Vraagje m.b.t. rijbewijs B inc met een aanhangwagen

Wanneer E achter B?
rverlaek
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 1 apr 2016 18:57

Vraagje m.b.t. rijbewijs B inc met een aanhangwagen

Bericht door rverlaek » vr 7 aug 2020 00:54

Laat ik voorop stellen dat dit niet van toepassing is op mij, aangezien ik BE heb. Naar aanleiding van een aantal discussies ben ik gewoon behoorlijk nieuwsgierig geworden. Het betreft eigenlijk een vrij simpele, fictieve, maar niet geheel onrealistische situatie:
Auto: TMM 1500 kg | maximale trekgewicht is 1000 kg
Aanhangwagen: TMM 2000 kg | daadwerkelijk gewicht is 1000 kg
TMM = Toegestane Maximale-Massa

Mijn eerste gevoel zegt dat hiervoor BE nodig is, omdat ze bij alleen B er volgens mij vanuit gaan dat het huidige gewicht gelijk is aan het TMM. Anders verwoord, ik ben in de veronderstelling dat er bij B uit wordt gegaan van het papieren gewicht, terwijl ze bij BE echt moeten wegen. Dit is in ieder geval mijn uitgangspunt, waarna ik ben gaan zoeken. Aangezien ik niet zomaar iedere webpagina vertrouw heb ik de wet erop nagelezen en eigenlijk maar een kort stukje gevonden dat van toepassing is.
Met het huidige gewicht bedoel ik het gewicht dat het op het moment is als ze je bijvoorbeeld staande houden.

Paragraaf 6 artikel 16 1e. van het Reglement Rijbewijzen schrijft het volgende:
Rijbewijzen worden afgegeven voor het besturen van de volgende categorieën van motorrijtuigen: motorrijtuigen op vier of meer wielen, niet zijnde een bromfiets, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die zijn ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste acht personen, de bestuurder niet meegerekend, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens of opleggers waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen of oplegger niet meer bedraagt dan 3500 kg, een en ander afhankelijk van de gegevens op het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig (rijbewijs B);
Bij het stuk zonder het onderstreepte, zou de combinatie voldoen aan de eisen voor B. Wat mij aan het twijfelen brengt is de onderstreepte zinsnede, wat bedoelen ze hiermee?

Dus eigenlijk 3 vragen:
1. Mag de bovengenoemde combi bestuurd worden door iemand met alleen het B rijbewijs?
2. Wat bedoelen ze met de onderstreepte zinsnede van het citaat?
3. Moet er altijd gewogen worden om vast te stellen of je met een combi mag rijden of gaan ze uit van de papieren TMMs?

EDIT: kleine toevoeging, paragraaf 1 artikel 1b&c(b). van het Reglement Rijbewijzen:
In dit besluit wordt verstaan onder:
b. ledige massa: massa van het voertuig, in bedrijfsvaardige staat, met inbegrip van een half gevulde brandstoftank, reservedelen en gereedschappen, die tot de normale uitrusting behoren, maar zonder lading en zonder de bestuurder en andere personen, die met het voertuig worden vervoerd;
c. toegestane maximum massa: ledige massa, vermeerderd met het maximum toegestane gewicht aan lading;
cb. technisch toegestane maximum massa: maximum massa waarvoor het motorrijtuig is goedgekeurd en op grond van het certificaat van overeenstemming geschikt is, dan wel maximum massa waarvoor de aanhangwagen op grond van de constructieplaat geschikt is;
Laatst gewijzigd door rverlaek op vr 7 aug 2020 01:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Vraagje m.b.t. rijbewijs B inc met een aanhangwagen

Bericht door Niels83 » vr 7 aug 2020 01:07

rijksoverheid zegt: Een aanhanger kan bijvoorbeeld een toegestane maximale massa van 750 kilo hebben. Als de aanhanger zelf 150 kilo weegt (lege gewicht), dan mag er nog 600 kilo aan lading bij (laadvermogen). Het gaat dus niet om het daadwerkelijke gewicht.

Met B rijbewijs
een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.


Je voorbeekd gaat uit van 3500kg. dan komt het dus niet boven de 3500 kilo. lijkt mij met B te mogen. 1 kilo extra en het mag niet.

Maar het daadwerkelijke gewicht doet er niet toe, het gaat om wat het maximaal mag wegen. voor het rijbewijs.

rverlaek
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 1 apr 2016 18:57

Re: Vraagje m.b.t. rijbewijs B inc met een aanhangwagen

Bericht door rverlaek » vr 7 aug 2020 01:23

RE.gif

Hmm, misschien denk ik ook wel te moeilijk.

Ik denk dat ik vraag 1 en 3 beter kan vervangen voor: doet het maximaal trekgewicht ertoe bij de vraag voor welk rijbewijs je nodig hebt?

Dit zie je niet expliciet terug in de wetstekst, dus eigenlijk gaat het alleen nog om vraag 2.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vraagje m.b.t. rijbewijs B inc met een aanhangwagen

Bericht door Micky » vr 7 aug 2020 02:12

rverlaek schreef:
vr 7 aug 2020 00:54
Laat ik voorop stellen dat dit niet van toepassing is op mij, aangezien ik BE heb. Naar aanleiding van een aantal discussies ben ik gewoon behoorlijk nieuwsgierig geworden. Het betreft eigenlijk een vrij simpele, fictieve, maar niet geheel onrealistische situatie:
Auto: TMM 1500 kg | maximale trekgewicht is 1000 kg
Aanhangwagen: TMM 2000 kg | daadwerkelijk gewicht is 1000 kg
TMM = Toegestane Maximale-Massa
Heel simpel

TTM trekker 1500kg, TTM aanhanger 2000kg, totaal 3500kg, dit is een B combi.

1kg meer en het is BE thumbup.gif

Exact wat Niels schrijft thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Vraagje m.b.t. rijbewijs B inc met een aanhangwagen

Bericht door Niels83 » vr 7 aug 2020 03:11

vraag 1 dus ja
vraag 2 op mijn kenteken staat auto max 1674 aanhanger max 1000 3500 mag dus niet. Mijn zwager denkt bijvoorbeeld dat hij gewicht van nog eens zijn auto mag trekken, zou kunnen maar niet per definitie
vraag 3 voor het rijden met B of BE niet. wegen is nodig om vast te stellen dat de aanhanger niet zwaarder is dan 1000 kilo, dus het qua kenteken mag.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Vraagje m.b.t. rijbewijs B inc met een aanhangwagen

Bericht door Jan van Vijven » vr 7 aug 2020 07:03

Volgens mij is het simpel:
MAG de combi meer als 3500 kg wegen is het altijd BE, ook als het daadwerkelijke gewicht minder is. Behalve als het een aanhanger tot 750 kg betreft (alles zonder kenteken) dan mag je combi met B 4250 kg wegen.

Bij BE geld het daadwerkelijke gewicht en moet er altijd gewogen worden, maakt dus niet uit wat de aanhanger MAG wegen, wat die op dat moment weegt is dan aan de orde.

Simpel gezegd: mag de aanhanger 10 ton wegen maar weegt deze niet meer dan wat de auto mag trekken is er niets aan de hand, mits je BE bezit.
Klein detail: een oud BE rijbewijs heeft geen maximaal totaal gewicht, de nieuwere (vanaf 19/01/2013) wel, dan is de max. 7 ton. Een aanhanger mag in dit laatste geval dan ook niet zwaarder dan 3500 kg zijn!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Vraagje m.b.t. rijbewijs B inc met een aanhangwagen

Bericht door Hans 555 » vr 7 aug 2020 07:15

RE.gif
Simpel en gewoon zoals het is en uitgelegd wordt.
Mijn auto mag 'maar' 1600 kg trekken volgens het kenteken. De hut heeft een TMM van 1700 kg. Bij de laatste weging kwam de hut (vakantieklaar) op 1540 kg.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Vraagje m.b.t. rijbewijs B inc met een aanhangwagen

Bericht door Aviva » vr 7 aug 2020 07:49

Interessant filmpje hierover:

https://youtu.be/0aERYaaLGrk


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Citrorob

Re: Vraagje m.b.t. rijbewijs B inc met een aanhangwagen

Bericht door Citrorob » vr 7 aug 2020 08:27

Even een vraag dan.

Bij B wordt er alleen gekeken naar de papieren gewichten en niet naar de werkelijke gewichten.
Wat ik begreep van een aanhanger verhuurder is dat iemand met alleen B waarvan de auto maximaal 1000kg mag trekken mag er nooit een aanhanger achter hangen die meer mag wegen dan wat de auto mag trekken.

Dus moet je hier dan niet kijken naar de TMM van de aanhanger versus maximale trekgewicht?

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Vraagje m.b.t. rijbewijs B inc met een aanhangwagen

Bericht door Morgoth » vr 7 aug 2020 08:31

RE.gif
Dat was vroeger zo maar is niet meer. Je mag nu naar het maximale trekgewicht van de auto kijken.

Om het simpel uit te leggen:
- Bij rijbewijs B tel je de papieren maximum kilo's bij elkaar op. Overtreding: >3500 geremde aanhanger, >4250 bij max 750 ongeremd
- Bij rijbewijs BE kijk je alleen naar de werkelijke kilo's die de trekker mag trekken. (nieuw BE rijbewijs max 7ton)
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Vraagje m.b.t. rijbewijs B inc met een aanhangwagen

Bericht door Jan van Vijven » vr 7 aug 2020 08:32

Bij B geld wat op papier staat, dus MAG de aanhanger meer wegen dan wat de auto mag trekken (ook al is deze leeg en dus lichter) mag je met B alleen er NIET mee op pad!

Zo begrijp ik het toch...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Vraagje m.b.t. rijbewijs B inc met een aanhangwagen

Bericht door Daphne » vr 7 aug 2020 08:38

Maximaal trekgewicht auto heeft GEEN invloed op de bepaling van het rijbewijs.

Uiteraard mag het werkelijk beladen aanhangergewicht het maximale trekgewicht auto niet overschrijden, ongeacht welk rijbewijs je hebt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Thornwood
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 29 jul 2020 07:57

Re: Vraagje m.b.t. rijbewijs B inc met een aanhangwagen

Bericht door Thornwood » vr 7 aug 2020 09:09

Jan van Vijven schreef:Bij B geld wat op papier staat, dus MAG de aanhanger meer wegen dan wat de auto mag trekken (ook al is deze leeg en dus lichter) mag je met B alleen er NIET mee op pad!

Zo begrijp ik het toch...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ja, politie heeft geen weegbrug bij hun. Je moet je aan de regels houden wat betreft je technische mogelijkheden wat je auto mag en wat je van je rijbewijs mag.

Wat betreft rijbewijs tellen ze gewoon Max gewicht auto, ledig gewicht caravan + max laadvermogen caravan bij elkaar op en dan maar niet 3500 kilo of meer zijn.

Het kromme is dat je dus best zonder BE wel met een flinke caravan mag rijden maar niet met een lege dubbelasser aanhanger.
Bürstner Ventana Avantgarde 480 TK

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Vraagje m.b.t. rijbewijs B inc met een aanhangwagen

Bericht door EricS » vr 7 aug 2020 09:28

Zo werd mijn zwager ook het bos in gestuurd door een caravan dealer...
Hij heeft alleen B.
Zijn auto TTM 2200 kg
Hij had interesse in een caravan met TTM 1400 kg.

'mijnheer, u mag hier met B mee rijden als u maar tot 1300 kg gaat laden..." scratch.gif
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

advanbrunschot
Berichten: 92
Lid geworden op: vr 24 jul 2015 21:08

Re: Vraagje m.b.t. rijbewijs B inc met een aanhangwagen

Bericht door advanbrunschot » vr 7 aug 2020 09:28

Bij de bepaling van de vereiste categorie rijbewijs is alleen maar bepalend wat de toegestane maximum massa is. Voor het al dan niet overbeladen zijn, is het daadwerkelijke gewicht van belang, maar daar ging de vraag niet over. En zoals al eerder gemeld, bij een staandehouding door de politie, is er niet altijd een weegbrug ter beschikking.
Je ziet ook weleens foto's van totaal vernielde caravans waarvan de inventaris over de weg heen ligt. Stel dat je dan zou moeten bepalen of de bestuurder in het bezit was van het juiste rijbewijs, dan zou je alles moeten verzamelen. Bepalen of het in de auto of in de caravan lag en dan met een mogelijk totaal vernielde caravan naar een weegbrug gaan. Kortom, ondoenlijk en ook daarom is enkel en alleen de toegestane maximum massa van belang voor de categorie rijbewijs!!!
Fendt Saphir 510 TG (2008)
Renault Talisman Estate 150EDC Intens (2016)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Vraagje m.b.t. rijbewijs B inc met een aanhangwagen

Bericht door Morgoth » vr 7 aug 2020 10:41

Thornwood schreef:
vr 7 aug 2020 09:09
Het kromme is dat je dus best zonder BE wel met een flinke caravan mag rijden maar niet met een lege dubbelasser aanhanger.
Precies. En een Fiat Panda met een ongeremde aanhanger van 750kg kan maar zo eens gevaarlijker zijn dan een dikke SUV met tandemasser. Daarom vind ik dat BE altijd zou moeten als je iets achter de auto hangt, mits ze bij de BE opleiding meer aandacht besteden aan gewichten en veilig laden.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Thornwood
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 29 jul 2020 07:57

Re: Vraagje m.b.t. rijbewijs B inc met een aanhangwagen

Bericht door Thornwood » vr 7 aug 2020 10:42

Morgoth schreef:
Thornwood schreef:
vr 7 aug 2020 09:09
Het kromme is dat je dus best zonder BE wel met een flinke caravan mag rijden maar niet met een lege dubbelasser aanhanger.
Precies. En een Fiat Panda met een ongeremde aanhanger van 750kg kan maar zo eens gevaarlijker zijn dan een dikke SUV met tandemasser. Daarom vind ik dat BE altijd zou moeten als je iets achter de auto hangt, mits ze bij de BE opleiding meer aandacht besteden aan gewichten en veilig laden.
Eens
Bürstner Ventana Avantgarde 480 TK

rverlaek
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 1 apr 2016 18:57

Re: Vraagje m.b.t. rijbewijs B inc met een aanhangwagen

Bericht door rverlaek » vr 7 aug 2020 10:55

Bedankt allen voor de reacties!


Ik zal het even samenvatten zoals ik het nu begrijp:
A. Voor wat betreft het rijbewijs (B) is alleen het TMM van belang --> TMM van de combi als geheel moet lager zijn dan 3501 kg, behalve wanneer het TMM van de aanhangwagen lager is dan 751 kg (die mag je er altijd achter hangen met B).
B. Daarnaast komt er nog de invloed van het maximale trekgewicht (en bij sommigen Fransen ook het maximale combinatiegewicht) dat niet van invloed is op het rijbewijs, maar wel kan beperken hoeveel je er daadwerkelijk achter mag hangen. Ga je daar overheen maar voldoe je aan A, dan is het een soort van overbelading en zul je daar een boete voor kunnen krijgen, maar je zult geen problemen krijgen omtrent het juiste rijbewijs.
C. Als antwoord op vraag 2 bedoelen ze dus ook dat wat A voorschrijft beperkt kan worden door B.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Vraagje m.b.t. rijbewijs B inc met een aanhangwagen

Bericht door Niels83 » vr 7 aug 2020 11:00

Morgoth schreef:
vr 7 aug 2020 10:41
Thornwood schreef:
vr 7 aug 2020 09:09
Het kromme is dat je dus best zonder BE wel met een flinke caravan mag rijden maar niet met een lege dubbelasser aanhanger.
Precies. En een Fiat Panda met een ongeremde aanhanger van 750kg kan maar zo eens gevaarlijker zijn dan een dikke SUV met tandemasser. Daarom vind ik dat BE altijd zou moeten als je iets achter de auto hangt, mits ze bij de BE opleiding meer aandacht besteden aan gewichten en veilig laden.
maar een panda mag echt geen 750kg ongeremd trekken. Daar wordt dus rekening mee gehouden op het kenteken. Qua rijbewijs mag het naar qua typegoedkeuring niet.

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Vraagje m.b.t. rijbewijs B inc met een aanhangwagen

Bericht door Super » vr 7 aug 2020 11:16

Re, de hedendaagse Panda mag 800kg geremd trekken.
De 500 ook (Panda basis) en er zijn mensen die met de 500 een Tab of een kleine Eriba Touring trekken. Zeker in Abarth uitvoering vermogen genoeg.

De Panda Cross 4x4 mag zelfs 900kg trekken.
Afbeelding


Op de foto met een TEC 390
Afbeelding

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Super op vr 7 aug 2020 11:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Vraagje m.b.t. rijbewijs B inc met een aanhangwagen

Bericht door deusjevo » vr 7 aug 2020 11:25

En ongeremd 400 kilo dus redelijke boedelbak kan al te veel zijn.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: Vraagje m.b.t. rijbewijs B inc met een aanhangwagen

Bericht door Super » vr 7 aug 2020 11:27

De keus is idd beperkt, maar het kan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Vraagje m.b.t. rijbewijs B inc met een aanhangwagen

Bericht door eurotrotter » vr 7 aug 2020 11:48

rverlaek schreef:
vr 7 aug 2020 10:55
Bedankt allen voor de reacties!


Ik zal het even samenvatten zoals ik het nu begrijp:
A. Voor wat betreft het rijbewijs (B) is alleen het TMM van belang --> TMM van de combi als geheel moet lager zijn dan 3501 kg, behalve wanneer het TMM van de aanhangwagen lager is dan 751 kg (die mag je er altijd achter hangen met B).
B. Daarnaast komt er nog de invloed van het maximale trekgewicht (en bij sommigen Fransen ook het maximale combinatiegewicht) dat niet van invloed is op het rijbewijs, maar wel kan beperken hoeveel je er daadwerkelijk achter mag hangen. Ga je daar overheen maar voldoe je aan A, dan is het een soort van overbelading en zul je daar een boete voor kunnen krijgen, maar je zult geen problemen krijgen omtrent het juiste rijbewijs.
C. Als antwoord op vraag 2 bedoelen ze dus ook dat wat A voorschrijft beperkt kan worden door B.
Let op:
Er zijn twee TMM begrippen op het kentekenbewijs;
Onder F.1 de Technische maximale massa,
En onder F.2 de Toegestane maximale massa.
Voor het bepalen van het rijbewijs zijn de ,bij elkaar opgetelde,gewichten van de gegevens onde punt F.2 van belang.
Daar komt geen qeen brug aan te pas,dat kan iedere politieagent met lagere school zo uit z'n hoofd uitrekenen.
Het kan zijn dat deze waarde ,F.2, lager is dan het gewicht onder F.1,dat wil dan zeggen dat de caravan of de trekker terug gekeurd is.

Het mooie is dat ,indien je combi te zwaar is en je toch ermee rijdt zonder B-E rijbewijs,,je een zware boete riskeert,en een onmiddellijk rijverbod,buiten dat de verzekering moeilijk kan doen ingeval van het veroorzaken van schade.
Zou je de caravan ( of auto) een kilo of wat terug laten keuren ,zodat je ,met je toegestane max massa, toch met enkel een B rijbewijs mag rijden,en de caravan vervolgens toch te zwaar laadt,je slechts een kleine boete riskeert ( afhankelijk van het procentuele gewicht) en je dan meestal je reis kunt vervolgen

( Voor de moraalridders: een,in F.2 terug gekeurde caravan ,die voldoet aan de in F.1 genoemde specificaties is technisch niet overladen mrgreen.gif )
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Vraagje m.b.t. rijbewijs B inc met een aanhangwagen

Bericht door eurotrotter » vr 7 aug 2020 11:56

EricS schreef:
vr 7 aug 2020 09:28
Zo werd mijn zwager ook het bos in gestuurd door een caravan dealer...
Hij heeft alleen B.
Zijn auto TTM 2200 kg
Hij had interesse in een caravan met TTM 1400 kg.

'mijnheer, u mag hier met B mee rijden als u maar tot 1300 kg gaat laden..." scratch.gif
Nee dus, fout advies.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Vraagje m.b.t. rijbewijs B inc met een aanhangwagen

Bericht door Jan van Vijven » vr 7 aug 2020 13:14

RE.gif
Is het niet aan de rijbewijs bezitter om te weten wat je wel of niet mag?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”