Fietsendrager op de dissel Eriba Troll 1992

Gebruikersavatar
Cheke
Berichten: 436
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:28

Re: Fietsendrager op de dissel Eriba Troll 1992

Bericht door Cheke » do 1 feb 2024 16:37

reactie op Chris... Chris ik las juist goede reacties op de thule xpress.. kun je wat meer aangeven wat er dan juist niet goe zou gaan.. wij hebben de thule xpress net aangeschaft en een keer mijn fiets erop gehangen .. en gereden.. mijn fiets is een elektrische vouwfiets.. door dat ik de batterij er af haal heb ik 2 horizontale ijzers ..frame voor batterij.. onder het zadel.. de batterij schuift namelijk als slede verticaal langs het frame naar beneden.. als de batterij eruit is kan ik de ophang beugel daardoor schuiven en met de 2 rubber grijpers daar vast maken dus onder het zadel hangt deze fiets goed vast... aan de voorzijde kan het frame niet anders als over de 2de drager met rubber steunen .dat rubber moet ik wat schuin duwen om het over deze ovale dikkere buis te sluiten.. .. de thule xpress mag 30 kg dragen.. dus 20 kg fiets mag geen probleem zijn. We nemen nog wel extra riempjes om het frame extra vast te zetten ter hoogte van de trappers en voorwiel.. Chris denk je dat een Omni bike fietsdrager op de dissel beter is ?.. in ons geval is het een A vorm dissel.. dus 2 benig..

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7840
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Fietsendrager op de dissel Eriba Troll 1992

Bericht door Nimma » do 1 feb 2024 19:54

Deze kostte ooit €100. Werkt perfect. Ook na heel veel en nog steeds gebruik.
Screenshot_20240130-163106.png
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Cheke
Berichten: 436
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:28

Re: Fietsendrager op de dissel Eriba Troll 1992

Bericht door Cheke » do 1 feb 2024 20:14

ook wij gaan voor de extra kogel op een balk om op het disselframe vast te zetten , die van Obelink voor 43€ en daar op de Thule Xpress 790 zoals hier ook al ergens op foto stond... veel gebruiksgemak weinig plaats innemend.. snel in gebruik te nemen/overzetbaar op de auto.. kunnen we fijn met scootmobiel en hond en fiets op locaties fietsen.. Alles kan nu mee met ons Berlingootje.. super compact!!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36276
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Fietsendrager op de dissel Eriba Troll 1992

Bericht door Chris » do 1 feb 2024 20:42

@ Cheke.

Ik denk alleen maar aan wat mechanica wetten die ik 50 jaar geleden er in moest pompen.
Iets wat alleen laag gemonteerd is zal bij een grote vertraging bovenaan veel meer G krachten ondergaan dan iets wat laag EN hoog gemonteerd is.
M.a.w
Een riempje of een spanband naar de handvatten van de caravan is echt geen slecht idee.
Hier zie je de foto van een mede forummer, met fiets op de dissel... EN spanbanden naar de handvatten van de caravan.
viewtopic.php?p=1076505#p1076493
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Cheke
Berichten: 436
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:28

Re: Fietsendrager op de dissel Eriba Troll 1992

Bericht door Cheke » do 1 feb 2024 21:17

helemaal mee eens Chris!!! ik zag ook al bij enkel auto en de schaar fietsdrager modellen, dat men eerst spanbandjes in de kofferbak vastlegden bv met een klos zodat het niet de sponning door kan en tussen de spanband buiten naar de fietsdrager vastgemaakt.. tevens met extra spanbandjes of fietsriempjes het kader met de fiets verbinden.. om toch te zekeren!!

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Fietsendrager op de dissel Eriba Troll 1992

Bericht door Jan van Vijven » do 1 feb 2024 21:24

Ik zie dat mijn foto als voorbeeld gebruikt wordt, drie sjorbandjes, twee naar de handvatten van de caravan en eentje naar de voorkant van de dissel voor als ik te veel gas geef dus er komt nooit speling in. Tevens de handremmen vast.
Bij mij beweegt er niets, ik zie veel te vaak gammele bewegingen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36276
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Fietsendrager op de dissel Eriba Troll 1992

Bericht door Chris » do 1 feb 2024 21:25

t'Is ook een mooie, en voor dit geval super duidelijke foto..
Thanx..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Cheke
Berichten: 436
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:28

Re: Fietsendrager op de dissel Eriba Troll 1992

Bericht door Cheke » do 1 feb 2024 21:31

helemaal mee eens Chris!!! ik zag ook al bij enkel auto en de schaar fietsdrager modellen, dat men eerst spanbandjes in de kofferbak vastlegden bv met een klos zodat het niet de sponning door kan en tussen de spanband buiten naar de fietsdrager vastgemaakt.. tevens met extra spanbandjes of fietsriempjes het kader met de fiets verbinden.. om toch te zekeren!!

Gebruikersavatar
Cheke
Berichten: 436
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:28

Re: Fietsendrager op de dissel Eriba Troll 1992

Bericht door Cheke » vr 2 feb 2024 08:07

Jan van Vijven.. gaat altijd voor degelijk en mooi en praktisch...
Waarom de handremmen van de fiets vast zetten?? en wat is de lengte van de 3 spanbanden naar handvaten en voorkant dissel??
Chris .. ik zag je opmerking over 17 kg fiets op de 5 cm bol...mijn fiets weegt 20 kg.. de Thule xpress mag 30 kg belast worden.. is een Moma Ebike vouwfiets.. lekker kompakt.. door het uitnemen van de batterij hangt deze prima op de steunen.. 1 door het batterijframe.. de andere onder de gebogen framebuis.. batterij in de auto.. voor mij een ideaal fietsje.. we rijden op vlakke paden vw mijn man voorop met hond mee aan de 'springer' aan de scootmobiel en dus op tempo van de hond

https://www.decathlon.be/nl/p/mp/moma-b ... 3d51366a2e

Met onze caravan moesten we om kogeldruk te krijgen veel gewicht naar voor leggen in de caravan onder de voorste bank en in de disselbak de watertank vullen .. haringen gastanks etc.. we gaan met ons totaal caravan beladen gewicht wel aan de max komen.. en de kogeldruk zullen we nu makkelijker aan geraken... in onze bestelauto Berlingo staat een scootmobiel en kofferbaklift en grote hondenbench met 30 kg mechelse herder.. Het staat allemaal goed vast..!! en er kan dan nog wat meer in de auto..bovenop de bench... Ik red het wel met mijn gewichtsverdeling.. Er hoeft geen zak aardappelen en bakken bier mee.. we kamperen 5 km van een supermarkt..

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Fietsendrager op de dissel Eriba Troll 1992

Bericht door Jan van Vijven » vr 2 feb 2024 08:20

[re.gif]
Handremmen vast om de links rechts beweging tegen te gaan, scheelt echt veel.
De sjorbandjes zullen elk een meter of drie zijn


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Wim Verso
Berichten: 6524
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Fietsendrager op de dissel Eriba Troll 1992

Bericht door Wim Verso » vr 2 feb 2024 09:45

[re.gif]

Klopt helemaal wat Jan zegt/schrijft, ik zet ook altijd de handremmen vast met een tyrip en staan de fietsen zo vast als een huis. thumbup.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7840
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Fietsendrager op de dissel Eriba Troll 1992

Bericht door Nimma » vr 2 feb 2024 09:51

Met een V-rek heeft het geen zin
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Wim Verso
Berichten: 6524
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Fietsendrager op de dissel Eriba Troll 1992

Bericht door Wim Verso » vr 2 feb 2024 09:54

[re.gif]
Dat zou kunnen, daar heb ik geen ervaring mee.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Fietsendrager op de dissel Eriba Troll 1992

Bericht door Jan van Vijven » vr 2 feb 2024 09:57

Klopt, als je wielen nergens op rusten heeft het geen zin.
Ik reageerde dan ook puur op mijn eigen situatie, sjorbandjes hebben wel altijd zin.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7840
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Fietsendrager op de dissel Eriba Troll 1992

Bericht door Nimma » vr 2 feb 2024 10:01

Ik heb het nooit gedaan, die handremmen vastzetten. Is dat wel slim met hydrolische remmen?
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16331
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Fietsendrager op de dissel Eriba Troll 1992

Bericht door Jan van Vijven » vr 2 feb 2024 10:07

Ach, dat valt wel mee, ze moeten maar net aan staan niet echt krachtig in geknepen.
Ik wil gewoon geen beweging zien en telkens in de spiegel kijken of de boel nog wel stevig staat.
Tijdens transport moet alles vast staan, de remmetjes zijn dan bijzaak, een auto staat tegenwoordig ook altijd op de rem bij stilstand of transport.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Cheke
Berichten: 436
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:28

Re: Fietsendrager op de dissel Eriba Troll 1992

Bericht door Cheke » vr 2 feb 2024 13:55

okee .. dus ik hoef de handremmen niet dicht te knijpen.. vw dat mijn fietsje hangend vervoerd word. En ik denk dat ik het stuur omklap dan gaat automatisch de stuurrichting veranderen waardoor het stuur vlak tegen de fiets naar beneden hangt.. het zadel ook op laagst... ik zal alles wel extra vastzetten.. in geval van plots remmen etc uitwijken... je weet het nooit ..dan wil ik.. kan ik denk niet even omkijken om nog iets te redden.. Jan van Vijven .. dat is een mooie caravan met de ideale inrichting .. vinden wij al jaren van de kopkeuken.. en we koken ook in de voortent.. We hebben nu een ouwetje 1989 Home car.. maar nog heel netjes van binnen werkt alles.. van buiten is de disselbak niet mooi meer.. We hebben ruime opstelling 2 lengte bedden.. lattenbodems met manuele rugsteunen en voetsteunen.. we hebben scharnieren verzet zodat de voetsteun verder omhoog kan en we handiger bij de kisten kunnen.. De toiletdeur draaide maar half open.. heel onhandig.. maar ik bedacht dat er enkel grotere scharnieren nodig waren om de deur volledig open te laten draaien tot tegen onze kachel.. en zo hebben we dat veranderd.. vanuit het kleinste kastje direct aan de deur komt onze tv arm met het beeldscherm..... gewoon luxe ongeacht de leeftijd van onze caravan.. We hopen dat we hiermee nog een tijdje kunnen kamperen.. ons buitenland waar we gaan kamperen is mijn geboorteland Nederland.. niet meer aan het strand.. nu aan de Schelde.. veel rust... en ruimte ook direct de dijk over kunnen met scoot en fiets en hond... we hebben afgelopen jaar een weekje uitgetest... zeer goed bevallen.. We zijn al vroeg klaar dit jaar

Wim Verso
Berichten: 6524
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Fietsendrager op de dissel Eriba Troll 1992

Bericht door Wim Verso » vr 2 feb 2024 14:04

Jan van Vijven schreef:
vr 2 feb 2024 10:07
Ach, dat valt wel mee, ze moeten maar net aan staan niet echt krachtig in geknepen.
Ik wil gewoon geen beweging zien en telkens in de spiegel kijken of de boel nog wel stevig staat.
Tijdens transport moet alles vast staan, de remmetjes zijn dan bijzaak, een auto staat tegenwoordig ook altijd op de rem bij stilstand of transport.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jan, ik zet ze altijd strak vast met de tyrib en daar nog nooit nadelige gevolgen van gehad, maar rij dan hooguit een uurtje of twee/drie mee, is misschien wat anders als je ze mee neemt naar het buitenland en je ze de hele dag op het fietsenrek laat staan.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”