Nieuwe Knaus met kinderkamer/stapelbedjes

mark m
Berichten: 498
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Nieuwe Knaus met kinderkamer/stapelbedjes

Bericht door mark m » zo 28 jun 2020 17:59

Beste,

Allereerst zal ik mij even kort voorstellen. Ik ben Mark, 34 jaar oud, woonachtig met mijn gezin in het mooie Drenthe. Ons gezin bestaat uit vrouwlief, dochter van 3 en zoon van bijna een jaar oud.

Van oudsher heb ik eigenlijk altijd (met heel veel plezier) gekampeerd. Mijn vrouw was dat niet gewend, maar naar een paar jaar op vakantie met een tentje en later met de caravan van mijn ouders, is inmiddels mijn vrouw ook ‘om’. Kortom, de komende jaren blijven wij wel kamperen!

Daarom hebben we drie jaar geleden besloten om zelf een caravan te kopen. De reden hiervoor was dat we er wat vaker op uit wouden gaan, niet altijd een caravan wouden lenen, een wat grotere caravan zochten met meer luxe/gemakken aan boord en meer ruimte zodat onze dochter (en nu ook zoon) ook prima kan slapen in de caravan.

Inmiddels gaat onze 2e dus ook mee op vakantie en zijn we opzoek naar een caravan met stapelbed. Daarover heb ik een aantal vragen en ben ik benieuwd naar jullie ervaringen, zodat jullie hopelijk mijn twijfel weg kunnen nemen.

Onderstaand de lange versie van mijn verhaal. Ik heb er maar ‘hoofdstukjes’ van gemaakt, zodat een ieder makkelijk de informatie eruit kan filteren die voor hem/haar van belang zijn 😊.


Huidige caravan:
Destijds is ons oog al vrij snel gevallen op de Fendt van begin jaren ’00. Deze vonden we degelijk, goed afgewerkt, veel te vinden in een voor ons wenselijke indeling en ze waren vaak voorzien van relatief veel luxe (boiler, douche, magnetron, enz).

De eisen die we destijds hadden voor aanschaf van onze Fendt waren in ieder geval een Frans bed en een rondzit. Daarnaast moest de caravan technisch en optisch in een frisse staat verkeren.

De één vind het Franse bed niks, maar wij vinden het erg fijn. Voornamelijk omdat we meer ruimte hebben op het toiletje en bij de wastafel, ook is het een wat minder gekruip over elkaar heen, als iemand ’s nachts het bed uit moet.
De caravan van mijn ouders had altijd een toilet, douche en wasmeubel in 1 ruimte (geen idee hoe je dat noemt awhoea.gif ) en vonden we altijd erg krap en onpraktisch. Wassen moest dan vaak met de deur open…

Goed, het eisenlijstje hadden we uiteindelijk dus redelijk compleet. Uiteraard speelden de Euro’s hierin ook een rol, dus we hebben een tijdje Marktplaats en de 2e hands markt bij de dealers in de gaten gehouden.

Onze voorkeur ging eigenlijk uit maar een 470TF of 490TF. Naar een aantal keren een caravan te hebben bekeken, maar die toch steeds wat tegenviel in optische, technische en financiële zin kwam er uiteindelijk een 510TF voorbij. Deze voldeed eigenlijk aan al onze eisen en was nog iets ruimer dan we voorheen als eis stelden.
Hmmm…. Lastig…. De caravan van mijn ouders was destijds een Knaus Blueline 450 en dat was mijn referentiekader. Deze 510TF heeft nóg 60cm meer opbouwlengte… Na een poosje wikken en wegen hebben we de knoop maar doorgehakt en onszelf eigenaar gemaakt van een Fendt 510TF.


De caravan bevalt ons eigenlijk prima! Mede omdat we nu inzien dat we de komende (10?) jaren wel op vakantie gaan met de caravan, hebben we eigenlijk besloten om hierin te investeren en iets te kopen wat voor ons helemaal perfect is.
Daarnaast merken we aan de Fendt dat de leeftijd begint te tellen. Het kunststof wordt allemaal hard, er breekt regelmatig iets af, werking van de rolluikjes en wat andere dingen wordt gewoon minder en er komt binnenkort weer ‘groot’ onderhoud aan met een beurtje, nieuwe banden en wat nieuwe onderdelen.
Aangezien we s ’ochtends vaak in de caravan eten (omdat de kids dusdanig vroeg wakker zijn, dat we ze in de caravan nog even ‘koest’ moest houden voor onze medekampeerders), vinden we het elke dag ombouwen van de rondzit wel wat nadelig.

Kortom, tijd voor een nieuwe zoektocht!


Trekkend voertuig:
Voordat ik verder in ga over onze zoektocht, twijfels en vragen. Wil ik eerst het e.e.a. toelichten over onze auto, aangezien dat ook best bepalend is in de keuze voor de opvolger van de Fendt.

Aangezien ik voor m’n werk veel kilometers maak, heb ik een auto van de zaak. Dat is op zich prettig, want we rijden daardoor altijd een jonge auto voor beperkte maandlasten. Toch is het in tijden van steeds zuinigere auto’s, lichtere auto’s, kleinere motoren en steeds minder diesels ook steeds lastiger om een fatsoenlijke aanhanger, of in dit geval caravan, te trekken.

Ten tijde van aanschaf van onze caravan reed ik met een Volvo V40 D2. Prima auto! Mede door het sportonderstel, platte bandjes en korte overhang aan de achterzijde ook prima en redelijk stabiel met de caravan te rijden.

Inmiddels rijdt ik een Skoda Octavia 1.6 diesel met DSG bak. Ook een fijne auto, maar ik merk wel dat de combinatie met de caravan wat gevoeliger is voor de juiste belading, kogeldruk en zijwind. De combinatie rijdt wat minder stabiel, ik denk dat dit komt door de veel grotere overhang aan de achterkant, comfortabeler afgeveerd en de wat hogere banden.

Aangezien we tot op heden altijd binnen Nederland zijn gebleven, ging dit prima. Met de caravan rij ik toch altijd een beetje met de vrachtwagens mee, zo’n 90-95km/u.

Toch merk je dat het eigen (beladen) gewicht van de caravan en het beperkte (1345kg rijklaar) gewicht van de auto allemaal een beetje op het randje is. Wel pakken we zoveel mogelijk zware spullen in de auto en hebben we de fietsen op het dak. Ik schat in dat de auto beladen zo’n 1550 – 1600kg weegt.

Nou rij ik, ook voor m’n werk, regelmatig met grote en zware karren, dus ik ben daarin wel wat gewend, maar het is geen combinatie om met 120km/u door Frankrijk te knorren. Wel is goede belading is het halve werk!

Goed, lang verhaal kort.
De Skoda gaat er aan het eind van het jaar ook uit aangezien deze dan de kilometers weer heeft gemaakt en de zoektocht naar de volgende auto kan langzaam maar zeker ook weer beginnen. De komende auto kan naar alle waarschijnlijkheid nog ‘gewoon’ een diesel worden, dus dat scheelt weer iets in het eigen gewicht, maar ik wil met de komende auto ook gaan kijken naar rijklaar gewicht van 1500kg+ en een setje hulpveren. Trekkracht hebben de auto’s tegenwoordig voldoende!


Zoektocht nieuwe caravan:
De zoektocht naar de nieuwe caravan komt inmiddels ook langzaam ten einde. Ook hierin zijn we gaandeweg steeds ‘luxer’ gegaan.
We wouden eigenlijk een caravan van 3-5 jaar oud, wel met een modern interieur, dus dan vallen er al bepaalde merken af. Maar als we zien wat ze nog voor een caravan van 3-5 jaar (durven) te vragen, dan is de stap naar nieuw eigenlijk maar ‘beperkte’. Dus het wordt een nieuwe, bij voorkeur een demo of overjarige.

De eisen die we hierin hebben zijn:
- Ledig gewicht rond de 1100-1250 kg.
- Degelijk gebouwde caravan.
- Mooie/nette afwerking.
- Stapelbedden voor de kids.
- Bij voorkeur voor een frans bed.
- Vlotte ‘looks’, niet zo’n oudbollig ding mrgreen.gif .
- Gladde beplating lijkt mij wel handig om schoon te houden en te poetsen.
- Budget all-in (incl. voortent en eventuele opties) 20-25k (onze eigen caravan willen we zelf gaan verkopen. Deze opbrengsten zitten al in het budget).

Voor mijn gevoel heb ik via internet alle merken wel bekeken maar kwamen we al snel uit op de nieuwe serie van Fendt en Knaus (Hobby heb ik niks mee). De Fendt is veelal te zwaar en te duur. Van de Knaus viel de Sudwind af, wat te duur. Bleef over de Sport (in de Silver Selection uitvoering).

Met name de Knaus Sport Silver Selection vonden we een mooie caravan om te zien, zowel van binnen als buiten en biedt mijn inziens een goede mix tussen uitstraling, degelijk/afwerking tegen een ‘betaalbare’ prijs. Met name omdat we nu naar nieuw aan het kijken zijn, hakt dit wel flink in ons budget.
De keerzijde van het financiële plaatje is dat we op dit moment volgens mij prima van onze caravan af kunnen komen, omdat de gebruikte markt vrij in trek is. Daarnaast zullen een aantal dealers wel graag van hun ’20 modellen af willen, aangezien de ’21 modellen eerdaags weer worden gepresenteerd.

Aangezien een stapelbed voor ons een ‘must’ is (de kids kunnen nog 10jr bij ons in de caravan liggen) betreft dat de volgende modellen (in 230cm breed):
- 500 QDK (dwarsbed, ‘kleine’ badkamer/toilet).
- 500 KD (stapelbed in lengterichting, ‘grote’ badkamer met douche)
- 540 FSK (Fransbed, stapelbed dwars)


Goed, de 500 QDK. Niet echt een indeling waar we ons prettig bij voelen. Met name het dwarsbed, beperkte kastruimte en de beperkte toiletruimte zijn voor ons de minpunten.

Dan de 500 KD. Leuke indeling. Maar de stapelbedden in lengterichting, samen met de ‘grote’ badkamer zorgen voor een ‘krap’ gevoel v.w.b. binnenruimte, ook de lichtinval is erg beperkt. Wel iets meer (kleding)kastruimte dan de 500 QKD, maar de ‘grote’ badkamer neemt ook een boel ruimte in beslag… Daarnaast is de ‘grote’ badkamer ook erg krap en klein. Fatsoenlijk wassen of douchen lukt eigenlijk niet. Daarnaast vraag ik mij Überhaupt af of wij de douche gaan gebruiken. Als we dat echt gaan doen (omdat het camping sanitair slecht/vies is), dan zie ik meer in een douchetent achter de caravan.

Oké, dan blijft de 540 FSK over. Erg mooie indeling, helemaal conform onze wensen. Erg ruim(telijk) en veel lichtinval.
Maar, weer een slag groter dan onze Fendt.

Dan maar even vergelijken:

Fendt 510 TF, 2001:
- Lengte 702cm
- Ledig gewicht: 1210kg
- Maximum massa: 1500kg

Knaus Sport 540 FSK, 2020:
- Lengte 754cm
- Ledig gewicht: 1150kg
- Maximum massa 1700kg (maar praktisch wordt dit niet meer dan 1500kg, want meer ben ik niet nodig)



De vragen en twijfels:
1. In hoeverre is het verschil in rijden/stabiliteit te merken tussen bijvoorbeeld de 500 KD of de 540 FSK? Het ledig gewicht is praktisch gelijk en dat zal het beladen gewicht ook zijn.
2. In hoeverre verschilt het rijden tussen een nieuwe caravan en een (bijna) 20jr oude caravan (in technisch goede staat)?
3. De Fendt 510 is v.w.b. het rijden al redelijk op het randje van prettig / wenselijk. Gaan we met een 540 nu over het randje van prettig / wenselijk? Of valt dit meer omdat de gewichten gelijk blijven en een nieuwe caravan beter / stabieler rijdt?
4. Missen we in bovenstaande nog caravans van andere merken die aan onze eisen voldoen en die we zeker moeten bekijken?
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe Knaus met kinderkamer/stapelbedjes

Bericht door Chris » zo 28 jun 2020 19:37

Hoi Mark... en ook gelijk maar welkom....

Het eerste wat mij direct te binnen schiet is dat de Sport Silver Selctions op 17" wielen staan.
En de banden is een verlaagde serie.
Daar zal zeker winst in stabiliteit in zitten.
En... 40 cm meer.... dat merk je niet echt... gewicht is ook nauwelijks meer..

Even de eerste ingeving hoor... van ook een Knaus fan.
Wij hebben de vorige serie Silver Selection... een Sudwind... en ik weet hoe heerlijk al die leuke hebbedingetjes zijn in deze uitgebreide versie's.

Ik trok direct ook de 2020 folder even op tafel en zocht naar de 540 FSK...
En die kan ik niet vinden.... mis ik iets?
Wel de 550 FSK, en die is 250 cm breed.
Maar.... ik weet al dat niet alles even correct in de folder staat... kan dus best dat er ook een 540 FSK is.


Niet helemaal vergelijkbaar.... onze Knaus ... goed beladen met een flinke kogeldruk is zo stabiel als een... als een.... als... ja wat eigenlijk...
Rijd als de bekende streep, maar alleen met voldoende kogeldruk..en de auto ook lekker stevig beladen.
Dat is toch de beste methode... zo licht mogelijke caravan en zo'n zwaar mogelijke auto...binnen de grenzen dan wel..
Laatst gewijzigd door Chris op zo 28 jun 2020 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Nieuwe Knaus met kinderkamer/stapelbedjes

Bericht door RogerS » zo 28 jun 2020 19:38

Jammer dat Knaus niet meer de Sport 500FDK levert. Voldoet precies aan je wensen. Uit ervaring kan ik zeggen dat het een geweldige indeling is....Misschien wel nog als jong tweedehands uit te halen?

Deze hier misschien: https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... -1700.html
Caravanloos. :(

mark m
Berichten: 498
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Nieuwe Knaus met kinderkamer/stapelbedjes

Bericht door mark m » zo 28 jun 2020 20:14

Chris schreef:
zo 28 jun 2020 19:37
Hoi Mark... en ook gelijk maar welkom....

Het eerste wat mij direct te binnen schiet is dat de Sport Silver Selctions op 17" wielen staan.
En de banden is een verlaagde serie.
Daar zal zeker winst in stabiliteit in zitten.
En... 40 cm meer.... dat merk je niet echt... gewicht is ook nauwelijks meer..

Even de eerste ingeving hoor... van ook een Knaus fan.
Wij hebben de vorige serie Silver Selection... een Sudwind... en ik weet hoe heerlijk al die leuke hebbedingetjes zijn in deze uitgebreide versie's.

Ik trok direct ook de 2020 folder even op tafel en zocht naar de 540 FSK...
En die kan ik niet vinden.... mis ik iets?
Wel de 550 FSK, en die is 250 cm breed.
Maar.... ik weet al dat niet alles even correct in de folder staat... kan dus best dat er ook een 540 FSK is.


Niet helemaal vergelijkbaar.... onze Knaus ... goed beladen met een flinke kogeldruk is zo stabiel als een... als een.... als... ja wat eigenlijk...
Rijd als de bekende streep, maar alleen met voldoende kogeldruk..en de auto ook lekker stevig beladen.
Dat is toch de beste methode... zo licht mogelijke caravan en zo'n zwaar mogelijke auto...binnen de grenzen dan wel..

Ahh, helemaal in de war met die typenummers mrgreen.gif

We hadden inderdaad de 540 FDK gezien.


We zijn nu net terug van een weekendje weg met onze caravan en die lag eigenlijk perfect op de weg. Ik heb meer massa op de as gelegd (tent en stokken in het gangpad ipv achterin onder het bed). Om de kogeldruk te corrigeren heb ik ook de stroomkabels en haspel in het gangpad gelegd. Veel minder 'wippen' en stabieler in de rechte lijn.

Wat dat betreft durf ik de 540 FDK wel aan.
Maar ik ben uiteraard ook benieuwd naar jullie reactie!
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

mark m
Berichten: 498
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Nieuwe Knaus met kinderkamer/stapelbedjes

Bericht door mark m » zo 28 jun 2020 20:25

RogerS schreef:
zo 28 jun 2020 19:38
Jammer dat Knaus niet meer de Sport 500FDK levert. Voldoet precies aan je wensen. Uit ervaring kan ik zeggen dat het een geweldige indeling is....Misschien wel nog als jong tweedehands uit te halen?

Deze hier misschien: https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... -1700.html
De 500 FDK hebben we inderdaad ook naar gekeken. Maar als ik zie wat een paar jaar jonge caravan nog kost, dan leg ik liever nog een 'paar' euro extra bij en ga ik voor een nieuwe.

De caravan uit de link is inderdaad wel aantrekkelijk, maar ik vind het nieuwe interieur van de Silver Selection veel mooier.

Voor dit soort aanschaffen moet het voor mij/ons gewoon 100% naar wens zijn!

Kortom, het wordt een nieuwe! Bij voorkeur ga ik na de zomer oppad voor een overjarig '20 model.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe Knaus met kinderkamer/stapelbedjes

Bericht door Chris » zo 28 jun 2020 20:28

Caravan laden is enorm belangrijk.
Nog liever die zware tentspullen in de auto eigenlijk, massa op de achterwielen.
Ik weet alleen niet wat de Skoda mag hebben, het moet niet te gek worden natuurlijk.
Zelf let ik altijd goed op of mijn kogeldruk voldoende is.
De wegligging / stabiliteit is daar erg van afhankelijk.
Afgelopen jaar waren we onderweg en ik vond de caravan ook niet lekker "liggen".
Enige was de toch wel zware CEE kabel die niet op zijn plekje voorin lag..
Gestopt... kabel verplaatst en weer de bekende stabile combi daarna.

Je hebt het nu ook gemerkt.
De vuistregel klopt altijd...een zo licht mogelijke caravan en een zo zwaar mogelijke auto maar wel een stevige kogeldruk.
En die is voor deze stijl caravans al snel 80 tot 100 Kg..
Ga je lichter... dan merk je dat direct.

Helaas kan ik je niet over de Sport 540 FDK verder inlichten.... wij hebben een andere Knaus... maar wel zeer tevreden daarmee..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 284
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: Nieuwe Knaus met kinderkamer/stapelbedjes

Bericht door sander_knaus » zo 28 jun 2020 20:52

Mijn vorige lease auto was een skoda octavia 1.6 tdi (2016) en onze knaus weegt geladen 1300kg en om eerlijk te zijn vond ik dat qua gewicht meer dan zat om lekker te kunnen rijden met 100km/h. De octavia is een lichte auto met een grote overhang. Motorisch geen enkel probleem, maar het is geen snaar strakke combinatie. Ik persoonlijk zou de 540 er wel “durven” achter te hangen, want 1500kg mag de octavia hebben. Maar ik zou het heel rustig aan doen ,en zeker niet boven de 100 uit durven komen
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Nieuwe Knaus met kinderkamer/stapelbedjes

Bericht door RogerS » zo 28 jun 2020 21:06

mark m schreef:
zo 28 jun 2020 20:25
Voor dit soort aanschaffen moet het voor mij/ons gewoon 100% naar wens zijn!

Kortom, het wordt een nieuwe! Bij voorkeur ga ik na de zomer oppad voor een overjarig '20 model.
Dat kan ik volledig begrijpen. Daarom hebben wij in 2010 (het volledig vernieuwd 2011 model) ook een nieuwgekocht...
Caravanloos. :(

mark m
Berichten: 498
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Nieuwe Knaus met kinderkamer/stapelbedjes

Bericht door mark m » zo 28 jun 2020 22:04

sander_knaus schreef:
zo 28 jun 2020 20:52
Mijn vorige lease auto was een skoda octavia 1.6 tdi (2016) en onze knaus weegt geladen 1300kg en om eerlijk te zijn vond ik dat qua gewicht meer dan zat om lekker te kunnen rijden met 100km/h. De octavia is een lichte auto met een grote overhang. Motorisch geen enkel probleem, maar het is geen snaar strakke combinatie. Ik persoonlijk zou de 540 er wel “durven” achter te hangen, want 1500kg mag de octavia hebben. Maar ik zou het heel rustig aan doen ,en zeker niet boven de 100 uit durven komen
Helemaal mee eens!

Daarom ook mij verhaal, twijfels en vragen. Nu met onze Fendt 510 van '01 gaat het eigenlijk prima. Ook vandaag met windkracht 6-7 onderweg gehad vanaf de noordzeekust naar huis. Meestal rijd ik zo'n 90-95 km/u, met inhalen soms 100-105, dat is voor mij een prima snelheid en geeft met de huidige combinatie voldoende vertrouwen en stabiliteit.

De auto is bij ons al redelijk afgeladen en aan het gewicht met 2 fietsen op het dak, extra koelkast en wat gereedschap in de koffer. De auto weegt 1340 leeg, maar beladen schat ik dat de auto rond de 1600kg weegt.

Dus in hoeverre rijdt de grotere Knaus 540 beter of juist minder? Wat doet 20jr jonger in rijgedrag?


En zoals genoemd is deze auto aan het einde van het jaar aan vervanging toe.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe Knaus met kinderkamer/stapelbedjes

Bericht door Chris » zo 28 jun 2020 22:20

Wat ik je eerder al schreef...
De Knaus staat op lage banden, 17" velgen met een 60 serie band meen ik.
Dat is zowiezo al winst in stabiliteit.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

mark m
Berichten: 498
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Nieuwe Knaus met kinderkamer/stapelbedjes

Bericht door mark m » ma 29 jun 2020 07:52

Dat geloof ik direct!

Zit er verder nog veel verschil in stabiliteit / rijgedrag tussen een nieuwe caravan en één van 20jr oud?
Heeft iemand eenzelfde stap gemaakt en hier ervaring mee?

In heb geen idee in hoeverre de techniek verschilt v.w.b. assen, chassis, schokdempers, enz.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

RDDR
Berichten: 2792
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Nieuwe Knaus met kinderkamer/stapelbedjes

Bericht door RDDR » ma 29 jun 2020 08:46

RE.gif

Lastig omdat we naar een iets ander soort caravan zijn gegaan. We hadden een 2008 Eriba Feeling 430 met BPW chassis, hefdak, Winterhoff stabilisator (WS3000) en 16" velgen, nu een Knaus Sport 460EU met 17" velgen, een Alko Delta as en een Alko AKS3004 stabilisator.
Knaus is circa 80cm langer en op papier 80kg zwaarder.

Zoals je ziet zit er op veel punten verschil en is het daarmee lastig om te bepalen welk deel aan de oudere techniek ligt.
Rijden op een gladde begweg (stevig tempo door bochten: weinig verschil
Windgevoeligheid: weinig verschil, ondanks dat de Eriba veel lager was door het hefdak; het merkbare verschil is als je na inhalen van een vrachtwagen weer de wind op de caravan krijgt. Dat voel je bij de Knaus beter
Rijden op slecht wegdek: heel groot verschil. De Eriba stuiterde en bewoog veel meer in lengterichting dan de Knaus. Waar het aan ligt? Geen idee.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 284
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: Nieuwe Knaus met kinderkamer/stapelbedjes

Bericht door sander_knaus » ma 29 jun 2020 09:27

mark m schreef:
zo 28 jun 2020 22:04
sander_knaus schreef:
zo 28 jun 2020 20:52
Mijn vorige lease auto was een skoda octavia 1.6 tdi (2016) en onze knaus weegt geladen 1300kg en om eerlijk te zijn vond ik dat qua gewicht meer dan zat om lekker te kunnen rijden met 100km/h. De octavia is een lichte auto met een grote overhang. Motorisch geen enkel probleem, maar het is geen snaar strakke combinatie. Ik persoonlijk zou de 540 er wel “durven” achter te hangen, want 1500kg mag de octavia hebben. Maar ik zou het heel rustig aan doen ,en zeker niet boven de 100 uit durven komen
Helemaal mee eens!

Daarom ook mij verhaal, twijfels en vragen. Nu met onze Fendt 510 van '01 gaat het eigenlijk prima. Ook vandaag met windkracht 6-7 onderweg gehad vanaf de noordzeekust naar huis. Meestal rijd ik zo'n 90-95 km/u, met inhalen soms 100-105, dat is voor mij een prima snelheid en geeft met de huidige combinatie voldoende vertrouwen en stabiliteit.

De auto is bij ons al redelijk afgeladen en aan het gewicht met 2 fietsen op het dak, extra koelkast en wat gereedschap in de koffer. De auto weegt 1340 leeg, maar beladen schat ik dat de auto rond de 1600kg weegt.

Dus in hoeverre rijdt de grotere Knaus 540 beter of juist minder? Wat doet 20jr jonger in rijgedrag?


En zoals genoemd is deze auto aan het einde van het jaar aan vervanging toe.
Ga je dan nog met de huidige auto en de nieuwe caravan op vakantie? En wat heb je als vervangen op het oog (belangrijker dan de huidige, die je toch moet inleveren)

Ik neem aan dat je al besteld hebt?
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Nieuwe Knaus met kinderkamer/stapelbedjes

Bericht door erichendri » ma 29 jun 2020 11:45

Geen ervaring maar lees wel dat regelmatig dat bij stapelbed caravans een
rondzit de voorkeur heeft boven een treinzit.
De rondzit is veel ruimer.
Of dat ook in 2.30 brede caravans zit weet ik niet.
Toch ook nog de tip om de caravan vooraf te wegen, vooral als er
ook nog wat opties op zitten.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: Nieuwe Knaus met kinderkamer/stapelbedjes

Bericht door Super » ma 29 jun 2020 12:03

mark m schreef:Dat geloof ik direct!

Zit er verder nog veel verschil in stabiliteit / rijgedrag tussen een nieuwe caravan en één van 20jr oud?
Heeft iemand eenzelfde stap gemaakt en hier ervaring mee?

In heb geen idee in hoeverre de techniek verschilt v.w.b. assen, chassis, schokdempers, enz.
Een nieuwe caravan heeft alles vers in de (as)rubbers zitten, je lagers, schokdempers, het hele chassis en opbouw is op volle sterkte. Een 10 jaar oude caravan hoeft niet slecht te zijn, maar alles is wat verouderd en draagt bij in een iets minder stabiel geheel. Maar in goede conditie zal het geen wereld van verschil met een nieuwe moeten zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone 12 Pro met Tapatalk

Peutje
Berichten: 645
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Nieuwe Knaus met kinderkamer/stapelbedjes

Bericht door Peutje » ma 29 jun 2020 18:46

Frictie schoentjes in de stabilisator maakten bij mijn vorige Knaus het verschil, nadat ze vervangen waren reed alles veel soepeler en voelde stabieler aan.
Terug naar de case, ik denk dat een langere caravan wat gevoelig zou kunnen zijn bij inhalen of flinke zijwind.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe Knaus met kinderkamer/stapelbedjes

Bericht door MarcoC » ma 29 jun 2020 20:30

mark m schreef:
zo 28 jun 2020 17:59
Beste,

Trekkend voertuig:

Goed, lang verhaal kort.
De Skoda gaat er aan het eind van het jaar ook uit aangezien deze dan de kilometers weer heeft gemaakt en de zoektocht naar de volgende auto kan langzaam maar zeker ook weer beginnen. De komende auto kan naar alle waarschijnlijkheid nog ‘gewoon’ een diesel worden, dus dat scheelt weer iets in het eigen gewicht, maar ik wil met de komende auto ook gaan kijken naar rijklaar gewicht van 1500kg+ en een setje hulpveren. Trekkracht hebben de auto’s tegenwoordig voldoende!


Ik zou bij een nieuw voertuig kiezen voor een sportuitvoering met een verlaagd onderstel, dan heb je zeker geen hulpveren nodig. En het stugge weggedrag van het verlaagde onderstel is winst in de stabiliteit voor het rijden met de caravan. thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Peutje
Berichten: 645
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Nieuwe Knaus met kinderkamer/stapelbedjes

Bericht door Peutje » ma 29 jun 2020 21:59

MarcoC schreef:
ma 29 jun 2020 20:30
mark m schreef:
zo 28 jun 2020 17:59
Beste,

Trekkend voertuig:

Goed, lang verhaal kort.
De Skoda gaat er aan het eind van het jaar ook uit aangezien deze dan de kilometers weer heeft gemaakt en de zoektocht naar de volgende auto kan langzaam maar zeker ook weer beginnen. De komende auto kan naar alle waarschijnlijkheid nog ‘gewoon’ een diesel worden, dus dat scheelt weer iets in het eigen gewicht, maar ik wil met de komende auto ook gaan kijken naar rijklaar gewicht van 1500kg+ en een setje hulpveren. Trekkracht hebben de auto’s tegenwoordig voldoende!


Ik zou bij een nieuw voertuig kiezen voor een sportuitvoering met een verlaagd onderstel, dan heb je zeker geen hulpveren nodig. En het stugge weggedrag van het verlaagde onderstel is winst in de stabiliteit voor het rijden met de caravan. thumbup.gif
En de overige 49 weken oncomfortabel rijden, mij niet gezien awhoea.gif
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

mark m
Berichten: 498
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Nieuwe Knaus met kinderkamer/stapelbedjes

Bericht door mark m » di 30 jun 2020 19:57

RE.gif

De auto is nog niet besteld. Op dit moment heerst er nog wat onduidelijkheid over de aan te houden CO2 norm ivm de nieuwe WLTP testen die minder gunstig uitvallen dan voorheen. Uiteindelijk zal het een vergelijkbare auto worden, wellicht een slagje groter.

Ik verwacht dat er na de vakantieperiode meer duidelijkheid komt wat de mogelijkheden heden worden. Dit wil ik ook eerst afwachten alvorens een nieuwe caravan te kopen.

De Skoda bevalt mij verder erg goed, maar indien mogelijk zou de stap naar een Superb wel prettig zijn. Dan zit ik rond de 1500kg rijklaargewicht en max 90kg kogeldruk.
Net wat lekkerder in combi met de caravan dus!


Voor de rest wil ik jullie danken voor de antwoorden! thumbup.gif

Ik heb voor mijzelf wel duidelijkheid dat ik weinig verschil ga merken tussen onze huidige en de beoogde nieuwe caravan. Het zijn de kleine voordelen (platte bandjes, nieuw onderstel) versus de kleine nadelen (meer oppervlak dus iets meer last van zijwind).


Zodra ik verder ben zal ik jullie op de hoogte houden wat de keuze voor caravan en auto gaan worden.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 761
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Nieuwe Knaus met kinderkamer/stapelbedjes

Bericht door HenkR » wo 1 jul 2020 14:07

Ik krijg net onderstaande advertentie binnen:
https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... imilar_ad7
Wellicht is dit wat je zoekt
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Peutje
Berichten: 645
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Nieuwe Knaus met kinderkamer/stapelbedjes

Bericht door Peutje » wo 1 jul 2020 18:48

Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

mark m
Berichten: 498
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Nieuwe Knaus met kinderkamer/stapelbedjes

Bericht door mark m » di 18 aug 2020 19:40

Witte rook haphop.gif

Vanmiddag hebben we de handtekening onder het koopcontract gezet van een '20 Knaus Sport Silver Selection 540 FDK.

De caravan is voorzien van een garagedeur en voorraam. Voor de rest is de caravan voor ons compleet.

Door de garagedeur is tevens het onderste stapelbed scharnierbaar/omhoog te klappen, waardoor toegang tot de opbergruimte onder het stapelbed erg makkelijk is en dat lijkt ons ideaal voor het opbergen van het (lichte) speelgoed van de kids.

Het voorraam zorgt voor wat extra lichtinval en ventilatie voorin de caravan. Dat vinden we ook prettig.

De caravan wordt geleverd met een Unico Genua voortent met kuipzeil in de kleur carbon/Grey.

Vakantie zit er voor ons dit jaar niet meer in, dus we kijken nu al uit na het voorjaar, zodat we met de nieuwe hut op vakantie kunnen gaan. blij.gif
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Peutje
Berichten: 645
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Nieuwe Knaus met kinderkamer/stapelbedjes

Bericht door Peutje » di 18 aug 2020 21:52

Mooi hoor, gefeliciteerd, we kijken uit naar de plaatjes.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

RDDR
Berichten: 2792
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Nieuwe Knaus met kinderkamer/stapelbedjes

Bericht door RDDR » wo 19 aug 2020 08:10

Gefeliciteerd!

Ook wij zijn naar een Knaus Sport Silver overgestapt dit jaar vanwege het mooie interieur. Financieel had een Sudwind ook wel gepast, maar ik vind het interieur van de Sport dusdanig veel mooier dat we sommige zaken (geen softclose op de lades, traditinonele disselklep) voor lief hebben genomen. Tot nu toe zeer tevreden. Voelen ons er thuis in.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Joost1984
Berichten: 8
Lid geworden op: do 20 aug 2020 00:52

Re: Nieuwe Knaus met kinderkamer/stapelbedjes

Bericht door Joost1984 » do 20 aug 2020 12:25

Beste Mark,

Om te beginnen veel plezier met je mooie nieuwe caravan, flink apparaat, veel ruimte 👌🏻 Mooie uitvoering.
Ik heb je bericht even met belangstelling zitten lezen, ik ben namelijk ook van plan om dit jaar of begin volgend jaar een nieuwe knaus te kopen.
Mijn voorkeur gaat daarbij uit naar een sudwind en dan de 450 FU of de 500 FU of de 500 UF. Daarbij ook een mooie Unico voortent natuurlijk, erg mooie combi 😁
Ik ben 35 jaar, heb een relatie en ons eerste kindje wordt begin oktober geboren en ik vroeg me dus af hoe jouw ervaring daarmee is geweest.
De eerste jaren, het plaatsen van een campingbedje in het gangpad of op de plek van de tafel? En als er een 2e kindje bijkomt in verloop van tijd daarbij het verhuizen van het eerste kindje naar een “normaal bed”.
We willen met de caravan een jaar of 10 doen maar het liefst kies ik niet voor een caravan met een stapelbed maar voor een caravan met een “gezellige” rondzit en een wat meer ruimtelijke uitstraling.
Maar is het dan wel zo praktisch om de rondzit te kiezen met ombouwen etc. vraag ik mezelf dan af.
Ik hoor graag je ervaringen!
met vriendelijke groet,
Joost

Trouwens als je nog een keuze moet maken voor een auto, ik rij een Volvo V60 diesel, 163 pk 5 cilinder en dat rijdt echt super goed met caravan. Zomaar ter info
Volvo V60 5 cilinder diesel met daarachter een Knaus Sudwind 450FU 60 years edition uit 2021
Daarbij een Unico Bologna en een cassetteluifel

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”