Belgische Caravelair Antares 400

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marz
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 4 mar 2016 09:34

Belgische Caravelair Antares 400

Bericht door Marz » do 30 jul 2020 14:36

Hallo,
Ik heb onlangs een Caravelair Antares 400 Style uit het jaar 2017 aangeschaft.
De caravan is afkomstig uit België. Ondanks dat alles identiek is aan de Nederlandse versie van de Antares 400 Style, zijn er toch verschillen mbt het gewicht van de Caravelair. de NL versie heeft een ledig gewicht van 829kg. De Belgisch/Franse versie 770kg.
Het max toelaatbare gewicht is voor de NL versie 1100kg en voor de Belgisch/Franse versie slechts 1000kg.
Tevens zitten er onder de NL versie, standaard banden onder 175/70 R14 en onder de Belgisch/Franse versie standaard 185/70 R14.

Ik wil de Caravelair eigenlijk tot 1100kg (op papier) laten verhogen omdat de banden maar een gewicht kunnen hebben van elk 560kg. In de Franse folder staat aangegeven dat dit mogelijk is tot een gewicht van 1300kg (NL versie 1200kg) maar op het typeplaatje op het chassis staat alleen een max toelaatbare gewicht van 1000kg . Geeft dit typeplaatje alleen het huidige gewicht aan of het te verhogen max gewicht?

Alvast dank voor jullie reactie.
Gr. Marz
Caravelair Ambiance Style 400 (2009) - Peugeot 207 (2011)

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Belgische Caravelair Antares 400

Bericht door Stigter » do 30 jul 2020 15:21

Wat staat er op het kentekenbewijs?

Het typeplaatje geeft het maximale gewicht weer dat is blijkbaar 1000 kg.

De 1300 kg uit de folder heeft waarschijnlijk te maken met een optie bij de aanschaf waarbij een zwaardere as gekozen en gemonteerd kan worden. Daar heb je achteraf niets aan want de verzwaarde as zit er niet onder.
Groet Arnold

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Belgische Caravelair Antares 400

Bericht door hoboken » do 30 jul 2020 16:02

Kruip er eens onder en kijk wat er op de as staat hier moet normaal een type plaatje op zitten.
Staat daar 1000 kg is dit de max staat daar 1100 of zelfs meer kan je een poging wagen.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Belgische Caravelair Antares 400

Bericht door Gemineye » do 30 jul 2020 17:28

RE.gif

Alleen maximaal gewicht van de as is niet maatgevend. Op de as onder mijn caravan staat 1500kg, maar staat toch echt op kenteken als technische maximum massa 1400kg. Je kunt het wel terug keuren (dan wordt dat vermeld als toegestane maximum massa), maar je kunt hem niet zomaar verhogen tot bóven de technische maximum massa voor zover ik weet.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Belgische Caravelair Antares 400

Bericht door cadance » do 30 jul 2020 18:27

Bezint eer ge begint!!!!
Nu ik heb deze weg bewandelt.
Mijn caravan mocht volgens de folder en op het kenteken tot 1400 kg. beladen worden.
Op de as staat 1500 kg. En ik had gezien dat de Duitse versie belast mag worden met 1500 kg.
Ik ben daar mee naar de dealer gegaan en ik kreeg daar 100 % medewerking.
Maar waarschuwde al dat het de ene keer zo voor elkaar is maar het kan ook gebeuren dat het een gebed zonder einde wordt.
Eerst moet de fabrikant toestemming geven.
Dit regelde mijn dealer.
En dan kreeg ik een sticker die over de bestaande geplakt kan worden met het verhoogde gewicht( €80 )
Dan moet de caravan bij het RDW gekeurd worden (€50)
Dan worden de gegevens door gestuurd naar het hoofdkantoor van het RDW Rijswijk.
Maar dan gebeurde er bij ons helaas niks meer.
Inmiddels op vakantie waar ik wel regelmatig e mail en telefonisch contact gehad met het RDW Rijswijk.
Na 3 maanden waren we weer thuis en dan maar eens gebeld en pakken we de draad weer serieuzer op.
Bij het RDW in Rijswijk kende men de gang van zaken en dat geeft de burger moed want de correspondentie was daar beschikbaar.
Toen kreeg ik als antwoord dat ik eerst de caravan moet laten keuren en opnieuw weer €50 moet betalen.
Je begrijpt al wel dat dit op die manier nooit goed komt. Want met die keuring was ik begonnen
Ok. Een paar weken later deden we nog een vakantietje en kwamen we toch langs het RDW keuringsstation.
Natuurlijk alle paperassen ( mail) mee genomen.
En dan gaan we maar eens kijken of hun iets voor me kunnen doen.
Een medewerkster aldaar snapte er ook helemaal niets van en vertelde dat het alle maal toch al geregel was..
En ik had geluk. Ze pakte de telefoon en ik hoorde dat ze de zelfde ambtenaar aan de lijn had die ik zelf aan de lijn had gehad in Rijswijk.
Dan wil je niet weten hoe lang die mevrouw bezig is geweest omdat varkentje even te wassen.
Ze stelde voor om onze reis maar te gaan vervolgen en ze zou ons terug bellen want het gaat goed komen.
En warempel een uurtje later belde ze inderdaad terug en er moest volgens toch nog €170 ?? betaald worden en dan word het gewijzigde kenteken toe gestuurd.
En inderdaad na een paar dagen lag het gewijzigde kentekenbewijs in de bus.
Sorry ik hoop dat ik het duidelijk uitgelegd heb want het wel een heel verhaal geworden.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Belgische Caravelair Antares 400

Bericht door BertJan » do 30 jul 2020 18:46

met de fabrieks verklaring een keuring bij de rdw doen.

verklaring fabriek prijs schatting 100 euro
nieuwe typeplaatjes / stikker schatting 100 euro
keuring schatting 200 euro

en de caravan wordt/is verhoogd.

Gebruikersavatar
Marz
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 4 mar 2016 09:34

Re: Belgische Caravelair Antares 400

Bericht door Marz » do 30 jul 2020 23:41

Hoi,
Dank voor jullie reacties.

De dealer waar ik de caravan heb gekocht gaf inderdaad aan dat de fabrikant toestemming moet geven om het max toelaatbare gewicht te verhogen. Daarna dient de caravan opnieuw gekeurd te worden. Kosten inderdaad zo rond de €200,00.
Echter ben ik vanmiddag onder de caravan gedoken om te zien wat max. aslast er op het as-plaatje staat benoemd. Dit blijkt dus ook 1000kg te zijn, net wat op het kentekenbewijs en chassisplaatje staat.

Ik zal eens navraag gaan doen bij de importeur. Eens kijken wat die te zeggen heeft.
En anders... rijden met 60kg overgewicht of wat in de auto overhevelen.
Dank.
Gr. Marz
Caravelair Ambiance Style 400 (2009) - Peugeot 207 (2011)

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Belgische Caravelair Antares 400

Bericht door Niels83 » vr 31 jul 2020 02:06

ws zit er dus op dit Belgische model een 1000kilo as. Dan ga je niks voor elkaar krijgen.

maar jecweet nu al precies wat je meeneemt en hoe je met de belading uitkomt?

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Belgische Caravelair Antares 400

Bericht door Stigter » vr 31 jul 2020 14:40


Marz schreef:
En anders... rijden met 60kg overgewicht of wat in de auto overhevelen.
Dank.
Gr. Marz
Als het mogelijk is meer gewicht in de auto laden is altijd een goed idee. Je voldoet aan de regels, verbeterd de wegligging en het is nog gratis ook.

Je kan misschien ook een dakkoffer overwegen als de ruimte in de auto beperkt is.

Groet Arnold

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Belgische Caravelair Antares 400

Bericht door Niels83 » vr 31 jul 2020 14:50

beetje of topic maar alles in de auto kan ook niet altijd zo maar. er mag 400kilo in onze auto. maar die leeg gewichten van een auro kloppen ook nooit. met 4 persone er in hou ik nog ongeveer 150 kilo over, caravan op de trekhaak 75 kilo, koelkast, airco en haringen, tent 40 kilo. 2 fietsen op het dak en mijn auto is overbeladen. moeten we de autodrop maar gauw op eten dus.

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Belgische Caravelair Antares 400

Bericht door jessedew » di 18 aug 2020 21:29

Wat een verhaal, en wat een gedoe. Was deze caravan ook goedkoper in aanschaf? want dat voordeel ben je zo al snel weer kwijt.

Ik moet eerlijk bekennen, die van ons mag 1350 kg hebben, maar is terug gekeurd naar 1200 kg door de vorige eigenaar.

Ik heb eigenlijk nooit alles gewogen hoeveel alles wat ik vervoer er wel in kan (zo'n 200 kg bij elkaar) Om RDW gedoe te voorkomen (ondanks dat het maar 60 euro zou zijn) nog steeds niet geregeld.

2 elektrische fietsen (50kg) voortent + stokken en kleding (ong. 30 kilo) en wat losse zaken, zoals snoeren, keukeninventaris, dus dan hoop ik maar dat het eronder zit.

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1199
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Belgische Caravelair Antares 400

Bericht door fortissimo » di 18 aug 2020 22:27

RE.gif
Kwestie van gewoon alles in je caravan (1) een keer te wegen en alles in een spreadsheet te zetten. Dit is dus eigenlijk zoals je de caravan in de stalling zet.
Weeg vervolgens alle dingen die je standaard meeneemt maar die niet in de caravan liggen (2) (de fietsen, tuinstoelen, gasfles, enz.) en vul het overzicht aan.
Zet ook je caravan een keer op de weegbrug (3) om te kijken wat die weegt.

3 - (1+2) is het leeggewicht van je caravan.
Kan je direct controleren of dit overeenkomt met het gewicht op je papieren.

Neem vervolgens het MTM van de caravan (4).
4 - (1+2) is het vrij te beladen gewicht dat je nog hebt.
Dat is meestal alleen kleding, speelgoed en eten/drinken.
Zo heb ik zelf ca. 30 kg vrij te beladen gewicht in mijn caravan van 1300 kg MTM.

Voor wat Caravelair betreft heb ik wel eens begrepen dat zij vrij strikt zijn met hun gewichten.
Het schijnt niet vaak voor te komen dat zij zomaar een goedkeuring voor verhoging geven.
Ik weet niet of dat een feit is of een mening van de anderen.
Ik weet wel dat ik vrij snel een nee kreeg toen ik vroeg welke mogelijkheden tot verhoging er waren (mag 1500 trekken).
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Caravelair”