Enorm gekraak op koppeling

Tab400
Berichten: 4
Lid geworden op: za 4 sep 2021 17:51

Re: Enorm gekraak op koppeling

Bericht door Tab400 » di 26 apr 2022 23:32

dieseltijger schreef:
vr 25 mar 2022 16:07
Nog een tip (kost zelfs geen vet): duw de hendel van de frictiekoppeling niet naar beneden. Gegarandeerd geen gekraak meer. En als de combinatie bij hoge snelheden niet gaat slingeren weet je dat ook weer.
Wonderlijk dat iedereen de oorzaak zoekt in de stabilisatiekoppeling c.q. frictiecups, terwijl ik juist aangaf dat het geluid optreedt zónder het rijden met de koppeling, dus met de koppeling omhoog. Het inschakelen van de stabilisatiekoppeling onderdrukt het nog enigszins, maar rijden zonder is qua geluid niet te doen. En wij kunnen best een piepje en een kraakje hebben hoor. Was benieuwd of iemand hiervan een oorzaak zou kunnen bedenken.
Subaru Impreza 2.0R Sport + T@b400

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Enorm gekraak op koppeling

Bericht door dieseltijger » wo 27 apr 2022 00:20

Excuses. Ik had mij op TS gefocussed. Nee, ik kan het fenomeen bij jou niet 1-2-3 verklaren. Het gekraak wordt normaal veroorzaakt door stick-slip tussen aangedrukte frictie-cups en het kogeloppervlak. Feitelijk prima - ongeacht de hinder. Dat is bij jou aantoonbaar niet aan de orde.

Bij bonken denk ik aan overmatige speling tussen de kogel en de koppeling.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Reizigers

Re: Enorm gekraak op koppeling

Bericht door Reizigers » wo 27 apr 2022 06:45

Kruip eens met wat sleutels onder de caravan en draai, waar nodig is, alle bouten en moeren eens aan.
Onze zoon kocht een 12 jaar oude caravan en liet deze keuren.
Op de brug bleek dat er heel veel bouten en moeren los zaten.
De opbouw stond net nog niet los op het chassis.
Zal wel overdreven zijn, maar toch het proberen waard.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Enorm gekraak op koppeling

Bericht door dieseltijger » wo 27 apr 2022 08:36

Nog een mogelijkheid (hoewel jij had aangegeven dat een en ander gechecked is: is de bevestiging van de trekhaak aan de carroosserie in orde?

En verder: een auto met een caravan erachter rijdt gewoon minder lekker dan zonder - in tegenstelling tot wat sommigen beweren. Maar kraken zonder een in werking zijnde stabilisator koppeling en bonken bij rustig rijgedrag is nieuw voor mij.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Tab400
Berichten: 4
Lid geworden op: za 4 sep 2021 17:51

Re: Enorm gekraak op koppeling

Bericht door Tab400 » wo 27 apr 2022 17:12

Alles inderdaad gecheckt. We wennen er maar aan, de combinatie rijdt overigens echt prima, dat is het probleem niet. Vandaag nog eens gekeken, het kraken doet zich met name voor bij verticale beweging van de dissel op de trekhaakkogel. Ook als je bij stilstand de dissel verticaal laat bewegen. En dus bij uitgeschakelde koppeling veel erger. Bedankt in ieder geval voor de reacties.
Subaru Impreza 2.0R Sport + T@b400

bertbl42

Re: Enorm gekraak op koppeling

Bericht door bertbl42 » za 30 jul 2022 17:23

Nadat ik de caravan van een servicebeurt terug kreeg kraakte de koppeling hinderlijk.
Ik heb met waterproof schuurpapier 200 en veel water de blokjes geschuurd en daarna nog een keer met 800 en veel water. De trekhaak dezelfde behandeling gegeven. Voor het aankoppelen trekhaak en blokjes met water nat gespoten. Daarna ca. 2000Km. gereden en geen kraakje meer gehoord. Lijkt me ook voor anderen een oplossing.
Volgens mij is het reinigen met remmen reiniger de boosdoener. In het verleden heb ik de trekhaak wel met thinner vetvrij gemaakt maar dan moest ik regelmatig voor ik ging aankoppelen met een spuitflesje de koppeling nat maken en dan ging het een tijdje goed. Sinds ik bovengenoemde methode gebruik heb ik geen gekraak meer.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”