Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door deusjevo » zo 15 mar 2020 10:26

Inderdaad, gebeurd hier in VLD ook, gewoon op de weegschaal.
Mag 5 kilo in en het tarra gewicht staat erop.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

marcel8
Berichten: 27
Lid geworden op: za 9 jul 2016 20:04

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door marcel8 » zo 15 mar 2020 11:41

het kan wel .je moet de fles waar je het uit wil halen op de kop zetten. en de fles waar t in moet moet minder druk hebben dan de andere dat kan door hem een tijdje te gebruiken waardoor hij afkoelt en dus druk verliest . dan moet je ook nog de 80 %vulling in de gaten houden .
en aangezien je deze vraag stelt geeft aan dat je er geen kaas van hebt gegeten . mijn advies zou dus zijn !niet doen!!!!!
lmc 555 audi a6 2.7 tdi

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door Vadervan3 » zo 15 mar 2020 12:11

Ik zou zelf niet zo snel gaan kloten met gas. Gewoon extra flesje mee.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door myalexx » zo 15 mar 2020 14:53

Van campinggaz heb je verloopkranen van campinggaz naar din.
Deze heb ik ook in de caravan, in geval van nood kan ik de blauwe rakker gebruiken en zonodig overal omruilen.
Deze flesjes heb ik sowieso altijd bij voor andere pitjes haphop.gif
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door Morgoth » ma 16 mar 2020 14:04

Hm. Je leest hier veel bangmakerij.
De wet van de communicerende vaten. De druk in het ene vat kan nooit hoger worden dan de druk in het andere vat. Overvullen kan op deze manier dus nooit, tenzij de grote fles meer druk heeft als de kleine mag hebben. Maar dat lijkt me sterk.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Citrorob

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door Citrorob » ma 16 mar 2020 15:23

Overvullen zou theoretisch kunnen omdat dit vloeibaar gas betreft.
De gasflessen mogen bij mijn weten niet 100% vol.
Door van de ene fles vloeibaar gas in de andere te gieten zo deze dus voller kunnen raken dan zou mogen.

Meestal heb ik gewoon 2 flessen bij mij ook al heb ik er nog niet 1 nodig in een vakantie.
Thuis maakte ik dan het restant op met de gas BBQ en het nieuwe jaar gewoon weer met 2 flessen op pad.

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door Vadervan3 » ma 16 mar 2020 18:29

RE.gif

Zo doen wij het ook. Die paar euro is mij het niet waard om te gaan klooien.

patiënt
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 17 apr 2020 21:29

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door patiënt » di 7 jul 2020 20:45

Ik vul al jaren kleine campinggasflesjes zelf op uit een grote.
Hoe voller de grote, hoe meer je in de kleintjes krijgt en te vol vullen kan niet.
De druk kan nooit hoger worden dan in de grote.
Ik heb dit opgelost met koppelstukken en werkt perfect. De grote op z'n kop en
overgieten maar. Uiteraard opletten !! Ik heb het ooit op m'n werk gezien en afgekeken. thumbup.gif

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door Hans1954 » di 7 jul 2020 22:07

Gas overhevelen gaat niet lukken en is bovendien uiterst gevaarlijk. Je kan niet verder vullen dan dat de druk in beide flessen gelijk is. Je bent immers bezig met de gasvorm en niet met de vloeistofvorm. Op het moment dat je gas uit de volle fles onttrekt, gaat dit dan ook maximaal. De donorfles wordt hierdoor ijskoud (zal je kunnen zien aan ijsvorming aan de buitenkant) en uiteindelijk zal de druk in de donorfles weer lager zijn dan in de andere fles. en dan gaat het GAS weer de andere kant op stromen. Totdat er uiteindelijk een evenwicht is ontstaan. Kan lang duren. En al die tijd staan de slangen die niet gemaakt zijn voor dergelijk hoge druk onder spanningen die veel hoger zijn dan normaal. Niet doen dus. Zoek een gasvulstation in jouw buurt een laat die zooi gewoon (bij)vullen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door BertJan » di 7 jul 2020 22:12

als je een fles vult 80 % dus een 5 kg fles kan 6 kg in, je kan hem zeker richting de 100% vol krijgen (gas in flessen is een vloeistof), de druk is dan ook geen probleem, echter als je hem dan in de auto vervoerd met warm weer of de fles staat even in het zonnetje, dan wil ik niet op jou camping staan.

een camping gaz fles is bedoeld voor butaan en heeft een lagere maximale druk en een lager testdruk, dus geen propaan / lpg in doen.

heb reeds diverse flessen gezien die wat gezwollen waren, levensgevaarlijk.

als je verstand van zaken heb kan je vast wat rommelen maar echt over geld gaat het niet waarom zou je het doen, veel reactie's hier zie je dat er gedeeltelijk kennis van zaken is, dus niet doen

Monro
Berichten: 20
Lid geworden op: di 16 okt 2012 16:06
Locatie: Ermelo

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door Monro » vr 23 jul 2021 01:31

Ab schreef:
za 14 mar 2020 15:09
Het is al sinds jaar en dag gebruikelijk bij loodgieters ( en bij mij ook ) kleine soldeerbout flesjes te vullen uit een grote fles.
De grote fles moet op de kop staan (!)
Daar zijn speciale standaards voor.
Anders krijg je geen vloeibaar gas in de andere fles.
Voor 2 dezelfde flessen, doe het niet.
Je bent meer geld kwijt aan een juist koppelstuk dan om de fles te laten vullen.

Btw..overvullen is niet echt mogelijk.
De te vullen fles krijg je niet vol.
De tegendruk in de te vullen fles voorkomt dat.
Die druk nivelleert vrij snel.
Je krijgt er alleen vloeibaar gas in, omdat door de snelle doorstroming het vloeibare gas sterk afkoelt, en daardoor wat langzamer op dezelfde druk komt dan in de grote fles.
Kijk dit is een man die weet waar hij over praat. Niet doen met dit soort flessen. De soldeer flessen hebben een speciale kraan met ontluchtingsnippel er op en moet open met vullen tot er vloeibaar gas komt en weer dicht. Deze kranen zitten nooit op camping gasflessen.
Auto..Mondeo Ghia MKIII 2.5 V6 AUTM.....Caravan.. Hobby 400 SB 2004

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door dieseltijger » vr 23 jul 2021 06:52

Let er wel op dat jouw oranje slang bedoeld is voor lagere drukken (die na het reduceerventiel).

En de donorfles moet op z'n kop staan omdat je de vloeibare fase wil overhevelen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door ArnoM » vr 23 jul 2021 07:29

Ab schreef:
za 14 mar 2020 15:09
Je krijgt er alleen vloeibaar gas in, omdat door de snelle doorstroming het vloeibare gas sterk afkoelt, en daardoor wat langzamer op dezelfde druk komt dan in de grote fles.
Vloeibaar gas koelt niet af door de snelle doorstroming maar doordat het vanuit een fles met "veel" druk naar een fles met minder druk stroomt.
Druk daalt dus de temperatuur daalt.
Hoe sneller dat gebeurt hoe sneller de temperatuur daalt, op deze manier kan ook gasvormig gas wat ontsnapt uit een houder en dus de druk heel snel zakt van een 2 à 3 bar naar drukloos (1 bar absoluut) snel condenseren en dan brandwonden veroorzaken.

Op gas tankers pompen wij met honderden M3/uur door relatief dunne leidingen zonder dat de temperatuur daalt.

OT: voor mensen die voor hun job kleine flesjes gebruiken voor allerlei doeleinden misschien een mooie oplossing, voor leken...., niet doen.
Gewoon je normale fles vullen op de manier zoals het hoort.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door Ab » vr 23 jul 2021 08:54

Vloeibaar propaan koelt wel degelijk af bij snelle overgang van vloeibaar naar gasvorm.
En heel snel ook..
In mijn jonge jaren heb ik daar ooit ernstige bevriezing aan mijn handen aan overgehouden. Met handschoenen aan.
De keuze was snel een grote kraan dicht draaien of hard wegrennen..
Bij het vullen van kleinere flesjes uit een grote merk ik dat ook.
Het kleinste flesje koelt iets af.
Je hebt wel gelijk, bij de overgang van grote fles naar klein stroomt alleen vloeibaar gas.
De afkoeling heeft inderdaad met drukverschil te maken.
Voor degenen die niet weten wat ze doen, en met welke druk je te maken hebt, blijf eraf.
Propaan/LPG kan makkelijk een druk van 40 bar of meer bereiken.
Slangetjes zijn niet geschikt. De meesten niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door ArnoM » vr 23 jul 2021 08:56

Klopt helemaal.
Koelt idd af, en snel ook.
Maar de reden is een andere dan je aangeeft.

40 bar of meer?
Ik denk een 0 teveel?
Ik ben nog geen tanks tegen gekomen die 400 bar kunnen hebben.
De gastanks waar ik mee heb gewerkt hadden veikigheden die bij 17,4bar openden.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door dieseltijger » vr 23 jul 2021 09:49

En TS wil de vloeibare fase overhevelen. Dus er gaat geen 3 kg gas verdampen - dus er zal nauwelijks afkoeling optreden. En TS is duiker, die zijn gewend om zelf om te gaan met flessen met een druk van 200 Bar of meer, maar ook (dat zie je aan de opstelling) overhevelen van gas in gasfase. Geen gas in vloeibare fase.

Of het verstandig is, of wel zoveel oplevert moet TS zelf weten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door Morgoth » vr 23 jul 2021 10:25

Ik gebruik in het voorjaar en najaar een 11 kg gasfles en in de zomer een 5kg gasfles want dan brandt de kachel niet. Zodra ik thuiskom van vakantie gaat de gebruikte gasfles thuis aan de buitenkeuken of de terrasheater en gebruik ik hem tot ie leeg is. Ik ruil hem dan om en de volle gaat in de caravan. Op deze manier neem ik altijd een volle gasfles mee op reis. Voor de skottelbraai heb ik een klein Campingaz flesje. Deze kun je overal omruilen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 447
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door Musso53 » vr 23 jul 2021 10:34

Ik hoop op de camping niet zo iemand naast me te treffen.
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door refram » vr 23 jul 2021 10:36

Enige manier om een gasfles te vullen met een 2de volle fles is zoals Ab schrijft de 2de fles op zijn kop boven de te vullen fles.
Doch dit is niet zonder risico. Men kan de fles wel degelijk te ver vullen, richting 100%.
Indien men een lege 11kg fles vult met een volle 11kg fles is dit geen probleem. Echter wanneer men een lege 6kg fles vult met een volle 11kg fles kan men meer dan de max.80% vullen.
In een gasfles zit geen vlotter zoals in een staande LPG tank die automatisch begrensd tot 80%. Een gasfles heeft ook niet de veiligheidsappendages zoals een staande LPG tank.

Bij plaatsgebrek voor een tweede fles zou ik al eens denken over een lichtgewicht staande LPG tank i.p.v. een gasfles.
Vb.
https://www.google.be/search?q=staande+ ... 78&bih=739
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door Ab » vr 23 jul 2021 13:57

Te ver vullen kan echt niet.
Ik spreek uit ervaring.
Ook al vul ik 1kg flesjes uit een volle 11 kg fles.
Dat doe ik al 50 jaar..herstel, deed ik .
Waar baseer je jouw mening op ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door dieseltijger » vr 23 jul 2021 14:44

@Ab: ik heb 0,0 ervaring. Maarehhh....je kan toch de fles toch onbedoeld zodanig vol vullen met vloeibaar gas het vloeistofniveau tot aan de kraan komt? Stap 2: de buitentemperatuur loopt op, vloeistof gaat verdampen en bij gebrek aan expansieruimte loopt de druk sneller op dan bij een fles die 20% expansieruimte heeft.

Ooit zelf LPG ingebouwd, alles goedgekeurd door de RDW, maar ik geef toe: de eerste keer tanken vond ik dusdanig spannend dat ik maar 1 liter heb getankt voorzichtigheidshalve. (Leidde tot een opgetrokken wenkbrauw bij het tankstation uiteraard).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door JPGeetje » vr 23 jul 2021 15:49

dieseltijger schreef:
vr 23 jul 2021 14:44
de buitentemperatuur loopt op, vloeistof gaat verdampen en bij gebrek aan expansieruimte loopt de druk sneller op dan bij een fles die 20% expansieruimte heeft
Als de omgevingstemperatuur oploopt zal het vloeibare gas gaan uitzetten en dat is het grote gevaar. Normaal zal het gasvormige gasdeel boven in de fles deze uitzetting opvangen en zal de druk iets oplopen (gas kun je immers samenpersen) Vloeistoffen kun je niet samenpersen en in een fles die nokvol zit kan dat uitzetten van de vloeistof alleen nog maar door de fles worden opgevangen. De druk loopt razendsnel op en de fles zal bol gaan staan. [aschrik.gif]
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door ArnoM » vr 23 jul 2021 15:59

dieseltijger schreef:
vr 23 jul 2021 14:44
de buitentemperatuur loopt op, vloeistof gaat verdampen en bij gebrek aan expansieruimte loopt de druk sneller op dan bij een fles die 20% expansieruimte heeft.
Niet geheel correct.
De vloeistof verdampt nauwelijks zolang de houder onder druk blijft, je hebt dan een "verzadigde status".
Maar de vloeistof fase gaat flink uitzetten (moleculen gaan harder bewegen en hebben meer ruimte nodig) waardoor er gewoon meer vloeistof in de tank komt en zo druk verhoogt als er geen gasvorming gas uit gehaald wordt.

Gastanks in schepen mogen tot 91% gevuld worden, in de zomer moet er dan daadwerkelijk een X aantal centimeters tot aan die 91% vullingsgraad ruimte gehouden worden om die uitzetting op te vangen.
Het is uit te rekenen met het uitzetting coefficient maar we hielden altijd aan 1 cm per graad verwachte temperatuur stijging van de lading.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door refram » vr 23 jul 2021 16:23

Ab schreef:
vr 23 jul 2021 13:57
Te ver vullen kan echt niet.
Ik spreek uit ervaring.
Ook al vul ik 1kg flesjes uit een volle 11 kg fles.
Dat doe ik al 50 jaar..herstel, deed ik .
Waar baseer je jouw mening op ?
Je zou de vraag ook kunnen omdraaien. Hoe weet jij dat je 1kg flesje maar voor 80% gevuld is? scratch.gif
Het kan, als het kleine gasflesje onder een bepaalde hoek staat zodat aan de zijkant een luchtbel blijft zitten.

Laten we van de veronderstelling uitgaan dat we twee waterkannen nemen.
Eentje van 11l inhoud en voor 80% gevuld.
De tweede van 6l inhoud en leeg.
We verbinden de grote kan omgekeerd boven de tweede kan.
Wat gaat er gebeuren?
Gaat de onderste kan zich volledig met water vullen, of stopt het bij 80% namelijk 4,8l?
Denkelijk gaat alle lucht naar boven en alle water onderaan.
Waarom zou het met vloeibaar gas anders zijn? :wink:
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 23 jul 2021 16:59

Het gas kan er waarschijnlijk niet uit dus wordt gecomprimeerd totdat de druk gelijk is aan de andere fles daarbij zal ook een klein deel van het vloeibare gas verdampen tijdens het vullen en daarvan zal weinig gas ook weer vloeibaar worden omdat de druk in de gevulde fles niet hoog genoeg wordt(of koud genoeg) o
Het gas te laten condenseren

Denk ik
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Plaats reactie

Terug naar “Gas”