Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door ArnoM » wo 3 feb 2021 07:14

[re.gif] [re.gif]
Zeker is de kwaliteit per bouwperiode verschillend.
Dethleffs heeft een periode ook last gehad van scheuren in het front.
Elke fabrikant heeft wel zo zijn mindere periodes of specifiek modellen waarbij problemen zich voordoen.
Hobby heeft bijvoorbeeld bij de Premium serie veel problemen gehad met scheurende delen.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door RichTrip » wo 3 feb 2021 08:27

Ik heb drie Dethleffs caravans gehad en dat is me zeer goed bevallen qua kwaliteit. Ik ben kritisch, dus er is geen caravan waar ik niet aan het klussen hoef. Maar een Detleffs laten staan omdat je denkt dat de kwaliteit minder is dan de Fendt die je nu hebt, dat zou ik zeker niet doen.

Ik heb nu een Kip uit 2003. En daar komt het volgende om de hoek kijken. Als ik bijvoorbeeld kijk naar hoe alleen al de kastjes en meubels in elkaar steken qua montage en details. Dat is soms echt ongekend hoe degelijk dat er uit ziet. Betekent dat dat er dan nooit wat mee is? Nee, ik heb al heel wat lopen klussen en verbeteren in de Kip. Het is dus soms meer een beleving dan een hard feit. Iemand die altijd een zelfde merk caravan heeft, is geneigd om die beter te beoordelen dan iemand die meer wisselt qua merk.Dan is vergelijken ook wat meer mogelijk.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

workel

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door workel » wo 3 feb 2021 10:09

[re.gif]
Heb in 2000, 4 jaar een Dethleffs gehad, prima caravan en degelijk gebouwd, heb niet het idee dat caravans nog zo gebouwd worden. Echt helemaal niets gehad met de caravan alles strak en recht na 4 jaar gebruik. Daarna Karsten tent en appartement. In 2013 nieuwe Hobby gekocht prima caravan maar wel elk jaar alle schroeven aandraaien, deze verkocht en in 2016 wederom een nieuwe Hobby gekocht, daar mankeerde wel wat aan, schroeven lost, kastjes doorzakken, lade van de keuken veel te groot en bij gewicht potten, pannen, bestek ging tijdens de reis open, wel opgelost om dit te voorkomen maar toch, koelkast normaal gebruik veel plastic bakjes kapot afgebroken of barsen, water in de dissel is ook nooit helemaal opgelost, deze verkocht en wacht nu op de Knaus, zeer benieuwd hoe die gaat bevallen. Op het eerste oog hem ik wel het idee dat de Knaus beter in elkaar is geschroefd dan een Hobby maar gaan het meemaken. Ouders hebben een Fendt en vind die qua kwaliteit en afwerking toch wel stukken beter dan een Hobby en Knaus, maar dat is ook terug te dien in de hogere prijs, alle waar naar zijn geld.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Ab » wo 3 feb 2021 10:56

En daar zit dus waarschijnlijk dezelfde koelkast weer in als bij vele andere merken..
Iets voorzichtiger omgaan met de plastic bakjes en laadjes misschien?
mrgreen.gif
In ieder geval..ga gewoon genieten van je nieuwe caravan.
En je vooral niet teveel storen aan kleine dingetjes die ongetwijfeld wel eens kapot zullen gaan op termijn.
Het is net als met een auto..het eerste krasje is veel erger dan alles wat daarna komt.. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

workel

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door workel » wo 3 feb 2021 11:12

[re.gif]
@Ab reactie verwacht, wij behandelen de koelkast met zorg, geen kleine kids, en gezin bestaat uit 3 personen. Dit wat voor ons de eerste caravan met hoge koelkast de andere 2 caravans met lage koelkast en de Knaus ook.
Zeker geniet wij van de caravan en kleine dingen prima herstellen wij zelf geen probleem.
Het is een gebruiks goed waar wij zuinig mee om proberen te gaan.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door moyzo » wo 3 feb 2021 13:43

Ab schreef:
wo 3 feb 2021 10:56
En daar zit dus waarschijnlijk dezelfde koelkast weer in als bij vele andere merken..
Iets voorzichtiger omgaan met de plastic bakjes en laadjes misschien?
mrgreen.gif
De laatste paar jaren zijn er in de dometic koelkasten bakjes en laadjes gebruikt waarbij de samenstelling van het plastic veel poreuzer is dan bij de oudere types, hoe voorzichtig je er ook mee om ging, breuk was bijna niet te voorkomen: ook wij hebben dit ervaren in een Eriba van 2017, alles kapot. Met iemand van Dometic een lang gesprek gehad en toen erkende hij de serie "waardeloos" was. Ik kreeg uiteindelijk kosteloos andere bakjes via hen terwijl mijn toenmalige dealer ( snel overgestapt naar een andere voor onderhoud zodra hij uit de garantie was) me er dik voor wilde betalen binnen garantie. Hopelijk is onze nieuwe koelkast van degelijker bakjes voorzien.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Micky » wo 3 feb 2021 14:12

[re.gif]

Bij onze bijna 32 jaar oude Kip zitten alle kunststof delen nog volledig zonder scheurtjes in de koelkast mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Jaap van Duijn » wo 3 feb 2021 14:16

@ bovengaande,

Ik vul aan ook in de 30 jarige Kip van onze dochter geen zichtbare kraken en kreun geluiden.
Enige ik heb een dakraam geheel vervangen voor helder "glas" raam was open blijven staan en een tak van een boom trok de boel kapot dus eigen schuld geen sleet.

grtn Jaap van Duijn.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Ab » wo 3 feb 2021 15:55

Dit draadje gaat over kwaliteitsverschillen tussen een aantal caravanmerken.
Koelkasten hebben ze allemaal.
Heel vaak dezelfde. Thetford of Dometic. Veel meer keuze is er niet.
Dat geldt voor veel meer onderdelen.
Ook die fabrikanten laten wel eens steken vallen.
Het traject Dealer-Caravanfabrikant-Toeleveringsfabrikant is een weg met hindernissen als het gaat om garantie.
Waarbij de dealer je beste vriend is..( Als het goed is knipoog.gif )
Jammer dat Kip geen dealers meer heeft.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Micky » wo 3 feb 2021 16:32

[re.gif]

Tja, die hebben ze wel, ze noemen ze alleen verkooppunten en servicecentra, ze zitten zelfs in China en Taiwan mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door moyzo » wo 3 feb 2021 17:00

Als het om een nieuwe caravan gaat is onze ervaring qua degelijkheid interieur dat je op de laatste beursdag de merken moet vergelijken. Zelf ervaring dat wij vol enthousiasme voor een burstner gingen zoals we ook hadden maar dat de deurtjes en klepjes er al zielig bij hingen na een paar dagen beursgeweld. De serie die wij hadden voelde ook veel degelijker aan. Dus per jaar kan er degelijk verschil zijn. Kennis had deze ervaring op de laatste beurs in Düsseldorf ( waar bezoekers aantal vanwege COVID zeer laag was dit jaar) ging vol goede moed voor het merk wat hij al tig jaar had maar deze was volkomen uitgeleefd op de zondag van de beurs Heeft toen voor een degelijke tabbert gekozen.
Het schijnt dat die caravans het zwaar te verduren hebben en alles uitvoerig getest wordt en niet altijd met beleid.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door VIP » wo 3 feb 2021 19:20

Veel blabla weer van horen zeggen, komt vaker voor hier op het forum.

Mensen, doe zelf ervaringen op en laat je niet leiden door allerlei van "horen zeggen" verhalen.

Om het even welk caravanmerk, slechte merken bestaan niet meer anders waren ze al lang van de markt geweest. (hoewel, sommige merken hebben al meerdere keren een doorstart gemaakt).
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Jan van Vijven » wo 3 feb 2021 19:49

Tegen beursslopers is geen enkele caravan opgewassen, ook de beste of duurste niet!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door VIP » wo 3 feb 2021 20:16

[re.gif]

Helemaal juist, of het nu een Kabe van 120K is of een caravan van 15K.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Micky » wo 3 feb 2021 20:25

[re.gif]

Idd wankelende mensen die met de rugzakken op de rug nauwelijks wachtend totdat de vorige bezoeker buiten de caravan staat, vergezeld van racende kinderen die er nog tussendoor willen, nee daar is idd niets tegen opgewassen [aschrik.gif]
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door SBerend » wo 3 feb 2021 21:03

moyzo schreef:
wo 3 feb 2021 17:00
Als het om een nieuwe caravan gaat is onze ervaring qua degelijkheid interieur dat je op de laatste beursdag de merken moet vergelijken. Zelf ervaring dat wij vol enthousiasme voor een burstner gingen zoals we ook hadden maar dat de deurtjes en klepjes er al zielig bij hingen na een paar dagen beursgeweld. De serie die wij hadden voelde ook veel degelijker aan. Dus per jaar kan er degelijk verschil zijn. Kennis had deze ervaring op de laatste beurs in Düsseldorf ( waar bezoekers aantal vanwege COVID zeer laag was dit jaar) ging vol goede moed voor het merk wat hij al tig jaar had maar deze was volkomen uitgeleefd op de zondag van de beurs Heeft toen voor een degelijke tabbert gekozen.
Het schijnt dat die caravans het zwaar te verduren hebben en alles uitvoerig getest wordt en niet altijd met beleid.
IN 2019 Leeuwarden. Binnen 5 minuten op de eerste dag van de beursopening had ik van een hobby als een keukenkastklep losjes in de handen. Direct een bekende van ons, als dealer, erbij gehaald om de klep in ontvangst te nemen. Van een dezelfde dealer al gehoord dat een Hobby voor aflevering ruim 2 uur meer tijd kost om te controleren dan een Fendt. Van de Knaus nog niets gehoord.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door VIP » do 4 feb 2021 08:21

[re.gif]

Merk is niet relevant, ook bij nieuwe Tabberts en Knaus' in de showroom van een NL dealer hebben wij dit soort dingen Live gezien.
Porsche + Tabbert

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Wie-niets » do 4 feb 2021 13:49

Je vindt dan ook in steeds meer showrooms bij de duurdere c.q. recente of nieuwe caravans/Campers op slot met; alleen te bezichtigen met verkoper. scratch.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Chris » do 4 feb 2021 15:33

[re.gif]
Zal ik je eens een publiek geheim vertellen.... de sleutels liggen meestal in de ***doos
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Aviva » do 4 feb 2021 17:35

Veel valt of staat denk ik met de gebruiker....
Ik zie soms caravans van 3 jaar oud als nieuw bij de dealer staan en sommigen helemaal uitgeleefd.
Alles kan kapot en het is niet van beton dus sommige dingen moet je met beleid doen...

Wat ik trouwens bij bijna alle merken een ding vind is de deurhouders om de deur in vast te zetten als hij openstaat. Heel veel klappen er gewoon uit met een beetje wind.....
Laatst gewijzigd door Aviva op do 4 feb 2021 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Jaap van Duijn » do 4 feb 2021 18:09

@Caravanner12,

De Swift caravans, ja die Engelse, hebben een uithouder waar de deur met knop in komt en wind / storm vast staat.
Alleen door de borging te verbreken komt de deur vrij.
Enne echt nu bij de camper (een Duitser) ook weer die deur die dicht waaide, dit dan opgelost met elastiek koord aan de cabine deur en de camper deur, vrijwel niet zichtbaar, maar een oplossing.

Jaap van Duijn.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door RichTrip » do 4 feb 2021 19:49

Caravanner12 schreef:
do 4 feb 2021 17:35
Veel valt of staat denk ik met de gebruiker....
Ik zie soms caravans van 3 jaar oud als nieuw bij de dealer staan en sommigen helemaal uitgeleefd.
...................
Bij mij spande de kroon een vrij jonge caravan waar de eigenaar dacht dat het wel handig was om een waslijn of iets dergelijks te hebben boven de rondzit. Zowel links als rechts allemaal ronde haakjes net boven de kastdeurtjes in het hout geschroeft.... [aschrik.gif]
Of 100 tenststok houders in de zijwand geschroefd. Of overal stopcontacten gemaakt door middel van de Action/Gamma/Praxis of wat dan ook stekkerdozen...
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Jan van Vijven » do 4 feb 2021 19:52

Moeten die mensen zelf weten, zegt dan ook niets over de kwaliteit van een caravan merk...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Micky » do 4 feb 2021 19:54

[re.gif] [re.gif]

Ho HO mrgreen.gif onze Kip voldoet aan dat laatste, 30 jaar lang een aantal verschillende tenten, luifels, wintertenten en ga zo maar door, ik laat ze maar zitten, ik tel zo snel op een foto 11stuks :shock: :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Soebman
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 8 jan 2021 20:09

Re: Kwaliteitverschil Hobby/Fendt/Knaus

Bericht door Soebman » do 4 feb 2021 21:08

Bedankt voor alle reactie's. Jullie hebben gelijk. Slechte caravans worden niet meer gemaakt. En mocht er wel wat zijn dan is een goede dealer van belang en dat geluk hadden/hebben wij. We hebben de Dethleff Camper 4.60 EL Avantgarde besteld en de Fendt 5.10 TG ingeruild. Als het gaat zoals het moet gaan wordt de Dethleff half mei geproduceerd en in juni afgeleverd. Gelijk ook een Omnistore 6300 besteld. Benieuwd hoe dat bevalt. Mijn ega verheugt zich op de grote koelkast en de vloerverwarming en op het feit dat alles weer lekker nieuw is. Als corona geen roet in het eten gooit en wij als 75 plussers gevaccineerd zijn vertrekken we half augustus weer naar Zuid Frankrijk. Zin in!

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”