Trekhaak montage in Duitsland

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Trekhaak montage in Duitsland

Bericht door dieseltijger » ma 15 jun 2020 11:28

Voor een collega met een Peugeot 3008 (SUV diesel automaat uit 2017) wou ik weten of het monteren van een trekhaak in Duitsland goedkoper is dan in Nederland. Zo ja: heeft iemand hier een adres in de regio Emmerich? Weten jullie ook of een trekhaak montage bij dit type auto vergezeld moet gaan met andere modificaties mbt koeling van de motor of de automaat e.d.?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

barney
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 18 sep 2011 12:00
Locatie: Lochem

Re: Trekhaak montage in Duitsland

Bericht door barney » di 16 jun 2020 20:34

Ik denk dat je problemen krijgt met de rdw omdat er wellicht geen trekgewicht op het kentekenbewijs staat .Als dat wel het geval is zal het geen probleem zijn.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Trekhaak montage in Duitsland

Bericht door Jan van Vijven » di 16 jun 2020 20:54

Trekhaak op NL kenteken? Das nieuw voor mij...


Edit:
Oops mijn fout iets verkeerd gelezen, op al mijn eerdere en huidige auto’s van de laatste jaren stond en staat trekgewicht ook als er geen trekhaak gemonteerd is of was.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Trekhaak montage in Duitsland

Bericht door dieseltijger » di 16 jun 2020 21:05

Dank allemaal! Ik heb samen met mijn collega gekeken bij Rameder. Maakt niets uit qua prijsstelling. Het enige waar ik hem voor gewaarschuwd had was de mogelijkheid dat er extra koeling nodig zou kunnen zijn - maar wellicht was dat "in the old days" het geval: de huidige automaten hebben allemaal een lockup (dus geen extra warmtegeneratie door de koppelomvormer bij gewoon bedrijf) en geen flauw idee hoe het zit met de motorkoeling.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Trekhaak montage in Duitsland

Bericht door Vino » di 16 jun 2020 22:44

In het verleden bij de 4 ringen van de VAG groep was het een kwestie van 150 Euro om een zwaardere koeling te monteren.Ben en blijf van mening,net zoals de motor tuning:Indien noodzakelijk:Betreffende merk zal het voor die paar Euro zelf wel aanbieden.Zijn er onder ons mensen welke met de caravan er op uittrekken,die bij aankoop van een nieuwe auto de keuze krijgen:Af fabriek extra koeling extra betalen die dan nee zeggen ik hoef de auto niet?Dus indien noodzakelijk zal betreffende merk dit wel aangeven of zeggen: Caravan trekken?Alleen met een trekhaak haphop.gif en de aanpassing, indien nodig,welke van toepassing zijn voor de garantie.Uiteraard kan je de koeling laten voorzien van een andere plaat met betaling van de extra kosten, maar het zal wel in de prijs berekend zijn indien noodzakelijk.Denk je nu werkelijk dat men een trekhaak monteerd,zonder de noodzakelijke aanpassingen van de auto?Het is natuurlijk wel zo, dat een auto niet specifiek ontworpen is om een aanhanger te trekken.Kan wel,maar met de voor geschreven aanpassingen.

Met vriendelijke groet.

Tafkah
Berichten: 155
Lid geworden op: do 16 mar 2017 21:36

Trekhaak montage in Duitsland

Bericht door Tafkah » wo 17 jun 2020 13:28

Mijn VAG-er met griffioen (wat is het eigenlijk voor beest) is na koelingsproblemen wel degelijk achteraf aangepast. (Fittie tussen Pon en de garage (garage zei dat aanpassing nodig was bij plaatsing trekhaak, Pon zei van niet (auto geleverd door weer een andere garage die de trekhaak ook heeft geplaatst en bij plaatsen hulpveren sensor voor hoogteverstelling van de lampen heeft vernaggeld. Prutsers, maar goedkoper voor de lease maatschappij)).

Achteraf is de hele voorpartij aangepast met meer koelgaten (andere bumper/grille en andere binnenkanten van de wielkasten (met ventilatie opening)...

Geintje heeft een jaar geduurd. Kwam iets tussen bij VAG waardoor de aandacht van het probleem enigszins verslapte... iets met diesels.

Zo zie je maar...zo eenduidig en simpel is het niet.
Overigens was het probleem ook weer niet zooo dramatisch. Hij liep alleen warm bij langdurige snelwegrit, berg op, 35 graden, airco vol aan en 1300 kg op de knuppel. de watertemp kwam van de standaard 90 af (ik dacht dat ze bij VAG niet over de 90 kwamen... maar dat bleek dus wel te kunnen ;-) )

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Trekhaak montage in Duitsland

Bericht door Micky » wo 17 jun 2020 14:07

RE.gif

wat is een VAG-er met griffioen scratch.gif

Dat de temperatuur dan oploopt is volstrekt normaal en hoef je niets aan te doen, als hij maar uit het rode blijft.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Tafkah
Berichten: 155
Lid geworden op: do 16 mar 2017 21:36

Re: Trekhaak montage in Duitsland

Bericht door Tafkah » wo 17 jun 2020 14:14

Skoda. Sorry, het is geen griffioen maar een andere vogel.

Tot op de dag van vandaag blijft het mij onduidelijk of die aanpassingen echt nodig waren. Was de auto prive geweest had ik er niets aan gedaan. Nu het een leasebak was heb ik de beslissing bij hun gelaten.

Leverende dealer zei: geen aanpassing nodig
Lokale dealer zei: hier in ons systeem staat dat je aanpassingen moet doen als je een trekhaak plaatst.
PON zei... uhhh geen idee eigenlijk wat ze zeiden en volgens mij wisten ze het zelf niet.

Ik ga er vanuit dat ze allemaal in hetzelfde systeem kijken....
Anyway... hij is er niet meer. Inmiddels weer een andere..

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Trekhaak montage in Duitsland

Bericht door Micky » wo 17 jun 2020 14:45

RE.gif egel awhoea.gif

ook bij mijn Passat 4Motion 2.0TDI en de Skoda Octavia 1.6TDI was dit heel gebruikelijk, te heet wordt het echter nooit, als je gewoon 90 omhoog kachelt loopt hij niet eens op mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Bart-P
Berichten: 402
Lid geworden op: di 24 feb 2009 01:29
Locatie: Rijnmond

Re: Trekhaak montage in Duitsland

Bericht door Bart-P » do 18 jun 2020 07:57

Wat een vag kennis hier. In dit geval niet relevant.

Ik heb nog nooit gelezen (laatste 15 jaar) dat er bij iemand met een Peugeot na het plaatsen van een trekhaak, de koeling aangepast is.

Het zal ook geen probleem opleveren kennelijk, aangezien de meeste Peugeots tegenwoordig bijna niets meer mogen trekken.

(max 1300 tot 1400 kg trekken noem ik "niets")
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Trekhaak montage in Duitsland

Bericht door dieseltijger » do 18 jun 2020 08:20

Mooi. Naar dit laatste antwoord was mijn collega op zoek. Punt voor hem was dat het inbouwen van de haak door een dealer voor hem te duur was - en dan spreek ik over meer dan 1000 euro voor een afneembare trekhaak.

En inderdaad: de SUV lijkt heel wat, rijdt voortreffelijk - maar deze mag maximaal 1300 kilo trekken.

Dank voor deze informatie!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Bart-P
Berichten: 402
Lid geworden op: di 24 feb 2009 01:29
Locatie: Rijnmond

Re: Trekhaak montage in Duitsland

Bericht door Bart-P » do 18 jun 2020 08:37

Graag gedaan.

Op 1000 euro zit je zo. Alleen de kabel kost al 300 euro.
Toch adviseer ik deze altijd origineel Peugeot te kopen, dat heb je namelijk exact de juiste kavel voor jouw Peugeot (op chassisnummer).
Deze kabels zijn plug en play. Kabel moet vaak wel de hele auto door, maar aansluiten klaar. Geen extra draden trekken of strippen of doorknippen wat ik vaak bij andere kabels lees. Hiermee voorkom je dus een hoop eventuele storingen en geklooi met goedbedoelde aftermarket kabels. Daarmee heb je vaak gedoe met parkeersensoren of erger.

De trekhaak zelf kun je overal vandaan halen, dat is een hoop staal, kan weinig fout aan gaan, al zou ik zelf gaan voor een brink/thule.
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Trekhaak montage in Duitsland

Bericht door dieseltijger » do 18 jun 2020 08:48

Mijn collega kijkt naar een Brink inderdaad. Ik heb hem gewezen op het feit dat hij alert moet zijn op het type aansluiting en het feit dat de Can bus controller geconfigureerd moet worden voor een trekhaak.

Hij wil de trekhaak gebruiken voor een aanhanger omdat hij in de loop van de komende jaren spullen wil verhuizen naar een eventueel 2e huis, maar het ding ook wil gebruiken voor verbouwwerkzaamheden. Toen heb ik hem erop gewezen dat het oorspronkelijke plan om een ongeremde aanhanger te kopen wellicht minder slim was: een beetje puin of bouwmateriaal weegt al snel meer dan 500 kg. Dus liever geremd met een mtm van 1300 kg.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Trekhaak montage in Duitsland

Bericht door Jan van Vijven » do 18 jun 2020 08:53

Dit kost een setje voor een 3008, makkelijk zelf te doen en de kabelset zit er ook bij. Afneembaar en “onzichtbaar”
Mocht je het aansluiten zelf niet zien zitten, trek de kabel en laat de rest even doen, kost je één uur arbeidsloon.
Ik heb er al een paar zo geplaatst en kan zeggen niets mis mee.

Btw: ik heb al vaak zelf trekhaken op verschillende merken gemonteerd en nog nooit koelproblemen ervaren.
Vaak heb je ook mazzel dat er niets in geleerd moet worden, maar dat zijn de kosten ook niet.

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Trekhaak montage in Duitsland

Bericht door Morgoth » vr 19 jun 2020 08:54

Ik heb van deze leverancier al diverse trekhaken gekocht. De pasvorm is super, de bedradingsset is compleet en er hoeft (tot nu toe) nooit iets worden ingeleerd door de dealer. Alles werkt in één keer.
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (60.98 KiB) 4159 keer bekeken
Op de Benz zit ook en set van hun. Niet afneembaar omdat ik bijna dagelijks met de aanhanger rij. De ene dealer zij dat er de koeling voor aangepast moest worden en de ander dealer zij dat ze dat nog nooit hadden gedaan... Zeg het maar. De auto is tot nu toe nooit te warm geworden.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Trekhaak montage in Duitsland

Bericht door dieseltijger » vr 19 jun 2020 09:20

Dankjewel! Ik heb jouw posting meteen doorgezet naar mijn collega.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Trekhaak montage in Duitsland

Bericht door Herman&Saskia » vr 19 jun 2020 09:33

Als de auto in kwestie parkeersensoren achter heeft...moet de trekhaak wel degelijk ingeleerd worden.
Of de batterijen uit je gehoorapparaat halen bij achteruitrijden. Overigens bij Peugeot (afhankelijk van uitvoering); bij inleren worden parkeersensoren achter uitgeschakeld, het BLIS systeem, en in mijn geval zodra de stekker erin zit de automaat uit de ECO stand
Maar meen dat inleren iets van €75 kost

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Trekhaak montage in Duitsland

Bericht door Jan van Vijven » vr 19 jun 2020 09:42

Bij verschillende jonge auto’s en merken heb ik ervaren dat dit inleren niet hoeft, ook de parkeer censoren werken dan zoals het hoort. Kom je vanzelf achter, dan kun je alsnog even naar een dealer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Trekhaak montage in Duitsland

Bericht door Morgoth » vr 19 jun 2020 09:58

Herman&Saskia schreef:
vr 19 jun 2020 09:33
Als de auto in kwestie parkeersensoren achter heeft...moet de trekhaak wel degelijk ingeleerd worden.
Of de batterijen uit je gehoorapparaat halen bij achteruitrijden. Overigens bij Peugeot (afhankelijk van uitvoering); bij inleren worden parkeersensoren achter uitgeschakeld, het BLIS systeem, en in mijn geval zodra de stekker erin zit de automaat uit de ECO stand
Maar meen dat inleren iets van €75 kost
Nee.
Er zit een kastje bij de electroset die de canbus aanstuurt. Zodra de aanhanger of caravan wordt ingeplugd schakelen de sensoren uit. Ik ben voor de trekhaak niet bij de dealer geweest. Alles werkt zoals het moet.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Bart-P
Berichten: 402
Lid geworden op: di 24 feb 2009 01:29
Locatie: Rijnmond

Re: Trekhaak montage in Duitsland

Bericht door Bart-P » ma 22 jun 2020 01:18

Er worden weer (weliswaar goed bedoeld) appels met peren vergeleken.

Dat iets op een Mercedes of Opel werkt, wil niet zeggen dat dit op een Peugeot ook kan of goed werkt.
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Trekhaak montage in Duitsland

Bericht door Conradi » ma 22 jun 2020 06:57

Vino schreef:Het is natuurlijk wel zo, dat een auto niet specifiek ontworpen is om een aanhanger te trekken.Kan wel,maar met de voor geschreven aanpassingen.
Sorry, maar dat is niet zo. De meeste merken ontwikkelen en testen voor aanhangergebruik. Sommigen gaan daar verder in (oa Volvo) dan anderen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Plaats reactie

Terug naar “Beveiliging, Disselslot, Wielklem”