Enorm gekraak op koppeling

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Enorm gekraak op koppeling

Bericht door dieseltijger » vr 25 mar 2022 15:32

Soms kraakt het. En altijd gaat het wel vanzelf over. Ik heb weinig tijd voor dat soort details, en geniet liever van mijn vakantie. Mijn advies: doe hetzelfde.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Enorm gekraak op koppeling

Bericht door Morgoth » vr 25 mar 2022 16:01

Tab400 schreef:
vr 25 mar 2022 15:22
Ook gedaan, koppeling is schoner dan schoon. Eén keer de boel ingevet en een stukje gereden (zonder ingeschakelde stabilisatiekoppeling) en toen was het weg. Maar dat schijnt dus niet de oplossing te zijn voor het rijden met koppeling.
Geniale oplossing awhoea.gif Een beetje vet op je remmen.
Een frictiekoppeling is precies het zelfde als een rem. De trekhaakkogel is de remschijf en de frictiecups de remblokken. Doe daar aub geen vet tussen. Dan 'remt' hij niet meer.
In tegenstelling tot wat Micky zegt wil ik beweren dat gewone remmen ook kraken. Hoe beter ze remmer, hoe harder ze kraken. Laat bij een automaat maar eens heel langzaam de rem los. Wedden dat ie kraakt? Mijn Mercedes met geventileerde Brembo schijven en blokken kraakt zelfs zo erg dat ik overweeg om deze dure remmerij er weer af te halen. Maar ook mijn Kona kraakt bij langzaam rem los.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Enorm gekraak op koppeling

Bericht door dieseltijger » vr 25 mar 2022 16:07

Nog een tip (kost zelfs geen vet): duw de hendel van de frictiekoppeling niet naar beneden. Gegarandeerd geen gekraak meer. En als de combinatie bij hoge snelheden niet gaat slingeren weet je dat ook weer.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Enorm gekraak op koppeling

Bericht door Micky » vr 25 mar 2022 19:56

Morgoth schreef:
vr 25 mar 2022 16:01
Tab400 schreef:
vr 25 mar 2022 15:22
Ook gedaan, koppeling is schoner dan schoon. Eén keer de boel ingevet en een stukje gereden (zonder ingeschakelde stabilisatiekoppeling) en toen was het weg. Maar dat schijnt dus niet de oplossing te zijn voor het rijden met koppeling.
Geniale oplossing awhoea.gif Een beetje vet op je remmen.
Een frictiekoppeling is precies het zelfde als een rem. De trekhaakkogel is de remschijf en de frictiecups de remblokken. Doe daar aub geen vet tussen. Dan 'remt' hij niet meer.
In tegenstelling tot wat Micky zegt wil ik beweren dat gewone remmen ook kraken. Hoe beter ze remmer, hoe harder ze kraken. Laat bij een automaat maar eens heel langzaam de rem los. Wedden dat ie kraakt? Mijn Mercedes met geventileerde Brembo schijven en blokken kraakt zelfs zo erg dat ik overweeg om deze dure remmerij er weer af te halen. Maar ook mijn Kona kraakt bij langzaam rem los.
het kraakt alleen als er speling is, want dan kan het "heen- en weer" schieten wat het krakende geluid veroorzaakt knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Enorm gekraak op koppeling

Bericht door Chris » vr 25 mar 2022 22:23

Tab400 schreef:
vr 25 mar 2022 15:22
Ook gedaan, koppeling is schoner dan schoon. Eén keer de boel ingevet en een stukje gereden (zonder ingeschakelde stabilisatiekoppeling) en toen was het weg. Maar dat schijnt dus niet de oplossing te zijn voor het rijden met koppeling.

Een keer ingevet???? dan zijn de frictiecups nu goed voor het ronde archief.... waardeloos geworden.
Ook al heeft de stabilisator koppeling niet "aan" gestaan.
Het vet zit niet alleen op de frictie cups, het trekt er in.
En dat krijg je nooit meer schoon, de anto slinger koppeling is nu nog alleen maar een koppeling geworden..
De frictie om te dempen is vrijwel weg.

Helaas...de frictie cups zijn verpest met die actie....ik kan het niet mooier maken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Enorm gekraak op koppeling

Bericht door dieseltijger » za 26 mar 2022 06:45

Het is inderdaad hetzelfde als je remschijven inspuiten met vaseline. Ze blijven wel mooi in de winter.

Ik zou als de caravan ontkoppeld is de stabilisatie koppeling dichtdrukken, en met een in wasbenzine gedrenkt lap de binnenkant van de koppeling en de frictiepads schoonmaken.

Ik vet de kogel ook altijd in als er geen caravan aanhangt tegen roest. Ik ontvet deze voordat de caravan er aan gaat hangen.

Laat ik het zo zeggen : ik was het een keer vergeten. Dus toen heb ik de koppeling aan de binnenkant geboend.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Enorm gekraak op koppeling

Bericht door Paul Vingerhoets » za 26 mar 2022 06:54

Het blijft een dingetje dat kraken.
Onze vorige focus had er ook enorm veel last van met de huidige focus en dezelfde caravan was het ineens over, niets veranderd aan de caravan of afstelling.
Nu met de huidige caravan ook geen gekraak.
Ik denk dat het ook enigszins met de montage van de trekhaak te maken heeft en de opbouw van de auto of kraakgeluid doorgegeven worden naar binnen eventueel versterkt door de vloer in de auto
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Enorm gekraak op koppeling

Bericht door Micky » za 26 mar 2022 16:45

[re.gif] thumbup.gif

speling
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Enorm gekraak op koppeling

Bericht door Ab » za 26 mar 2022 17:05

Tja..frictiecups met speling doen helemaal niets.. knipoog.gif
En kraken dus ook niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Enorm gekraak op koppeling

Bericht door Micky » za 26 mar 2022 17:31

[re.gif]

zijwaartse (radiale) speling Ab, axiale speling betekend idd dat ze niets doen awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Enorm gekraak op koppeling

Bericht door WillyL » za 26 mar 2022 17:41

En het bonken? Dikwijls de remdemper (achter inschuifstuk) die defect is.
Of het kan ook een idee zijn. Wanneer je in een put of over een stevige verkeersdrempel rijdt zal je eerst de schok voelen met/van de auto en iets later die van de caravan. Wanneer je dan een te laag trekhaakgewicht hebt trekt en sleurt de dissel aan de koppeling. Dat kan een gevoel van bonken geven. Althans zo voelt dat bij mij wanneer ik occasioneel met een veel te laag trekhaakgewicht (<30 kg) rijd (geen fietsen op dissel). Ook bij vol hewicht kan het zo lojken bij heel stevige en korte drempels.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Enorm gekraak op koppeling

Bericht door Micky » za 26 mar 2022 17:44

[re.gif]

caravan is uit 2020, dus zo goed als nieuw, zal niet met de demper te maken hebben denk ik.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Enorm gekraak op koppeling

Bericht door Paul Vingerhoets » za 26 mar 2022 21:04

Speling, waarop @micky speling op de kogel geeft geen kraken
Dat kraken wordt veroorzaakt door het schuiven van de cups langs de kogel

Bonken tijdens remmen, dan verdenk ik eerder de afstelling van de remmen teveel vrije slag op de remschoenen en remstang. oploopdempers gaan niet zo vlug kapot
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Enorm gekraak op koppeling

Bericht door Micky » za 26 mar 2022 22:14

[re.gif]

zal het nog eens uitleggen, als er een heel klein beetje speling tussen de cupjes en hun huis zit, krijg je kraken, niet meer en niet minder dan dat....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Enorm gekraak op koppeling

Bericht door Chris » za 26 mar 2022 22:20

Precies... de goede passing van de cupjes in de muil...
Als dat mis gaat... kraken..
Maar... wat Paul Vingerhoets ook schrijft...
Bij de ene auto is er niks aan de hand en bij een ander auto kraakt dezelfde caravan als een malle..
Niet uit te leggen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Enorm gekraak op koppeling

Bericht door iemand » zo 27 mar 2022 12:54

Topic Starter geeft niet aan wat ie voor vertrek heeft gedaan.
Ook is niet duidelijk hoe oud de combinatie al is.

Maar roest op de kogel, tja dan wordt kogel weer dikker. Dus gelijk er lichtjes afschuren.

Heeft alles met toleranties, inslijten en vervuiling te maken waardoor geen enkele combinatie hetzelfde is.

Mijn advies. Voor het aankoppelen altijd met een katoenen doek de zowel de 'dissel-kom' als de kogel stofvrij maken.

en je er verder niet aan ergeren, het wordt vanzelf minder door de slijtage.
Als het kraakt dan werkt het thumbup.gif

Als het na een paar jaar geen lawaai meer maakt zou ik me zorgen gaan maken en de boel controleren.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Enorm gekraak op koppeling

Bericht door Jan van Vijven » di 29 mar 2022 09:28

iemand schreef: Als het na een paar jaar geen lawaai meer maakt zou ik me zorgen gaan maken en de boel controleren.
Ik rij meestal met relatief jong spul en het kraakt meestal niet en als het kraakt gaat het vanzelf over.
Ik maak me nooit zorgen als het niet kraakt, ook al zouden die cups minder of niet werken is er nog niets aan de hand, je hebt die dingen immers niet echt nodig. Mocht je echt op of over de limit rijden merk je het wel aan het rijgedrag. De aanhanger verliezen zal hier niet door gebeuren. Zelfs m’n oudere aanhangers die in weer en wind buiten staan doe ik niets aan, aankoppelen en rijden!

En dat bonken, ach dat ervaart iedereen anders.
Mij gebeurt dat ook, is normaal als je ineens flink afremt, hoe zwaarder hoe erger! Probeer maar eens een zware aanhanger of caravan achteruit door een haakse bocht en een goot een oplopende oprit op te rijden… dat is bonk en door rammen. De eerste keer schrik je daarna weet je niet beter.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Enorm gekraak op koppeling

Bericht door Reisben » di 29 mar 2022 12:17

Maak voor elke rit met de caravan de kogel zowel als de koppeling schoon met alcohol op een zacht doekje. Nooit gekraak gehad. Tot ik ontdekte dat die ene keer kraken de stalling met zo'n klein tractorretje met een kogel voorop in mijn koppeling had gezeten. Hoe heet zoiets ook al weer? Overdraagbare kraak infectie?
Dus nu zeker even een poetslap door de koppeling als hij van stal komt.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Enorm gekraak op koppeling

Bericht door Keesje » di 29 mar 2022 12:37

Ik heb twee keer gebonk meegemaakt door de caravan die een jaar of 8 oud was.
De 1e keer was het de oploop rem demper die kapot was.
En de 2e keer bleek ik verbrande remmen te hebben opgelopen, toen ik ongewild op een smalle bergweggetje met haarspeldbochten kwam die ook in het Tour de France schema was opgenomen.
Ook al reed ik heel langzaam en ik ervan uitging dat het allemaal nog wel meeviel liep ik toch dit mankement op.
Dus de caravan deed qua remmen niets meer.
De monteur van de dealer vertelde mij dat, want ik ging ervan uit dat ik weer een kapotte oploop demper zou hebben.
Sindsdien het ik de Downhill rembeschermer en dit naar alle tevredenheid.
Als ik steile wegen tegenkom zet ik hem aan en kom ik dan weer op de grote weg dan weer uit.

Dus dit zou mogelijk ook een oorzaak kunnen zijn?

Mvrgr.Kees

Gebruikersavatar
Chrisje113
Berichten: 397
Lid geworden op: vr 27 dec 2019 22:57
Locatie: Helmond

Re: Enorm gekraak op koppeling

Bericht door Chrisje113 » di 29 mar 2022 15:03

We hebben dit ook gehad bij onze vorige hobby. Ik pakte een vochtig doekje en maakte de cups en de kogel effe schoon met het doekje. Je haalt zo ook meteen het vuil van de cups wat het kraken veroorzaakt.
Renault Grand Scenic 2019
Tabbert Da Vinci 2022 met diverse opties erop(teveel om op te noemen whistle.gif )

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Enorm gekraak op koppeling

Bericht door Ab » di 29 mar 2022 18:42

Bonken is heel vaak een vergrootte slag van de oplooprem.
Dat komt door afslijten van de remschoenen, die daardoor meer speling krijgen, en om die reden moet het schuifstuk een steeds langere slag maken.
Dat voel je bij het remmen, en bij optrekken ook weer.
De remmen opstellen verhelpt dit grotendeels.
De rest van de te grote speling kan zitten in wat rek van remkabels, en inslijten van gaffels en draaipunten.
Ook dat is eenvoudig op te stellen.
Bij zelfstellende remmen is alleen het laatste van toepassing.

Heb je nooit met aanhangers of caravans gereden, dan ga je normale dingen als erg vervelend ervaren, omdat je op elk piepje en kraakje let.
Het rijden met aanhanger of caravan is echter totaal anders dan met niks erachter.
Het went wel.. geef het wat tijd. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Enorm gekraak op koppeling

Bericht door nonblond » wo 30 mar 2022 14:41

Doorgaan wordt gedurende de rit het kraken minder. Maar in ieder geval een teken dat het werkt. Bonken heb ik ook wel eens gehad. De remmenstellen was afdoende. Een lange afdaling is vermoedelijk de oorzaak geweest. Daarom na de wintersport een onderstelbeurt en het jaar erna een gewone beurt.
Ondanks de lange afdaling de boel nog niet verbrand gehad. Geregeld remmen en daarna de combi strekken helpt.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Enorm gekraak op koppeling

Bericht door VIP » wo 30 mar 2022 16:24

[re.gif]

Je bent een vakvrouw voorjou.gif afdalen / remmen / strekken zoals het hoort thumbup.gif
Porsche + Tabbert

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Enorm gekraak op koppeling

Bericht door Keesje » za 2 apr 2022 12:50

Bij een lange afdaling heb je geen of nauwelijks haarspeld bochten Nonblond.
En wat ik al schreef het was een Tour-Etappe op een steile bergweg met heel veel haarspeld bochten.
Zonder de mogelijkheid van uitwijken/stoppen.
Bij een lange afdaling sterk ik natuurlijk ook.

Mvrgr.Kees

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Enorm gekraak op koppeling

Bericht door VIP » za 2 apr 2022 15:53

[re.gif]

Zonder haarspeldbochten kun je ook strekken.

Voldoende afremmen en weer uit de oplooprem trekken werkt perfect.
Porsche + Tabbert

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”