordelen tov de camper.Precies om die reden deed hij zijn camper van de hand om opnieuw een caravan aan te schaffen.
het andere forum:
Onderwerp: Ik twijfel tussen een caravan of een motorhome

Marius

Bericht door Marius » ma 7 jan 2008 16:45

Of wat dichter bij huis,:) :
www.camperforum.nl

Wij hebben dus een camper, de 3de nu al.
Begonnen met een bus campertje met vast verhoogd dak met daar in de slaap plaats.
Ideaal snel en wendbaar ding, nadeel: geen goede kachel en isolatie dus in de winter onbruikbaar.
De vorige was zo een alkoof ding (met het bed dwars boven de cabine), zonder turbo met 75 pk en een vakantie klaar gewicht van bijna 3200 Kg niet vooruit te branden..

De huidige is een integraal camper, alles er in, met een semi vaste slaap plaats in de vorm van een hef bed in de cabine.
Goed geïsoleerd en een erg goede kachel met ring verwarming.
Gas boiler, en een goede douche.
Dat alles maakt het ook mogelijk om er erg makkelijk en snel een weekendje op uit te trekken.
Het ding staat altijd vakantie klaar voor de deur.
Enkel water in de tank, en wat te eten en drinken in de koelkast en gaan.
Het hele jaar door maken wij er dus veel gebruik van en dat maakt de hogere vaste kosten wel weer wat beter te overzien.

Dus ff de andere mening ook ventileren op dit caravan forum..:
Voor ons dus geen caravan..:wink:

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 7 jan 2008 17:38

Ik kan en doe hetzelfde met mijn caravan, alleen staat mijn caravan binnen, dat scheelt maar één deur met buiten... ;-) Water tappen, kleine voorraad er in en wegwezen...

Daar heb ik geen dure camper voor nodig... :lol: :lol: :lol:

Marius

Bericht door Marius » ma 7 jan 2008 17:42

Ligt er aan wat je duur noemt..:)
Denk dat wat een nieuwe caravan je tegenwoordig kost ook een mooie gebruikte camper kan brengen.. :wink:

Trouwens wij hebben geen personen auto, buiten een bus van het werk rijden wij onze privé kilometers in de stad met de fiets of verder weg met de camper.
Scheelt ook weer..
Dus het hoeft niet zo duur te zijn hoor.. :wink:

AJ
Berichten: 50
Lid geworden op: di 13 nov 2007 14:08

Bericht door AJ » ma 7 jan 2008 18:13

Hallo,
Pas nieuw op dit forum, 15 jaar een camper gehad en met veel plezier door Europa getourd. Onderweg is een camper toch wel gemakkelijk in het verkeer en zeker in de steden. Even achteruit als je verkeerd gaat gaat een stuk makkelijker als met een caravan. Ook op hellingspercentages hoef je niet zo te letten. Boodschappen doe je onderweg en bezienswaardigheden neem je onderweg mee.
Maar toch weer overgestapt weer naar de caravan. De langrijkste reden was toch wel het feit, dat als je een mooi stekkie had gevonden en daar een paar dagen wilde blijven, je toch wel een auto miste Ja fietsen hadden wel bij ons, maar het buitenland is over het algemeen niet zo vlak. We hebben ook een hond en die moest dan in de camper blijven.
Het komende seizoen dus voor het eerst met de caravan op stap. Wat ik wel zal missen zijn de camperplaatsen (die trouwens in het hoogseizoen voller en voller worden). Deze plaatsen, zeker in de buurt van steden zijn ideaal om de camper daar te plaatsen en met het openbaar vervoer de stad in te gaan en na een vermoeiende dag ook daar te overnachten.
Heeft iemand ervaring met camperplaatsen en caravans ?
Mogen caravans ook gebruik maken van camperplaatsen?
AJ

Borre

Bericht door Borre » ma 7 jan 2008 19:47

Wat ik wel zal missen zijn de camperplaatsen (die trouwens in het hoogseizoen voller en voller worden). Deze plaatsen, zeker in de buurt van steden zijn ideaal om de camper daar te plaatsen en met het openbaar vervoer de stad in te gaan en na een vermoeiende dag ook daar te overnachten.
Juist bij stedenbezoeken vind ik de eigen auto een uitkomst. Vooral als je 's avonds nog een theater, of concert wil bezoeken en de laatste bus of trein niet wil missen. Stadscampings zijn een goed alternatief voor camperplaatsen, hoewel ik liever een stukje buiten stad sta. Bovendien voel ik me op een camping veiliger. Een collega van me is vorig jaar 2 keer tijdens zijn vakantie bestolen op een camperplaats, gewoon terwijl hij lag te slapen.

Asterix
Berichten: 283
Lid geworden op: zo 16 jan 2005 15:15
Locatie: Vlaams Brabant

Bericht door Asterix » di 15 jan 2008 13:29


Volvodriver

Bericht door Volvodriver » di 15 jan 2008 16:06

Blijkbaar hebben ze in Waals Brussel niets anders te doen dan camperaars het leven zuur te maken.

Eigenlijk vreemd, jullie regering neemt het niet zo nauw met andere verkeersregelgeving maar laat maar weinig toe als het auto's/campers betreft. Bij ons zijn ze wat verkeersregelgeving zo paranoïde als wat maar hier worden de regels wat er toegelaten wordt aan auto's/campers juist versoepeld.

Is dat nu één Europa?
Bij de weg: Als de camperaars naar de rechter gaan zal die moeten toetsen aan rechtstreeks werkende Europa normen voor typegoedkeuring. En gaat de regering volgens mij onderuit.

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1916
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Bericht door Ad » di 15 jan 2008 19:05

Er is al heel veel, ook door mij, over geschreven. Zie viewtopic.php?t=4485&highlight=camper
Ad
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”