planken maken in de grote kast

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: planken maken in de grote kast

Bericht door dieseltijger » ma 29 jun 2020 18:54

Prachtige voorbeelden zie ik hier! Wat je ook ziet is dat er verstevigingen tegen doorbuigen moeten worden aangebracht. Onlangs heb ik 2 wantcontactdozen ingebouwd, en heb daarbij 2 gaten in een koof gemaakt met de rondzaag. Mij viel op dat het plaatmateriaal ondanks de dikte ongewoon licht was. En door de dikte is het tegen relatief grote krachten bestand.

Ik weet niet wat voor materiaal het was, maar volgens mij is lichtgewicht multiplex een (bijna) ideaal materiaal om planken in kasten van te maken, en zijn verdere verstevigingen onnodig. Weet iemand wat voor materiaal dat is, het enige wat ik - al internettend - kan vinden is "vederplex" op basis van populier. Een plaat van 60x60x1,2 cm zou dan slechts 1,8 kg wegen, of is er nog lichter plaatmateriaal?
10-Vederplex-2015.pdf
(1023.57 KiB) 146 keer gedownload
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: planken maken in de grote kast

Bericht door Super » ma 29 jun 2020 19:09

Populier is idd heel licht, als het nog lichter moet dan zie je dat ze sandwichpanelen gebruiken met een honingraat structuur. Lijkt me lastig om te bewerken en af te werken.
In de modelbouw wereld gebruiken ze ook balsahout, dat is net polystyrene zo licht. Maar of je daar plaatmateriaal van kan kopen of zelf kan maken van van dunne lagen, weet ik zo niet.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Balsa_(houtsoort)


Verzonden vanaf mijn iPhone 12 Pro met Tapatalk

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3607
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: planken maken in de grote kast

Bericht door Niels83 » ma 29 jun 2020 20:47

er zijn wel lichtere materialen. maar die zijn weer niet zo sterk.

Neem de lack serie van ikea, dat zijn eigenlijk 2 flinterdunnen plaatjes hout metveen honingraad van papier. super licht, en goedkoop.
Ik denk alleen dat het niet bestand is toch een volle belasting en rijden.

Outback74
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 17 jul 2019 11:58

Re: planken maken in de grote kast

Bericht door Outback74 » ma 29 jun 2020 23:47

Ik heb mijn tafel ingekort, rand is van hout, binnenkant karton met een hpl laag erbovenop. Superlicht maar probeer er maar eens doorheen te slaan 😁

Dit is wel redelijk off topic natuurlijk😜

Populierenmultiplex is het meest lichte gangbare materiaal hiervoor zonder het speciaal te moeten bestellen. 9mm is voldoende voor de planken mits je er geen brandkast op plaatst.

Ben je bang voor doorbuigen dan kan je nog een strookje van 2cm tegen de kopse kant lijmen, heb je meteen een opstaand randje aan de voorkant.

Outback74
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 17 jul 2019 11:58

Re: planken maken in de grote kast

Bericht door Outback74 » ma 29 jun 2020 23:52

IMAG5045_copy_1024x768_1.jpg
Dit is de binnenkant van mijn doorgezaagde tafel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: planken maken in de grote kast

Bericht door dieseltijger » ma 29 jun 2020 23:53

Wat voor een tafel? Onze tafels in de caravans zijn loodzwaar.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: planken maken in de grote kast

Bericht door Hobby Linka » di 30 jun 2020 00:27

RE.gif

Niet het tafelblad maar de stalen poot eronder maken de tafel zwaar.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

sailor wim
Berichten: 2666
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: planken maken in de grote kast

Bericht door sailor wim » di 30 jun 2020 08:11

dieseltijger schreef:
ma 29 jun 2020 23:53
Wat voor een tafel? Onze tafels in de caravans zijn loodzwaar.
Tja jij wil KIP kwaliteit, en dat kost hè in jouw geval gewicht.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: planken maken in de grote kast

Bericht door Micky » di 30 jun 2020 08:16

RE.gif

Dat denk ik niet mrgreen.gif Kip caravans zijn relatief niet zwaar, wel degelijk mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3607
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: planken maken in de grote kast

Bericht door Niels83 » di 30 jun 2020 12:22

ik denk dat dergelijk tafels redelijk standaard is.

overigens heeft mijn vader met zijn vinger wel eens een gat geslagen in een dergelijk blad over de keuken.

Gepassioneerd zijn standpunt aan het vertellen wat moest worden afgetikt met een vingerslag.

Overigens heb ik 9mm populieren mulltiplex gebruikt. gaat prima, extra latje is vooral om het doorbuigen tegen te gaan. breken zal het echt niet zo makkelijk doen.

hajena
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 29 jun 2014 22:13

Re: planken maken in de grote kast

Bericht door hajena » do 16 jul 2020 21:25

Schappen in de hangkast zijn erg handig, ik heb ze gemaakt van laminaat, dit is dun en sterk.
Ik had deze toevallig nog liggen en waren ook nog in een bijpassende kleur van de kast.
2 plankjes aan elk geklikt/gelijmd.
Op de zijwand heb ik hardhouten latjes gelijmd deze passen wat kleur ook mooi bij de kast.
aan de voorzijde een hoek latje zodat de voorkant mooi afgewerkt is en een klein drempeltje dat er niet afschuift wat je erop gaat plaatsen.
Alles gelijmd.
20200716_211213_resized.jpg
20200716_211209_resized.jpg
20200716_211201_resized.jpg
Gr
Hans

Hijlko

Re: planken maken in de grote kast

Bericht door Hijlko » ma 1 nov 2021 11:19

In mijn caravan had ik ook kastplanken gemaakt. Ik had in de hoeken eerst "staande" latjes in de hoeken geplaatst die door een stukje dubbelzijdig kleefband bij de uiteinden op z'n plek werden gehouden. Daarop horizontale latjes als "dragers" geplaatst, ook weer met een klein stukje dubbelzijdig kleefband bij de uiteinden. Daarop de plank. Meteen daarop weer de "staande" latjes voor de volgende verdieping, etc.
Ik heb m'n caravan net ingeruild en kon alles er zonder beschadigingen weer uithalen. Totaal niets meer van te zien. Geen schroefgaten dus.

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”