Duits kenteken

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Terradale
Berichten: 18
Lid geworden op: do 18 feb 2016 17:38

Re: Duits kenteken

Bericht door Terradale » wo 19 aug 2020 22:14

Als je aanhanger in Nederland losschiet en veroorzaakt schade aan derden dan valt dat onder je wa verzekering. Datzelfde geldt ook in het buitenland. Jij hebt ten opzichte van je verzekeringmij te maken met het Nederlands recht m.i.
Zou toch wel een gekke boel worden als al die Nederlandse wa verzekerde auto's die met een aanhanger de grens overgaan ineens voor die aanhanger niet meer wa verzekerd zouden. Als je op de Duitse weg rijdt en je hebt aan alle formaliteiten Duits enn NL voldaan en je hebt het koopcontract in je zak, het eendags kenteken bij je (zelfgemaakte plaat aan te brengen na de grensovergang) de caravan is door de vorige eigenaar afgemeld bij de Duitse Rdw dan rij je naar NL recht volledig legaal. Het gaat er niet om wat geldt voor Duitse auto,s. Het gaat erom dat jouw relatie met je verzekeraar wordt geregeld naar NL recht, waar je ook rijdt.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Duits kenteken

Bericht door Micky » wo 19 aug 2020 22:38

RE.gif

lees even:
Christian86 schreef:
wo 19 aug 2020 13:17
Hallo allemaal,

Ik heb al veel gelezen op dit forum maar heb na aanleiding van dit draadje toch besloten om me aan te melden. Ik bezit momenteel nog geen eigen caravan maar ben me aan het oriënteren. We hebben twee kindjes (3&6) dus ben nog wat aan het twijfelen over de indeling en ook of we gebruikt of nieuw kopen.

Mijn grootste uitdaging sluit eigenlijk op bovenstaande discussie aan. Ik heb, net als sommige andere gebruikers hier, een Duitse auto van mijn werkgever en heb eigenlijk per toeval gezien, dat dit toch wat problemen met zich mee gaat brengen. Ik woon gewoon in Nederland.

Ik heb verschillende berichten gelezen maar mij is niet 100% duidelijk hoe deze eigenaren het daadwerkelijk hebt opgelost. Ik heb dus een Duits kenteken op de trekauto en vraag me af via welke verzekeringsmaatschappijen ik uiteindelijk mijn Nederlandse caravan PERMANENT kan verzekeren (de caravan zelf + de benodigde WA verzekering)?

Mijn zus woont in Duitsland dus ik kan altijd daar een caravan op haar naam kopen maar ook daar vinden de verzekering het niet goed als de caravan het hele jaar in Nederland staat. Bovendien staat dan alles op haar naam en moet zij mijn caravan weer in Hamburg worden aangemeld. Al met al is die oplossing ook niet heel zuiver (afgezien van de belastingdienst die zich ook nog eens kan verbazen aan mijn betaling aan mijn zus of dealer).

Hoe hebben de mensen met een Duits kenteken uiteindelijk de WA verzekering + normale caravanverzekering voor elkaar gekregen?

Alvast bedankt!
mijn reactie op jouw laatste post:

RE.gif

lees even het hele draadje (dus ook de laatste posts), dan begrijp je dat het (inmiddels) gaat om een auto met Duits kenteken en een caravan met Nederlands kenteken thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Terradale
Berichten: 18
Lid geworden op: do 18 feb 2016 17:38

Re: Duits kenteken

Bericht door Terradale » wo 19 aug 2020 22:48

Ben uitgegaan van de vraag van de forumstarter. Zie dat het probleem een andere wending genomen heeft.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Duits kenteken

Bericht door Morgoth » do 20 aug 2020 09:50

Denk er wel om dat je met een caravan op Duits kenteken wel TüV plichtig bent en dat je behalve de verplichte aansprakelijkheidsverzekering ook belasting voor moet betalen. Je bent dus zeker duurder uit per jaar.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Christian86
Berichten: 40
Lid geworden op: di 18 aug 2020 14:10

Re: Duits kenteken

Bericht door Christian86 » do 20 aug 2020 10:46

De belasting ligt bij 8 euro per 200kg dus dat is wel te overzien. De kosten voor de Tuv zijn ook in orde en vind ik vergelijkbaar met een bovag keuring. Je weet daardoor dat je veilig op pad gaat.

Maar omdat je in Duitsland geen Nederlandse caravan WA kan verzekeren, kom ik er niet omheen een caravan in Duitsland te kopen /exporten op naam van mijn zus.

Daarna is in Duitsland voor mijn gevoel verzekering, belasting, stalling (moet voor de verzekering), onderhoud duurder in Duitsland.

En dat alles omdat de WA verzekering a 15euro per jaar niet kan worden afgesloten...

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Duits kenteken

Bericht door Morgoth » do 20 aug 2020 15:57

RE.gif
Klopt. € 7,46 per 200kg om precies te zijn. Dat is overigens op de MTM, niet het leeggewicht. Stalling kan ik niks over zeggen, ik heb zelf een loods. Verzekering ook niet want ik heb hem alleen WA verzekerd. Dat kost € 93,08 per jaar. TüV is 53 euro per twee jaar.

Je kunt overigens pas een caravan op naam zetten als je vooraf de verzekering hebt geregeld. Je krijgt dan een eVB Nummer die je moet afgeven bij de Zulassungsstelle.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dvp
Berichten: 17
Lid geworden op: di 27 dec 2016 14:47
Locatie: Leuveheim

Re: Duits kenteken

Bericht door dvp » za 5 sep 2020 14:29

Om je caravan naar Duitsland te exporteren moet je het Nederlandse kenteken bij de RDW laten doorhalen en een exportverklaring vragen.
hiermee mag je nog een aantal dagen met het Nederlandse kenteken rijden , wel nodig witte plaat met zwarte letters . mag je zelf maken.
Met je oude kenteken waar een hoekje van af is geknipt kun je in Duitsland weer een nieuw kenteken krijgen. gewichten etc. staan op het oude kenteken.
Hyundai Tucson.1.6 Turbo. Fendt 515 SG Saphir IC Blackline

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Duits kenteken

Bericht door Morgoth » ma 7 sep 2020 09:06

RE.gif
Dat hoeft niet. Je kunt gewoon met je caravan naar een Duitse TüV of Dekra station. Daar doen ze een toelatingskeuring en je krijgt papieren waarmee je een Duitse Fahrzeugbrief kunt krijgen van de Zulassungsstelle. Export papieren zijn niet eens nodig. Alleen krijgt de kentekenhouder van het Nederlands kenteken op deze manier geen vrijwaring.

Mijn caravan heeft een Duits èn een Nederlands kenteken.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Mark_ellerman
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 4 sep 2023 17:26

Re: Duits kenteken

Bericht door Mark_ellerman » ma 4 sep 2023 17:52

Hoi allemaal,

Aanstaande woensdag heb ik een afspraak staan om mijn Knaus sport 450fu Silver Selection op te halen bij de dealer in Duitsland. Zij zouden een tijdelijk kenteken regelen (2 weken geldig) waarmee ik terug naar Nederland kon rijden.
Echter, het kenteken is waarschijnlijk niet op tijd binnen, wat mijn eigen planning nogal in de war brengt.
Ik heb de caravan al weten te verzekeren op basis van het chassisnummer, maar zit nu nog wel met het probleem van het kenteken dat dan niet op tijd binnen is.

Nu mijn vraag…

Als ik een witte plaat met het kenteken van het trekkende voertuig monteer op de caravan, kan ik er dan zonder problemen mee terugrijden van Duitsland naar Nederland?
De caravan is immers gewoon verzekerd en ik heb het aankoopbewijs bij mij. Op 20 september heb ik een afspraak bij de RDW voor de keuring en tot die tijd staat de caravan op de oprit.

Ik heb de RDW nog gebeld of het mogelijk was om met de eerder genoemde witte platen terug naar Nederland te mogen rijden, maar zij konden mij daar geen uitsluitsel over geven. Alvast bedankt voor het meedenken!

JanP64
Berichten: 220
Lid geworden op: di 12 jan 2021 21:42
Locatie: ZW Drenthe

Re: Duits kenteken

Bericht door JanP64 » ma 4 sep 2023 18:30

Een witte plaat is alleen geldig bij aanhanger/caravan tot 750kg. (en fietsendragers etc.)
Boven 750kg komt er een kenteken met eigen (gele) kentekenplaat.
Dethleffs C'Go 475 EL (2021) met Ventura Pacific 300 en Thule 9200

henry12
Berichten: 1277
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Duits kenteken

Bericht door henry12 » ma 4 sep 2023 18:45

Technisch gezien mag he niet met een witte plaat rond rijden , echter er zijn hier meer forumleden die het zo hebben gedaan .
Weet niet hoeveel km je door duitsland moet rijden , is dit maar een stukje zou ik het doen .
En dan bij de grens even stoppen en een 1 dags kenteken van de rdw er op zetten .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Mark_ellerman
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 4 sep 2023 17:26

Re: Duits kenteken

Bericht door Mark_ellerman » ma 4 sep 2023 19:58

Ik snap uiteraard dat het de bedoeling is dat een caravan boven de 750kg voorzien is van een gele kentekenplaat, maar die krijg ik natuurlijk pas binnen nadat ik op 20 september de caravan heb laten keuren bij de RDW. Vanaf de ophaaldagen is de caravan gewoon allrisk verzekerd, maar moet de caravan nog wel naar Nederland gereden worden. Ik moet de caravan ophalen in de buurt van Duisburg en kom via Heijen Nederland weer ingereden. Dat is een afstand van iets meer dan 90km, waar ik zo’n 90 minuten over denk te rijden. Daarna nog zo’n 90 minuten rijden voordat ik thuis ben.
Het probleem lijkt uiteraard de kentekenplaat… maar is het niet zo dat wanneer een caravan nog niet over een eigen kenteken beschikt, ik de caravan kan/mag voorzien van een witte kentekenplaat en zo door naar huis kan/mag rijden? Het eendaags kenteken is pas geldig op 20 september, dus die zou ik niet kunnen gebruiken.

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1002
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Duits kenteken

Bericht door Rene_13 » ma 4 sep 2023 20:17

[re.gif]

Je vraagt aan ons eigenlijk dingen die niet mogen.

Bij twijfel niet doen en anders er vol voor gaan.
Alleen jij kan die keuze maken

Ik wist het wel........... knipoog.gif
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Duits kenteken

Bericht door Morgoth » ma 4 sep 2023 21:46

Joh, er is in Duitsland niemand die dat opvalt. Gewoon met een witte plaat naar huis. Maar hoezo is het kenteken niet op tijd? Die kun je zo ophalen bij het betreffende Verkehrsamt
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19811
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Duits kenteken

Bericht door Daphne » di 5 sep 2023 07:20

Mark_ellerman schreef:Vanaf de ophaaldagen is de caravan gewoon allrisk verzekerd, maar moet de caravan nog wel naar Nederland gereden worden.
Even een vermoedelijk misverstand uit de weg ruimen. De allrisk verzekering is leuk voor jou voor als er iets gebeurt met jouw nieuwe caravan. Maar de WA verzekering die je in het verkeer nodig hebt, komt altijd van de trekkende auto. Check even de groene kaart of aanhanger wordt vermeld. Een Nederlandse caravanverzekering voorziet niet in WA dekking in het verkeer.

Verder sluit ik me aan bij de andere reageerders. De witte plaat wordt vaker gedaan. Of je risico loopt kunnen wij helaas niet voor je berekenen of voorspellen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

workel

Re: Duits kenteken

Bericht door workel » di 5 sep 2023 09:08

Ik heb 2 keer een nieuwe caravan in Duitsland gekocht en naar NL gereden, de eerste 10 km naar de grens en de andere 25 km. Beide heb ik verzekert op het chassisnummer en met de witte plaat van de auto naar de Grens gereden daar een eendaags kenteken erop en door naar het RDW.

Nu wil ik geen heilig boontje gaan spelen maar 90 km dat best een eind, ik ging dan voor een Kurzzeitkennzeichen (5 dagen kenteken Dld) dan kun je met een gerust hart naar de grens rijden, nadeel van dit kenteken is dat het in NL niet gebruikt mag worden, dus bij de grens kan het eendaags kenteken erop.

RDDR
Berichten: 2799
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Duits kenteken

Bericht door RDDR » di 5 sep 2023 09:10

Ik heb hier 2 weken geleden ook over getwijfeld. Hoefde maar 19km. En uiteindelijk maar gekozen om de dealer een Kurzzeitkenzeichen te laten regelen. Daarmee rij je in ieder geval legaal in Duitsland. Kostte me 170 Euro, omdat zij dat door een bedrijf laten regelen.

Ik had op de dag van ophalen ook de RDW geregeld. Dus vanaf de grens met het eendagskenteken gereden. Voor een auto is het kurzzeitkenzeichen niet zomaar toegestaan in Nederland, voor een caravan in principe wel Probleem bij een auto is namelijk dat je geen BPM en MRB betaald en als Nederlander hier wel rijdt, maar beiden zijn bij een caravan niet van toepassing.

Geen politie tegen gekomen, dus met een witte plaat was ook goed gekomen. Echter: als je er wel eentje tegenkomt.... is de bekeuring niet zo'n probleem, maar ze zullen je niet laten doorrijden. Dus sta je ergens langs de kant nogal klem. Wil je de gok nemen? Ligt volledig aan jezelf. Persoonlijk zou ik voor 90 km de gok niet nemen.

Weet niet of je een nieuwe caravan koopt, maar voordeel van een Kurzeitkenzeichen is ook dat deze niet als registratie wordt gezien. Dus bij de RDW staat nu eerste toelating NL en eerste toelating internationaal dezelfde datum. Oftewel: je ziet niet dat het import was.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Duits kenteken

Bericht door Morgoth » di 5 sep 2023 13:58

Je hebt in Duitsland ook de mogelijkheid om een Überführungskennzeichen te nemen. Daarmee mag je naar het buitenland reizen.

Voor zowel het Kurzzeitkennzeichen als het Überführungskenzeichen heeft het Verkehrsamt een eVB nummer nodig van de verzekering. Ik weet niet of een Nederlandse verzekeraar een eVB nummer kan afgeven. Je zou het kunnen vragen. Zonder eVB nummer krijg je in Duitsland geen kenteken, maakt niet uit wat voor eentje.

Als je van een particulier een caravan koopt, kun je aan hem vragen of hij hem aangemeld wil verkopen. Dan blijft ie tijdelijk op naam van de vorige eigenaar staan. Dat is in Duitsland vrij gebruikelijk. Dan heb je geen enkel probleem met de kentekenplaten.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Mark_ellerman
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 4 sep 2023 17:26

Re: Duits kenteken

Bericht door Mark_ellerman » di 5 sep 2023 21:45

Iedereen bedankt voor jullie reacties…

Uiteindelijk vanavond bericht gehad van de dealer dat het ‘Ausfuhrkennzeichen’ morgenochtend bij hun binnen komt en ik dus niet over m’n schouder hoef te kijken bij het terugrijden naar Nederland… 😅

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Duits kenteken

Bericht door Morgoth » do 7 sep 2023 12:04

thumbup.gif
Hobby 420 De Luxe uit 1988

DDW
Berichten: 16
Lid geworden op: za 19 aug 2023 13:43

Re: Duits kenteken

Bericht door DDW » za 10 feb 2024 14:18

Beste forummers,

Ik ben mij ook aan het verdiepen in het aankopen van een gebruikte caravan in DE. De door ons gewenste uitvoering is in NL sporadisch geleverd en nog niet door ons gevonden in het 2e hands circuit.

Het tijdelijke duitse (export) kenteken is mij nog wat onduidelijk, waar vraag je dit aan? Kan dit tegelijk met het over/ uitschrijven door de vorige eigenaar? En krijg je daar dan ook een kentkenplaat bij (hebben ze die op voorraad liggen)?

Het stuk in NL maak ik mij niet zo druk over, hetzij direct door naar het RDW met een eendagskenteken of tijdelijk even de kentekenplaat van de paardentrailer erop en verzekeren op chassisnummer.

Groet,

Dennis de Wit

Verstuurd vanaf mijn S97Pro met Tapatalk


Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18990
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Duits kenteken

Bericht door Hobby Linka » za 10 feb 2024 17:22

[re.gif]

Gewoon het RDW bellen en vragen hoe e.e.a. werkt. Zij geven uiteindelijk de kentekens uit.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

DDW
Berichten: 16
Lid geworden op: za 19 aug 2023 13:43

Re: Duits kenteken

Bericht door DDW » za 10 feb 2024 17:24

Hobby Linka schreef:[re.gif]

Gewoon het RDW bellen en vragen hoe e.e.a. werkt. Zij geven uiteindelijk de kentekens uit.
Het RDW/ import gedeelte in Nederland is mij duidelijk, mijn vraag gaat specifiek over het Duitse/ export gedeelte m.b.t. het (tijdelijke) kenteken.

Verstuurd vanaf mijn S97Pro met Tapatalk




Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18990
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Duits kenteken

Bericht door Hobby Linka » za 10 feb 2024 17:33

[re.gif]


Sorry, daar kan ik je niet mee helpen. Misschien dat Morgot dat weet?
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Dirk Jan Troll 535
Berichten: 177
Lid geworden op: za 9 okt 2021 10:53
Locatie: Sittard

Re: Duits kenteken

Bericht door Dirk Jan Troll 535 » za 10 feb 2024 17:53

Toen wij onze Eriba Troll in Duitsland van een particulier hadden gekocht, de volgende procedure:
Met de eigenaar naar het gemeentehuis , waar ook het Strassenverkehrsamt gevestigd was, met de caravan.
Ik moest mij daar legitimeren. . Moest dan na een bureau welke de uitvoerkentekenplaten verzorgd. . Was daarnaast.
Deze betaald met een verzekering van 2 weken. Met de bevestiging weer terug. Dan weer naar het Strassenverkehrsamt. Deze de uitvoerpapieren klaargemaakt. Terug naar het kentekenbureau. Bevestiging afgegeven en dan kregen wij de kentekenplaat. Hiermee terug naar Strassenverkehrsamt met de kentekenplaat. Hierop komt een sticker. De amtenaar komt mee naar de caravan om het chassis nummer te kontroleren. Klopt. De Duitse uitvoer kentekenplaat gemonteerd en naar Nederland gereden. Daarna afspraak bij de RDW met het Deel 1 en 2 uit Duitsland.
Geen caravan meer - Camper Carthago Malibu 600 DB met Sky Roof , Solar en luchtvering

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”